OVER
BUSINESSLAB STEUNT AWEL
CONTACT INFO
Businesslab
Nevelestraat 106B • 9880 Aalter
Phone: 09 310 60 40
an-xavier@businesslab.be
BE 0544.553.446
Nevelestraat 106B • 9880 Aalter
Phone: 09 310 60 40
an-xavier@businesslab.be
BE 0544.553.446
Deze website gebruikt cookies opdat we jouw een optimale ervaring kunnen geven tijdens het surfen. Door verder de surfen op deze site ga je akkoord met onze cookies.
OKDisclaimerWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacybeleid
De gouden marketingregel
Marketing, VerkoopWanneer je aan een tiental van jouw collega’s zou vragen wat hun focus is, dan zeggen negen op de tien: het aantrekken van nieuwe klanten.
Dagdagelijks zoeken ondernemers naar nieuwe manieren om hun klantenbestand te doen uitbreiden. Daar gebruiken ze soms de grote middelen bij: uitzonderlijke kortingen, flyers, waardebonnen…
Deze methode kost veel tijd en geld. En hoewel het zeker belangrijk is om nieuwe klanten aan te trekken, is het net door deze focus dat 95% van alle ondernemers de belangrijkste groep mensen vergeet.
Die groep laat ook jij waarschijnlijk (onbedoeld) links liggen!
Ongebruikt potentieel
Ik heb het over die mensen die bijna klant waren van jouw onderneming.
Die persoon die ooit interesse toonde voor jouw aanbod. Een klant die ooit zijn hand opstak in de veronderstelling dat jij hem/haar een oplossing kon bieden, maar die uiteindelijk het engagement niet aanging.
Denk maar aan:
Bij de kleine bv(ba)’s in Vlaanderen is dit de grootste groep aan ongebruikt potentieel.
Je hebt al betaald
Eerder dan een gloednieuwe marketingcampagne op touw te zetten voor het werven van nieuwe klanten, is het eigenlijk veel interessanter om deze groep mensen eens opnieuw aan te spreken. Je hebt (in de meeste gevallen) al kosten gemaakt om dit contact aan te trekken.
Het zou spijtig zijn mocht je er niets meer mee doen.
Herken jij jezelf hierin?
Dan nodig ik jou uit naar de Businesslab Kick-off, de ééndaagse businesscoaching voor kleine ondernemingen.
Je krijgt er praktische tools mee om contacten om te zetten in klanten, en zo je winst te verdubbelen binnen het jaar.
Klik hier om te zien of je in aanmerking komt.
Een vals geloof
‘Een onderneming haalt meer baat uit nieuwe klanten dan een klant die eerder interesse toonde, maar om de een of andere manier toch afhaakte.’
Erg veel ondernemers geloven dit. Maar waarom?
Het heeft alles te maken met een mythe die ik vroeger ook geloofde, namelijk dat mensen die in jouw onderneming niet direct iets kopen ook nooit meer iets gaan kopen.
Maak voor jezelf de oefening. Is dit echt hoe ook jij als consument handelt en denkt?
Hoe vaak is het bij jou al niet gebeurd dat je in een kledingwinkel een mooie jurk zag hangen, maar besloot hem nog niet onmiddellijk mee te doen om de een of andere reden. Hoe vaak heb jij de aankoop van dat nieuw paar schoenen niet uitgesteld omdat jouw huidig paar waarschijnlijk wel nog enkele maanden zal meegaan?
Je merkt het waarschijnlijk al op bij het laatste voorbeeld, als consument ben je te overtuigen tot de aankoop van dat nieuwe paar schoenen. Hij/zij zou baat hebben bij de aankoop om ze te gebruiken als reserveschoenen, om af te wisselen met hun huidig paar om de slijtage daarvan uit te stellen, voor speciale gelegenheden …
Om deze groep zeker niet uit het oog te verliezen, geef ik je mijn gouden marketingregel mee:
Een gerichte aanpak
Deze mensen verdienen een aparte marketingcampagne van dezelfde kwaliteit als de campagne voor de werving van een nieuw klantenbestand. Hun redenen om niet direct een product aan te kopen zijn meervoudig.
Waarom zou je investeren in het binnenhalen van een nieuwe klant als iemand anders al interesse getoond heeft en om de een of andere reden zijn aankoop uitstelt? Het kan soms een tijd duren tot een klant een actie onderneemt.
Kies voor een gerichte aanpak en wacht de beslissing van jouw potentiële klant niet af! Onderneem minstens drie pogingen om de klant van jouw gelijk te overtuigen. Volg hen op tot ze met jou in zee gaan of tot ze aangeven dat ze jouw oplossing niet willen.
Geef niet op, want mensen hebben veel aan hun hoofd en kunnen van tijd tot tijd wel wat bijstand gebruiken.
Pusherig?
Heel wat eenmanszaken en kleine ondernemingen zullen deze aanpak pusherig vinden? `
“Je doet dat toch niet!” “Ik wil mijn contact niet storen!” “Wat zal hij denken?”
De waarheid is dat in de meeste gevallen je potentiële klant je dankbaar zal zijn.
Ik had vroeger ook het lef niet om deze strategie toe te passen. Nu wel. De resultaten liegen er niet om: meer tevreden klanten en een dikkere bankrekening. Is dit ook niet wat jij wil?
Ik ben benieuwd
Hoe goed ben jij in de follow-up van jouw bijna-klanten? Welke acties onderneem jij om hen alsnog op te volgen en met raad en daad bij te staan?
Meer weten over hoe je succesvol een kleine onderneming runt.
Lees de commentaren hieronder en laat jouw inspireren door andere zaakvoerders van een kleine onderneming.
Ik duim voor jouw succes!
Xavier.
Is aanwerven op basis van aanbevelingen een goed idee?
MensenKen je dat gevoel?
Je wilt een nieuwe werknemer aanwerven maar weet niet goed waar te beginnen?
Veel ondernemers nemen vaak een beslissing op basis van aanbevelingen van vrienden, familie of kennissen.
Maar wees op je hoede.
Want wist je dat dit eigenlijk één van de slechtste manieren is om een nieuwe werknemer aan te werven?
Ik hoor je al denken: “Hoezo dan?”.
Ik vertel je in deze video graag waarom. 😉
Wil je meer weten over hoe je een A-Team uitbouwt?
Hier is alles wat je moeten over rekruteren en selecteren.
🎙 Hoe verkoop aanpakken?
PodcastDeze week in de Businesslab Podcast Aflevering 121:
Hoe verkopen aanpakken? In deze podcast delen we onze verkooptips die we hebben opgedaan tijdens onze teambuilding in Parijs, waar we hebben ontdekt hoe toonaangevende winkels zoals Louis Vuitton en Gucci verkopen. We gaan ook in op de fouten die Cirque de Soleil maakte en bespreken hoe ze het anders hadden kunnen aanpakken. Door naar deze podcast te luisteren, kun je leren wat je hiervan kunt opsteken en hoe je dezelfde fouten kunt voorkomen.
Ben je benieuwd naar meer?
Volg ons op Facebook, Instagram, Linkedin, Spotify en iTunes.
Wil je de kracht ervaren van een groep gelijkgestemde ondernemers?
💪 Plug in op de Businesslab-energie en schrijf je in voor de Businesslab Kick-off! Of plan een gesprek met ons team.
🎙 5 businesslessen van Heidi Rakels
PodcastDeze week in de Businesslab Podcast Aflevering 120:
Een gezonde cashflow behouden is onmisbaar voor je onderneming. Zonder voldoende geldstroom, geen business.
In deze podcast bespreken we hoe je een optimale cashflow kunt realiseren. Hieronder vind je wat je kunt verwachten:
1. Permanent zicht op de cashflow.
2. Je hebt een extern paar ogen nodig om de blinde vlekken en de vicieuze cirkels binnen jouw zaak op te sporen.
3. Focus op je sterktes als je wil winnen.
4. Vergeet niet te vieren!
5. Durf out of the box te denken.
Extra tip: laat je op voorhand betalen voor een sterkere cashflow
Volg ons op Facebook, Instagram, Linkedin, Spotify en iTunes.
Wil je de kracht ervaren van een groep gelijkgestemde ondernemers?
💪 Plug in op de Businesslab-energie en schrijf je in voor de Businesslab Kick-off! Of plan een gesprek met ons team.
🎙 De enige reden van al jouw ontgoochelingen
PodcastDeze week in de Businesslab Podcast Aflevering 119:
Ben je ook soms gefrustreerd? Of word je wel vaker ontgoocheld? De reden van elke ontgoocheling is ALTIJD dezelfde. In deze video/podcast vertelt Xavier Debaere wat je kan doen om minder frustratie en ontgoocheling te ervaren.
#businesslab_be #workliveplay #ondernemerscoaching #ondernemers #zaakvoerders #meerwinst #meertijd #meeromzet #binnenhetjaar #podcast
Volg ons op Facebook, Instagram, Linkedin, Spotify en iTunes.
Wil je de kracht ervaren van een groep gelijkgestemde ondernemers?
💪 Plug in op de Businesslab-energie en schrijf je in voor de Businesslab Kick-off! Of plan een gesprek met ons team.
Gelukkig Nieuwjaar 2023
Jij-MindsetGelukkig Nieuwjaar iedereen!
Tijdens het Nieuwjaarsconcert van 1 januari 2010 nam ik de definitieve beslissing om mijn de zaak opgestart in 1995 te verkopen. Om eindelijk te doen waarvan ik al een tijd droomde: mensen inspireren en gelukkiger maken door mijn stem te laten horen.
Ik was ongelooflijk bang om in het onbekende te springen en het bedrijf dat ik jaar na jaar had opgebouwd met al zijn zekerheden te laten varen.
Maar de Franse dirigent Georges Prêtre van het jaarlijks concert in Wenen was de druppel (en de traan) die de emmer liet overlopen. Zijn passie en gedrevenheid op 86-jarige leeftijd om een hele zaal (en de rest van de wereld via de televisie) in beweging te brengen trokken mij over de streep.
De beelden op 23:35, 24:40 en 32:50 bijvoorbeeld blijven mij mateloos inspireren en zorgen ervoor dat ook 2023 een mooi jaar wordt samen met An en de honderden ondernemers die terug muziek in hun zaak willen…
Mogen deze beelden ook mijn ouders een riem onder het hart steken om de uitdagende periode waar ze nu inzitten door te komen. Want het leven is elke seconde waard geleefd te worden.
Wil je ook in de zaal zitten? Klik hier voor de details van de Businesslab Kick-off.
Xavier.
Vrolijk Kerstfeest
Jij-MindsetVrolijk Kerstfeest!
Voor jou en alle mensen die jou dierbaar zijn…
Helaas zal het geen vrolijke dag zijn voor iedereen. Ik vertel je waarom.
Al weken rij ik hier in de buurt voorbij een grote nieuwbouw waar tot ’s avonds heel laat, een eenzame zelfstandige aan het pleisteren is.
Ook gisterenavond.
Ja, op Kerstavond omstreeks 18u30 was hij moederziel alleen, nog bezig in het lege pand.
En tot mijn verbijstering was hij ook deze ochtend alweer aan de slag, toen ik om 9u naar de bakker reed om het gebak voor de Kersttafel.
Dat doet me zeer.
Dat kan toch de bedoeling niet zijn?
Het doet me pijn dat er zelfstandige ondernemers zijn die de nodige kennis en de nodige inzichten nog niet hebben om van hun zaak en hun leven een succes te maken waarin ze zelf kunnen kiezen:
Voor ons gaat het over de juiste combinatie tussen voldoende verdienen en voldoende tijd hebben voor onszelf en onze dierbaren.
Van geld alleen word je niet gelukkig. Het is wat je ermee kan doen dat gelukkig maakt. En dat is in de eerste plaats “tijd” kopen:
En eens je dat snapt, wordt het helder.
En daar kan je wel eens spijt van krijgen.
Daarom:
Mocht jij jou hierin herkennen? Stop dan de waanzin. Het kan anders.
Mocht je de partner zijn van een zelfstandige die vergeten is, dat jij op hem wacht, je kan er ook iets aan doen.
Onze ambitie is ervoor te zorgen dat nog meer ondernemers écht een Vrolijk Kerstfeest mogen beleven.
Niet alleen vandaag, maar ook in de komende jaren.
We duimen voor jouw succes!
An & Xavier
Keerpunt An Verstraete – Durf jij te stralen?
Jij-MindsetPeter Perceval vroeg mij of ik het keerpunt in mijn leven wou delen in zijn podcast.
Bekijk het verhaal van mijn leven en ontdek wat er mij drijft om zaakvoerders van kleine ondernemingen te inspireren en te laten groeien.
An Verstraete
Ook te beluisteren op Spotify
Kom mij live ontmoeten op de volgende Businesslab Kick-off.
Klik voor de details.
Uitsluitend voor zaakvoerders van kleine ondernemingen.
🎙 Hoe kan het beter met minder?
Podcast#morningrun → Dagelijks ben ik vroeg uit de veren, trek ik mijn loopschoenen aan en ga ik hardlopen en deel ik elke dag Live op INSTAGRAM een inzicht of een les over beter ondernemen.
Korte samenvatting van de topics deze week.
Deze week in de Businesslab Podcast Aflevering 118:
1. Het lijkt erop dat heel wat zaakvoerders van kleine ondernemingen zijn vergeten (of nog niet weten) dat hun klanten niet alleen voor hun product of dienst komen, maar voor de beleving en de ervaring.
Het klaaglied over de energiefacturen van deze restaurateur had ik écht niet nodig…
2. Hoe het verkeerd liep met het maken van een pasfoto…
Met een ondernemerstip en een hoopvolle bedenking als je op zoek bent naar nieuwe medewerkers.
3. Blijf ademen. Vooral in stress situaties.
4. Geef mij maar de kaart! Een artikel in de New York Post bevestigt wat iedere kleine onderneming die beleving voorop plaats al wist… maar niet altijd wou geloven. Een #morningrun over automatiseren en beleven.
5. Welke processen kan jij afslanken in jouw onderneming? Of blijf je dag na dag, maand na maand, jaar na jaar, hetzelfde doen zonder jou de vraag te stellen: “Hoe kan het beter met minder?”.
Meer winst en minder werken? Hmmm. Iets om over na te denken. Ik geef jou enkele denkpistes op de Businesslab Kick-off.
#workliveplay #meeromzet #kleineondernemingen #ondernemersvlaanderen #winst #netwerken #doelen #leiderschap #toekomst #ondernemen #ontwikkeling #ondernemerschap #leren #strategie #businessplan #omzet #ondernemerstips
Wil je de kracht ervaren van een groep gelijkgestemde ondernemers?
💪 Plug in op de Businesslab-energie en schrijf je in voor de Businesslab Kick-off! Of plan een gesprek met ons team.
Steenrijk Straatarm op VTMGO tot 31 augustus 2022 – Ontdek wie we zijn
Jij-Mindset, MarketingUPDATE Augustus 2022
De meest gestelde vraag die we krijgen na het programma Steenrijk Straatarm (VTMGO) is:
Yep. Verleden week nog nodigden we Ronny en zijn kids uit bij ons thuis.
Lees het artikel van HLN – Eenoudergezin uit Oostmalle is jaar na ‘Steenrijk, Straatarm’ uit schuldbemiddeling: “We zijn altijd contact blijven houden”
Lees het artikel van KW – Wingens gezin helpt familie Meys na ‘Steenrijk, Straatarm’ met advies uit schulden: “Wie doel voor ogen heeft en zich met juiste mensen omringt, kan heel veel bereiken”
Lees het artikel van Het Nieuws van West-Vlaanderen – Huisruil van gezin Debaere-Verstraete uit Wingene kent positief verhaal in ‘Steenrijk Straatarm’
Lees het artikel van De Gazet Van Antwerpen – Alleenstaande papa Ronny jaar na opnames ‘Schatrijk, Straatarm’ uit schuldbemiddeling
TRAILER 2021
Heel wat kleine ondernemingen geloven dat ze hun product of dienst nog moeten verbeteren om eindelijk een blijvende stroom aan klanten aan te trekken.
Je product moet uiteraard goed zijn.
Maar JIJ als PERSOON maakt het verschil.
VTM vroeg ons om een inkijk te geven in ons leven.
Na lang wikken en wegen hebben we JA gezegd…
Meer erover in de pers…
HLN: Xavier en An uit Wingene doen mee aan ‘Steenrijk, Straatarm’: “Het verschil tussen armoede zien en armoede zelf ervaren, is immens”
MADE IN WEST-VLAANDEREN: West-Vlaamse ondernemers achter Businesslab tonen hun ware gelaat in tv-programma ‘Steenrijk, Straatarm’
HET NIEUWSBLAD: Ondernemerskoppel Xavier en Ann te zien in ‘Steenrijk, Straatarm’: “We willen mensen inspireren”
FRONTVIEW MAGAZINE: Een budget van 55 euro tegenover 1.400 euro in ‘Steenrijk Straatarm’
KRANT VAN WEST-VLAANDEREN: Familie Debaere uit Wingene te zien in ‘Steenrijk, Straatarm’: “Het doet een mens nadenken…”
HET NIEUWS VAN WEST-VLAANDEREN: West-Vlamingen Xavier en An uit Wingene steken handen uit de mouwen in ‘Steenrijk, Straatarm’
Wil je ons live ontmoeten? Kom naar de Businesslab Kick-off.
We duimen voor jouw succes!
An & Xavier