Tijdens de tweedaagse elite-mastermind Peak Performers was ik in gesprek met Kristien, mede-zaakvoerster van Hostellerie Kemmelberg. Kristien had het over het succes van de omschakeling van meerdere menu’s en de “à la carte” naar één uniek menu. Zelf was ik niet verbaasd door het resultaat in tegenstelling met de meerderheid van de ondernemers die geloven dat ze zoveel mogelijk keuze moeten aanbieden om te kunnen verkopen.

Historisch bekeken hebben de meeste mensen heel lang weinig of geen keuze gehad. Vandaag de dag wil iedereen kunnen kiezen maar de waarheid is dat de mensen niet kunnen kiezen. Om binnen het restaurant gebeuren te blijven, hoe vaak hoor je niet “En wat ga jij nemen?”…

Heeft jouw klant ook keuzestress?

Ga nadenken hoe jij jouw producten of diensten voorstelt. Zijn er niet te veel? Stel je alles voor in één keer? Of beperk je de keuze zoals Apple bijvoorbeeld: een heel beperkt aantal producten slechts verkrijgbaar in 2 of 3 uitvoeringen?

Wat hebben we hiervan te leren? Zeker wanneer Apple zich profileert als de duurste speler op de markt.

Maak het de klant gemakkelijk om te kiezen. Zo koopt hij sneller en is hij bereid om meer te betalen.
Zonder de voordelen te vergeten voor jij als verkoper en als leverancier van het product of de dienst. Je vereenvoudigt het volledige productieproces en je minder kosten. Je wint twee keer.

Kijk naar de succesvolle “uitvindingen” van de laatste jaren.

De 1-2-3 regel: 1 knop – 2 keuzes – 3 seconden.

Nespresso: een kleine of een grote koffie. Google: 1 knop.

Waar kan jij in jouw onderneming de 1-2-3 regel toepassen?
Laat het mij hieronder in een reactie weten of via dit formulier.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier.

Abonneer je op:

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *