Minder doen voor meer succes

Minder doen voor meer succes

Meer of minder gaan doen?Eén van de krachtigste manieren om van bedrijfslijder naar bedrijfsleider te gaan is door te BESLISSEN om MINDER te doen.

Het vraagt lef om te beslissen dat je iets niet meer zult doen. Maar dit zal er uiteindelijk voor zorgen dat je meer klanten aantrekt, vrijer bent, tijd hebt voor je gezin, meer winst draait en dus meer succes hebt.

Angst om te verliezen

Veel willen doen, vloeit meestal voort uit angst.

  • Angst om te verliezen.
  • Angst om toch maar die omzet niet te draaien.
  • Angst om een klant te ontgoochelen, …

Veel willen doen heeft uiteindelijk weinig te maken met creativiteit.
Je doet “van alles” om in ieder geval niets “voorbij je neus te zien passeren”.

Weet dat de succesvolle ondernemers de meeste tijd beslissen om “iets NIET te zijn” of “te
doen”. Waar we meestal “ALLES willen zijn” of willen “doen”.

Elke zelfstandige heeft hier moeite mee. Ook wij.
Het lijkt tegen onze natuur in te gaan, om tegen kansen en opportuniteiten NEEN te
zeggen.

Alleen is succes meestal niet logisch en onnatuurlijk.

Maar wat kun je hieraan doen?

Doe minder voor meer succes

Stel je even voor dat je na een hartaanval nog slechts 2 dagen in de week meer mag werken. En je niet meer dan 5 activiteiten in je bedrijf mag doen.

Welke zouden dan die MAXIMAAL 5 activiteiten zijn die je nog verder doet in je zaak?

In plaats van te kiezen uit een grote waslijst “een beetje van alles te doen”, pik je er 5 dingen uit waar jij de beste in wil worden.
Of heb je het lef om je vanaf nu maar op drie zaken te focussen?

Je tijd is als baas van je bedrijf het meest kostbare (en kostelijke) bezit.
Zorg ervoor dat je die tijd besteedt om het verschil te maken. Dat je de BESTE wordt in die
5 activiteiten.
Volgens ons heb je binnen een jaar dan een compleet andere business en meer succes

Deel met ons en je collega-ondernemers welke jouw vijf top-activiteiten (zouden) zijn?
Deel ook je website. We maken graag met jou en je producten of diensten kennis.
Of laat ons weten wat je tegenhoudt om ”minder te doen”.

4 antwoorden
  1. Bart
    Bart zegt:

    Even schrikken was deze post. Moet ik nu nee gaan zeggen tegen mijn klant die met een vraag komt waarvan ik wéét dat ik hem kan helpen, maar dat het enigszins naast mijn normale business loopt?

    Beantwoorden
    • An Verstraete
      An Verstraete zegt:

      Vanalles “erbij” nemen zorgt voor focusverlies, Bart. En dat is waarschijnlijk niet wat je wil. Als je echt vooruit wil dan is het heel belangrijk je te focussen op datgene waar jij voor staat. En de klant die net iets anders wil, maar die je in principe wel zou kunnen helpen, stuur je beter door naar een betrouwbare collega. Op die manier zal zowel je klant als je collega tevreden zijn. En jij? Jij kan je verder focussen en je krijgt er op korte of middellange termijn zeker een klant voor in de plaats.

      Beantwoorden
  2. Frederik
    Frederik zegt:

    Dit kan inderdaad wel kloppen. Ik heb ooit eens geweigerd een offerte te maken voor een project dat mijn firma wel kon uitvoeren, maar het was niet echt onze kernactiviteit.
    Het resultaat was dat die klant het eigenlijk wel apprecieerde en ons nog meer respecteerde.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *