Geld gezocht (3) Geen opvolging. Geen verkoop.

Verkoop Opvolging Business Lab

Te veel zaakvoerders van kleine ondernemingen laten geld op tafel liggenVerkoop Opvolging Businesslab

Met een paar kleine aanpassingen verander je je website in een cash-machine (lees daarom Website bezoek zonder actie) en dankzij een script zijn de bezoekers van je winkel en kantoor geen onbekenden meer die je nooit meer terugziet (lees Stop de gaten van je geldemmer).

Een derde werkpunt of omzetmaker is de opvolging van het gesprek met een contact, die net niet is overgegaan tot aankoop.

Net niet verkocht

Een veelvoorkomende oorzaak van contacten die niet overgaan tot aankoop, is het te snel willen afsluiten van de verkoop.
Tijdens de tweedaagse training
Businesslab (Verdubbel je winst en vrije tijd binnen het jaar) ontdek je hoe je vertrouwen opbouwt met je potentiële klant en de verkoop afsluit op het juiste moment. (Klik hier voor meer informatie over het Businesslab).

Maar wat doe jij wanneer je (potentiële) klant niet gekocht heeft?

Toch niet opgeven zoals ik veel te vaak zie? Iemand die niet onmiddellijk koopt, is niet per se een verloren klant. Verre van.

Kijk nu even naar je eigen gedrag als je zelf in de rol van de koper staat. Koop jij altijd alles onmiddellijk? Uiteraard niet. Je bent met meerdere dingen tegelijkertijd bezig, je aandacht is even weg en… de aankoop wordt uitgesteld. Of misschien ben je niet in de stemming om die oorringetjes te kopen. Er staat een (te) lange rij te wachten en je hebt geen zin om aan te schuiven. Of je bent gewoon vergeten dat het aanbod vandaag verloopt.

Geef niet op

Als verkoper doe je er dus goed aan deze verstrooide, gehaaste,… potentiële koper op te volgen. Geef ze de pap in de mond om over te gaan tot de aankoop door een herinneringsmailtje of brief te sturen of geef ze een telefoontje. Beter nog, gebruik alle drie deze methodes!

Goed om te weten is dat de uitgestelde aankoop meestal niets maken heeft met jou als verkoper of je zaak. Het heeft te maken met het gedrag en de situatie van je klant. Geen reden dus om deze los te laten.

Volg daarom systematisch de onvoltooide aan/verkopen op. Geeft je potentiële koper een reden op? Nog beter. Speel daar dan handig op in.

Hier is alvast hoe wij het aanpakken wanneer een potentiële deelnemer ons zegt: “De data van het Businesslab passen niet voor mij”. Dit contact zal een persoonlijke mailtje en telefoontje ontvangen wanneer de nieuwe data voor het volgende Businesslab bekend zijn. Resultaat: 7 op de 10 schrijven in.

Mochten wij deze opvolging niet doen, dan zouden wij erop vertrouwen dat de potentiële deelnemer van zelf wel naar ons terug komt. Kan natuurlijk gebeuren, maar meestal niet.
De aandacht is weg, maar daarom de stemming niet. Waar is die website nu trouwens alweer?

Ik ben benieuwd hoe jij de opvolging aanpakt wanneer de aankoop niet plaats vindt?

Laat het mij hieronder weten met een reactie in het commentaren veld. Het is altijd fijn om van elkaar te leren.

Ik duim voor jouw succes.

Xavier.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *