3 strategieën om je prijs te verhogen

Heel wat kleine ondernemingen zijn niet winstgevend. Hoe komt het toch? Dat deze flexibele bedrijven maar al te vaak verliesboeken? Waarom hebben die éénmanszaken en kleine zelfstandigen het zo moeilijk om hun facturen te betalen op het eind van de maand?

  • Ze verkopen hun diensten en producten niet aan de juiste prijs.
  • Hun prijzen zijn te laag.
  • De marges zijn klein of onbestaand en verhinderen enige vorm van groei.

En een bedrijf dat niet groeit? Sluit op (korte) termijn zijn deuren.

Probeer niet de goedkoopste te zijn in de markt.

In tegenstelling tot wat iedereen denkt, tenzij je over een behoorlijk kapitaal beschikt, probeer je best niet de goedkoopste te worden in je markt.

Opscheppen dat je heel competitieve prijzen hanteert is bij lange geen garantie om meer klanten aan de haak te slaan.
Sinds jaren laat ik dienstverlenende éénmanszaken en kleine zelfstandigen zien hoe ze hun winst verhogen door hun prijzen te verhogen.
Inclusief diegene die denken ”Ja maar, mijn sector is zo prijsgevoelig”.
Alle ondernemingstakken zijn prijsgevoelig.
Van verzekeringen tot en met het zwaar materiaal.

De prijs van de andere proberen te evenaren of te verslaan is een zelfmoordmissie, geen bedrijfspraktijk! 3 strategieën om je prijs te verhogenJe onderneming heeft behoefte aan hogere marges om te groeien en goede service aan je klanten te verlenen.
De juiste prijs is belangrijk.

Waar wacht je op om jouw prijzen te verhogen?

Er is geen enkele ondernemingen die zijn prijzen niet kan verhogen, als ze de volgende drie eenvoudige tips begrijpt:

  1. Verhoog nu je prijs.
    Je hoeft geen reden te verzinnen of je te verantwoorden om je prijzen te verhogen.
    Doe het gewoon! Vermeerder je prijzen, gewoon een beetje. En kijk wat er gebeurt. Ben je bang om een prijsverhoging door te voeren? Bundel dan producten en diensten om de gemiddelde verkoopprijs naar boven te trekken.

  2. De magie van alternatieven.
    Keuzemogelijkheid zorgt ervoor dat je klant bewuster wordt van de prijs. Wanneer je een product of dienst aan je klant aanbiedt, stel hem altijd alternatieven voor. Bied een goedkoper en een duurder alternatief aan. Op die manier vat je klant de waarde van je aanbod.

  3. Vertel een beter verhaal. Je product of dienst vervult één of andere behoefte. Analyseer zorgvuldig wat je product of dienst voor je klant betekent. En bepaal het verhaal achter je product. Prijsverschillen liggen vaak niet aan het product zelf, maar aan de context en de herkomst. De waarde zit dus niet in het product of dienst zelf, maar in het verhaal of de betekenis die de kopers erin zien. Vertel een verhaal die waarde creëert.

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht maakt ‘Het verkopen van producten of diensten tegen de laagste prijs‘, je klant niet gelukkiger of loyaler.
Klanten met wie je het meeste zorgen hebt zijn typisch diegene die het minst betaald hebben.

Deze drie bovenstaande strategieën werken ongeacht je een product of een dienst verkoopt, materiële of immateriële zaken, heel dure luxueuze producten of goedkope spullen. Het werkt in alle sectoren.
Klanten willen waar voor hun geld.
Zorg er dus voor dat je waarde verkoopt en een buitengewone koopervaring levert.

Mensen zijn altijd bereid om meer te betalen voor iets waarvan ze houden en die hun probleem oplost.
Wees nooit bang om de prijs te verhogen.

Om je te laten zien hoe gemakkelijk en eenvoudig het kan zijn… laten we er samen aan werken. Beschrijf in een reactie hieronder één van jouw hindernissen om je prijs te verhogen. En mocht je in een creatieve bui zijn – deel dan ook wat hoe je van plan bent om het aan te pakken.
Of hoe je het hebt opgelost.

En als je de reacties van anderen leest en je ziet dat je iemand kunt helpen met het verhogen van zijn prijzen… alsjeblieft – doe het!
Laten we elkaar helpen, zodat we waarde creëren en onze tijd besteden aan dingen waar we echt blij van worden.

Ik duim alvast voor jouw succes,

Xavier

Businesslab Discovey Days - 19 en 20 maart - ondernemers

37 antwoorden
  1. Johan
    Johan zegt:

    Dank voor de wekelijkse tips. Ze zetten mij iedere week aan tot nadenken…
    Deze week vind ik het een lastige. Ik heb een elektrozaak. Mensen kijken nu op internet en kennen de prijzen. En voor hen is een wasmachine een wasmachine. Hoe ga ik daar mee om?

    Beantwoorden
    • Peter
      Peter zegt:

      Johan: dat lijkt me nu net héél simpel:
      – wat je verkoopt, is inderdaad identiek hetzelfde product.
      – maar wat met de dienstverlening??
      –> koop bij een grote keten: even lange garantieperiode, maar je moet je wasmachine zélf
      -demonteren-inladen-terugbrengen en dan weken, zoniet maanden wachten, en even lang gebruik maken van een wassalon of je schoonmoeder… Want je krijgt (en bént) een NUMMER(tje).
      –> koop bij jou en je kan op beide oren slapen: één telefoontje en er komt iemand langs.
      Om het probleem indien mogelijk ter plaatse én onmiddellijk op te lossen. Om eventueel het toestel mee te nemen, en een vervangtoestel te brengen. NIET na zes weken, vijf telefoons en vier e-mails…
      Ik denk persoonlijk, dat je de nadruk moet leggen op SERVICE… Die zit er bij jou standaard bij, vele ketens hebben daar een APARTE verzekering voor, “uitgebreide garantie”, die je dan óók nog extra betaalt. Maar de wasmachine terugbrengen moet je toch nog steeds zélf doen…

      Beantwoorden
  2. Ines
    Ines zegt:

    Ik ben schoonheidsspecialiste en al mijn rechtstreekse concurrenten hanteren de zelfde prijzen. Met uitzondering van een paar “chique” zaken voor rijkere mensen. Ik durf mijn prijzen niet optrekken. Mijn zaak is ook te klein om die rijkere klanten aan te trekken…

    Beantwoorden
    • Kathleen Hooge
      Kathleen Hooge zegt:

      Hallo Inès,
      Ik ben ook schoonheidsspecialiste en heb al 14jaar een zaak. (ook een kleine, zoals de jouwe). Ik heb mijn prijs nooit laten afhangen van anderen in de streek, maar altijd berekend wat het mij kost en wat ik wil verdienen per uur. Maar het is een heikel punt…
      Het is evenwel belangrijk dat wij, in onze sector, laten zien dat we kwaliteit leveren. Daarom volg ik nog steeds bijscholingen, ga ik naar bijeenkomsten, lees vaktijdschriften, ga naar de beurzen, …
      Specialiseer je, doe iets unieks wat anderen in de streek NIET doen en ze komen naar jou. Jij met je kleine zaak kan véél persoonlijker werken dan de ‘grotere’ instituten en daar zijn de mensen ook naar op zoek. Steek uit boven de massa, word beter dan de vele ‘zwartwerkers’ in onze sector en lever kwaliteit ! Dan mag je geld vragen en gaan ze het ook geven. Maar je mag niet bang zijn om jezelf goed te vinden en het ook uit te stralen !
      Veel succes !

      Beantwoorden
  3. Bart
    Bart zegt:

    Goed idee van meerdere offertes aan te bieden. Ik denk er niet altijd aan maar als ik alternatieven bied heb ik de indruk dat de verkoop van vanzelfsprekender wordt.
    Mooi initiatief om iedere week deze praktische tips te mailen.

    Beantwoorden
  4. Brendie
    Brendie zegt:

    Amai. Confronterend… Ik was er nooit bij stil gestaan dat de lastige klanten bijna altijd deze zijn die zagen over de prijs. Hoe ga ik daar nu mee om? Heeft er iemand ervaring ermee? Dank!

    Beantwoorden
  5. Christine
    Christine zegt:

    Prijs is 1 van de moeilijkste punten … ik ben in volle opstart, heb nog niks verkocht en vind prijsbepaling zoooo moeilijk . Ik heb gelukkige enkele sparing partners waar ik kn mee aftoestsen… maar toch blijft het moeilijk…

    Beantwoorden
  6. Nadia
    Nadia zegt:

    Ik kan bijna geen prijzen verhogen omdat mijn concurrenten dit ook niet doen, maar ik doe het soms wel , dar tegenover staat dan ook weer hele goede service naar de klant toe, informatie verschaffen waar de klant niet om vraagt maar waarvan ik weet dat ze het kunnen gebruiken.

    Beantwoorden
  7. FOTO LEURIDAN
    FOTO LEURIDAN zegt:

    Hallo

    De fotobranche waarin wij werkzaam zijn (reportage,portret,bedrijfsfotografie…) heeft het vanwege
    de bijberoepers (die soms belachelijk lage prijzen hanteren) en de popularisering van de (digitale) fotografie het op onze dagen zeker niet gemakkelijk.
    Toch blijven we ervan overtuigd dat met klantvriendelijkheid, correcte afhandeling van de opdrachten,
    empathie, onze taak als EMOTIE-VERKOPER zeker nog niet uitgespeeld is !

    groeten

    Beantwoorden
  8. Els
    Els zegt:

    goed artikel, kwam juist op het goede moment want mijn nieuwe prijslijst ligt bij de drukker: ik heb bijna al mijn diensten (massages, arrangementen) verhoogd in prijs: benieuwd hoe de klanten gaan reageren. Ik ben wel overtuigd dat het een goede beslissing is en bij de nieuwe prijzen voel ik me goed: ik denk dat dat heel belangrijk is: je goed voelen bij de prijs die je vraagt (maar uiteraard ook rekening houden met een degelijke marge). Je moet zelf overtuigd zijn dat wat je aanbiedt en de prijs, service, sfeer, deskundigheid, advies die de klant daarvoor geeft in evenwicht is. Dank voor de ruggesteun met dit artikel An en Xavier!!

    Beantwoorden
  9. Donna
    Donna zegt:

    Ik heb ben gezondheidscoach en heb pas mijn prijzen zonder uitleg flink verhoogd. Slechts 1 klant reageerde erop door minder frequent te komen.
    Ik heb mijn klanten laten weten dat ik met een bijscholing ga beginnen en dat ze dat veel gaat opleveren.
    Als deze bijscholing, die een jaar duurt af is verhoog ik mijn prijzen en ga ik ook andere diensten aanbieden in verschillende prijsklassen zodat de klant de keuze heeft.
    Ik heb er alle vertrouwen in dat het op deze manier voor de klant en voor mij beter is

    Beantwoorden
  10. Erika Bekaert
    Erika Bekaert zegt:

    In het artikel wordt geadviseerd om producten te bundelen en op die manier de prijs te verhogen. Ik doe net het omgekeerde: ik bied kleinere hoeveelheden aan. Daarnaast heb ik een positievere ingesteldheid dan de concurrenten die het dichtst bij mijn buurtwinkel gelegen zijn en gelijksoortige producten aanbieden (brood, sigaretten, …) Ook maak ik een verschil met mijn openingsuren: mijn winkel is open tot 20u, ook op zaterdag en zondag. Op die manier maak ik vooral op zondagnamiddag het verschil met de dichtstbijzijnde grote supermarkten. Dus je zaak open doen op een dag dat de anderen sluiten, is een belangrijk concurrentievoordeel.
    Ik ben ongeveer 2 jaar geleden gestart met een buurtwinkel als eenmanszaak in een klein dorpje aan de Belgische kust. En het gaat hier prima!

    Beantwoorden
  11. Ann
    Ann zegt:

    Ik heb mijn prijs voornamelijk bepaald door te vragen aan de cliënten hoeveel het voor hen waard was. De goedkoopste bood 40 euro en de duurste 75 euro. Ik koos dan zelf voor 35 euro. Nu denk ik dat het toch anders moet! Ik ben ermee bezig! Momenteel staat er nog geen prijs op mijn site. Binnenkort ga ik dat wel doen.

    Beantwoorden
  12. Sven
    Sven zegt:

    Toen ik begon met mijn bedrijf had ik zeer veel succes, eerlijke prijzen maar toch marge genoeg om te kunnen groeien. We leverden topservice , topkwaliteit en kregen bijna uitsluitend positieve reacties , zelf over de prijs kloeg niemand.
    Het duurde niet lang alvorens mijn sector de aandacht trok en 1000 den ondernemers een soortgelijk bedrijf begonnen mét goederen van veel lagere kwaliteit aan soms 1/4 van mijn prijs. Mijn klantenaantal zakte met 80% , klanten die bellen klagen over de prijs en haken vaak af. Naar mijn gevoel telt de prijs nét wel, maar als we zakken is het niet rendabel meer en goedkope goederen weigeren we omdat dit vaak problemen geeft en ons kwaliteits gevoel té belangrijk is . De concurrentie is zo groot dat Investeren in een mooie winkel en Grote bedragen aan marketing uitgeven amper klanten oplevert. We hebben zeker een vast klantenbestand maar vaak zijn deze klanten eerst 10 anderen gepasseerd alvorens ons te proberen. Wat doe je als service en kwaliteit leveren Geen indruk meer maakt bij het grootste deel van de potentiële Klanten?

    Beantwoorden
    • An Verstraete
      An Verstraete zegt:

      Dank voor je reactie, Sven. Toch geloof ik dat service en kwaliteit een groot verschil maken. Dat jouw oude klanten even proeven van de lage prijzen bij de concurrenten, dat geloof ik ook. Maar stel je even de vraag: “Weegt jouw service en kwaliteit voldoende op tegen de minprijs van de concurrent?” Indien daar het antwoord “neen” is dat lijkt de beslissing van jouw vertrokken klanten me logisch. Ga vooral op onderzoek. Luister naar je vertrokken klanten. Bel ze op, stuur ze een enquête, ga naar ze toe en vraag hen wat hen heeft doen beslissen om over te gaan naar de concurrent. Breng ook alle voordelen van jouw product en dienst gedetailleerd in kaart zodat je met deze twee informatie eenheden een stevige marketingactie kan opzetten om je oude klanten terug te winnen en nieuwe loyale klanten te krijgen. Het Business Lab helpt je er graag bij. https://businesslab.be/businesslab

      Beantwoorden
  13. Geert Peeraer
    Geert Peeraer zegt:

    Ik heb vorig jaar mijn uurloon voor fietsherstellingen na de kick-off van maart drastisch verhoogt (met 30%). Gevolg: een serieuze omzetstijging en 2 klanten kwijt (maar dat waren sowieso zeveraars die ik graag kwijt was). DOEN DUS!!
    Ik maak wel het verschil met mijn collega’s door fietsen te wassen en een detaillijst van vervangen onderdelen op de rekening te zetten. Ik toon ook altijd de onderdelen die ik vervangen heb, als de mensen hun fiets komen afhalen. Ik krijg steeds veel positieve reacties. Sommigen komen achteraf zelfs bedanken voor het prachtige werk dat ik geleverd heb.

    Beantwoorden
  14. Patricia
    Patricia zegt:

    Voor mij het een hele moeilijke oefening, die prijsbepaling, omdat ik met verschillende diensten heel andere segmenten in de markt aanspreek. Voor gewone zanglessen kan ik niet veel hoger gaan dan collega’s, voor klanktherapie spiegel ik me aan wat collega’s psychologen hanteren. Het moeilijkste vind ik nog om een waarde te kleven op een nieuw aanbod dat ik nu aan het uitwerken ben, en dat is stemcaching naar B2B toe (als aanvulling van presentatietechnieken, maar ook naar stemhygiene en belasting toe). Onlangs vroeg ik aan iemand hoeveel ze verwachte daarvoor te moeten investeren, en ze kwam aan een bedrag dat ik zelf niet zou overwogen hebben (5x zoveel als ik in gedachten had)… Nu lijkt me dat wel extreem, maar het deed me toch nadenken over het hoog genoeg zetten van mijn prijs…

    Beantwoorden
    • An Verstraete
      An Verstraete zegt:

      Maar al te vaak zetten ondernemers een prijs op basis van wat ze denken dat hun klanten zouden willen geven voor hun dienst/product wat vaak leidt tot foute inschattingen in het nadeel van de ondernemer. Daarom is het belangrijk dat je als ondernemer dat je je financieel IQ traint. (Wat dit is leer je tijdens de BusinessLab Kick-off. (www.businesslab.be/kick-off )
      Durf inderdaad het gesprek aan te gaan met je klant en peil even naar de resultaten die je klant bereikt heeft of nog moet bereiken door de hulp van jouw oplossing. En peil daarna even naar de waarde van die resultaten voor die klant. Je zal verrast zijn.

      Beantwoorden
  15. kelly
    kelly zegt:

    Ik heb ook altijd schrik om prijzen te verhogen. B&bmet 2 kamers,klanten zijn super tevreden over de gastvrijheid, service en fantastisch uitgebreid ontbijt. Ik vraag te weinig zegt mijn mama en mijn man. Hoe bereken ikzelf de correcte prijs voor een overnachting van een b&b. Je kan dat toch niet vergelijken met een groot hotel? En op internet vindt ik ook niksom een prijs simulatie van een b&b te berekenen. Ik kijk nar de prijzenvan de andere b&b’s in de buurt.

    Beantwoorden
  16. Geert Baeyens
    Geert Baeyens zegt:

    Ik heb een zaak als elektro-technische installateur. De concurrentie is moordend in deze branche op welke manier kan ik men prijzen dan verhogen? Men service is al goed als ik men klanten aanhoor.

    Beantwoorden
  17. Arteel
    Arteel zegt:

    Reeds 35 jaar een schoonheidsintituut! Onze prijzen zijn nogal laag in vergelijking met collega’s . Maar de prijzen dat zwartwerkers hanteren doen ons soms de das om . 1 bediende dat enorm
    Veel kost door sociale bijdragen zijn moeilijk haalbaar …! Om dan nog demaar te zwijgen over de pedicures die de ouderen aangeboden krijgen aan prijzen om achterover te vallen! De kosten worden alsmaar hoger en ik denk dat wij qua service ons mannetje mogen staan !

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *