Doelpubliek: wie is jouw ideale klant?

bepaal-je-doelpubliek

Aan marketing doen zonder concreet doelpubliek voor ogen te houden is als darts spelen zonder doel.
Elke pijl die je gooit is … Niet raak!

Wil je iedereen als klant? Dan krijg je niemand. Helaas.

Doelpubliek kiezen

Doelpubliek kiezen

Ik durf erop te wedden dat ook jij nummer 1 of nummer 2 wil zijn in wat je precies doet. Als je er voor iedereen bent, dan wordt het moeilijk om er uit te springen, om de grootste en de beste te zijn.

Durf daarom je niche te bepalen.

Als je je doelgroep beperkt, dan is het makkelijk om de eerste te worden in je markt.

In principe kan je je zoektocht om jouw doelgroep exact te bepalen reduceren tot het beantwoorden van 3 vragen.
Je doelpubliek wordt dan het gemeenschappelijke element van deze 3 factoren, nl.

  1. Statistieken
  2. Levensstijl
  3. Het probleem

Statistieken

Dit zijn alle niet-abstracte en heel vaak de geregistreerde gegevens van jouw potentiële klant of doelgroep.

Ik denk bijvoorbeeld aan inkomen, statuut, leeftijd, beroep, gezinssituatie en fase in de levenscyclus, geslacht, etnische eigenschappen, …
Maar ik denk ook aan het land, de streek of de stad, de cultuur, de bevolkingsdichtheid, het klimaat, de postcode, …

Waarom dat zo belangrijk is om te weten?

Wel, een zakenman koopt niet om dezelfde redenen een GSM als een leerkracht en een een bejaarde vrouw stelt andere verwachtingen aan haar ondergoed dat een meisje van 20.

Het is dus handig als verkoper om deze informatie te bezitten. Kies dan ook zelf: Welke zijn de statistieken waaraan jij wil dat jouw klanten straks voldoen?

Op die manier weet je niet alleen je product goed af te stemmen, maar ook je verkoopsargumenten.

Levensstijl

Dit zijn alle gegevens die ons wat meer vertellen over de levensstijl en het gedrag van jouw doelgroep.
Ik denk aan: interesses (sport, mode), attitudes, waarden, activiteiten (werkzaamheden, hobby’s) en opinies (economie, politiek).

Bij deze categorie kies je of benoem je ook persoonlijke eigenschappen. In eerste instantie niet altijd zo voor de hand om dit in één oogopslag te definiëren, maar wel heel waardevol om daarover na te denken en dit steeds voor jouw onderneming fijner te definiëren.

De Zeeman heeft een doelpubliek die waarde hecht aan lage prijzen. Daar gaat de keten prat op.
Armani, daarentegen, stelt totaal andere waarden op prijs. Ze gaan voor chique, voor glitter en hun prijskaartje zit hoog. Beiden durven ze daar ook echt voor uitkomen. Maar stel je eens voor? Denk je dat de Armani-winkeliers het leuk zouden vinden dat het Zeeman-publiek voortdurend rondhangt in hun winkels? Of omgekeerd? Wat zou het Zeeman-publiek ervan vinden mocht de Armani-koper voortdurend meekijken terwijl hij zijn kleding past? Iedereen is OK en iedereen heeft kleren nodig, maar niet iedereen stelt dezelfde waarden. 

Wanneer de waarden, interesses, attitudes en activiteiten van jouw doelpubliek helemaal duidelijk zijn, dan is het veel makkelijker om in elke communicatie (of reclame) in te spelen op het ideale zelfbeeld van je doelpubliek. Plaats je dit ideale zelfbeeld nog eens in een situatie die voldoet aan de voorwaarden van de levensstijl van jouw (potentiële) klant, dan is de kans zeer groot dat hij zich hierin herkent en zich aangesproken voelt.

Het wordt nog beter wanneer dit ideale beeld wordt voorgesteld in de ideale levenswereld van jouw (potentiële) klant.

De vakantiegîte waar we laatst enkele dagen verbleven focust zich op actieve koppels die nood hebben aan stilte en houden van sfeer en gezelligheid. Door te definiëren dat deze gîte de ideale plek is om tot rust te komen en toch actief te blijven, zonder kinderen en zonder honden, herkenden we ons meteen. We reserveerden.

Het probleem

Hier is het belangrijk om zo duidelijk en helder mogelijk te omschrijven welk specifiek probleem van jouw (potentiële klant) jij wil aanpakken of oplossen.

Stel je daarom volgende vragen:

  • Welk probleem ervaart mijn (potentiële) klant?
  • Wat is de pijn die men ervaart als men dit probleem heeft?
  • Hoe uit dit probleem zich dan?
  • Wat zijn de gevolgen van dit probleem?

Staistieken-Levensstijl-Probleem

Wanneer jij de gemeenschappelijke noemer neemt van deze 3 factoren, dan resulteert dat in jouw ideale doelpubliek.
Richt elke communicatie op deze klant, en je merkt gauw dat je straks de juiste mensen over de vloer krijgt. De mensen waar jij écht mee wil werken.

Op die manier schiet je echt raak!

Eenmanszaken en kleine ondernemingen

Dit is de duidelijke doelgroep van Businesslab. Eenmanszaken en vennootschappen tot 5 medewerkers.

We zijn de experts als het gaat om strategie, prijszetting, klantgerichtheid, marketing en mindset voor deze unieke doelgroep. Op de energieke, enthousiaste en to-the-point seminars van Businesslab, ontmoet je alleen maar gelijkgestemden. Ze begrijpen jou. Dit is de basis van de Businesslab Tribe, de grootste community in Vlaanderen van eenmanszaken en kleine ondernemingen met goesting.

Kom ons live ontmoeten. Ontdek de kracht van aan de slag te gaan met experts en gelijkgestemden. Maak twee dagen vrij en kom naar de Businesslab Kick-off. In minder dan 48 uur krijg alles wat je nodig hebt om de eerste stap te zetten om je winst en je vrije tijd te verdubbelen.

Klik hier voor meer info.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier.

10 antwoorden
  1. Sofie
    Sofie zegt:

    Dag An, Dank voor je tips. Maar alhoewel ik ze wil toepassen vind ik het verschrikkelijk moeilijk. Ik wil en kan zoveel mogelijk mensen helpen. Ik wil echt mijn doelgroep zo ruim mogelijk houden. Heb je daarover geen tips ?

    Beantwoorden
    • Katleen Van Landschoot
      Katleen Van Landschoot zegt:

      De oplossing is om niet te werken met een doelgroep maar wel met een zgn. ’target profile’: concrete mensen met concrete problemen. Als je je focust op één van die problemen dan komt het profiel (wat beter gedefinieerd is dan een doelgroep) daarop af. Bijvoorbeeld: een schoenwinkel die een ruim aanbod damesschoenen voor kleine maten heeft. Of, zoals ik onlangs zag, een stiftenmerk dat zich profileert als: ‘Stiften die niet uitdrogen als de dop er enkele dagen af is’.

      Beantwoorden
    • Henri Stockbroekx
      Henri Stockbroekx zegt:

      Sofie, je moet echt lezen wat er staat: Als het voor iedereen is, dan is het voor niemand. Dat is dus echt waar, hé.

      Beantwoorden
  2. Peter D
    Peter D zegt:

    Mijn specifiek doelgroep zijn ouders van kinderen tussen 7 en 14 jaar met dyscalculie. Ik begeleid ze om beter hun kind en de moeilijkheden waarmee hun kind worstelt te begrijpen.

    Beantwoorden
  3. Henri Stockbroekx
    Henri Stockbroekx zegt:

    Inderdaad, of “we zetten dit op de markt, en we zien wel wat er gebeurt”… niets!

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] of zaakvoerder van een kleine onderneming ben je trots op je product of dienst. Je hebt je doelgroep scherp gesteld en je boodschap is ondertussen duidelijk. Jouw gamma producten of diensten heb je […]

  2. […] of zaakvoerder van een kleine onderneming ben je trots op je product of dienst. Je hebt je doelgroep scherp gesteld en je boodschap is ondertussen duidelijk. Jouw gamma producten of diensten heb je […]

  3. […] De waarheid is zelfs dat heel wat voorbijgangers beter verder surfen, zonder stil te staan bij jouw website. Alleen de bezoeker die in jouw doelgroep zit, wil je vastpakken. Lees hier hoe je je ideale doelgroep samenstelt. […]

  4. […] Lees hier hoe je je ideale doelgroep samenstelt. Of beter nog: kom naar de Business Lab Kick-off en ga onmiddellijk aan de slag met dé marketing voor kleine ondernemingen waarmee je vanaf de eerste dag meer klanten aantrekt. […]

  5. […] ben je genoodzaakt om al je energie in te zetten om het beste product te ontwikkelen dat bij jouw doelpubliek hoort. Blijf daarom meegaan met de evolutie van de tijd. Blijf evalueren en bijschaven. Want we […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *