Medewerkers bijsturen met de sandwich-methode.
Als ondernemer heb je er alle baat bij om een goede verhouding te hebben met je medewerkers.
En daarom is het belangrijk dat je een goede relatie onderhoudt met hen.
Maar je hebt ook de taak om je medewerkers te sturen,
bij te sturen of zelfs de nodige negatieve feedback te geven als dat moet.
En hoe pak je dat dan aan?
- Je wil niet agressief of belerend overkomen, maar ook niet passief of soft.
- In ieder geval wil je duidelijk zijn en toch een goede relatie behouden.
Wel, met de sandwich-methode breng je een ietwat vervelende boodschap toch op een aangename manier.
Medewerkers bijsturen met de sandwich-methode
Communiceren met de sandwich-methode maakt je tot een succesvolle ondernemer. En het beste van al: dit communicatiemiddel is voor iedereen makkelijk om toe te passen. Zelfs voor gesloten of minder assertieve ondernemers.
Zoals de naam ‘sandwich’ al doet vermoeden, verpak je de negatieve boodschap tussen twee positieve boodschappen:
• Een sneetje positive feedback
• Een laagje negatieve of kritische feedback er bovenop
• En je dekt af met nog een sneetje positieve feedback.
Zo zeg je zonder conflict wat er bij jou speelt én is jouw werknemer ook tevreden met de uitkomst van het gesprek.
Op de Businesslab Kick-off geven we je nog veel meer tips over het uitbouwen van een succesvol team. >>> Klik hier voor info
Voorbeeld
Je gaf jouw medewerker de taak om alle bestelbonnen en facturen te ordenen in nieuwe mappen, per klant, ze te alfabetiseren en de mappen te voorzien van een label.
Alles is gebeurd, behalve de labels. Die hangen niet op de mappen.
Voer het gesprek zo:
- “Wauw, wat ziet onze kast er netjes uit! Super. Zo is alles geordend en vinden we onze info snel terug.”
- “Alleen zag ik dat er geen labels hangen aan de mappen, zoals ik je gevraagd had. Jammer, want zo moeten we elke map open doen om te zien wat er in zit. Met de labels op de mappen is de kast nog overzichtelijker.”
- “Chapeau dat je dit zo snel hebt geklasseerd.”
Wacht hierna de reactie af van jouw medewerker en zet het gesprek verder.
Eerlijkheid duurt het langst
Voor slecht nieuws, zoals een ontslag of een serieus bijsturingsgesprek, is deze manier niet geschikt. In zo’n gevallen is het erg moeilijk (of onmogelijk) om positief te openen en te beginnen.
De sandwich-methode is super voor het brengen van kritiek en feedback.
Ook voor ondernemers die minder assertief zijn, is de sandwich-methode ideaal om de boodschap over te brengen. De kracht zit hem immers in een positieve opening en een positieve afsluit, en over die twee elementen kan je vooraf al nadenken. Met een goede voorbereiding sta je recht in je schoenen.
Let er wel op dat alles wat je zegt ook echt gemeend is.
Je hoeft geen positieve feedback uit je duim te zuigen. Mensen hebben het heel gauw door of je hen iets voorhoudt of niet.
Eerlijkheid duurt altijd het langst. Dat geldt trouwens voor elke relatie.
Wil je verder nog meer tips over succesvol leven en ondernemen? Een echte Business & Life Boost meemaken? Xavier en mij eens live ontmoeten?
Kom dan naar de 2-daagse Businesslab Kick-off, hét marketing- en netwerkevenement voor zelfstandigen en kleine ondernemingen in Vlaanderen.
Meld je nu aan en ontdek in amper 48 u hoe jij jouw winst en vrije tijd verdubbelt. Wees er snel bij!
Ik duim voor jouw succes!
An.
PS: Deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.
Trackbacks & Pingbacks
[…] beproefde methode voor het geven van persoonlijke feedback, is de sandwich-methode. Hierbij begint u altijd met het uiten van één of meerdere positieve punten. Zorg er wel voor dat […]
Reacties zijn gesloten.