5 veelgemaakte fouten in een elevator pitch


En, wat doe jij?

Die vraag kreeg je ongetwijfeld al ontelbare keren. Het is de vraag die jou wordt gesteld door potentiële klanten, door iemand die je ontmoet op een netwerkbijeenkomst, door jouw buurman…

Het is niet altijd evident om daar een kort en duidelijk antwoord op te geven. Er is zoveel te vertellen over jouw passie, jouw expertise en jouw kennis!

Gebeurt het bij jou ook?
Net zoals bij zoveel ondernemers, dat je met je mond vol tanden staat?

De elevator pitch

Ik deel met jou enkele tips voor een succesvolle elevator pitch. Maar laat ik eerst even uitleggen wat dat precies is.

De elevator pitch is een typisch begrip uit de zakenwereld. Elevator staat voor lift en pitch voor verkoopspresentatie. Drukke zakenmensen ontmoeten elkaar vaak in een lift. Ze hebben weinig tijd en moeten hun gegadigde businesspartner of klant in een mum van tijd voor hen zien te winnen. De tijd die de lift nodig heeft om van het ene naar het andere verdiep te gaan.

Een elevator pitch is dus kort en krachtig: maximum 1 minuut en heeft tot doel de ander aan te zetten om te vragen:

“Heb jij een kaartje? Ik zou hier wel meer over willen weten.”

Bij Businesslab spreken wij liever van de Wat-doe-jij?-boodschap. De meeste ondernemers die ons volgen ontmoeten hun potentiële klanten niet in de lift, maar eerder op straat, bij de bakker, op een netwerkmeeting…

Met een goede en krachtige Wat-doe-jij?-boodschap, maak je jouw toehoorder nieuwsgierig of zelfs enthousiast over datgene wat je doet.

5 veelgemaakte fouten in een succesvolle elevator pitch

Dezelfde voorstelling.

Je dreunt steeds, in gelijk welke omstandigheid, dezelfde voorstelling af.  Al bevat een Wat-doe-jij?-boodschap” enkele vaste kapstokken, het is geen vaste formule. Stem je Wat-doe-jij?-boodschap af op de persoon die voor je staat.

Te verkoperig.

Je overstelpt je toehoorder met een verkooppitch waarbij je jouw producten of diensten bijna door zijn keelgat duwt.

Wij geloven dat deze vorm van verkoop gedaan is. Verkopen is het resultaat van vertrouwen. En vertrouwen opbouwen in 1 minuut, dat lukt slechts een heel uitzonderlijke keer. Maak je toehoorder dus vooral nieuwsgierig zodat je een vervolg kan breien aan je contact.

Te beknopt.

Je resumeert wat je doet tot één woord. Bijvoorbeeld: Ik ben “bakker”.
Stel jezelf steeds de vraag: “Is mijn pitch wel inspirerend?”
Hoe zou het klinken mocht je zeggen: “Ik zorg op een heel speciale manier dat jij elke morgen kan genieten van een heerlijk ruikend en gezond brood.”

Een opsomming.

Je maakt een opsomming van alles wat je verkoopt. Bijvoorbeeld: “Ik ben Bart en ik verkoop fietsen, tuinmeubels, tuinverlichting en…”
Stel jezelf de vraag: “Is mijn toehoorder na deze opsomming geneigd om nog een extra vraag te stellen?”

Niet serieus.

Sommige ondernemers zijn zo onzeker, waardoor ze hun onderneming niet serieus voorstellen. “Ik heb een bedrijfje dat..” Of ze maken er een grapje over. Wees trots op jouw onderneming en minimaliseer in geen geval!

Het resultaat van jouw Wat-doe-jij?-boodschap moet zo zijn dat de ander zegt:  “Wauw, vertel me daar eens meer over!”

Kom oefenen op de Businesslab Kick-off. Je oefent er jouw pitch in een vertrouwde omgeving en leert er van andere ondernemers. Bovendien leer je er nog massa’s andere zaken die ervoor zorgen dat jouw business groeit.

Ik ben benieuwd

Wat is jouw Wat-doe-jij?-boodschap (elevator pitch)? Of hoe stel jij jezelf voor?

Vertel het mij hieronder in een reactie in het commentarenveld.
Laat je inspireren door de commentaren van de anderen. Ze brengen jou zeker op ideeën. Dat is ook de kracht van het Businesslab-netwerk: De Businesslab Tribe.

Om jou te belonen voor jouw reactie, krijg je van mij nog 5 EXTRA TIPS voor een beklijvende pitch in je mailbox.
Het enige wat je moet doen, is hieronder een reactie plaatsen met jouw naam en voornaam. Jouw email wordt niet gepubliceerd.

Zodra jouw reactie is geplaatst, ontvang je 5 EXTRA tips om een TOP Wat-doe-jij?-boodschap op te stellen.

Ik duim voor jouw succes!

An.

39 antwoorden
    • Xavier Debaere
      Xavier Debaere zegt:

      Hoi Lore. Dank voor je reactie. Het feit dat je eigen kinderlabel hebt, vertelt mij nog niet waarom ik bij jou zou moeten kopen? Ik veronderstel dat het over kledij gaat, want kinderlabel op zich zegt niets. Maak het concreter Lore.

      Beantwoorden
  1. Henri Stockbroekx
    Henri Stockbroekx zegt:

    de uitstraling van de vertellende persoon zal onbewust gelinkt worden aan het (nog niet gekende) product of dienst.

    Kom je over als “tof” dan zal je ook een “tof” product hebben.
    Kom je over als “solide” dan zal je ook een “solide” product hebben.
    Kom je over als “betrouwbaar” dan zal je ook een “betrouwbaar” product hebben.
    Kom je over als “leuk” dan zal je ook een “leuk” product hebben.
    enz, enz, enz

    Dus je eigen eerlijke oprechte “uitstraling” tijdens de pitch wordt onbewust verbonden aan je product.

    Beantwoorden
    • Wisken
      Wisken zegt:

      Hier kan ik me volledig mee akkoord verklaren. First impression is inderdaad belangrijk en reflecteert op je product of dienst.

      Beantwoorden
      • Theo
        Theo zegt:

        Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken !

        Beantwoorden
  2. Peter
    Peter zegt:

    Weer een prachtige tip van An en Xavier die tot zelfreflectie aanzet. Dank je!

    Beantwoorden
  3. Vindevogel Claude
    Vindevogel Claude zegt:

    Hoe ik mij voorstel?
    Niemand zit er op mijn business te wachten, want er zijn er reeds meer dan voldoende aanbieders op de markt. Wel stel ik vast dat onze klanten de service en prijs/kwaliteit bijzonder sterk waarderen, ook al is ons merk niet gekend. Investeren in een tevreden klant, is onze grootste opdracht en daarbij is “de verkoop” slechts een eerste stap. Een persoonlijk contact, snelle interventies en goede prijzen vormen de ruggengraat van onze groei. Op die manier willen we stap voor stap verder bouwen aan de toekomst waarbij service en het rendement op vlak van reiniging bij de klant centraal staat.

    Beantwoorden
    • Xavier Debaere
      Xavier Debaere zegt:

      Dag Claude. Hartelijk dank voor je reactie. Ik geloof niet dat er niemand op jou zit te wachten. Je hebt het trouwens zelf geschreven: heel wat bedrijven bieden hetzelfde product/dienst aan, maar jouw klanten waarderen jouw service. Vertel een ander verhaal aan je potentiële klanten, verkoop geen product meer maar laat ze zien welk een voordeel dat ze hebben met jouw aanpak. Twee dagen lang heb ik het hierover samen met An tijdens de Business Lab Kick-off. Neem een kijkje op https://businesslab.be/kick-off

      Beantwoorden
  4. Koen
    Koen zegt:

    Ik zou wel wat tips kunnen gebruiken Xavier, ik kom nu niet verder dan:

    “Ik ben Koen, fotograaf en drone piloot bij Easycopters en ben goed in luchtcinematografie, traditionele fotografie, video editing, luchtinspecties en 2D & 3D mapping”

    Beantwoorden
    • Xavier Debaere
      Xavier Debaere zegt:

      Dank je Koen voor je reactie. Je hebt verteld wat je doet. Geef ook mee wat het jouw klant oplevert met jou te werken.

      Beantwoorden
  5. Evelien Denys
    Evelien Denys zegt:

    Ik heb een schoonheidssalon en geef speciale gelaatsverzorgingen met prachtige producten op basis van zeldzame ingrediënten die je huid laten stralen.
    Jouw voetjes zijn ook erg welkom, die laat ik terug op wolkjes lopen. Op het einde van de behandeling krijg je dan een ontspannende massage.

    Beantwoorden
    • Xavier Debaere
      Xavier Debaere zegt:

      Dank je Evelien voor je reactie. Speciale, prachtige, zeldzame: deze woorden zeggen niets, althans niet voor mij. Maak het concreet. Nog een tip: geen -jes. Ik heb voeten, geen voetjes :-) Succes!

      Beantwoorden
  6. ellen
    ellen zegt:

    Mijn openingszinnetje ‘ik heb een webshop in kinderkleertjes, hoofdzakelijk van groene merkjes’ begint in mijn hoofd steeds afgezaagder en nietszeggender te klinken.
    Overschakelen naar ‘ik help jonge ouders om hun unieke kindjes uniek te kleden’ of ‘ik steun jonge ouders die hun kindje willen laten opgroeien tot een uniek individu. Bij mij kunnen ze alvast terecht voor een unieke garderobe’.
    Lijkt dit jullie wat?

    Beantwoorden
    • Xavier Debaere
      Xavier Debaere zegt:

      Dank je Ellen voor je reactie. Laat hier ook die -jes weg. Dit trekt jouw product naar beneden. Kinderkleren, merk, kinderen,… Je bent op de goede weg met je nieuwe pitch, blijf nadenken over waarom ik bij jou moet kopen. Waarom je naar de Business Lab Kick-off moet komen? Het is de leukste plaats om twee dagen lang aan je business te werken. Je komt thuis met direct toepasbare inzichten die meer winst en meer vrije tijd opleveren. Klik op https://businesslab.be/kick-off

      Beantwoorden
  7. Leentje Timmermans
    Leentje Timmermans zegt:

    Ik ben Leentje Timmermans en heb samen met mijn partner Raf Doms een living & lifestylewinkel Pothuis met een bijhorende horecagelegenheid Spoorhuis. Deze oude douaneloods hebben wij samen verbouwt en ingericht met meubelen en decoratie dewelke u kan terugvinden in onze winkel zodat u tijdens een hapje en een drankje kan genieten van onze gezellige en sfeervolle inrichting in landelijke, moderne en retrosfeer waar u het comfort kan ervaren van onze meubelen. U droomt ook van een gezellige en sfeervolle woning maar weet niet wat er gecombineerd kan worden en wat bij uw persoonlijkheid past? Dan helpen wij u graag verder met het zoeken naar jouw persoonlijke inrichting voor uw woning en tuin.

    Beantwoorden
  8. Arlette
    Arlette zegt:

    Goede middag Xavier, ik ben Arlette ook tante brats genoemd. Ik verwen jou viervoeter wanneer je het te druk hebt of met verlof gaat. Ik coach jou ook wanneer je raad nodig hebt bij de opvoeding en gezondheid.
    Hier alvast mijn kaartje en wie weet tot binnenkort.

    Beantwoorden
  9. Wouter van Betten
    Wouter van Betten zegt:

    Ik reis heel het land door, van bedrijf naar bedrijf. Daar help ik de mensen om sneller, slimmer, efficiënter én veiliger te leren werken met hun computers. Een KMO met 50 medewerkers kan, b.v. met een Outlook & Timemanagement Training, al snel 20.000,00 EUR per maand besparen!

    Beantwoorden
  10. Nathalie Baert
    Nathalie Baert zegt:

    Ik ben Nathalie. Mijn partner en ik hebben samen een schrijnwerkerij. We zijn gespecialiseerd in interieurmaatwerk dat we maken in onze eigen werkplaats. Wij kunnen je helpen met het afwerken van een volledige ruimte maar ook met het maken van een enkele kast.

    Beantwoorden
  11. Sandra Suter
    Sandra Suter zegt:

    Ik heb een dampshop,ik verkoop electrische sigaretten en premium liquids. De manier om mensen te helpen om te stoppen met roken!

    Beantwoorden
  12. Judith Gers
    Judith Gers zegt:

    Hoe zou het voor jou zijn om elke dag te genieten om zonder zorgen naar je werk te fietsen op een perfect afgemonteerde e-bike van Fietsen Peeraer uit Merksplas, en zo bij te dragen aan het verbeteren van het klimaat?

    Beantwoorden
  13. Collette
    Collette zegt:

    we starten 1 januari door als cateraar.

    Wij zorgen ervoor dat de gasten op jullie feest met een goed gevoel en iets om na te vertellen naar huis terug keren.
    We brengen cateringconcepten voor feesten, zowel thuis als op locatie. Daarbij vertrekken we van gekende en eenvoudige keukenklassiekers die wereldwijd al generaties meegaan. Herkenbare smaken, nieuwe combinaties, soms apart maar nooit écht complex. De presentatie gebeurt met foodbars en buffetten. De gasten gaan zelf op ontdekking, of we zorgen voor à la minute cooking voor het oog van de gasten. Er valt iets te beleven en vooral na te vertellen!

    Beantwoorden
  14. Anniek Wauters
    Anniek Wauters zegt:

    Ik ben interieurstyliste. Ik geef persoonlijk kleur-en stijladvies bij jou thuis of in uw zaak. Ik zorg ervoor dat jouw huis een thuis wordt, dat alles samen past.
    Aan de hand van interieurboeken en verfstalen zoeken we samen naar de perfecte kleurcombinaties. Ik zorg voor eenheid en persoonlijkheid.
    Je kan kiezen voor kleuradvies, maar je kan ook bij mij terecht voor een volledige styling, van verf over meubelen tot gordijnen, decoratie… Ik zorg ervoor dat het plaatje klopt!
    De verf en het behang kunnen bij mij aangekocht worden.
    Zie je het niet zitten om zelf aan de slag te gaan, dan kan ik je ervaren vakmensen aanbevelen die de werken feilloos tot een goed einde brengen.

    Beantwoorden
  15. Ivo Bols
    Ivo Bols zegt:

    Wij helpen bedrijven te groeien naar een niet hiërachische structuur. Wij helpen zaakvoerders bij uitbouwen van een participatieve cultuur binnen hun bedrijf. Wij helpen teams om co-creatief samen te werken zodat ze allemaal kunnen blijven werken met goesting.

    Beantwoorden
  16. Veronique De Walsche
    Veronique De Walsche zegt:

    Door mijn fotografisch oog zorg ik ervoor dat jij kan wegdromen bij de mooiste beelden uit magazines en boeken: tuinreportages in binnen- en buitenland, bijzondere mensen en architectuur. Hoe ziet je eigen tuin er uit? Stuur me enkele foto’s door en wie weet ontmoeten we elkaar gauw terug! Artifix fotografie/Veronique De Walsche

    Beantwoorden
  17. IDEEFORTE
    IDEEFORTE zegt:

    Ideeforte zorgt ervoor dat de verpakking van een klein chocolaatje voor bij de koffie of of een event, voorzien wordt van een bedrijfslogo of thema. Zo wordt iedere klant of prospect verwend met een lekker stukje Premium Belgian Chocolate, in een divers gamma van smaken. Wij verkopen en exporteren dus Belgische chocolade vanaf 4500 stuks, volgens uw wensen of onder ons eigen Bombon label.

    Beantwoorden
  18. Peter van Lievenoogen
    Peter van Lievenoogen zegt:

    Hoi Ik ben Peter, zaakvoerder van Retron.
    Ik herstel industriële elektronica, als je met een probleem zit los ik het wel op.
    Schema’s of informatie heb ik niet nodig, als je wil maak ik een vrijblijvende offerte.

    Beantwoorden
  19. Saar
    Saar zegt:

    Ik lanceer GreenKit, dé gratis ontdekkingsdoos voor ouders in spe, vol stalen van duurzame producten voor baby en moeder. Zo verkort ik voor ouders de zoektocht naar de beste producten voor hun kind en breng ik duurzame producenten, webshops en stenen winkels rechtstreeks tot bij hun toekomstige publiek.

    Beantwoorden
  20. Desmet Veerle
    Desmet Veerle zegt:

    Ik ben gezondheidscoach en ik help je graag naar een gezonde en actieve levensstijl. Indien je meer informatie wil hebben we elke vrijdagavond en zaterdagmiddag een infomoment waar we die met plezier geven. En dit in Villa Portois te Ronse. Indien dit te ver is kan die info uiteraard altijd persoonlijk gegeven worden bij u of via de moderne technieken die we nu ter beschikking hebben zoals Skype.

    Beantwoorden
  21. Philippe
    Philippe zegt:

    Hoi Ik ben Philippe van Encovan. Met onze energie en facility management oplossingen zorgen we er onder andere voor dat het beste binnenklimaat op werkplekken wordt bereikt aan minimale energiekost. Heb je opzoek naar een partner voor het onderhoud van de gebouwen en nutsvoorzieningen dan gaan wij voor onze klanten op zoek naar die partner. Indien gewenst nemen we de coördinatie van dat management van de klant over. heb je gebouw gerelateerde uitdagingen en weet je niet wat je er mee aan moet? 1 adres: Encovan!

    Beantwoorden
  22. Katja- L'Essentiel
    Katja- L'Essentiel zegt:

    Hoi! Ik ben Katja. Gepassioneerd zaakvoerster van schoonheidssalon L’Essentiel.
    Mijn specialisatie ligt bij natuurlijke en orthomoleculaire producten gericht op een gezonde huid en een zuiver lichaam.
    De aanvullende behandelingen zorgen voor een verzorgd uiterlijk.
    Al mijn kennis geef ik door als docente bij de Wellnessacademie.

    Beantwoorden
  23. Marnix Delbeke
    Marnix Delbeke zegt:

    Ik ben Marnix, de bankagent en verzekeringsmakelaar voor ambitieuze gezinnen en zelfstandige ondernemers in en rond Oudenaarde. Samen met mijn partner Ben werken wij voor U financiële oplossingen uit op maat van Uw specifieke situatie. We werken oplossingen uit voor de sleutelmomenten in Uw leven, U gaat samenwonen, U huwt, het gezin breidt uit, U koopt/bouwt een huis, U start een zaak. Door Uw doordacht financieel dossier hoeft U zicht géén zorgen te maken bij ziekte, invaliditeit pensioen, …U kan voluit gaan voor Uw projecten wij waarborgen Uw veiligheid.

    Beantwoorden
  24. Jan Klaps
    Jan Klaps zegt:

    Ik ben Jan. Dynamisch zaakvoerder van Shine Leathercosmetics. Wij brengen een ledercrème op de markt die ervoor zorgt dat jouw lederwaren (Schoenen, handtassen, (auto) zetels, zadels, lederaccessoires, …) op een eenvoudige en efficiënte manier een nieuwe look krijgen. Shine is zeer economisch in gebruik en geeft binnen een tijdspanne van 1 minuut een verbluffend resultaat zonder veel krachtinspanningen. Daarnaast beschikken wij ook over Shine Teams die deze theorie omzetten in de praktijk op events.

    Beantwoorden
  25. Linda
    Linda zegt:

    Dag Xavier ik ben Linda en heb een winkel, de winkel van houten speelgoed te Koksijde. Het is tijdloos speelgoed , dat toelaat om creatief te zijn en plaats biedt voor fantasie. Altijd welkom, wij helpen je graag bij je keuze en met plezier maken we een geschenkverpakking.

    Beantwoorden
  26. Ine Vercammen
    Ine Vercammen zegt:

    Als mental coach en sportpsychologisch adviseur bij In2Mental werk ik zowel in mijn eigen praktijk als voor bedrijven waar ik mij in de nichemarkt bevind om werknemers individueel te coachen. Er worden vaak al allerhande opleidingen voorzien voor het welzijn van hun mensen en deze zijn even vaak in groep. Tijdens die workshops zijn er steeds een aantal die dat heel interessante materie vinden en zich toch afvragen hoe ze dat moeten vertalen naar hun eigen situatie. Daarvoor ben ik er dan om die mensen individueel te coachen. Persoonlijke begeleiding op maat van de werknemer zelf geeft een veel beter resultaat om o.a. het stressgehalte terug naar een aanvaardbaar niveau te brengen.

    Beantwoorden
  27. An-Sofie Peirtsegaele
    An-Sofie Peirtsegaele zegt:

    Hallo iedereen!

    Ik ben An-Sofie. Zowat 5 jaar geleden wist ik mezelf te genezen van een zware vorm van Acne, gewoon door m’n voeding aan te passen. Gefascineerd door deze verandering, verslond ik het ene boek na het andere, en leerde steeds meer over de directe link tussen onze leefgewoontes en onze gezondheid.

    Intussen ben ik gecertifieerd Raw Food Chef, en geef ik workshops en lezingen rond plantaardige voeding en afvalvrij leven. Met veel liefde en enthousiasme help ik jou graag om zelf de verandering te zijn die je wil zien in deze wereld.

    Beantwoorden
  28. Bruno Augustyns
    Bruno Augustyns zegt:

    Eigenlijk heb nog nooit nagedacht over een elevator pitch. Ik vertel maar wat en meestal ook iets verschillend. Iets in de zin van…
    Ik ben personal trainer en heb een specialisatie in running. Tevens geef ik training aan een aantal groepjes en doe ook functional training.
    Behoorlijk saai, nu ik het zo black and white zie staan.
    Werk aan de winkel.

    Beantwoorden
  29. Yves Lagage
    Yves Lagage zegt:

    Met onze watercorrectie toestellen zorgen wij van Westwater in Ieper voor 650€ kostenbesparing per jaar per gezin. Geen irriterende babyhuidjes meer vol eczeem, een huishouden zonder defecte waterkokers en wasmachines en 70 % besparingen op detergenten, wasmiddelen en douchegels. In de industrie zorgen wij voor de definitieve verwijdering van biofilm in alle leidingen en tanks.

    Beantwoorden
  30. ria coemans
    ria coemans zegt:

    Ik ben Ria en werk samen met een software bedrijf. Wij maken software op maat voor alles wat je je maar kan bedenken. Een label nodig? Website, online shop, app, besturingssysteem, CRM, …..
    We hebben ook een software op maat om je centjes voor jou te laten werken.
    Bij interesse maak ik graag wat tijd voor je vrij.
    Grtjs
    Ria

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *