Laat nooit je stuur los

Laat nooit je stuur los

Slipschool voor ondernemers – deel 2

Laat nooit je stuur losVorige week vertelde ik je hoe ik leerde dat je je wagen bestuurt met je ogen.

Veel meer dan met je handen.

Deze waardevol les in het dagelijkse verkeer nam ik mee naar mijn onderneming.

Ook in het runnen van mijn zaak ben ik tot de vaststelling gekomen dat je bedrijf de richting in gaat waar je je focus op legt.

Daarom is een duidelijke visie en een duidelijke strategie van primordiaal belang voor je onderneming. Hoe kan je je anders focussen?

Tijdens het volgende 2-daags seminar Businesslab geven we je de sleutels om de visie van je business uit te tekenen.

Les 2: Laat nooit je stuur los

In het klaslokaal van de slipschool blijft de monitor onze kleine, ongeduldige groep uitdagen.

Hij staat vooraan met een stuur in zijn handen.
Glimlachend vraagt hij wie naar voor wil komen om te demonstreren hoe hij een scherpe bocht naar rechts of naar links zou nemen met het stuur.

Deze keer blijf ik wijselijk zitten. Ik heb mijn les geleerd :-)

De vrijwilliger begint aan zijn demonstratie en “baaam”. Het stuur ligt op de grond!
Blijkbaar zijn wij er ons niet van bewust dat we bij het draaien naar links of naar rechts,
ons stuur even loslaten. Door de draaibeweging moeten we ons stuur herpakken en dan gebeurt het: We laten ons stuur los.

Dit vermijdt je best te allen tijde. Zorg er dus voor dat je altijd met één hand het stuur vast hebt. Eén oneffenheid in het wegdek kan je anders met gemak van de baan gooien.
Draai je naar rechts, dan blijft je linker hand in de positie 9u terwijl je rechter hand het stuur links ”gaat halen”.
Draai je naar links, blijft je rechter hand op 3u staan. Je linker hand het stuur gaat halen naar rechts.
En in het midden van de bocht, let je er vooral op dat je je handen in 9u15 positie houdt. Zou kan je heel snel bij een onverwachte hindernis een halve toer naar links of naar rechts draaien.”

Blijf jij altijd aan het stuur van je onderneming?
Of laat je (soms) de omgeving en de omstandigheden de controle overnemen?

Pas je je prijs aan als je merkt dat van jouw concurrent goochelt met lage prijzen, terwijl je net paar zwakke weken achter de rug hebt,
of blijf je in je vertrouwen staan en verzorg je extra je klanten?

Begin je te twijfelen aan je dienstverlening wanneer een klant overstapt naar een concurrent of uitschrijft op je nieuwsbrief?

Een ondernemer die zijn handen steeds aan het stuur houdt, blijft in zijn kracht staan. En laat zijn omgeving voor wat het is. Hij is gefocust op zijn doel.

Wanneer liet jij voor het laatst je focus los en liet je het stuur over aan de omgeving?
En wat gebeurde er toen?

Laat mij hieronder weten wanneer jij het stuur van je zaak hebt losgelaten en beslissingen hebt genomen op basis van reacties uit je omgeving in plaats van je te houden aan je eigen visie en strategie.

Of schrijf in een reactie welke zaken jij in de gaten houdt om je focus te houden en te weten waar je staat met je business.

Leren van mekaar maakt onze rit nog zo fijn. Op die manier leren we niet alleen bij, maar voelen we ons ook niet meer alleen.

In één van de volgende blogberichten vertel ik je over les 3.

Tot dan,

Xavier

PS: Lees hier deel 1 van ‘Slipschool voor ondernemers

Deel 1: “Slipschool voor ondernemers

4 antwoorden
  1. Hooge Kathleen
    Hooge Kathleen zegt:

    Ik probeer altijd mijn eigen koers te volgen, maar als ik een klant een tijdje niet meer zie, stel ik mezelf toch altijd de vraag of ik misschien iets verkeerd gedaan of gezegd heb… op die manier tracht ik mezelf steeds te verbeteren. Prijzen stel ik op aan de hand van eigen criteria en niet volgens de concurrentie.

    Beantwoorden
  2. Ann Desmadryl
    Ann Desmadryl zegt:

    Eerst eens uitzoeken welk stuur ik zal vast nemen! ;) Of nee… wat was het ook weer!? Mijn grote droom! Ik denk dat ik deze nacht goed ga slapen! :) Tot gauw!

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] hier deel 1 en deel 2 van ‘Slipschool voor […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *