5 schrijftips om je klant aan je te binden

schrijven voor je klant

Sommige boeken lees je graag. Bij andere hou je het na drie pagina’s voor bekeken.

Sommige Facebook-posts doen je glimlachen. Bij andere heb je het na drie woorden al gehad.

De inhoud is nochtans dezelfde…

5 Schrijftips voor ondernemers

Wat jou doet verder lezen, is de schrijfstijl.

Toch merk ik dat veel ondernemers daar geen belang aan hechten. Ze blijven kost wat kost bij hun traditionele, formele ‘zakentaal’.

Je kent dat wel, die mails die beginnen met “Geachte heer” en geschreven zijn in verouderde en moeilijke zinnen.

 

Ik vrees dat je een potentiële klant daar niet mee over de streep zal trekken…

Ik geef je 5 schrijftips mee, die je (potentiële) klanten aan jouw onderneming zullen binden!

 

  1. Mensen trekken mensen aan

Mensen zijn op zoek naar andere mensen. Liefst gelijkgestemden, mensen waarmee ze een connectie hebben of waarmee ze iets gemeenschappelijk hebben.

Daarom zal je lezer NIET reageren op een afstandelijke Facebook-post die niets zegt. En zal hij WEL reageren op een post met emotie, met menselijke waardes.

Toon dus in je posts, je blogs of je mails wie je bent!

  1. Patronen zijn saai

Wij, mensen, laten ons graag laten verrassen. Dat is gewoon zo.

Als je lezer gewoon raakt aan jouw manier van schrijven, dan is de kans groot dat hij jouw info ‘uitsluit’, dat hij jouw info blokkeert. Hij zal je mails niet meer openen, ook al is de info die je hem wil brengen erg relevant.

Blijf daarom je lezer verrassen. Zet iets spannends, iets prikkelends als onderwerp van je mails. Wat het erg goed deed bij ons was een mail met als titel “Dju…”. Origineel hé ;-)

Probeer ook in je teksten te mixen tussen korte en lange zinnen, vraagtekens, uitroepingstekens… Zo blijft je lezer geboeid.

  1. Geen ‘businesstaaltje’schrijftips

Laat stijve en onpersoonlijke formuleringen achterwege. Ze werken gewoon niet.

Gebruik een taal waarmee jij jouw klant ‘in het echt’ zou aanspreken.
Dan zeg je toch ook niet: “Geachte heer Deltour, hoe kan ik u mijn diensten verlenen?”

Je zegt wel: “Hallo Pol, hoe kan ik je helpen?”
Dat is even duidelijk en beleefd als die stijve variant. En je klant voelt zich ’thuis’ bij jou.

  1. Verdrink niet in details

Je wil duidelijk zijn, zodat je lezer alles begrijpt. Dat is oké!

Maar overdonder je lezer niet met te veel info. Dan verliest hij het overzicht, en stopt hij met lezen.

Hou het kort en simpel. Een gouden regel: schrijf een e-mail of een blogbericht met maar één boodschap.
Bij twee boodschappen, of twee website links, is je lezer al snel verward.

  1. Goed is goed genoeg

Je tekst hoeft niet tot in de puntjes perfect te zijn. Onthou: good is good enough. Of: goed is goed genoeg.
Geloof me maar: je klant apprecieert het als hij jou hoort ‘spreken’ in je tekst.

Dat geldt ook voor sociale media, zoals Facebook. Verdoe geen kwartier om een leuke post te schrijven. Zeg wat je wil zeggen. Veel kan er niet fout gaan ;-)

 

Hoe wij schrijven toont hoe we zijn: praktijkgericht en doelbewust! Wil je meer te weten komen over onze manier van werken, maar ook over marketing, prijszetting en communicatie? Schrijf je dan nu in voor de 2-daagse Businesslab Kick-off!

En wees er snel bij: er zijn nog enkele GRATIS TICKETS beschikbaar!

Wil je ons thuis ontmoeten, achter je pc of tablet? Registereer je dan voor onze gratis webinars!

Ik duim voor jouw succes!

An

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *