Lees ook mijn 11 tips voor meer klantentevredenheid.

Zorg iedere keer opnieuw voor een buitengewone koopervaring

Hieronder geef ik graag nog 11 tips voor klantvriendelijkheid, klantentevredenheid, klantenservice en buitengewone koopervaringen. Kortom meer tevreden klanten.

  1. Ga na wat de belangrijkste waarden zijn van je klant. Speel daarop in.
Onderzoek tot welk van de 4 persoonlijkheidstypes jouw klant is. Het geeft je heel veel informatie over zijn waarden. Op die manier kan je makkelijker in contact met hem komen en een verkoop sluiten. Overtuigingen zijn gebaseerd op waarden. Dus ook de koopbeslissing.cursus-klantvriendelijk-300x204
  2. Ga voor de win-win situatie.
Vermijd situaties waarin jij óf de klant wint, want één van beide blijft zitten met een wrang gevoel. Waardoor jouw lange termijn relatie aan diggelen is geslagen. Met een win-win situatie komt iedereen vooruit.
  3. Stel max 3 alternatieven voor. 
Laat mensen kiezen. Dat doen ze graag. Maar te veel keuzes maakt het hen lastig. Stel hen maximum 2 goede alternatieven voor en plak er een derde onaantrekkelijk aanbod bij. Op die manier wordt kiezen leuk en gemakkelijk.
  4. Stel up sales voor.
 Stel steeds iets extra’s voor. Iets kleins, iets leuks dat bij de aankoop van je klant past of ten goede komt bij de aankoop die hij reeds deed. Let er wel op dat je aanbeveling steeds vrijblijvend is. Hou je intentie steeds voor ogen: “Het gaat niet over mij, het gaat over de klant.” Zadel hem dus niets op dat hij niet wil.
  5. Geef de klant meer dan hij verwacht.
 Een extraatje krijgen is super, niet? Geef daarom ook aan je klant meer dan hij verwacht. De kapper die een kopje koffie aanbiedt, de coach die zorgt voor een warme gezellige ruimte met zachte muziek, de grafisch ontwerper die je een balpen meegeeft, een uitnemende glimlach bij de bakker, een extra mini-handverzorging bij de pedicure, een snoepje voor de kinderen, verzin maar wat.
Wie meer geeft dan de klant verwacht zorgt voor een buitengewone verkoopervaring en krijgt dubbel en dik terug.
  6. Laat de klant niet (te lang) wachten.
 We hebben allemaal weinig tijd. Ook jouw klant, zelfs die waarvan jij denkt dat ze veel tijd hebben. Wachten is de tijd waar je wacht op iets en verder niets kunt doen. 
Beantwoord daarom dagelijks je mails (1 x per dag is voldoende). Laat je klant niet aan de deur of in een wachtzaal zitten. Dat is letterlijk “wacht”-tijd. Houd jezelf aan goede afspraken. Rinkelt de telefoon terwijl je bezig bent met een klant die de moeite deed zich te verplaatsen? Neem op en zeg dat je over een paar minuten terugbelt.
  7. De klant is niet altijd koning.
 Klanten zijn (heel) veel eisend en dat mag. Tot aan een bepaalde grens. Ga met klanten om als met kinderen. Zorg vooral dat jij duidelijk jouw grens kent. (Tot daar is het ok.) En bouw daarbij nog een grijze zone in. In deze zone kan er onderhandeld worden. Durf ook deze grenzen aan te geven. Wie duidelijke grenzen stelt komt heel zelfzeker over en wint respect en klanten.
  8. Respecteer je eigen agenda en openingstijden. 
Respecteer zelf je openingsuren. Maak geen enkele uitzondering. Ook al hebben klanten een heel goed argument waarom zij net die uitzondering zouden mogen zijn. 
Voor wie op afspraak werkt geldt net hetzelfde. Stel zelf twee of maximum drie momenten voor: “Past het voor jou dinsdag om 10.00 of eerder donderdag om 17.00?” Op die manier geef je de klant keuze, maar blijf jij je agenda wel in de hand houden. Ga in geen enkele manier verantwoorden aan je klant waarom het op die dag en dat uur voor jou niet past. Daar heeft jouw klant geen zaken mee.
  9. Wees blij met de feedback en klachten die je krijgt. 
Klanten die positieve feedback geven zien we graag komen. Ze strelen ons ego. Wees er ook blij om. Maar wees ook dankbaar voor de klanten die je durven te vertellen wat minder goed gaat. Luister goed naar hen want zij geven jou de kans om te leren en te groeien. Weet ook dat klanten die hun klachten aan jou verwoorden bij jou willen blijven. Los dus dit probleem op. Zoek naar een win-win situatie.
  10. Durf ook te zeggen: “Neen, dat heb ik of doe ik niet.”
 Ik weet het! Jij wil iedereen helpen. Iedereen tevreden stellen. Maar dat lukt je niet. Durf duidelijk afbakenen wat je doet en zegt: “Neen, dat doe ik niet!” of “Neen, dat heb ik niet!”. Wie afwijkt van zijn “core” verliest tijd en moeite. Stuur je klant liever door naar een collega die dit wel kan leveren of doen en waarvan je weet dat hij kwaliteit levert.
  11. Blijf in je rol van verkoper en/of dienstverlener.
 Vermijd rolvermenging. Waarom zou je jouw beste vriendin, je schoonzus, de vriend van je buurman een extra voordeel geven? Blijf als ondernemer steeds in je rol van ondernemer. Trek voor iedereen dezelfde lijn. Zo blijf je ook zelf jouw product of dienst naar volle waarde schatten.

Zin in meer? Wil je echt vooruit?
De Businesslab Kick-off zet op weg!

Kom 2 dagen aan je business werken samen met ons en collega-ondernemers met goesting.
Dit zijn de 5 thema’s die aan bod komen:

  1. Marketing voor de kleine onderneming
  2. Klantgerichtheid
  3. Prijszetting
  4. Strategie
  5. Ondernemersmindset

Je krijgt alles wat je nodig hebt om meer klanten aan te trekken, meer te verdienen en meer vrije tijd te hebben.
Bekijk hier de getuigenissen. Ze liegen er niet om.

Het enige wat je moet doen is vandaag nog je ticket boeken.

Ik duim voor jouw succes!

An

 

3 antwoorden
  1. Sofie Vermaut
    Sofie Vermaut zegt:

    Hi,

    ik wou reply’en op je e-mailing van eerder deze morgen – alleen, ik krijg een foutmelding op ’t adres ‘mail@businesslab.be’

    Nu, dit was de reactie die ik je wou geven (mbt je subjectregel):

    Subject: Betr: Tedju :-)

    Hi, dag An,

    Tedju spreekt aan, zeker voor ons (West-Vlamingen)
    Hij nodigt uit tot openen van de e-mail – want persoonlijk, springt eruit tussen de vele en vele ‘meer generieke’ subjectregels.

    Is ook een echte teaser – Doet dus, mijns inziens, perfect wat hij moet doen (in casu => de e-mail openen)
    Meer nog, ‘Tedju :-) ‘ slaagt erin even, heel even, tijdens mijn meer serieuze en professionele e-mails een intermezzo en rustmoment te creëren, een glimlach op mijn gezicht te toveren. Dus, ik vind’m TOP!

    PS De tips zelf => Herkenbaar, maar gelijk ook zeer bevattelijk opgelijst – een reminder om ze weer eens top-of-mind te brengen. Dank je!

    vriendelijke groeten,

    Sofie Vermaut

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Lees ook mijn 11 extra tips voor meer klantenservice. […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *