Je klant koopt niet omwille van de prijs
An & ik zaten afgelopen weekend samen in de auto. We dachten terug aan de afgelopen week met een sessie Act Like a Millionair en de eerste Businesslab Jam. Al snel ging het over ‘de derde donderdag van de maand’. De derde donderdag van de maand is bij Businesslab een speciale dag. Niet enkel voor ons, maar ook voor een 100-tal ondernemers met goesting. Elke derde donderdag van de maand zitten we met z’n allen samen voor een intensieve Mastermind-sessie.
Ik kon het niet laten om An een korte samenvatting te geven van een opmerkelijk gesprek. Ik zat aan tafel met 5 ondernemers, uit totaal verschillende branches. We hadden het over prijszetting.
“Klanten kopen op prijs”
“Prijs is het allerbelangrijkste”, vertelde één ondernemer tegen de andere 4. Deze uitsprak gaf meteen de aanleiding tot deze Ondernemerstip. Daardoor concurreren de meeste ondernemers dan ook enkel op prijs.
Toch is dat niet zo. Het is een foute overtuiging om te denken dat jouw (potentiële) klanten enkel kopen op prijs. Als het jouw strategie is om die prijskopers aan te trekken, wel… Dan is je doelgroep erg klein.
Mijn overtuiging is dat er maar 10 à 15% van de mensen echt een prijs kopen.
Had je een ander cijfer in gedachten?
Kijk maar eens om je heen. Kijk maar eens naar de kleren die we dragen. We lopen allemaal rond met verschillende tenues.
Mochten we allemaal kleren kopen op basis van de prijs, dan stonden we met z’n allen in dezelfde winkel: de goedkoopste.
We rijden ook allemaal met een andere auto. Mochten we onze auto kopen op basis van de prijs, dan reden we allemaal rond met een tweedehands Dacia Duster :-).
Maak het verschil
Ga er niet van uit dat je potentiële klant je product te duur zal vinden. Het zit hem niet in de prijs, of in jouw dienst/product op zich.
Het verschil zit in de differentiëring. Het zit hem erin, om jouw onderneming anders te maken dan de rest.
Vaak moet je het niet ver zoeken. Eén van onze Businesslab Tribers, die de Business & Life Boost XL heeft gevolgd, geeft het perfecte voorbeeld. Hij verwoordde het zo mooi.
Hij zit in de verzorging. Zijn klanten bellen hem niet omdat zijn medewerkers uitzonderlijk goed zijn in het wassen van hun rug. Nee.
Ze bellen zijn onderneming omdat zijn medewerkers de rug wassen van hun klanten én (het allerbelangrijkste) tijd vrijmaken om een babbelke te slaan. Ze luisteren naar de mensen.
Dat babbelke, dat maakt het verschil.
- De zaakvoerder checkt of een nieuwe medewerker een vlotte babbelaar is, voor hij hem/haar aanwerft.
- Zijn onderneming stelt de planning op, zodat er voldoende tijd is voor dat babbeltje.
Zij focussen op dat spontane gesprek. Dat maakt het verschil, en de klanten blijven komen.
Durf jezelf uniek te maken. Wat maakt jou uniek ten opzichte van anderen?
Maak tijd om hierover na te denken. In de plaats van te concurreren op prijs, kijk liever hoe je je product/dienst anders in de markt kan zetten.
Ik ben benieuwd
Waar maak jij het verschil met jouw onderneming?
Schrijf het hieronder in een reactie. Deel het artikel op je social media, we leren er allemaal van.
An & ik helpen je graag om je anders in de markt te zetten, LIVE op de Businesslab Kick-off. Reserveer jouw plaats op www.businesslab.be/kick-off
Ik duim voor jouw succes!
Xavier
Ik heb een kleine elektrowinkel en ik weet maar al te goed hoe belangrijk het is om jezelf uniek (zoals jij het zegt Xavier) te maken. BOL.com, Mediamarkt…
Zij hebben dezelfde producten als ik die verkoop in mijn winkel. Mijn medewerkers en ik zijn uniek door onze levering aan huis, zelfs als er werken zijn in de straat zoeken we een oplossing ;-)
In mijn branche (drukkerij, vooral uitnodigingen, geboortekaartjes, kalenders..) zie en voel ik dat de klanten toch eerst vooral informeren over de prijs. Wat gaat het hen kosten? als ze het te veel vinden gaan ze gewoon naar een ander. Tja, de harde realiteit zeker?
Dag Anne Marie
in eerste instantie vragen ze inderdaad naar een prijs
maar als je voldoende doorvraagt en voorstelt, kiezen ze meestal niet voor het goedkoopste, maar voor hun ‘goesting’, alleen is het soms een zoektocht om die te vinden. En dat is voor elke klant anders …
De uitleg van BizLab snijdt hout maar wanneer de wagenkeuze gemaakt is op basis van differentiatie zullen velen toch in de verleiding komen om met specs van hun wensen alle merkdealers af te schuimen en tegen elkaar uit te spelen. Maar de dealer die nabij is en de kans kreeg zich echt goed te differentiëren op vlak van service en dergelijke zal het wellicht halen als zijn prijs niet al te ver afwijkt van the best offer.
Dus toch blijft het een genuanceerd verhaal, zeker bij exact vergelijkbare producten as such.