5 inzichten voor positiviteit in 2024

Deze week in de Businesslab Podcast Aflevering 122:

In deze podcast vertelt An Verstraete jou vijf inzichten die jij kan meenemen in 2024, zodat je focus altijd gericht blijft op het positieve, zelfs als de situatie even ‘down’ lijkt. Dit zijn de 5 inzichten:

  1. Weet dat we hier op de wereld zijn om te evolueren, te groeien, en te transformeren.
  2.  Stop met anderen te overtuigen van jouw gelijk.
  3. Zorg ervoor dat je menselijk contact hebt en in dialoog kunt gaan met anderen.
  4. Alles is tijdelijk. Gelijk welke situatie of positie we inzitten in het leven, alles is tijdelijk. Dus hoe groot dat de chaos is vandaag, weet  dat die chaos op een bepaald moment opgelost geraakt.  Hoe groot dat ook is, die ups en downs.
  5. Calm down, rust, en relax. Laat alles maar naar je toekomen.

Door naar deze podcast te luisteren, zal je heel wat opsteken over de juiste, positieve mindset die jij nodig hebt in het ondernemen.

Ben je benieuwd naar meer?

Volg ons op Facebook, Instagram, TikTok, Linkedin, Spotify en iTunes.

Bekijk je liever de videopodcast in plaats van enkel de audio?
Ga dan naar YouTube en geniet van de podcast!

 

Op zoek naar de snelste manier om de resultaten te bereiken waar jij al zo lang van droomt?

💪 Plan een gratis telefonisch groeigesprek in met één van onze Community Builders. Wij maken graag een tijdslot voor jou vrij om jou persoonlijk te leren kennen en jouw drie grootste valkuilen in kaart te brengen. Zodat je terug dat gevoel van vrijheid ervaart als de dag waarop je startte met jouw onderneming.


Afhankelijkheid zorgt ervoor dat je business kwetsbaar wordt.
En dit gebeurt sneller en vaker dan men het zou verwachten…

Het deed me denken aan een etentje enkele jaren terug. Over het gevaar van het cijfer 1.

Het gevaar van het cijfer 1

Ik heb heel lang alleen gewerkt. Waarom dat zo is, dat is een ander verhaal. Op een bepaald moment, werd ik uitgenodigd op een vergadering in het Brusselse samen met een vriend. We waren iets te laat vertrokken en hadden de file onderschat. We zouden er nooit op tijd geraken, dus beslisten we maar om gezellig iets te gaan eten.

Tijdens de lekkere pizza stelde die kennis mij de volgende vraag:

“Hoe kan jij je doel ALLEEN bereiken? Wat ga je morgen doen als je ziek bent?”

Ik lachte de vraag weg. Ik was toen 30, nog helemaal tiptop in orde. Ik was gezond en dacht daar niet over na.

En geloof het of niet – een paar weken later had ik appendicitis. Hals over kop, totaal onverwacht werd ik opgenomen in het ziekenhuis. Het verdict? Tien dagen out. Geen inkomsten meer, geen facturen meer.

1 klant, 1 leverancier, 1 medewerker

Dat was de harde realiteit. Toen ben ik mij bewust geworden van dat cijfer. Het gevaar van het cijfer 1.

In dit geval sloeg “1” op mezelf. Maar ik hing toen ook af van 1 leverancier. En 1 hele grote klant zorgde voor het flink stuk omzet. Dat was wel fijn: die man betaalde goed en was een toffe kerel.

Maar het is wel gevaarlijk. Ik herinner me nog heel het “dossier” van een bakker toen ik zelfstandig kantoordirecteur was in de jaren ’90 (ja, nog voor de euro :-) )

De bakker werd gecontacteerd door een keten supermarkten. Ze waren onder de indruk van zijn lekkere producten en willen aankopen bij hem.
De bakker twijfelt, want die hoeveelheid kan hij niet aan. De supermarkt reikt hem een oplossing aan. De bakker moet maar investeren in machines, dan lukt dat wel. De supermarkten verbinden zich contractueel voor een minimum afname.

Met deze argumenten komt de bakker tot bij de bank. Hij krijgt zijn (zware) lening los en werkt bijna uitsluitend voor de supermarkten.
Na een jaar verlopen de contracten. De supermarkten zetten de (arme) bakker onder druk. Hij heeft geld nodig om de bank terug te betalen.

Nu loopt hij met een mes in zijn rug. Hij is volledig afhankelijk van zijn enige grote klant.

Let daar voor op.

Stel jezelf de vraag:

In mijn business, van wie of wat ben ik volledig afhankelijk?

Durf jezelf die vraag stellen. Ga na wat de alternatieven zijn van dit gevaarlijk cijfer 1.

Afhangen van het cijfer 1 is één van de 9 fouten waardoor ondernemers geld laten liggen. Daar vertel ik je later graag meer over.

Je hebt een team nodig, mensen rond jou om te groeien. Het is ook veel toffer als je mensen rond jou hebt!

Blijf daarom ook Businesslab volgen, zo ben je nooit meer alleen.

Ik ben benieuwd

Hoe gaat het er bij jou aan toe? Ben jij afhankelijk van het cijfer 1? Wat verander jij vanaf morgen?

Vertel het mij hieronder in een reactie in het commentarenveld.

Laat je inspireren door de commentaren van de anderen. Ze brengen jou zeker op ideeën. Dat is ook de kracht van de Businesslab Tribe.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier

de kracht van opvolging follow up businesslab

de kracht van opvolging follow up businesslab

Het blijft mij opvallen hoe weinig zaakvoerders van een kleine onderneming tijd maken om na een eerste contact met een prospect of een klant dit verder op te volgen. Alleen al in de laatste twee maanden denk ik aan vijf verschillende situaties in mijn eigen leven (persoonlijk en zakelijk) waar iemand het niet nodig vond om opnieuw contact met mij op te nemen.
Het varieert van een verhuisfirma tot een softwarebedrijf, maar ook een therapeut die geen telefoontje pleegt om te horen hoe het er nu mee gaat. Elke keer was ik echt geïnteresseerd in het product of de dienst die zij mij aanboden.

Het verbaast mij. Waarom volgen ondernemers niet op? Ik geloof dat er verschillende redenen zijn.

Niet te opdringerig.

Te vaak en te agressief opvolgen komt inderdaad opdringerig over. De werkelijkheid is dat heel weinig ondernemers over deze streep gaan, laat staan in de buurt komen. Het is zelfs zo dat een verkoper eerder opdringerig overkomt door de manier waarop hij zijn klant aanspreekt dan door de opvolging zelf.

Als zaakvoerder van een kleine onderneming is het onze verantwoordelijkheid om onze potentiële klanten te blijven opvolgen tot we zeker zijn dat ze zaken met ons willen doen (of niet).

Je kan natuurlijk wel overdrijven door te veel te bellen in een te korte periode.
Een wekelijks telefoontje doet wonderen als het to-the-point en kort is. Verspil de tijd van jouw prospect niet door te blijven doordraven en rond de pot te draaien.

Als het mogelijk is, probeer dan ook een toegevoegde waarde te geven aan jouw opvolgingsgesprek. Dit kan jouw prospect overtuigen om voor jou te kiezen en niet voor een concurrent.

Vergeten.

We hebben allemaal drukke levens waardoor we al snel iets vergeten. Opvolging hoort daar ook bij. We hebben de intentie om dat telefoontje te doen maar het dagelijkse werk sleurt ons verder mee. Er komt iets onverwachts tussen en omdat de opvolging niet gepland staat in de agenda, hebben we het zo over het hoofd gezien.

Beschouw opvolging dus als een geplande afspraak!

Verkeerde veronderstellingen.

Een tijdje geleden had ik beloofd een klant op te bellen op een bepaald tijdstip om mijn voorstel op te volgen. Spijtig genoeg was ik op dat moment niet in de mogelijkheid om die oproep te doen en te verwittigen. Nadien zag ik er tegen op om die klant te contacteren omdat ik mij dan zou moeten verantwoorden waarom ik niet gebeld had. Uiteindelijk bleek een eenvoudige verontschuldiging voldoende te zijn om de situatie recht te zetten en de verkoop af te ronden.

Als iemand jou niet direct terugbelt of niet direct jouw e-mail beantwoordt, hebben we de neiging om het ergste te veronderstellen. Ook al is het volledig uit de lucht gegrepen. Ondertussen weet ik uit ervaring dat het uitblijven van een antwoord meestal te wijten is aan het feit dat de andere persoon het even druk heeft als ik of geen antwoord heeft.

Vertrouw er niet op dat jouw prospect of klant jou spontaan zal contacteren.

Ik geloof dat dit één de grootste ondernemersmythes is: het geloof dat als je maar goed genoeg je best doet, de klant vanzelf zal opbellen. En dat opvolging totaal overbodig is.

Helaas kunnen wij hier echt niet op vertrouwen als we onze doelen willen bereiken. Ik herinner mij een gesprek met enkele zaakvoerders van kleine ondernemingen tijdens een netwerkevent. Het gesprek ging over het feit dat sommige klanten hen niet terugbellen. Hierbij merkte ik op dat de gemiddelde zaakvoerder van een onderneming dagelijks enorm veel telefoontjes ontvangt en een heleboel e-mails ziet binnenkomen. Ze hebben het enorm druk waardoor ze zaken vergeten. En hoe meer tijd er voorbijgaat, hoe minder belangrijk het product of de dienst wordt voor hen.

Nooit geleerd.

Veel mensen hebben nog nooit een verkooptraining gehad (of intern opgeleid geweest) en hebben dus nooit geleerd waarom en hoe ze moeten opvolgen. Dit kan je redelijk makkelijk oplossen.

Begin met de prospect te vragen of te vertellen wanneer exact je hem zal opvolgen. Vertel hem dan ook hoe je dit zal doen (telefonisch, e-mail, face-to-face) en plan de opvolging in jouw agenda.

Opvolging moet je altijd nog afwerken nadat de verkoop klaar is. Zo kan je de klant contacteren en bedanken nadat de bestelling geplaatst is, maar ook nadat jouw product of dienst geleverd is. Een snel telefoontje bevestigt hun beslissing om bij jou te kopen.

Aan de slag!

Onderscheid jezelf van jouw concurrenten door de moeite te doen om jouw klanten en prospecten op te volgen. Ga er niet van uit dat zij jou zullen opbellen. Wees proactief en contacteer hen.

Wil je meer en betere klanten?
Kom ons live ontmoeten op de Businesslab Kick-off, het enige eendaags event uitsluitend voor eenmanszaken en zaakvoerders van kleine ondernemingen in Vlaanderen. Klik hier voor info en tickets.

Zolang je jouw kijk op verkoop niet definitief aanpast, loop je als eenmanszaak of kleine onderneming vroeg of laat tegen de lamp. Je slaat de bal mis bij kostbare potentiële klanten. Misschien blijf je geloven dat je net die laatste verkooptechniek nog mist om een echte doorbraak te maken in je verkoopcijfers. Helaas…

Wie meer wil verkopen

Laat ons even jouw gedachten rond verkoop onder de loep nemen en eerlijk kijken waarom je niet méér verkoopt.

Hoe zou jouw nieuwe verkoopgedrag eruitzien als je deze oude manier van denken rond verkoop overboord gooide? Zou verkopen dan niet aangenamer zijn? Bovendien zal je MEER verkopen. Geloof me!

Hieronder vind je 5 meest gangbare en verouderde overtuigingen rond verkoop:

 

1. Stop met te starten met een sales pitch. Start een gesprek.

Begin nooit meer met een mini- presentatie van jezelf, je bedrijf of je product wanneer je een nieuwe potentiële klant voor je hebt. Je start beter een open gesprek dat zich focust op het probleem dat jouw product of dienst oplost. Open een gesprek waarin je waarde biedt, gebaseerd op jouw ervaring. Bijvoorbeeld: “Ik vroeg me af of ik je een aantal tips mag geven na de recente crash van jouw computernetwerk?”

Weet je niet precies welk specifiek probleem jouw product oplost? Kom dan zo snel mogelijk naar de Businesslab Kick-off. Ga naar onze website en bestel nog snel jouw ticket.

 

2. Jouw doelstelling is niet het afdwingen van een verkoop. Ontdek elkaar.

Door jouw gesprek te focussen op de problemen die jij oplost merk je dat je prospecten je de weg wijzen. Verkoop is een spontaan gevolg. Een stuk makkelijker en aangenamer, toch?

 

3. Je verliest de verkoop in het begin van het verkoopproces. Niet op het einde.

Als je denkt dat je niet verkocht hebt omdat je ergens een foutje hebt begaan bij het afronden, denk dan terug naar het begin van je relatie met de klant. Ging je te hard van stapel? Gebruik je afgezaagde taal? Denk maar aan: “We hebben de oplossing die je echt nodig hebt.” Zo brandmerk je jezelf als “verkoper”. En wordt het erg moeilijk om een open gesprek te voeren.

 

4. Verkoopsdruk zorgt voor afwijzing. Neem de druk weg.

Je potentiële klant wijst jou niet af. Jij wijst jezelf af, door iets te zeggen waardoor je klant in de weerstand gaat. Je leest het goed: iets dat je zelf zegt. Waarschijnlijk omdat je jezelf te veel druk oplegt. Zodra je jezelf toelaat niet meer te MOETEN verkopen, gaat het stukken vlotter. Focus je gewoon op de beste oplossing voor je klant.

 

5. Aanvaard de bezwaren en ga terug in gesprek.

Traditionele verkoopcursussen spenderen heel wat tijd aan het weerleggen van bezwaren. De waarheid? Deze trucjes verhogen alleen maar de verkoopsdruk. Je weet wel dat zinnen als “we hebben geen budget” en “zend maar een folder op” beleefde manieren zijn om een eind te maken aan het gesprek. Stop met deze te weerleggen. Ga op zoek naar wat er echt leeft: blijf beleefd, stel je kwetsbaar op, creëer veiligheid en stel een extra vraag zodat je klant jou de echte ware reden vertelt.

 

Hoe sneller je jouw oude overtuigingen achterwege laat, hoe sneller je verkopen terug aangenaam vindt. En de resultaten? Die volgen vanzelf!

Wil je meer tips rond verkoop? Wil je jouw TOP product of TOP dienst ook zodanig in de markt zetten, en uiteindelijk meer winst genereren?

Ga dan nu naar onze website en schrijf je in voor de Businesslab Kick-off.

 

Want onze business is jouw business te helpen groeien. 💪🏼

 

 

Goed nieuws!

Een recente studie van Partena wees uit dat een werknemer aanwerven binnen het jaar zorgt voor gemiddelde stijging van de omzet met 44% en winstmarge met 63%.

Ontdek in deze video wat eenmanszaken en zaakvoerders van een kleine bvba weerhouden van het aanwerven van hun eerste werknemer.

Bij Businesslab weten we al langer wat het belang van een topteam is.

Meer weten over hoe je een topteam samenstelt?
Klik dan nu hier en kom naar de Businesslab Kick-off!

Het originele artikel kan je hier terugvinden.

 


De medewerkers van Businesslab zijn de ruggengraat van het bedrijf. De neuzen staan allemaal in dezelfde richting en er wordt zeer nauw samengewerkt. Elkaar op elk vlak bijstaan wanneer het nodig is, is de basis van onze business.
En hoewel het niet àltijd rozengeur en maneschijn is, heerst er een open sfeer met duidelijke communicatie zodat er snel kan geschakeld worden. Samen is the sky the limit!

Personeel is miserie

Je wil perfecte kopieën van jezelf vinden. Een kloon die het werk even goed of zelfs beter doet en wordt dan uiteraard teleurgesteld. Herkenbaar? De verwachtingen liggen te hoog omdat je ervan uitgaat dat jouw nieuwe medewerker alles al weet en het wel zal “doorhebben” wat je wil.

Dat loopt gegarandeerd fout.
Je ontslaat de persoon of deze vertrekt vanzelf, opgebrand.
Op dat moment neem je de beslissing om opnieuw alleen te werken.
Je overtuiging dat “personeel alleen maar miserie is” wordt versterkt.

Zonder dat je het beseft maak je de keuze om niet meer te groeien en ontneem je je gezin en je vrienden van het genieten van jouw aanwezigheid.

Jij wil toch ook meer mensen helpen?

Een team rond jou hebben, biedt nochtans een zeer sterke meerwaarde. Het is de enige weg richting succes. Met een team verricht je meer werk. Je helpt meer mensen. Je maakt meer klanten gelukkig.
Want ondernemers zijn echte mensenhelpers.
En de stand van jouw bankrekening is evenredig met het aantal mensen dat je helpt, de waarde die je creëert, de dienst die je verleent.


En ook een leven hebben?

Zoveel mogelijk klanten helpen en tegelijk een aangenaam leven leiden? Dan heb je absoluut een team van gemotiveerde collega’s rond jou nodig. Want de weg naar succes kan niet zonder een team en het is het leukste wat er is!


In een vorige training deelde ik 7 redenen waarom zelfstandigen het zo moeilijk hebben om aan te werven. Bekijk hier reden nummer 4…


Ik duim voor jouw succes!

Xavier


PS: Als jij ook openstaat om met een team te werken. Bekijk dan zeker onze training over selecteren en rekruteren, deze bevat alles wat je nodig hebt om het ideale team uit te bouwen.

Of kom kennismaken met ons tijdens de Businesslab Kick-off.

Businesslab Teamdag

 

Bij Businesslab leven en ademen we volgens de vijf kernwaarden die de cultuur van ons bedrijf definiëren:

  • Geven
  • Professionaliteit
  • Fun
  • Resultaat
  • Holistisch denken.

En dit alles wordt ondersteund door de focus op positiviteit.

De focus op positiviteit bij Businesslab is wel geen geitenwollensokken-gegeven waarbij we met z’n allen in lotus houding zitten te wachten tot “het” komt. Gewoon door positief te zijn.
Onze positiviteit heeft ook niets te maken met het ontkennen van problemen en het weigeren dat er ook 💩-dagen zijn.

Ja. Er zijn ook hier soms slechte dagen.

Een campagne die niets oplevert, fouten die gemaakt worden, frustraties door onbegrip, samenloop van omstandigheden…

“Ik kijk altijd naar de optimistische kant van het leven, maar ik ben realistisch genoeg om te weten dat het leven geen eenvoudige materie is.” — Walt Disney

Focussen op het positieve wil niet zeggen dat we het negatieve ontkennen. Het is het erkennen van de uitdagingen terwijl je blijft focussen op een positieve uitkomst.
Blijven kijken naar de goede kant van de zaken en je team aansporen om hetzelfde te doen. Het promoten van positiviteit binnen jouw bedrijf is een mindset die jouw business alleen maar ten goede komt.

Positiviteit als oorzaak van productiviteit

Bert Jacobs, oprichter van Life is Good Company vertelt het volgende: “Optimisme is voor mij geen vorm van overacting of blind optimisme. Het is een vorm van beslissingen nemen die focust op het goede omdat dit leidt tot een verstandiger gebruik van jouw hulpbronnen.”

Je verliezen in negativiteit zorgt voor angst en twijfel. Je verliest de kostbare energie die je nodig hebt om het probleem op te lossen.

Een pessimist ziet de moeilijkheid in iedere opportuniteit. Een optimist ziet een opportuniteit in iedere moeilijkheid. — Winston Churchill

Je productiviteit stijgt iedere keer wanneer je je focust op de opportuniteit in de mogelijkheid. En iedereen vaart er goed bij: jij, als werkgever maar ook heel jouw team.

Positiviteit zorgt voor een toffe gedreven onderneming.

Je kan niet ontkennen dat mensen gelukkiger zijn in een positieve omgeving.

Positiviteit op de werkvloer werkt aanstekelijk en maakt dat de mensen graag op hun werk én aan het werk zijn. Ze blijven ook langer werken in je onderneming.

In 5 snelle stappen naar positief denken

Eigenlijk is het echt gemakkelijk om positiviteit op de werkvloer in jouw onderneming te introduceren. Met deze 5 stappen zullen jij en je team heel gauw in staat zijn optimistisch te denken en te werken. Hier zijn  de 5 snelle stappen om positiviteit te brengen in jouw onderneming:

  1. In plaats van te blijven hangen in de redenen waarom iets niet werkt, kijk eens naar wat je anders zou kunnen doen zodat het wel werkt.
  2. In plaats van steeds te zeggen: “Ik moet”, formuleer je je zin opnieuw met “Ik wil”.
  3. Loop je vast door doemdenken en catastrofe-scenario’s? Vermijd dan overdrijvingen en neem geen definitieve stellingen in. Hierdoor verlies je energie.
  4. Vermijd ook stellingen als: “Mijn plannen komen nooit uit” of “Dit komt, zoals altijd, nooit meer goed,”.
  5. Als je jezelf vast rijdt in negatief denken, vraag dan hulp aan je team om terug te focussen op de mogelijkheden.

Tot mijn spijt ervaar ik dat veel eenmanszaken en kleine ondernemingen te veel focussen op het negatieve, waardoor ze vaak de goesting van het ondernemen verliezen.

Laat ons weten wat je er van vindt! 🗣

Wat doe jij om positief te blijven kijken? Vertel het hieronder in het commentaarveld en maak andere ondernemers gelukkig.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier

P.S. Wil je de kracht ervaren van een groep gelijkgestemde ondernemers die allemaal willen groeien?
💪 Plug dan in op de Businesslab-energie en schrijf je in voor de Businesslab Kick-off!
>>> Klik hier voor meer info.

Klik hier voor de getuigenissen van de Businesslab Kick-off: de meest voorkomende feedback die we krijgen is dat ondernemers terug zin krijgen om vooruit te gaan, om terug te ondernemen.

Dit is een artikel dat recent werd opgefrist met nieuwe inzichten. 

Onlangs was ik de gast in de podcast van mijn zoon Louis en mede-presentator Willem Himpe.

Ik kreeg ruim de tijd om mijn verhaal uit de doeken te doen en hoe ik kijk naar ondernemen, en welke de grote valkuilen zijn voor zaakvoerders van een kleine bv.


Kom live kennis maken met mij en An Verstraete, tijdens de volgende Businesslab Kick-off.

Klik hier voor de details van de Kick-off.

6-stressfactoren-businesslab-640

Vaak krijg ik de vraag:
“Hoe krijg ik meer controle over mijn bedrijf?”
“Waarom heb ik steeds tijd te kort en krijgen anderen het voor elkaar?”
“Hoe krijg ik evenwicht tussen werk en privé?”

Wanneer deze zaken niet opgelost raken krijg je stress:

De 6 belangrijkste factoren die bijdragen aan deze stress zijn de volgende:

  1. Te veel werk.
  2. Constante onderbrekingen.
  3. Permanente onzeker.
  4. Gebrek aan feedback.
  5. Weinig of geen appreciatie van uw dichte omgeving.
  6. Communicatieproblemen.

Deze stressfactoren resulteren in minder controle over je zaak en je leven.

Ga even na welke factoren er bij jou zorgen voor stress. Je er bewust van worden is al een eerste stap naar verandering.

In ieder geval duim ik voor jouw succes!

Wil jij nog meer tips over succesvol leven en ondernemen 
en straks een ware Business & Life Boost meemaken?

Kom dan naar de Businesslab Kick Off . 
Meld je aan en ontdek hoe jij jouw winst en vrije tijd kan verdubbelen.

Ik kijk er in ieder geval al naar uit.
Tot dan!

An

prijs

Veel klanten spreken je aan over jouw prijs. Dat is normaal: iederéén wil zo voordelig mogelijk bediend worden. Iedereen betaalt liefst zo weinig mogelijk.

Dat jouw klanten met bezwaren komen, wil evenwel niet zeggen dat jouw prijs niet OK is. Weet dat je op zo’n moment sterk in je schoenen moet staan.

Hier vind je 5 praktische tips om discussies over prijzen te overleven of te vermijden.
Op de Businesslab Kick-off krijg je nog veel meer tips over prijszetting, zodat je niet hoeft mee te doen aan die harde concurrentiestrijd. Klik hier voor meer info.

1. Wees zelf overtuigd van jouw prijs

Zolang jij aarzelt, niet overtuigd bent of twijfelt over je prijs, wordt het heel moeilijk om geloofwaardig over te komen naar je klant toe.
Sta recht in je schoenen, en overtuig  eerst jezelf voor je op baan gaat naar een klant.

2. Het gaat hem niet over de prijs, maar over het prijsverschil.

Je klant vergelijkt jouw prijs met de prijs van de concurrentie.

Praat daarom nooit over het totale bedrag, maar steeds over het kleinere bedrag, het prijsverschil. Zo ontwijk je de grote som.

Ga in gesprek met je klant, en som op wat je klant allemaal krijgt voor dit kleine prijsverschil.
Belangrijk is ook om te checken of de klant wel de juiste elementen met elkaar vergelijkt. Veel producten en diensten lijken erg op elkaar, maar dat betekent lang niet altijd dat ze hetzelfde zijn.

3. Communiceer duidelijk.

Als de klant zich de betaling niet in één keer kan veroorloven, zoek dan creatieve oplossingen:

  • Leasen
  • Huurkopen
  • In stukjes afbetalen

Onthou wel: een klant die jouw prijs helemaal niet kan betalen, ben je beter kwijt dan rijk.
Neem het maar van mij aan. In zo’n klanten moet je ongelofelijk veel tijd steken om je centen te zien.
Ga dus gewoon niet met hen in zee, steek er geen energie in. Het is verloren moeite.

prijs

4. Vermijd het woord ‘kost’.

Ons onderbewuste relateert ‘kosten’ met ’te vermijden’. Daarom hoort niemand graag: ‘Dat kost…’ Het woord ‘kost’ heeft een negatieve bijklank.

Een beter alternatief is  ‘investeren’. Als we dat woord horen, denken we aan ’terug verdienen’.

Het klinkt veel aangenamer wanneer je spreekt over een investering, want investeringen leveren zo goed als altijd iets op. Met kosten, daarentegen, daar verlies je alleen maar mee.

5. Stel je prijs op een andere manier voor.

Als je klant jouw dienst of product gedurende een lange tijd kan gebruiken, is het een handige tactiek om de prijs in kleine porties op te delen ten opzichte van de totale levensduur. Ga eens na wat jouw dienst/product kost per jaar, per maand of per dag, en stel het op die manier voor aan je klant.

Een investering van € 1 per dag voor twee jaar, dat klinkt voor jou klant veel haalbaarder dan € 730 in één keer.

 

Een goede voorbereiding is erg belangrijk. Bedenk welke mogelijke bezwaren jouw klant klant heeft. Zo hou jij de controle over het gesprek en loopt het veel vlotter.
Oefen je verkoopgesprek eens met een medewerker of een vriend. Oefening baart kunst!

Op de Businesslab Kick-off, ons tweedaags marketing- en netwerkevenement, verklappen An en ik hoe je je concurrenten naar huis speelt. Met enkele eenvoudige tips overtuig jij je klanten om bij jou te kopen. Ben je klaar om in actie te schieten en je business naar een hoger niveau te tillen? Schrijf je dan nu in voor de Businesslab Kick-off! Er zijn nog enkele gratis tickets beschikbaar.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier.

PS: Deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.