feedback

Elke ondernemer zegt dat hij gefocust is op zijn klant, en op het winnen van zijn vertrouwen.
Maar wat de meesten écht bedoelen, is dat ze gefocust zijn op de portefeuille van hun klant. Met hun strategieën willen ze steeds meer verkopen. En dat is best OK, maar niet voldoende.
Er moet ook wat tegenover staan. Klanten moeten echt geholpen worden.

Wil jij een verschil maken tegenover jouw concurrenten, zorg dan bij jouw klant voor een TOP-ervaring en een TOP-relatie. Want wat jij jouw klanten geeft, komt ook bij jou terug terecht.

Denk eens na:

  • Koopt jouw klant na zijn eerste aankoop opnieuw producten of diensten bij jou?
  • Beveelt jouw klant ook jouw product of dienst bij familie of vrienden aan?

Als je deze twee vragen met een ‘JA!’ beantwoord wil, dan moet je een systeem opzetten in jouw business, waarbij je altijd aan je klant denkt. En dan vooral op twee kritische momenten:

  1. Het begin van de relatie
  2. Net na de verkoop.

Het begin van de relatie

In deze fase is jouw marketing ontzettend belangrijk. De eerste zin van jouw website, van jouw mail of verkoopbrief moet in het oog springen en relevant zijn. Denk daarom na over wat jouw potentiële klanten nodig hebben om een beslissing te maken, en help hen in het beslissingsproces.

Een gouden tip: vermijd vage omschrijvingen. Dan haakt jouw potentiële klant onmiddellijk af. Geef hem liever onmiddellijk waar het op slaat.
Neem gerust een kijkje op onze website om te zien hoe wij het aanpakken voor de Businesslab Discovery Days, ons tweedaags marketing- en netwerkevenement voor zaakvoerders van kleine ondernemingen. Op onze website lees je:

Op de Businesslab Discovery Days:

  • Leer je hoe je meer klanten aantrekt en makkelijker verkoopt.
  • Doorbreek je zo (samen met je team) het glazen plafond.
  • Herontdek je de drijfveren (Vrijheid, passie, creativiteit, …) die je ooit had toen je met je zaak startte.

Bovendien – en dat vergeten veel ondernemers – is het belangrijk om transparant te zijn:

  • Geef jouw potentiële klant jouw telefoonnummer, zodat ze jou zelf vragen kunnen stellen.
  • Zet een contactformulier op jouw website.

Hoe eerlijker je bent in deze fase, hoe meer je jouw potentiële klant ervan overtuigt dat hij jou kan vertrouwen.
En eerlijk zijn, dat betekent ook transparant zijn bij een negatieve ervaring. Laat iemand bijvoorbeeld een negatieve reactie na op Facebook, ga dan openlijk de conversatie aan, zodat iedereen ziet dat je opmerkingen erg serieus neemt.

Na de verkoop

Het klinkt misschien gek, maar er zijn bijzonder weinig ondernemingen die tijd en moeite nemen om een klant op te volgen na de verkoop.

Ik heb het niet over een kaartje of een brief met ‘bedankt om zaken te doen met ons’. Wel over een telefoontje of een enquête om feedback te vragen.

Eerlijk? Ik denk dat de meeste zelfstandigen gewoon bang zijn voor wat hun klanten hen zouden vertellen.

feedback

Tonen dat je inzit met je klant heeft veel te maken met het winnen van zijn vertrouwen.
Beeld je in hoe jouw klant zich zou voelen als jij zijn vertrouwen hebt van in het begin, hem helpt bij het maken van een keuze door eerlijke marketing, hem daarna zijn eerlijke mening vraagt over hoe je het gedaan hebt, en ten slotte bijschaaft waar nodig.

Ik verzeker je: die klant komt gegarandeerd terug langs bij jou. En bovendien neemt hij vrienden en familie mee. En daar kan jouw concurrent nog iets van leren…

 

Ben je de concurrentiestrijd meer dan moe? Wil je meer klanten, zonder in te boeten op jouw prijs? Kom dan naar de Businesslab Discovery Days. An en ik tonen je er hoe je met enkele kleine aanpassingen een wereld van verschil maakt. Zodat jouw klant naar jou komt, en niet naar een ander. Klik hier voor meer info.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier.

PS: Deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.