Omgaan met prijsbezwaren: 5 praktische tips

,

De prijs is de prijs 💸

Veel klanten spreken je aan over jouw prijs. Dat is normaal. Iedereen wil zo voordelig mogelijk bediend worden. Niemand betaalt graag te veel. En velen willen het gevoel hebben dat ze een zaakje hebben gedaan. Dat jouw klanten met bezwaren komen wil niet zeggen dat jouw prijs niet OK is. Wel dat je op zo’n moment sterk in je schoenen moet staan.

Hier vind je 5 praktische tips om discussies over prijzen te overleven of te vermijden.

1. Wees zelf overtuigd van jouw prijs.

Zolang jij aarzelt, niet overtuigd bent of twijfelt over je eigen prijs, wordt het heel moeilijk om geloofwaardig over te komen naar je klant toe. De klant voelt je aarzeling. Verstevig je eigen overtuiging over je prijs.

 

2. Het gaat hem niet over de prijs, maar over het prijsverschil.

Een klant vergelijkt al snel jouw prijs met de prijs van de concurrentie. Haalt een klant de concurrentie aan als verkoopbezwaar? Dan is het beter om niet over het totale bedrag te spreken, maar wel over het kleinere bedrag, het prijsverschil. Zo ontwijk je de grote som. Ik raad je ook sterk aan om samen met de klant op zoek te gaan naar wat hij terugkrijgt voor dit kleine verschil. Anders gezegd: wat krijgt jouw klant voor deze kleine meerprijs wel bij jou, dat hij niet bij de concurrent krijgt?

Check ook of jouw klant zeker de juiste elementen met elkaar vergelijkt. We merken bij Businesslab maar al te vaak dat mensen producten en diensten vergelijken die erg op erg op elkaar lijken, maar die lang niet hetzelfde zijn. Het is belangrijk om appels met appels en peren met peren te vergelijken.

 

3. Communiceer duidelijk over jouw prijzen.

Zorg ervoor dat de potentiële klant een idee heeft van welke prijs hij mag verwachten, voor je met het aanbod komt aandraven. Het is

zinloos om bakken tijd (en je geld) te verspillen aan klanten die helemaal niet over de financiële middelen beschikken voor jouw dienst of product.

 

4. Spreek altijd over een investering.

Het woordje ‘kosten’ glijdt erg makkelijk van onze lippen. Nochtans gebruik je als ondernemer beter ‘investeren’. Onbewust relateren we investeringen met ’terug verdienen’ en kosten met ’te vermijden’. Daarom hoort niemand graag: “Dat kost je…”

Het klinkt veel aangenamer wanneer je spreekt over een investering. Investeringen leveren zo goed als altijd iets op. Met ‘kosten’? Daar verlies je alleen maar mee.

 

5. Maak de prijs kleiner

Stel de prijs eens voor op een andere manier. Verdeel jouw prijs bijvoorbeeld over de “ levensduur van jouw dienst of product. Bereken eens wat de investering is voor jouw product/dienst per jaar, per maand of zelfs per dag? Zeg nu zelf, wat spreekt jou het meeste aan: ‘een omniumverzekering van € 500’ of “voor minder dan € 10 per week word je integraal terugbetaald’?

 

Dankzij deze tips hoef jij niet langer jouw prijs te laten zakken, tegen jouw goesting. Je hoeft niet langer de prijzen na te doen van jouw concurrent. Vraag de prijs die je waard bent! Je verdient het.

 

Wil je hier nog meer over te weten komen, kom dan zeker naar onze Businesslab Kick-off.

Of mocht je in gesprek willen gaan over jouw zaak en even richting krijgen om verder te groeien, mail gewoon naar evelien@businesslab.be met jouw telefoonnummer.

Of boek online jouw persoonlijk gesprek.

 

Want onze business is jouw business te helpen groeien. 💪🏼

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *