Communiceren met jouw medewerkers, je klanten of je leveranciers… soms lijkt het niet altijd van de poes.

Voor elke communicatie, voor elk gesprek heb je de slaagkansen slechts voor 50% zelf in de hand.

Communiceren doe je (minstens) met twee.

Een gedeelde verantwoordelijkheid dus.

Als je wil slagen in je communicatie, is het belangrijk de antwoorden te kennen op twee factoren die jij, maar ook de ander voor ogen houdt:

  1. Ben ik in staat om in communicatie te gaan met de ander?
    (Lees: Heb je de kennis en het vermogen om de juiste communicatietechnieken te gebruiken?)
  2. Ben ik bereid om te communiceren?

Eén kans op viercommunicatie-twee vragen

    • Antwoorden beide partijen positief op beide vragen
      dan is de kans reëel dat jullie tot een verbindende communicatie komen. Dat jullie beiden gezegd krijgen wat jullie willen en jullie elkaar ook echt horen. Op die manier gaan jullie samen op zoek naar die situatie waarin jullie behoeftes vervuld worden. In sommige gevallen kan dit zelfs resulteren in het bewustzijn dat hier geen relatie meer tot stand gebracht kàn worden. Dit evenwel in volledige respect voor elkaar.
    • Antwoord één of beide ontkennend op vraag 2,
      dan komen jullie nooit tot een verbindende communicatie. Hoe groot jullie inspanningen ook zijn. Hoe hard de ene het ook wil. Hoe hard hij het ook probeert. Zelfs met de beste communicatietechnieken zal het niet lukken.
      Waar geen wil is, is geen weg.
    • Antwoord één van de partijen ontkennend op vraag 1 maar beide positief op vraag 2
      dan bestaat de kans dat hier een verbindende communicatie tot stand wordt gebracht. Alles zal hier echter afhangen van het geduld en doorzettingsvermogen van de persoon die de technieken van
      geweldloze communicatie beheerst. En de welwillendheid van de ander.
    • Antwoorden beide partijen ontkennend op vraag 1 maar beide positief op vraag 2,
      dan is kans klein dat er verbindende communicatie tot stand komt.  In het beste geval wordt de relatie/communicatie oppervlakkig en vreedzaam. Maar het gevoel van zich alleen en onbegrepen te voelen blijft hangen. Op lange termijn leidt dit naar een relatie die gebaseerd is op wrok en wraak. “De ander wil me toch niet begrijpen!”

 

Ik wens je in ieder geval heel veel succes.

Heb je reacties of vragen?

Aarzel dan niet om deze hieronder te delen.

Ik lees elke reactie en beantwoord jouw vraag graag in één van mijn volgende artikels of videootjes in de Facebookgroep https://www.facebook.com/groups/businesslab.be/

Ik duim alvast voor jouw succes

An.

PS Vergeet je dit artikel niet te delen? Of te liken, door op de social-media buttons te klikken?

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Communicatie is meer dan ooit van groot belang. En communiceren kan je leren. Geloof me. […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *