Hoop is geen business-strategie
Gisterennamiddag zijn we even gaan uitwaaien aan zee.
We waren duidelijk de jongste op de dijk van Oostende :-)
Tijdens de wandeling hadden we al snel een leuk restaurant gespot voor ās avonds.
De mooi gedekte tafels en de cosy sfeer vielen op tussen de vele toeristische eetgelegenheden.
Dit restaurant had er duidelijk voor gekozen om geen eten te verkopen aan hongerige toeristen maar een gezellige beleving te bieden om de dag af te sluitenā¦
En het was TOP!
Het eten was super lekker en verfijnd met mooi klinkende namen (alhoewel ik er nog steeds niet achter ben wat nu precies een structuur van wortelen is :-) ). De bediening was discreet. Tijdens het voorgerecht hebben we de zonsondergang kunnen bewonderen, letterlijk de zon zien zakken in de zeeā¦
Bij het afrekenen vraagt de ober of alles okƩ was. We geven hem met plezier en enthousiasme feedback. De vriendelijke man begint kort met passie te vertellen over zijn zaak:
āHet restaurant is nu 9 maanden open en trekt meer Oostendenaren aan dan toeristen. De resultaten overstijgen onze verwachtingen. We zijn heel blij met wat we bereikt hebben in zoān korte tijd. MAAR nu komt de winter er stilaan aan. Dit maakt ons wel een beetje bang.
We HOPEN dat de bezoekers van de laatste maanden terugkomenā¦
Wat leren wij hier uitā¦
De strategie om bestaande klanten vaker terug te zien is een heel goede zet. Heel wat zaakvoerders van kleine ondernemingen zijn zo gefocust op het aantrekken van nieuwe klanten dat ze hun bestaande klanten vergeten. Spijtig. Want ze hebben al tijd, geld en energie besteed om deze mensen in hun zaak te krijgen.
Hoop is geen business strategie.
Bij de rekening zat een heel mooi verzorgd visitekaartje van de zaak. Dit was ook het enige wat het restaurant doet om ons aan hen te herinneren. Dit is letterlijk HOPEN dat de klant over x aantal weken op het kaartje botst in de rommellade van de keuken wanneer hij op zoek is naar een toffe plek om zijn verjaardag te vieren met zijn beste vrienden.
Het is jouw rol als ondernemer om jouw klant te herinneren aan jouw product of dienst. Niet omgekeerd. Ga er nooit van uit dat je zo goed bent dat de klant automatisch terugkomt.
Zorg dat je een systeem hebt.
Welk systeem of procedure heb jij in jouw business waar je systematisch de gegevens vraagt van de bezoekers? Een systeem dat IEDEREEN toepast, zonder uitzonderingen. Jij en jouw medewerkers.
Dit is van vitaal belang voor jouw zaak.
Wij waren enthousiast na ons etentje. Ik zou met veel plezier mijn e-mailadres geven om op de hoogte te blijven van de nieuwe menukaart of van speciale events. Waarom mijn geboortedag en -maand niet vragen? En mijn fysiek adres? En bijhouden of ik met een business creditcard betaal?
Zie je de mogelijkheden al wanneer je over deze informatie beschikt? Postkaarten, een nieuwsbrief, VIP-uitnodigingen, arrangementen met B&Bās en hotels voorstellen,ā¦
Dit is de manier om de winter zorgeloos tegemoet te gaan. Iedereen heeft een winterperiode in zijn business. Je weet dat het komt: je hebt dus geen excuus om niet voorbereid te zijn.
Hoe zit het bij jouw zaak?
Welke strategieƫn heb jij om jouw klanten te laten terugkomen? Ik ben benieuwd.
Laat het mij hieronder weten in een reactie.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!