klantenservice-businesslab

klantenservice-businesslab

An, allemaal goed en wel. Maar de tv’s van Philips, de schoenen van Geox, de verwarmingsketels van Vaillant, die zijn altijd en overal dezelfde. In mijn onderneming kan ik dit toch niet merkwaardig, opmerkelijk en opvallend maken?

Dit zijn maar enkele van de talrijke reacties op de vorige Ondernemerstip die ik via e-mail ontving.
(Tussen haakjes: eigenlijk vind ik het fijner dat je je reactie hieronder achterlaat. Zo geniet iedereen van jouw vraag en de antwoorden  :-) )

Het klopt dat heel wat ondernemers producten/diensten verkopen die grote fabrikanten aanbieden of verdelen. Dus daar hebben ze weinig aan te piepen…

Maar dan nog blijft hier dezelfde regel gelden:

Maak jouw product opmerkelijk, merkwaardig en opvallend!

Niet wat je verkoopt, maar hoe je het verkoopt.

Wat een serviceEen product is veel meer dan gewoon het fysieke product. Er zijn heel wat verkoopaspecten die je kan beschouwen.

Het gaat hem over de hele klantervaring rond jouw product:

  • Je marketing
  • Je product/dienst
  • De follow-up of dienst na verkoop
  • De service
  • De garantie

Wie met al deze elementen speelt, maakt zijn product wel opmerkelijk.

Het hoeft trouwens niet moeilijk of duur te zijn. Geef gewoon nét ietsje meer dan datgene wat de klant van jou verwacht.

Met andere woorden: verhoog de beleving en de kwaliteit van je service.

Zo onderscheid je je van je concurrenten en komen jouw klanten terug.

Bied jij een dienst aan?

Wie vandaag algemeen verspreide producten aanbiedt en er geen dienst aan verbindt… Die krijgt het knap lastig.
Alleen met een dienst onderscheidt een eenmanszaak of een zaakvoerder van een kleine onderneming zich van andere zaken. Het zijn moeilijke tijden voor wie vandaag geen dienst aanbiedt.

Een stevige, kwalitatieve klantenservice is de eerste en de meest simpele dienst die je aan je product moet binden.

Ik geef je enkele voorbeelden:

  • De slager die het geroddel van de mensen gebruikt in zijn voordeel. Wat dacht je van handgeschreven kaartjes sturen naar klanten bij geboorte, huwelijk, overlijden, communie…
  • De boekhouder die oprecht geïnteresseerd vraagt hoe het met je gaat, in plaats van enkel en alleen geïnteresseerd te zijn in je cijfers.
  • De afslankcoach die op de derde dag van je dieet een bemoedigend sms’je stuurt.
  • De kapper die je een kopje koffie aanbiedt.
  • De interieurarchitect die een extra telefoontje doet tijdens de verbouwingen om te vragen of alles naar wens verloopt.
  • De bakkersbediende die je aanspreekt met “Goedemorgen, waarmee kan ik je helpen?”, en niet (het vaak gehoorde) “Wat zal ’t zijn?”
  • De businesstraining waarvan je achteraf leuke sfeerfoto’s ziet passeren op Facebook.
  • De drukker die steeds stipt op tijd het drukwerk levert.
  • De leverancier van technische onderdelen die elke bestelling nauwgezet opvolgt, waardoor je binnen de 2 werkdagen antwoord krijgt op je vraag.

Alles wat je ook maar bedenkt en dat waarde brengt voor je klant (zaken die hij misschien niet verwacht) haalt de waarde van je product fors naar boven.

Ik noemde hierboven voorbeelden van kleine ondernemingen. Maar kijk ook eens naar grote ondernemingen. Die doen het ook.

Neem nu McDonalds bijvoorbeeld, waar self service koning is.
Als de frietjes of de burger die je bestelde nog niet klaar zijn bij de bestelling, dan bezorgt een vriendelijke medewerker je die aan tafel. Kleine moeite, groot resultaat.

Wat staat er jou dus te doen?

1 Maak een lijstje van

  • Alles wat je denkt dat je doet dat opmerkelijk is
  • Alles wat je zou kunnen doen dat opmerkelijk is.

2 Ga op onderzoek uit

Ga na en bevraag of concurrerende ondernemingen (al dan niet in de buurt) doen wat jij op je lijstje schreef.

Als iemand hetzelfde doet, ben je niet opmerkelijk. Zoek verder tot je één of meerdere zaken vindt.

3 Maak een prioriteitenlijst

Maak een lijst met de zaken die je gevonden hebt. Start met datgene dat voor de grootste verrassing zal zorgen voor jouw klant.

Let wel: Misschien zal je niet dadelijk aan de slag kunnen gaan. Misschien heb je wel nood aan opleiding of moet je team gebrieft worden.

4 Blijf attent

Dit laatste punt is ontzettend belangrijk. Blijf attent voor de noden van je klant.
Hoe beter jij je klant en zijn behoeften kent, hoe makkelijker het voor jou en je team wordt om hierop in te spelen.

Help jij ook graag anderen?

Vertel dan hieronder in het commentaarveld over de merkwaardige service die jij krijgt bij jouw favoriete winkels, ondernemingen of bedrijven.
Op die manier inspireer je anderen. En dan is het fun voor ieder van ons.

Deel jouw ervaring hieronder in het commentarenveld. Op die manier krijg je waardevolle feedback.

Wil je nog meer tips die je vooruit helpen? Dan is de Businesslab Kick-off een echte aanrader. Klik hier voor meer info & gratis tickets.

Ik duim voor jouw succes!

An

 

PS : Ik zou het ook super vinden mocht je dit artikel ook delen op Facebook, LinkedIn of Twitter, zodat andere ondernemers er ook van kunnen genieten.

10 antwoorden
  1. Alexander
    Alexander zegt:

    Na het schrijven op de website van een positieve beoordeling over het hotel waar ik logeerde, kreeg ik het ontbijt gratis aangeboden.

    Beantwoorden
  2. Fien
    Fien zegt:

    Ik krijg iedere jaar een mooie kaart van één van mijn leveranciers voor mijn verjaardag. Deze kleine attentie maakt mij blij en verhoogt mijn vertrouwen in deze zakenrelatie. Tof.

    Beantwoorden
  3. Florine
    Florine zegt:

    Beste Ann, alle tips die je heeft pas ik al toe en toch heb ik het gevoel dat het mij niet lukt, de gratis koffie / frisdrank/ snoep voor de kindjes / verjaardagswensen ik doe al alles , promoten op fb, en toch resulteerde het niet om meer klanten aan te trekken.
    IK BEN ALS DIE VLIEG OPZOEK NAAR EEN DEUR !…. Ik zit vast.

    Beantwoorden
    • Dieter Alyn
      Dieter Alyn zegt:

      Beste Florine, ’t is inderdaad een hele uitdaging om in deze ‘moderne’ tijden goed zaken te doen. Op de business lab Kick Off heb ik handenvol tips en tricks meegekregn (gratis bovendien, lol) zodat ik onmiddellijk aan de slag kon om meer én beter te bereiken terwijl ik niet meer uren hoefde te werken, in tegendeel: het lukt in minder tijd en het resultaat is veel beter. Tot op de volgende kick-off op 30/11 te Antwerpen !!!

      Beantwoorden
      • Florine
        Florine zegt:

        Beste Dieter,
        Ik ben ook al naar de kick-off geweest in Gent , heb ook alles opgeschreven en geluisterd. Weet je Dieter bij mij in de straat zijn er op 2 km 9 kapsalons denk je dat het niet moeilijk is voor ons allemaal , de klanten hebben heel veel keuze!….
        Daardoor is het zeer moeilijk om de mensen naar het salon tekrijgen ze hebben veel salons om uit te kiezen. En dat is nog maar in mijn straat.???

        Beantwoorden
  4. Hilde
    Hilde zegt:

    Klinkt bekend, Florine, als ze niet komen dan komen ze niet. Soms denk ik dat ze nog niet zouden komen moesten we alles gratis weggeven…

    Beantwoorden
  5. Jo
    Jo zegt:

    Dag Florine
    Het voelt alsof je te veel doet ( en te is meestal ook niet goed ) om een soort van onzekerheid ? / twijfel ? of iets van jezelf te camoufleren. De energie die jij uitstraalt door het geloof in jezelf en jouw “product” is zeker zo belangrijk als jouw product of dienst zelf of de commerciële boodschappen er rond. ( ik schrijf maar wat ik voel, en niet als de ultieme waarheid :) )

    Beantwoorden
    • Florine
      Florine zegt:

      Beste Jo, je hebt waarschijnlijk wel gelijk , maar ik probeer mijn best te doen en opzoek tegaan naar manieren om tot de mensen tegeraken. Ik probeer ook mijn kennis over te brengen alles wat ik zie en leer op cursus (4per jaar). Weet je ik kan het gewoon niet overbrengen het voeld alsof er een muur staat tussen mij en de klanten.Hopelijk vind ik een oplossing anders stop ik ermee..!..
      HET WEEGT MENTAAL HEEL ZWAAR.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *