6 foute overtuigingen waardoor zaakvoerders van een kleine onderneming vastlopen.

succes

Op onze Businesslab Kick-offs, ons marketing- en netwerkevenement, heb ik al honderden zelfstandigen en kleine ondernemingen ontmoet.
Stuk voor stuk mensen met goesting, engagement, de juiste spirit, en passie voor hun onderneming. Ze willen er helemaal voor gaan, ze willen ACTIE.

Vreemd, vond ik, dat deze geëngageerde mensen dan toch vastlopen met hun onderneming.

Uit de vele gesprekken die ik met de deelnemers voerde, kwamen enkele zaken aan het licht.
Enkele verklaringen waarom ondernemers vastlopen.

Ik deel met jou 6 foute overtuigingen waardoor zaakvoerders vastlopen.
Want ofwel staan jouw keuzes en jouw denkpatronen  jouw succes in de weg, ofwel begunstigen ze je groei.

succes

 1. Ik kan het allemaal wel alleen.

Hulp vragen is niet makkelijk. We gaan er maar al te vaak van uit dat hulp vragen gelijk staat aan iets niet kunnen. Helaas is niets minder waar.

Ik heb geleerd om hulp te vragen. Zo heb ik ervaren dat mensen elkaar graag helpen. Meer nog: als mensen jou kunnen helpen, geeft het hen zelf een goed gevoel.

2. Als ik voldoende werk, dan volgen de centen vanzelf.

Harder werken brengt je een klein stapje vooruit, maar dat is het dan ook. Jouw tijd is (te) beperkt.

Af en toe een stapje achteruit doen is veel belangrijker. Denk na over je zaak, en evalueer wat in het verleden werkte en wat niet.

Geregeld terugblikken op het verleden en nadenken over de toekomst van je zaak (en je leven) brengt vlug meer op dan alleen maar hard werken.

3. De theorie uit de boekjes is de realiteit.

Wat we op school leerden over marketing en geld verdienen, reduceert Businesslab tot enkele pagina’s. We hebben er weinig aan:

  • Die kennis geldt enkel voor de grote jongens: ondernemingen die beschikken over aparte budgetten voor marketing en verkoop.
  • De theorie van op school werkt nu eenmaal niet voor kleine ondernemingen. Als zaakvoerder van een kleine onderneming is het belangrijk dat je weet waar élke cent naartoe gaat en wat die jou oplevert.

Daarom organiseren Xavier en ik de Businesslab Kick-off, het marketing- en netwerkevenement op maat van zelfstandigen en kleine ondernemingen. We geven je marketingtips waar je onmiddellijk mee aan de slag kan.

4. Eens ik het weet, dan kan ik het.

Wanneer ondernemers beseffen dat ze zonder inspiratie blijven stilstaan, gaan ze op zoek naar opleidingen waar ze heel wat nieuwe kennis opdoen. Dat is goed, maar tegelijk schuilt daar ook het gevaar.
Nieuwe kennis is enkel goed als je die ook in de praktijk omzet. Weten is niet gelijk aan kunnen.

Denk maar aan jouw dieet. Je weet dat je dat koekje beter niet zou eten en toch doe je het. Bij het ondernemen is het net zo.

Wanneer de groei van jouw onderneming stagneert, is dat meestal niet te wijten aan een gebrek aan kennis, maar aan een gebrek aan steun, stimulans en motivatie. In het Engels noemt men het zo mooi: the knowing-doing gap.

Laat je daarom bijstaan door een groep gelijkgestemde ondernemers, zodat je sneller implementeert wat je weet.

5. Ik vraag best advies aan CEO’s of managers. Die weten er alles van.

CEO’s en managers hebben veel ervaring. Daar heb je gelijk in.

Alleen is de vraag: “Hebben ze wel tips die relevant zijn voor jou?”

Er zijn immers heel wat verschillen tussen CEO’s van grote bedrijven en zaakvoerders van kleine ondernemingen:

  • CEO’s hebben vaak geen doorgroeiervaring, ze worden benoemd.
  • Zaakvoerders van kleine ondernemingen zijn bezig met hun eigen geld. CEO’s zijn verantwoordelijk voor het geld van een ander.

Onderzoek dus eerst de ervaring van iemand, vooraleer je raad vraagt. Heeft hij zelf ondervonden hoe het is om door te groeien van een kleine onderneming naar een grote? Nee?

Wend je dan tot een collega-ondernemer, iemand die wel die pijn doorstond.

6. Zaken doen is pure ernst.

Dat was een gedachte die ik vroeger koesterde, voor ik succesvol werd. Mijn kwetsbaarheid en mijn emoties, daar liep ik niet mee te koop. Gevoelens associeerde ik met zwakte. Ik moest dan ook tonen dat ik één en al ernst was, dat ik een sterke madam was.

En net dat heeft me gekraakt. Plots hield ik het niet meer vol.

Daarna ontdekte ik dat mijn kwetsbaarheid mijn sterkte is. Ernst is belangrijk, maar enkel als dat wordt afgewisseld met humor, plezier en af en toe een traan.

Toen ik muziek toeliet in mijn leven, veranderde alles. Vanaf die dag naderde succes.

 

Aan jou de keuze welke gedachten je koestert. Denk alleen twee keer na. Jouw overtuigingen zijn de sleutels naar jouw succes.

Op de Businesslab Kick-off ontdek je hoe Xavier en ik onze onderneming aanpakken. Dankzij enkele belangrijke stappen en een nieuwe manier van denken, gaan we nu opnieuw elk jaar  met vakantie, eten we ’s avonds met ons gezin en verdubbelen we onze winst jaar na jaar.
We delen ons stappenplan met jou op de Businesslab Kick-off.

We duimen voor jouw succes!

An.
PS: Deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] te zitten. In de Gazet van Businesslab deelden we met jou al de eerste 7 foute overtuigingen. Klik hier om ze nog eens door te […]

Reacties zijn gesloten.