In  deze podcast deel ik met jou de laatste 10 van 50 levenslessen die ik in kaart heb gebracht na een halve eeuw op deze aardbol rond te lopen.

Beluister levensles 1 tot 10

Beluister levensles 11 tot 20

Beluister levensles 21 tot 30

Beluister levensles 31 tot 40

 

Dit zijn de 10 doordenkertjes uit deze aflevering:

 

Levensles #41 — Hoe unieker ik word, hoe meer ik betaald word.

Levensles #42 — Hoe ouder ik word, hoe meer ik besef dat ik minder weet.

Levensles #43 — Ik doe teveel dingen zelf.

Levensles #44 — Ik ben niet voldoende bezig geweest met zaken die het verschil maken.

Levensles #45 —  Te snel vooruitgang maken beschouwen als normaal.

Levensles #46 — Laat iedereen achter met een gevoel van overvloed.

Levensles #47 — De psychologie van de mens verandert niet.

Levensles #48 — Tijd nemen om te lezen is nuttig.

Levensles #49 — Mij omringen met jonge mensen houdt mij jong.

Levensles #50 — Tijd is het meest kostbare wat er is.

 

Blijf op de hoogte van alle Businesslab podcastafleveringen. Abonneer je op iTunes en Spotify.

 

personeel is miserie businesslab

In 1995 start ik mijn reclamebedrijf.
Van ”scratch”, zoals men dat zegt.

In de kinderkamer van mijn zoon, die toen nog niet geboren was, begin ik stickers uit te snijden, reclameborden te drukken en bedrijfsvoertuigen te beletteren.

Mijn onderneming groeit langzaam. Veel te langzaam.
Zeker als ik zag – en voelde – hoeveel energie en tijd ik erin stak.
Maar ja… Op dat moment, en volgens mijn toenmalige ideeën, is dit the only way up: veel en hard(er) werken.

Personeel is miserie

Tussen pot en pint klagen mijn veel (te) hard werkende zelfstandige vrienden, altijd over hetzelfde:

  1. Slechte betalers
  2. Problemen met het personeel

De bijhorende straffe verhalen om de facturen betaald te krijgen, en over personeel dat zelden doet wat er gevraagd wordt, en over personeel dat sowieso te veel kost, die peppen me niet echt op.

Bovendien krijg ik altijd maar te horen: ”Je moet dat zo doen, niet zo. Dat zal met mij niet meer gebeuren…” en “Moet je een keer weten wat hij mij nu weer gelapt heeft…

Het gevolg? Het duurt ruim acht jaar vooraleer ik het durf om een eerste medewerkster aan te werven. Uit noodzaak. Omdat ik verzuip in het werk.

Kloon gezocht

Plots moet het allemaal rap gaan. Eigenlijk is rap zelfs niet meer rap genoeg. Drie dagen om een antwoord te krijgen van de VDAB, om te weten op welke tegemoetkomingen ik recht heb, lijken een eeuwigheid. Ik wil natuurlijk de beste kandidaat die zo weinig mogelijk kost.

Daarbovenop verwacht ik van mijn nieuwe medewerkster dat ze vanaf dag 1 alles weet en dat ze alles kan zoals ik.

Eigenlijk wil ik een kloon van mezelf.
Iemand die initiatief neemt, terwijl ze toch doet wat ik wil…

Het is toch waar

Hey! Dag Séverine. Hier kun je jas kwijt en daar is het toilet.

Dat zal ongeveer de rondleiding geweest zijn in mijn onderneming. Op die manier vliegen we erin.

De waarschuwingsstemmetjes van de collega-zelfstandigen hoor ik in mijn hoofd roepen:

  • Laat direct zien wie de baas is
  • Wees niet te familiair
  • Wees op je hoede

Maar ik overtuig mijzelf dat het bij mij wel anders zal lopen. Ik weet wel van aanpakken.

Maar al heel snel verval ik in clichés. Het kan ook niet anders.

Ik wierf niet aan vanuit strategie, maar vanuit noodzaak.

Bovendien bleef ik verderwerken met de mentaliteit van een éénmanszaak.

Er zijn geen systemen.

Ik controleer alles. Ik neem de tijd niet om iets uit te leggen. Want als ik het zelf doe, gaat het veel rapper… En is het beter.

Stilaan begin ik ook echt de verhalen van mijn collega’s te geloven.

Personeel is miserie.

Ik sluit dus maar aan in die lange rij van klagende zelfstandigen.

Wij hebben niet dezelfde harde schijf

  • Hoe wil ik dat die medewerkster initiatief neemt als ik alles onder controle wil houden?
  • Hoe kan ze beter worden als ik de tijd niet neem om alles uit te leggen?
  • Waar moet Séverine haar motivatie zoeken als ze voelt dat ze een kost is? En haar meerwaarde niet kan bewijzen?

Eén jaar vol slapeloze nachten (en vijf kilo’s overgewicht later) komt Vincent ons team versterken.
Vincent is een introverte jonge gast boordevol creativiteit. De nieuwe logo’s en de gedurfde ontwerpen springen als paddestoelen uit zijn scherm. Perfect voor de grafische uitdagingen van mijn veeleisende nieuwe klanten.

Maar ik blijf sakkeren over de werkbonnen die niet altijd nauwkeurig ingevuld zijn.
Ik schaam mij om toe te geven dat Vincent uitstekend voer was voor de klaaggesprekken met mijn collega-zelfstandigen…

Op een dag kondigt Vincent aan dat hij het bedrijf verlaat.

Ik: kwaad en ontgoocheld. ”Ik heb zoveel voor jou gedaan. Ik heb je al die kansen gegeven.”
Hij: machteloos. “Xavier, wij hebben niet dezelfde harde schijf.”

Wow. ”Wij hebben niet dezelfde harde schijf”. Dat komt binnen.

Twee voor de tijd van één

Wanneer je een nieuwe computer aanschaft, zet je “alles over” van de oude naar de nieuwe.
In een paar tellen ben je klaar. Alles staat op je nieuwe computer.
En hij gaat een stuk sneller dan de vorige!

Helaas… Een medewerker is geen computer.

Ik ben Vincent dankbaar voor de les die hij mij leerde.

Om hem te vervangen werf ik twee jonge meisjes aan.

Te gek voor woorden! Op papier, en vanuit mijn éénmanszaak-denken, heb ik maar één persoon nodig.

Mijn beste zet ooit

Julie en Sophie starten een paar weken later. Deze keer neem ik een halve dag de tijd om het bedrijf in detail voor te stellen, om te vertellen wat mijn visie is, wat belangrijk voor mij is, waar ik voor sta. En… waar de toiletten zijn.

Er is onvoldoende werk om hen allebei 8u per dag “bezig” te houden. Maar er is nu eindelijk ruimte en tijd om te leren, om systemen op te zetten en nieuwe zaken uit te proberen.

Het mooie is dat de twee meisjes letterlijk het werk uit mijn handen nemen. “Xavier, wat kunnen wij doen om je te helpen?”

Misschien denk je nu dat ik geluk had. Dat ik twee uitzonderingen gevonden had.

Daar geloof ik niets van.
Ik had begrepen dat we allemaal een andere harde schijf hebben.

Geen slechtere of betere. Gewoon een andere.

Wanneer je dan durft de verscheidenheid en de voordelen te zien, in plaats van je te focussen op hoe verschillend “ze” wel zijn, dan pas word je een ondernemer. Dan pas wordt the sky the limit

Samenwerken is de sleutel. Of het nu in dienstverband is of op zelfstandige basis.

Nothing great has been achieved alone.

Ik ben benieuwd

Vertel hieronder jouw verhaal.  Laten we er samen aan werken.

Beschrijf in een reactie hieronder één van jouw hindernissen. Of hoe je het hebt opgelost.

Wil je nog meer tips die je vooruit helpen? Dan is de ons gloednieuw webinar zeker iets voor jou. Klik hier en registreer je gratis.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier

Dagelijks ben ik vroeg uit de veren, trek ik mijn loopschoenen aan en luister ik naar m’n favoriete podcasts. De inspiratie en lessen die ik uit deze podcasts haal, deel ik elke werkdag met jou in een Facebook live sessie. Bekijk alle sessies van deze week hieronder!

Doe wat je graag doet, en doe het goed! Ik duim voor jouw succes. 👍

Xavier

P.S. Spreken deze strategieën en deze manier van een kleine onderneming te runnen jou aan? Kom dan verder LIVE met ons kennismaken! De eerste stap is naar de Businesslab Kick-off komen. Klik hier, ontdek alle details en reserveer meteen jouw stoel tussen gedreven ondernemers, net zoals jij.

Heb je een schop onder je kont nodig?

De telefoon: jouw sterkste wapen

Geef je klant een reden om NU te kopen

Met mijn neus in Andermans Zaken

Maak het jouw klant gemakkelijk om afscheid te nemen

 

 

P.S. Spreken deze strategieën en deze manier van een kleine onderneming te runnen jou aan? Kom dan verder LIVE met ons kennismaken! De eerste stap is naar de Businesslab Kick-off komen. Klik hier, ontdek alle details en reserveer meteen jouw stoel tussen gedreven ondernemers, net zoals jij.

Wanneer je ervoor zorgt dat je product, je dienst en je gehele service errond top is, dan krijg je enthousiaste klanten of maak je van jouw klanten echte fans.

En wie fan is, kan niet stoppen met vertellen over jou. Het worden echte evangelisten. Ze zetten jouw woord verder. Maar… Hoe maak je hun stem nog krachtiger? Of hoe zorg je ervoor dat hun stem wordt gehoord door nog meer mensen?

Juist! Door hun klantengetuigenis te gebruiken in jouw marketing en verkoop.


Dankzij goede klantengetuigenissen, creëer je heel snel vertrouwen. En vertrouwen is nu net het middel bij uitstek om mensen sneller, vaker en meer te laten kopen.


Onderzoek maar even bij jezelf. Je zal merken dat een positieve getuigenis van iemand die in dezelfde situatie verkeerde waarin jij nu zit en dankzij iets of iemand betere resultaten boekte, ervoor zorgt dat jouw verkoopproces versneld wordt.

Waarom investeer jij niet in klantengetuigenissen?

Het is de ideale marketingtool om je reputatie op te krikken en potentiële klanten dat extra duwtje in de rug te geven. Je product of dienstverlening stel je vanuit een ander perspectief in een positief daglicht. Hiermee neem je de laatste twijfel bij je ideale klant weg én verhoog je je omzet.


Een getuigenis kan in drie verschillende vormen voorkomen.

• Geschreven
• Audio
• Video

Het spreekt voor zich dat video en audio meer impact hebben op koopwillende klanten dan geschreven getuigenissen. Wat visueel en bewegend is, is altijd het sterkst. Door de glimlach of intonatie word je instant gelukkig en begrijp je beter wat er bedoeld wordt. Bovendien spreekt de lichaamstaal van iemand nog veel meer dan de woorden die er gesproken worden.

 

5 tips zodat jij het beste haalt uit getuigenissen:

  1. Zorg enkel voor getuigenissen van ideale klanten. Potentiële klanten voelen zich pas aangetrokken als ze zich herkennen in de ander. Trek je voor je kledingwinkel voornamelijk jonge hippe vrouwen aan? Dan zal een getuigenis van een zestigjarige man niet veel impact hebben.
  2. Verwijs naar je getuigenissen. Merk je dat iemand twijfelt over de aankoop? Haal dan even de getuigenis aan van iemand uit dezelfde branche/situatie. Of stuur een mailtje met de link naar zo’n getuigenis. Wanneer mensen zich herkennen in het verhaal van iemand anders, doet dit wonderen!

  3. Zorg ervoor dat iedereen binnen jouw doelgroep zich vertegenwoordigd voelt. Probeer te variëren in geslacht, afkomst of woonplaats.

  4. Vraag klanten om een getuigenissen op het moment dat ze jou net een compliment geven of wanneer ze hun dankbaarheid uiten. Zij zullen met veel plezier, in geuren en kleuren over hun ervaring bij jou vertellen.

  5. Benadruk de win-win situatie. Het voordeel voor jou is evident. Maar welk voordeel heeft jouw klant erbij om te getuigen? De kans om anderen te inspireren en blij te maken natuurlijk. Beeld je maar eens in hoe het zou zijn mocht iemand je komen vertellen hoe blij hij is is want hij heeft dankzij jou de ideale oplossing gevonden voor iets waar hij al zo lang naar op zoek was. Fijn toch?


Ik duim voor jouw succes!

 

 

 



De medewerkers van Businesslab zijn de ruggengraat van het bedrijf. De neuzen staan allemaal in dezelfde richting en er wordt zeer nauw samengewerkt. Elkaar op elk vlak bijstaan wanneer het nodig is, is de basis van onze business.
En hoewel het niet àltijd rozengeur en maneschijn is, heerst er een open sfeer met duidelijke communicatie zodat er snel kan geschakeld worden. Samen is the sky the limit!

Personeel is miserie

Je wil perfecte kopieën van jezelf vinden. Een kloon die het werk even goed of zelfs beter doet en wordt dan uiteraard teleurgesteld. Herkenbaar? De verwachtingen liggen te hoog omdat je ervan uitgaat dat jouw nieuwe medewerker alles al weet en het wel zal “doorhebben” wat je wil.

Dat loopt gegarandeerd fout.
Je ontslaat de persoon of deze vertrekt vanzelf, opgebrand.
Op dat moment neem je de beslissing om opnieuw alleen te werken.
Je overtuiging dat “personeel alleen maar miserie is” wordt versterkt.

Zonder dat je het beseft maak je de keuze om niet meer te groeien en ontneem je je gezin en je vrienden van het genieten van jouw aanwezigheid.

Jij wil toch ook meer mensen helpen?

Een team rond jou hebben, biedt nochtans een zeer sterke meerwaarde. Het is de enige weg richting succes. Met een team verricht je meer werk. Je helpt meer mensen. Je maakt meer klanten gelukkig.
Want ondernemers zijn echte mensenhelpers.
En de stand van jouw bankrekening is evenredig met het aantal mensen dat je helpt, de waarde die je creëert, de dienst die je verleent.


En ook een leven hebben?

Zoveel mogelijk klanten helpen en tegelijk een aangenaam leven leiden? Dan heb je absoluut een team van gemotiveerde collega’s rond jou nodig. Want de weg naar succes kan niet zonder een team en het is het leukste wat er is!


In een vorige training deelde ik 7 redenen waarom zelfstandigen het zo moeilijk hebben om aan te werven. Bekijk hier reden nummer 4…


Ik duim voor jouw succes!

Xavier


PS: Als jij ook openstaat om met een team te werken. Bekijk dan zeker onze training over selecteren en rekruteren, deze bevat alles wat je nodig hebt om het ideale team uit te bouwen.

Dagelijks ben ik vroeg uit de veren, trek ik mijn loopschoenen aan en luister ik naar m’n favoriete podcasts. De inspiratie en lessen die ik uit deze podcasts haal, deel ik elke werkdag met jou in een Facebook live sessie. Bekijk alle sessies van deze week hieronder!

Doe wat je graag doet, en doe het goed! Ik duim voor jouw succes. 👍

Xavier

P.S. Spreken deze strategieën en deze manier van een kleine onderneming te runnen jou aan? Kom dan verder LIVE met ons kennismaken! De eerste stap is naar de Businesslab Kick-off komen. Klik hier, ontdek alle details en reserveer meteen jouw stoel tussen gedreven ondernemers, net zoals jij.

Waar doen ze het voor?

Welke richting ga jij uit?

Je klant kan niet kiezen

Stel je klant gerust

Een barst in het pantser

 

 

P.S. Spreken deze strategieën en deze manier van een kleine onderneming te runnen jou aan? Kom dan verder LIVE met ons kennismaken! De eerste stap is naar de Businesslab Kick-off komen. Klik hier, ontdek alle details en reserveer meteen jouw stoel tussen gedreven ondernemers, net zoals jij.

Dagelijks ben ik vroeg uit de veren, trek ik mijn loopschoenen aan en luister ik naar m’n favoriete podcasts. De inspiratie en lessen die ik uit deze podcasts haal, deel ik elke werkdag met jou in een Facebook live sessie. Bekijk alle sessies van deze week hieronder!

Doe wat je graag doet, en doe het goed! Ik duim voor jouw succes. 👍

Xavier

P.S. Spreken deze strategieën en deze manier van een kleine onderneming te runnen jou aan? Kom dan verder LIVE met ons kennismaken! De eerste stap is naar de Businesslab Kick-off komen. Klik hier, ontdek alle details en reserveer meteen jouw stoel tussen gedreven ondernemers, net zoals jij.

6 weken Vietnam en 7 kilo baggage

Goed genoeg is goed genoeg.

“Mijn business is anders…”

Vliegtuigmaatschappijen organiseren vluchten die nergens naartoe gaan

Slechts 4% van de mensen checkt een referentie

Je hebt een interessant gesprek met een klant die feedback geeft over jouw onderneming en toch weet je niet altijd wat daarmee te doen.

In aflevering 43 van de Businesslab podcast kijk je mee over de schouder van het team tijdens de teammeeting. Ik kaart er een situatie aan waar we niet genoeg hebben doorgevraagd en daardoor waardevolle feedback kwijtspeelden.

We vergeten vaak door te vragen tijdens belangrijke gesprekken. Op die manier blijven we uiteindelijk achter met vragen als: wat bedoelt hij daarmee?

En daar heeft niemand iets aan.

Vrag daarom door tijdens een gesprek. Als je niet helemaal denkt door te hebben waarom een persoon iets zegt of een bepaalde opmerking geeft, vraag je meer duiding door:

  • De vraag te herhalen
  • Te vragen wat deze persoon daar juist mee bedoelt

Op die manier krijg je automatisch meer duiding en komt naar boven wat het achterliggende gevoel of verhaal is. Daar kan je dan op inspelen en nog bijkomende vragen stellen. Zo kan je de persoon in kwestie confronteren, kan je begrip tonen of meer informatie geven. Tegelijk eindig je met concrete en bruikbare feedback voor de toekomst.

Ik duim voor jouw succes 👍

An

P.S. Als deze manieren en strategieën om een onderneming te runnen jouw interesseren, kom dan verder live met ons kennismaken. De eerste stap is de Businesslab Kick-off. Klik hier en reserveer jouw stoel! Let op, de plaatsen zijn beperkt.

Eén van mijn eerste mentors, Jim Rohn, zei:

Wees een levenslange leerling.

Omdat ik zelf nogal nieuwsgierig van aard ben, lijkt me dat de meest logische zaak van de wereld.

Toch merk ik dat ik dit niet altijd terug vind bij iedereen. Maar al te vaak zie ik dat mensen vasthouden aan datgene wat ze kennen en kunnen. En het daarmee blijven doen. Zonder verpinken. Zonder verder te kijken.

Maar als je echt succesvol wil zijn, dan kan ik het je alleen maar aanraden:

Blijf iedere dag leren.

Net zoals Mahatma Gandhi ook zei:

Leef alsof je morgen zou sterven. Leer alsof je eeuwig zou leven.

Hoe gek het ook is:

  • Wil je auto rijden, dan moet je autorijles volgen en een rijexamen doen.
  • Wil je leraar worden, dan moet je de lerarenopleiding volgen en examen doen.
  • Wil je ondernemer worden, dan moet je gewoon je ondernemersnummer
    aanvragen.

En het lijkt erop dat je van vandaag op morgen ondernemer wordt.
Helaas, …

An Verstraete - Businesslab Kick-off

Een ondernemersnummer hebben, maakt van jou (nog) geen succesvolle ondernemer.

Het ondernemers vak is een praktijkvak. Je leert het met vallen en opstaan. Dat deed ik ook (en zelfs nu nog vaak). Het is een stap voor stap proces. 10 jaar lang ploeterde ik met mijn zaak.

Pas op, ik deed het niet slecht, maar ik bleef hangen. Alsof er een glazen plafond boven mijn hoofd zat. Hoe hard ik ook probeerde, ik ging niet vooruit zoals ik ervan droomde.

Ik startte als zelfstandige naast mijn toenmalige fulltime job in het onderwijs. Daarna bouwde ik mijn job af tot parttime waardoor ik meer en harder kon werken voor mijn
zaak.

En het liep goed. Ik had klanten. Ik werkte hard en verdiende niet slecht. Maar ik raakte niet vooruit.

Mijn tijd werd opgeslorpt door het blussen van allerhande brandjes. Met als gevolg:

’s Avonds een onvervuld gevoel.

Alles veranderde toen ik begreep dat ik me op verschillende domeinen tegelijkertijd moest gaan ontwikkelen. In plaats van te kiezen voor één specifiek domein. Ik was namelijk een krack in mijn product, maar de rest schoot er zowat tussenuit.

Vanaf de dag dat ik me ging focussen op verschillende ontwikkelingsgebieden van een ondernemer, schoot mijn zaak van de grond. Ik creëerde meer rust, meer ruimte en meer inkomen.

An teaching

Als jij wil doorgroeien naar een mooier succes, lees dan zeker verder. Als het voor mij zo’n groot verschil maakte, dan durf ik erop te wedden: Voor jou ook!

Mijn ervaring leert dat een succesvolle ondernemer zich moet ontwikkelen in verschillende domeinen. Ik noem er graag 9, maar er zijn er zeker meer:

  1. Leiderschaps- of persoonlijke ontwikkeling
  2. Strategische ontwikkeling
  3. Organisatorische ontwikkeling
  4. Productontwikkeling
  5. Klantenontwikkeling
  6. Financiële ontwikkeling
  7. Relationele ontwikkeling
  8. Systeemontwikkeling
  9. Planning, evaluatie en bijsturing

1. Leiderschaps -of persoonlijke ontwikkeling

In om het even welke business, ben je nu coach, grafisch ontwerper, schoonheidsspecialist, sportleraar, schilder, ostheopaat, copywriter, er zijn altijd mensen die succesvol zijn en er zijn er ook die minder succesvol of zelfs niet succesvol zijn.

Waar zit het verschil?” vraag je je dan af.

Als de opportuniteit en de markt dezelfde is, ligt het verschil bij de persoon
zelf.

Om onze kansen op succes te verhogen, moeten we de beste versie van onszelf worden. Moeten we eigenschappen ontwikkelen die ervoor zorgen dat mensen ons willen volgen en dat we hen kunnen inspireren.

Ons zelfvertrouwen moet groeien zodat we buiten onze comfortzone kunnen gaan.

2. Strategische ontwikkeling

  • Wat is je doel?
  • Waar wil je heen?
  • Waar zie jij jezelf en je onderneming staan over 1, over 3, over 5 jaar?
  • En hoe ga jij daar geraken?

Nogal wat zaakvoerders van kleine ondernemingen staan er zelden bij stil. Maar als jij niet weet waar je naartoe wil? Hoe wil je dan dat jouw team mee duwt aan de kar?

Ze kennen zelfs de juiste richting niet…

En eens je je doel voor ogen hebt, is het belangrijk dat je de juiste strategie bepaalt. Met andere woorden:

  • Hoe ga jij je doel bereiken?
  • Welke acties zal jij in de wereld zetten om je doel te bereiken?

Offline of online succesvol zijn begint altijd met een ijzersterke strategie.

Zonder deze strategie en de implementatie ervan wordt het moeilijk om succes te boeken. En als de strategie goed zit, dan is ze verankerd in elk proces, in elke stap.

Een duidelijk en helder toekomstbeeld en een concreet stappenplan vormen wellicht de basis. Wanneer je hier op voorhand goed over nadenkt, geraak je stukken sneller aan je doel. Beloofd!

3. Organisatorische ontwikkeling

Hoe je het nu ook draait of keert, alleen is maar alleen. En als je alleen blijft dan kom je sowieso op een bepaald moment vast te zitten. Daarbovenop geloof ik enorm in het feit dat 1 + 1 meer dan 2 is.

Als ondernemer die succes wil boeken, is het dan ook super belangrijk om je dadelijk te omringen met een team van enthousiaste A spelers.

A spelers zijn mensen om je heen waarop je kan rekenen. Waarop je kan bouwen. Mensen waarop je kan terugvallen of taken aan kan delegeren voor technische, logistieke en zelfs emotionele ondersteuning.

A spelers zijn ook mensen die jouw missie en jouw visie dragen, waarmee het fijn is om te werken. Mensen waarvan je energie krijgt.

4. Product ontwikkeling

Elke ondernemer staat voor een product. Zij het nu een product of een dienst, als ondernemer ben je genoodzaakt om al je energie in te zetten om het beste
product te ontwikkelen dat bij jouw doelpubliek hoort.

Blijf daarom meegaan met de evolutie van de tijd.

Blijf evalueren en bijschaven.

We zitten in een tijd waar niets stilstaat of alles verandert.

Vraag je met andere woorden geregeld af:

  • “Is mijn product vandaag nog up to date?”
  • “Heeft mijn product nog steeds een Waaw-effect?”
  • “Heb ik wel een onweerstaanbaar aanbod?”

5. Klanten ontwikkeling

Eén van de belangrijkste doelen in elke business is het ontwikkelen van een grote stabiele of zelfs groeiende klantenbasis. Want zonder klanten, geen business.

Tevreden klanten die geregeld terugkeren en die echte evangelisten worden voor onze onderneming zorgen niet alleen voor een mooi inkomen maar ook voor een nieuwe klantenstroom.

Om te werken aan een goede klanten ontwikkeling is het belangrijk dat je tijd en energie investeert in het ontwikkelen van goede marketingstrategieën en verkooptechnieken.

6. Financiële ontwikkeling

Ik moet het je hopelijk niet vertellen:

Een onderneming zonder geld is geen onderneming.

Een stroom van cashflow is onontbeerlijk.

Wat komt er in, wat gaat er uit.

Een echt “Plus en min-cijferspel”. Marges vergroten, kosten verminderen. Ik hoop voor jou en je onderneming dat je dit spel graag en goed spelt.

Het kan je letterlijk fortuinen besparen.

7. Relationele ontwikkeling

Hoe je het ook draait of keert. Een onderneming is maar zo sterk als de mens achter de onderneming zelf. En relaties zijn daarbij van ongezien belang.

Hoe is jouw relatie met je partner, je kinderen, je familie, je klanten, je leveranciers, je vrienden, …

Een succesvolle kluizenaar?

Nee. Daar geloof ik niet in.

Communicatie is meer dan ooit van groot belang. En communiceren kan je
leren. Geloof me.

8. Systeemontwikkeling

Systemen vergemakkelijken je werk.

  • Het zorgt ervoor dat je daadwerkelijk op automatische piloot kunt werken.
  • Het zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers makkelijk kunnen invallen.
  • En het zorgt vooral voor orde en rust.

9. Planning, evaluatie & bijsturing

En tot slot, maar niet de minst belangrijke is het hebben van een stevige planning. Wie op reis gaat, plant zijn reis.

Helaas vergeten zaakvoerders van kleine ondernemingen vaak dat een duidelijke planning er niet alleen voor zorgt dat je sneller vooruit gaat. Het creëert eveneens rust en orde. Je evalueert veel sneller en efficiënter zodat je “lekken” kan vaststellen.

Met “lekken” bedoel ik alle zaken die niet rendabel zijn of scheef lopen.

Op die manier kan je tijdig bijsturen en aanpassen.

Op welk domein wil jij je nog verder ontwikkelen? Of anders nog: Op welk domein loop je momenteel vast?

Laat het ons weten. Het helpt ons om ook jou nog beter van dienst te zijn.
En leren van mekaar is nog zo plezant.

Ik duim voor jouw succes!

An

Dit bericht werd recent geupdatet met nieuwe inzichten.

Dit weekend ging ik naar de winkel. Ik ben al langer op zoek naar een nieuwe loopbroek dus bezocht ik een speciaalzaak.

Bewust koos ik niet voor een of andere grote keten. Wel voor een zelfstandige.

Na een vriendelijke ontvangst vroeg de jongedame wat ik nodig had. Ze liet me meteen twee modellen zien.

Helaas had geen van beide modellen een zakje. 😢  Dat was voor mij nochtans een belangrijk aankoopcriteria (of daar was ik toch van overtuigd).

“Neen, dat doen we niet. Dat wordt minder en minder gedaan. Sorry.”

Ze vertelt dat ze me niet verder kan helpen en geeft aan dat ik misschien iets verder in de straat bij Decathlon kan gaan kijken. Misschien kunnen ze mij daar helpen. 🤷‍♂️

Ik viel bijna achterover. 😤💥

Je doet de moeite om naar een speciaalzaak te gaan. Naar mensen die expert zijn in hun vak en in de zaken die ze aanbieden.

Had de verantwoordelijke mij gevraagd WAAROM het zo belangrijk is om een zakje in m’n loopbroek te hebben, had ze ontdekt dat het is om mijn gsm in weg te steken. Zo kan ik tijdens het lopen naar een podcast luisteren.

De speciaalzaak had nochtans gsm-houders om rond de arm te binden.

Mijn oplossing lag letterlijk voor mijn neus

Maar in de plaats van een vraag te stellen (en op zoek te gaan naar het waarom), werd ik in de armen van de concurrent geduwd.

Erger nog: in de armen van de grote multinational waar elke kleine onderneming, onterecht, zoveel schrik van heeft.

Het ergste van al… ondertussen loop ik nog steeds rond in m’n oude versleten loopbroek. 🤦‍♂️

Verkoop is uiteindelijk gewoon mensen helpen. Dat niet inzien is dodelijk. Hou dit in je achterhoofd. 

Ik duim voor jouw succes,

Xavier