Deze week in de podcast…

5 motiverende morning run’s na elkaar met inspirerende vragen om over na te denken.

1 van de 5 topics is: Als we vragen naar successen van ondernemers is dit niet altijd vanzelfsprekend. We gaan altijd op zoek naar onze tegenslagen, falen, angsten,… Het is een oefening om onze successen elke dag opnieuw te zien. Wat zijn jouw successen? Wat zijn die kleine zaken die je ondertussen niet meer ziet en normaal geworden zijn?

Beluister ook de andere topics.

 

Wil je de kracht ervaren van een groep gelijkgestemde ondernemers?

💪  Plug in op de Businesslab-energie en schrijf je in voor de Businesslab Kick-off!

Ontdek op de Kick-off de kracht van gelijkgestemde zaakvoerders van een bv(ba) die hun onderneming willen laten groeien! >>>Klik hier voor meer info.

Deze week in de podcast…

5 motiverende morning run’s na elkaar met inspirerende vragen om over na te denken.

1 van de 5 topics is: consistentie is de sleutel van ondernemen. Consistentie is datgene dat je anders verwijdert van succes.

Beluister ook de andere topics. Je kan de replay van de webinar hier bekijken.

 

Wil je de kracht ervaren van een groep gelijkgestemde ondernemers?

💪  Plug in op de Businesslab-energie en schrijf je in voor de Businesslab Kick-off!

Ontdek op de Kick-off de kracht van gelijkgestemde zaakvoerders van een bv(ba) die hun onderneming willen laten groeien! >>>Klik hier voor meer info.

De prijs is de prijs 💸

Veel klanten spreken je aan over jouw prijs. Dat is normaal. Iedereen wil zo voordelig mogelijk bediend worden. Niemand betaalt graag te veel. En velen willen het gevoel hebben dat ze een zaakje hebben gedaan. Dat jouw klanten met bezwaren komen wil niet zeggen dat jouw prijs niet OK is. Wel dat je op zo’n moment sterk in je schoenen moet staan.

Hier vind je 5 praktische tips om discussies over prijzen te overleven of te vermijden.

1. Wees zelf overtuigd van jouw prijs.

Zolang jij aarzelt, niet overtuigd bent of twijfelt over je eigen prijs, wordt het heel moeilijk om geloofwaardig over te komen naar je klant toe. De klant voelt je aarzeling. Verstevig je eigen overtuiging over je prijs.

 

2. Het gaat hem niet over de prijs, maar over het prijsverschil.

Een klant vergelijkt al snel jouw prijs met de prijs van de concurrentie. Haalt een klant de concurrentie aan als verkoopbezwaar? Dan is het beter om niet over het totale bedrag te spreken, maar wel over het kleinere bedrag, het prijsverschil. Zo ontwijk je de grote som. Ik raad je ook sterk aan om samen met de klant op zoek te gaan naar wat hij terugkrijgt voor dit kleine verschil. Anders gezegd: wat krijgt jouw klant voor deze kleine meerprijs wel bij jou, dat hij niet bij de concurrent krijgt?

Check ook of jouw klant zeker de juiste elementen met elkaar vergelijkt. We merken bij Businesslab maar al te vaak dat mensen producten en diensten vergelijken die erg op erg op elkaar lijken, maar die lang niet hetzelfde zijn. Het is belangrijk om appels met appels en peren met peren te vergelijken.

 

3. Communiceer duidelijk over jouw prijzen.

Zorg ervoor dat de potentiële klant een idee heeft van welke prijs hij mag verwachten, voor je met het aanbod komt aandraven. Het is

zinloos om bakken tijd (en je geld) te verspillen aan klanten die helemaal niet over de financiële middelen beschikken voor jouw dienst of product.

 

4. Spreek altijd over een investering.

Het woordje ‘kosten’ glijdt erg makkelijk van onze lippen. Nochtans gebruik je als ondernemer beter ‘investeren’. Onbewust relateren we investeringen met ’terug verdienen’ en kosten met ’te vermijden’. Daarom hoort niemand graag: “Dat kost je…”

Het klinkt veel aangenamer wanneer je spreekt over een investering. Investeringen leveren zo goed als altijd iets op. Met ‘kosten’? Daar verlies je alleen maar mee.

 

5. Maak de prijs kleiner

Stel de prijs eens voor op een andere manier. Verdeel jouw prijs bijvoorbeeld over de “ levensduur van jouw dienst of product. Bereken eens wat de investering is voor jouw product/dienst per jaar, per maand of zelfs per dag? Zeg nu zelf, wat spreekt jou het meeste aan: ‘een omniumverzekering van € 500’ of “voor minder dan € 10 per week word je integraal terugbetaald’?

 

Dankzij deze tips hoef jij niet langer jouw prijs te laten zakken, tegen jouw goesting. Je hoeft niet langer de prijzen na te doen van jouw concurrent. Vraag de prijs die je waard bent! Je verdient het.

 

Wil je hier nog meer over te weten komen, kom dan zeker naar onze Businesslab Kick-off.

Of mocht je in gesprek willen gaan over jouw zaak en even richting krijgen om verder te groeien, mail gewoon naar evelien@businesslab.be met jouw telefoonnummer.

Of boek online jouw persoonlijk gesprek.

 

Want onze business is jouw business te helpen groeien. 💪🏼

 

 

1. Ik kan het allemaal wel alleen.

Hulp vragen is niet makkelijk. We gaan er maar al te vaak van uit dat hulp vragen gelijk staat aan iets niet kunnen. Helaas is niets minder waar.

Ik heb geleerd om hulp te vragen. Zo heb ik ervaren dat mensen elkaar graag helpen. Meer nog: als mensen jou kunnen helpen, geeft het hen zelf een goed gevoel.

 

2. Als ik voldoende werk, dan volgen de centen vanzelf.

Harder werken brengt je een klein stapje vooruit, maar dat is het dan ook. Jouw tijd is (te) beperkt.

Af en toe een stapje achteruit doen is veel belangrijker. Denk na over je zaak, en evalueer wat in het verleden werkte en wat niet.

Geregeld terugblikken op het verleden en nadenken over de toekomst van je zaak (en je leven) brengt vlug meer op dan alleen maar hard werken.

 

3. De theorie uit de boekjes is de realiteit

Wat we op school leerden over marketing en geld verdienen, reduceert Business Lab tot enkele pagina’s. We hebben er weinig aan.

Die kennis geldt enkel voor de grote jongens: ondernemingen die beschikken over aparte budgetten voor marketing en verkoop. De theorie van op school is niet voor de kleine ondernemingen. Als zaakvoerder van een kleine onderneming is het belangrijk dat je weet waar élke cent naartoe gaat en wat die jou oplevert.

 

 

4. Eens ik het weet, dan kan ik het.

Wanneer ondernemers beseffen dat ze zonder inspiratie blijven stilstaan, gaan ze op zoek naar opleidingen waar ze heel wat nieuwe kennis opdoen. Dat is goed, maar tegelijk schuilt daar ook het gevaar.
Nieuwe kennis is enkel goed als je die ook in de praktijk omzet. Weten is niet gelijk aan kunnen. Denk maar aan jouw dieet. Je weet dat je dat koekje beter niet zou eten en toch doe je het. Bij het ondernemen is het net zo.

Wanneer de groei van jouw onderneming stagneert, is dat meestal niet te wijten aan een gebrek aan kennis, maar aan een gebrek aan steun, stimulans en motivatie. In het Engels noemt men het zo mooi: the knowing-doing gap. Laat je daarom bijstaan door een groep gelijkgestemde ondernemers, zodat je sneller implementeert wat je weet.

 

5. Ik vraag het beste advies aan CEO’s of managers. Die weten er alles van.

CEO’s en managers hebben veel ervaring. Daar heb je gelijk in.

Alleen is de vraag: “Hebben ze wel tips die relevant zijn voor jou?”

Er zijn immers heel wat verschillen tussen CEO’s van grote bedrijven en zaakvoerders van kleine ondernemingen. CEO’s hebben vaak geen doorgroeiervaring, ze worden benoemd. Daarnaast zijn zaakvoerders van kleine ondernemingen bezig met hun eigen geld. CEO’s zijn verantwoordelijk voor het geld van een ander.

Onderzoek dus eerst de ervaring van iemand, vooraleer je raad vraagt. Heeft hij zelf ondervonden hoe het is om door te groeien van een kleine onderneming naar een grote? Nee? Wend je dan tot een collega-ondernemer, iemand die wel die pijn doorstond.

 

6. Zaken doen is pure ernst.

Dat was een gedachte die ik vroeger koesterde, voor ik succesvol werd. Mijn kwetsbaarheid en mijn emoties, daar liep ik niet mee te koop. Gevoelens associeerde ik met zwakte. Ik moest dan ook tonen dat ik één en al ernst was, dat ik een sterke madam was.

En net dat heeft me gekraakt. Plots hield ik het niet meer vol.

Daarna ontdekte ik dat mijn kwetsbaarheid mijn sterkte is. Ernst is belangrijk, maar enkel als dat wordt afgewisseld met humor, plezier en af en toe een traan. Toen ik muziek toeliet in mijn leven, veranderde alles. Vanaf die dag naderde succes.

 

Aan jou de keuze welke gedachten je koestert. Denk alleen twee keer na. Het kan jouw succes in de weg staan of begunstigen.

Wens je hierbij graag hulp? Je kan altijd een telefoongesprek inplannen met onze community builder om hier even over te babbelen.

 

 

De Kick-off is een exclusief business, marketing en netwerk seminar voor kleine bv(ba)’s.

21 redenen waarom je de Businesslab Kick-off niet mag missen.

1. Het snelste pad naar groei is samenwerkingMis de kans niet om te groeien met jouw onderneming dankzij unieke business coaching. Ontmoet en netwerk met gelijkgestemde ondernemers uit gans Vlaanderen. Dankzij Businesslab ben je nooit meer alleen.

 

2. An Verstraete, auteur, mede-oprichter, businesscoach en strateeg van Businesslab, laat je LIVE de 7 sleutels tot succesvol ondernemen zien, zodat je blijvende resultaten boekt en (veel) meer winst draait. Elke serieuze ondernemer moet haar boodschap horen. Zo begrijp je hoe Businesslab in minder dan drie jaar tijd de magische omzet van €1.000.000 aantikte.

 

3. Xavier Debaere, auteur, marketingstrateeg, Forbes Info-Marketeer of the Year, mede-oprichter en ondernemerscoach van Businesslab, onthult de Businesslab Marketing: specifieke meetbare marketing voor zaakvoerders van kleine ondernemingen, die je niet op school leert of in de boeken vindt.

 

4. We maken fun en zetten de muziek wel eens “vollenbak”. Omdat ondernemen ook leuk mag zijn. De waarheid is dat je business gemakkelijker en beter draait als je je amuseert.

 

5. De Businesslab Kick-off telt veel netwerkmomenten om zakelijke en persoonlijke connecties te leggen die resulteren in samenwerkingen. Mis deze kans niet om relaties op te bouwen die jouw onderneming een boost geven.

 

6. Het gaat niet om de hoeveelheid kennis, maar wel om hoe snel je die kennis omzet in actie. Je krijgt stuk voor stuk actiegerichte ideeën en tactieken die je ethisch kan overnemen om jouw concurrenten naar huis te spelen, om uit de reclamechaos te springen, en om de aandacht op te eisen die je verdient. Met deze strategieën word je de koploper in jouw markt.

 

7. Geïnteresseerd in direct meer winst draaien? Je krijgt 7 inzichten die 99% van je concurrenten afschieten. Maar als jij ze toepast, zorgen ze direct voor meer geld op je rekening. Het goede nieuws is dat het werkt in welke business je ook actief bent!

 

8. Wil je opvallen in een drukbezette markt? Je bent al een krak in je vak. Tijdens de Businesslab Kick-off leer je  niet hoe je beter wordt in je vak, maar hoe je de beste marketeer wordt in jouw niche door jouw commerciële vaardigheden aan te scherpen.

 

9. Old school is cool. Het zal wel zijn. Stop met op zoek te gaan naar het laatste nieuwe internetsnufje. Durf ook te grijpen naar de beproefde tactieken van vroeger waar niemand nog van wil horen. Businesslab spendeerde in de laatste twee jaar ruim €25.000 aan… Postzegels. Resultaat: Businesslab is de snelst groeiende businesstraining voor zaakvoerder van kleine ondernemingen in Vlaanderen.

 

10. Heb je grote doelen? Op de Businesslab Kick-off onthult An Verstraete hoe je jezelf van zelfstandige naar ondernemer ontwikkelt. En ondertussen neem je je business van waar hij nu staat, naar waar je wil dat hij staat. Je krijgt inzicht in wat je nodig hebt om zonder financiële zorgen te ondernemen en om van een geweldige levensstijl te genieten. Eindelijk nemen je familieleden en je kennissen je au sérieux. Je hoeft je voortaan niet meer te verantwoorden voor de dappere keuze die je maakte om ondernemer te worden en om het verschil te maken door jouw ding in de wereld te zetten.

 

11. Dankzij de Businesslab Kick-off verander je radicaal de manier waarop je je klanten aantrekt. Wat ooit zo’n vervelend gezwoeg was waartoe je jezelf moest verplichten, is nu makkelijk en plezant. En wat ooit pijnlijk duur, onvoorspelbaar en vaak verspilling was, is nu winstgevend, meetbaar en efficiënt.

 

12. Er zijn meer concurrenten en er zijn meer uitdagingen dan ooit. Je verdient het om jezelf uit te rusten met de best werkende strategieën die er zijn. De waarheid is dat meer dan 9 kleine ondernemingen op 10 niet blij zijn met hun resultaten. En toch zitten ze elkaar van ’s morgens tot ’s avonds na te apen. Kopieer liever de strategieën en de systemen van de winnaars.

 

13. Xavier is al 29 jaar lang ondernemer. Op de Businesslab Kick-off deelt hij met jou zijn unieke, inspirerende verhaal zodat jij dezelfde fouten niet meer hoeft te maken. Hij geeft je mee hoe hij jaar na jaar de omzet van zijn vorige bedrijf verdubbelde en zo de waarde ervan in vijf jaar tijd x33 deed. Om het tenslotte cash te verkopen tegen anderhalve keer de marktwaarde en miljonair te worden op amper 42-jarige leeftijd.

 

14. Wees erbij en ontdek hoe je jouw attitude verandert. Misschien ben jij ook toe aan een versie 2.0 van jezelf en je zaak. Deze grondige update omvat je loon, je prijzen, je waarde, je tijdsplanning en je cliënteel – zodat je beter betaald wordt en je van groter respect geniet.

 

15. Zoek je manieren om Facebook te gebruiken om je onderneming te laten groeien? Je ontdekt in ieder geval wat je best niet meer doet en hoe je social media aanpakt, zodat het minder tijd vergt en eindelijk geld opbrengt. Je kijkt mee over de schouder van Businesslab, die in de laatste 24 maanden ruim €126.000 spendeerde aan Facebook-advertenties.

 

16. Wil je weten hoe je 20% meer winst draait met een verandering van slechts 5%? Welkom op de Businesslab Kick-off geen rekentoestel nodig om de berekeningen te maken die je zaak weleens op haar kop zouden kunnen zetten. Wel een stevige stoel, om niet achterover te vallen.

 

17. Stel je inschrijving nog even uit en je kan er niet meer bij zijn. Het grootste deel van de plaatsen is al ingenomen. Maak nu één dag tijd vrij en kom naar de Businesslab Kick-off. Boek één van de resterende tickets.

 

18. Weet wie de 67% potentiële klanten zijn die je nog niet aanspreekt. En die geen vragen stellen over je prijs.

 

19. Vind je opleidingen in een donkere zaal met een PowerPoint en een monotone spreker in maatpak saai? Wij ook! Bij ons: een flipchart, afwisseling van An en Xavier, verhalen, praktische handvatten en een stappenplan om direct mee aan te slag te gaan.

 

20. Om het beste te bereiken, moet je jezelf met de besten omringen. Je vindt geen enkele plaats in Vlaanderen waar er op één dag meer slimme ondernemers per vierkante meter samen zijn dan bij Businesslab.

 

21. Waar zit je nog op te wachten? Schrijf nu nog in voor slechts een peulenschil (je betaalt slechts €247. De waarde van deze businesstraining is ruim € 1000.

Ga nu naar www.businesslab.be/ko, vul je gegevens in en verdubbel je winst en je vrije tijd binnen het jaar.

Deze week in de podcast…

In de sportwereld gaat het hem uiteindelijk over 10% fysiek en 90% mentaal. Mentaal ligt meer in de weegschaal dan het fysieke. Dit is hetzelfde in ons onderneming. We zijn veel te vaak bezig met alles te verbeteren en denken dat dit rust zal meebrengen maar je kan het niet alleen. Laat je ondersteunen, iemand die naast jou staat. Lijkt dit jou iets? De Businesslab-tribe is wat je nodig hebt. Een groep gelijkgestemde ondernemers die elkaar steunen onder leiding van An en mezelf.

Klantvriendelijkheid en de totaalbeleving is enorm belangrijk. Laat geen geld liggen door je team onvoldoende bewust te maken hoe belangrijk de beleving in de winkel is.

 

Wil je de kracht ervaren van een groep gelijkgestemde ondernemers?

💪  Plug in op de Businesslab-energie en schrijf je in voor de Businesslab Kick-off!

Ontdek op de Kick-off de kracht van gelijkgestemde zaakvoerders van een bv(ba) die hun onderneming willen laten groeien! >>>Klik hier voor meer info.

Deze week in de podcast…

“Zoals de vorige keer”, iets wat je vaak hoort als je samenwerkt met leveranciers op lange termijn. Dit is een gevaarlijke uitspraak: welke vorige keer? Het voelt comfortabel om hierop in te gaan maar hier schuilt een enorme valkuil. Blijf duidelijke instructies geven.

Het succes van een onderneming zit in kleine dingen die je net iets anders gaat doen of beter doen. Wat is dat kleine iets dat jij beter of consistenter kan doen?  Ontdek dit op de Businesslab Kick-off. Het gaat er niet altijd om over wat je hebt om door te kunnen breken. Leef niet in de toekomst. Het gaat hem over de persoon die je wordt en niet over wat je hebt. Geef centen uit aan dingen die er echt toe doen zoals marketing, een team,..

Wil je de kracht ervaren van een groep gelijkgestemde ondernemers?

💪  Plug in op de Businesslab-energie en schrijf je in voor de Businesslab Kick-off!

Ontdek op de Kick-off de kracht van gelijkgestemde zaakvoerders van een bv(ba) die hun onderneming willen laten groeien! >>>Klik hier voor meer info.

Podcast_77

Deze week in de podcast…

3 lessen uit de rally die toepasbaar zijn op jouw onderneming

Ik sta er zelf versteld van hoeveel rally en ondernemen met elkaar gemeen hebben. De drie grootste lessen dat ik meeneem bespreek ik uitvoerig in de podcast. Luister je mee?

Ook geïnteresseerd in de Peak Performers? Hier vind je meer informatie. 

 

3 lessen uit de rally voor jouw onderneming

Bekijk je liever de podcast? Dan kan dat hier!

 

Wil je de kracht ervaren van een groep gelijkgestemde ondernemers?

💪  Plug in op de Businesslab-energie en schrijf je in voor de Businesslab Kick-off!

Ontdek op de Kick-off de kracht van gelijkgestemde zaakvoerders van een bv(ba) die hun onderneming willen laten groeien! >>>Klik hier voor meer info.

Deze week in de podcast…

Wat deed jij vroeger dat je nu niet meer doet?

Je vraagt je misschien af waarom opnieuw de morningrun? Heel wat mensen vertelden mij hoe tof ze het vinden om de dag te starten met nieuwe inspiratie voor hun kleine onderneming. Dus ik zit vol goesting om er opnieuw in te vliegen!

Daarom mijn eerste vraag: “Wat deed jij vroeger dat je nu niet meer doet, maar mocht je het opnieuw doen, een meerwaarde zou betekenen voor jouw zaak?”

 

Bekijk je liever de podcast? Dan kan dat hier!

Beluister de volledige podcast voor de uitgebreidere uitleg en nog heel wat meer inspirerende vragen.

Wil je de kracht ervaren van een groep gelijkgestemde ondernemers?

💪  Plug in op de Businesslab-energie en schrijf je in voor de Businesslab Kick-off!

Ontdek op de Kick-off de kracht van gelijkgestemde zaakvoerders van een bv(ba) die hun onderneming willen laten groeien! >>>Klik hier voor meer info.

Hey daar,

Vandaag wil ik het hebben over 3 lessen die ik heb meegenomen uit het rijden van de Monteberg Rally.

Ik ben een fervente rally liefhebber, ik rij al sinds 1991. Na heel lang wachten door covid-19 mocht ik eindelijk opnieuw rijden.

Eerst en vooral een korte uitleg over wat een rally precies is. Een autorally is een wedstrijd waar er meerdere keren over een parcours op de openbare weg gereden wordt die uiteraard volledig afgezet is en volledig veilig is gemaakt. Dit zijn vaak kleine binnenbanen. Dit parcours rijden we meermaals om ter snelst. De tijd van elke rit wordt opgenomen en ten slotte allemaal samen opgeteld. Wie de laagste tijd heeft wint.

Ik heb een hele fijne dag gehad, heel sterk gereden en 3 lessen eruit meegenomen, namelijk:

  • Baseer je beslissingen op feiten, volg een bepaalde richting met je buikgevoel maar laat je niet misleiden door omgevingsfactoren of de schijn van andere zaken.

Het was heel mooi weer, perfect om te rijden. De hemel zag er prachtig uit, geen wolk te bespeuren. Tijdens de bandenwissel checkte de copiloot het weer en er stond heel duidelijk dat het ging regenen. Aan de lucht te zien kon je het helemaal niet afleiden. De meeste mensen vertrokken op hun droge banden maar ik wou me baseren op feiten dus hebben we regenbanden gemonteerd. Op het moment dat we vertrokken begon het 5 minuten later te stortregenen. Ik had de juiste beslissing gemaakt op basis van feiten en me niet laten misleiden door mijn omgeving. Laat je beslissingen in je onderneming ook niet afhangen van omgevingsfactoren maar beslis aan de hand van feiten.

  • Het is voor iedereen hetzelfde.

Er zijn heel wat situaties die de race constant veranderen zoals regen en modder. Er komt veel improvisatie bij kijken. Heel wat verschillende situaties die maken dat het continue verandert. Je hebt de neiging om over jezelf te gaan, een tandje bij te steken. Daarom is het belangrijk om te onthouden dat het bij iedereen hetzelfde is ondanks de moeilijke situaties. Het is belangrijk om geen domme impulsieve beslissingen te maken. Je moet er het beste uithalen voor jezelf. Als je geconfronteerd wordt met een lastige situatie in jouw onderneming waar anderen ook inzitten, dan moet je even afstand nemen en geen overhaaste beslissingen nemen uit angst, paniek of ontgoocheling. Het is voor iedereen hetzelfde, de manier hoe je er met omgaat is het belangrijkste.

  • Blijf de focus houden en blijf “strijden” tot het einde, hou de focus en hou de focus op het juiste.

De wedstrijd ging heel goed, ondanks ik een slecht nummer kreeg bij vertrek. Op het einde van de wedstrijd werd het weer heel slecht. De banen lagen extreem vuil door de modder en grind wat het gevaarlijk maakte. We besloten om op safe te rijden. Maar daar liep het mis. We verloren de focus en gingen verkeerd de bocht in waardoor de auto uitbrak in een maïsveld. Game over.

Ik werd te voorzichtig en verloor de focus. In plaats van te blijven rijden en blijven racen met full focus aarzelde ik en ging ik te traag waardoor de wagen uitbrak.

Laat dit een les zijn in jouw business of in jouw leven. Hou de focus, blijven doorgaan, hou tempo en blijf de juiste beslissingen nemen.

Heb je hier soms moeite mee en wil je dit graag verder overleggen? Neem dan even de tijd voor een doorbraakgesprek met onze Community Builder. Je krijgt ook gegarandeerd 3 praktische tips mee tijdens het gesprek die meteen op jouw zaak van toepassing zijn! Ontdek hoe wij jou het beste kunnen verder helpen en plan een 45 min gratis doorbraakgesprek in!