wetten van het geld business lab

Geld is een raar beestje. Te vaak hebben zaakvoerders van kleine ondernemingen een haat-liefde relatie met geld.

Waarom? Het antwoord is simpel, maar niet altijd gemakkelijk op te lossen…

In ieder geval is de kwaliteit van je product of dienst niet voldoende om geld aan te trekken. In de eerste wet van het geld toonde ik je dat WIE je bent veel belangrijker is dan WAT je doet als we het hebben over omzet en winst draaien.

In een vorig artikel liet ik je zien dat geld zich niets aantrekt van moraliteit en ethiek. Faam en roem, daarentegen, trekken wel geld aan. Lees hier wat je kan leren van K3 en Jeroen Meus.

In dit blogbericht leg ik je de derde wet van geld uit. Ik leg je uit hoe je geld verdient door in jezelf te geloven en jezelf graag te zien. Want zaakvoerders van kleine ondernemingen hebben niet voldoende liefde voor zichzelf. De ondernemer gelooft niet genoeg in zichzelf.

Wat ben je waard?wetten van het geld business lab

Toen ik nog actief was in mijn reclamebedrijf viel het mij altijd op dat 98% van mijn concurrenten gewoon niet groeiden. Jaar na jaar waren ze met dezelfde kleine klanten bezig. Uitzonderlijk hadden ze een grote vis aan de haak, waar ze dan meestal nog niets aan verdienden.

Het probleem? Ze geloven onvoldoende in zichzelf en vinden het zichzelf niet waard om een correcte, grote factuur te maken.

Zo denk ik aan een veelvoorkomend scenario: je krijgt een bestelling binnen van een grote firma. Je maakt een offerte en komt op een prijs van € 10.000 wat voor jou een waanzinnig of onrealistisch groot bedrag is om aan reclameborden te spenderen.  Er is een stem in jezelf die zegt:”Je moet zot zijn om zoveel geld te besteden aan reclameborden.”

Dus maak je de prijsberekening opnieuw. Omdat je bovendien niet gelooft dat dit kan en dat jij dat waard bent, rond je alles af naar beneden. Want € 10.000 is toch een enorm bedrag… Uiteindelijk eindig je op € 8.500, wetende dat je zo goed als geen marge meer hebt.

Maar ach, ’t is een mooi project. Prestigieus en een uithangbord om mee uit te pakken… Bla bla bla.
Bottom line: je werkt onder je prijs.

Daarna stap je met je offerte naar de klant die je onzekerheid voelt. Hij ruikt dat je rond de pot draait als het op de prijs aankomt en hij hoort je zeggen: “’t Is wel een heel bedrag…”

Resultaat: je haalt de verkoop niet binnen. Of erger nog: de koper speelt in op je angst en je laat het een project voor € 8000.

Conclusie: geld vloeit enkel naar wie in zichzelf gelooft. Geld loopt weg van onzekerheid en twijfel.

Een van de deelnemers van ons groeitraject, Business & Life Boost, vernam onlangs dat een doorverkoper zijn diensten voor twee keer zo veel verkocht als de prijs die hij zelf rechtstreeks vroeg aan zijn eindklanten. Een mooi voorbeeld bij deze derde wet van geld. Hij schatte zichzelf niet hoog genoeg in. En anderen hadden dat gemerkt.
“Ik BEN véél meer waard dan ikzelf dacht.”

Wat hij IS en wat hij GELOOFT bepaalt zijn prijs en trekt het geld aan.

Wil je meer weten over prijszetting en hoe je jezelf in de markt zet, kom dan naar de Businesslab Kick-off.
Klik hier voor meer info en tickets.

Hoe beïnvloedt jouw waarde jouw prijszetting? Laat het ons weten hieronder in een reactie!

Geld kent zijn eigen wetten.

Het heeft zijn eigen geest, zijn eigen manier manier van denken en doen. In de blog van vorige week legde ik je de eerste wet al uit: je product is niet zozeer van belang, maar wel hoe JIJ jezelf positioneert in de markt.

Die kennis is echter niet genoeg om geld te doorgronden.

Kijk eens rond je, en leg vast hoe geld beweegt. Onderzoek voor jezelf wie geld bezit, wie het krijgt, waar het vandaan komt, naar waar het zich beweegt…

Dan merk je het al snel: de wetten van geld hebben niets te maken met ethiek en moraliteit. Tijdens de tweedaagse training Businesslab Kick-off heb ik het hier uitgebreid over. Klik hier voor meer info en gratis tickets.

Als dat zo zou zijn, dan zouden sommige mensen ongelofelijk rijk zijn.  Denk maar aan leerkrachten, brandweerlui, politieagenten… Drugdealers en pooiers zouden moeten arm zijn. Maar zo is het dus niet.

Niet moraliteit brengt geld in beweging. Faam en roem wél.

Faam en roem trekken geld aan 

Een goed voorbeeld: dit jaar gaat maar liefst 120 miljoen dollar naar de Amerikaanse familie Kardashian. Wat ze doen? Dat weet niemand. Waar ze goed in zijn? Nog veel minder.

Dat gigantische bedrag kon evengoed naar jou gaan, of naar een goed doel. Of naar 10.000 andere “goede” mensen.

Maar zo beweegt geld niet. En het herverdelen zal niets uitmaken. Geld belandt vroeg of laat opnieuw bij mensen met faam.

Zo verkocht Jane Fonda als eerste één miljoen DVD’s.

“Hoe deed ze dat?” vroegen andere coaches, die eigenlijk beter waren dan haar. En die slechts zes dvd’s per jaar verkochten…

Geloof me. Dat scenario gebeurt in elke sector. Zet enkele koks samen in een kamer, en laat de naam “Jeroen Meus” vallen. De  discussie over hem en zijn vaardigheden zal hoog oplopen. Maar … hoeveel boeken heeft hij al niet verkocht? Bovendien zit zijn restaurant altijd vol!
Zeker weten we zeker. Hij is niet dé beste kok van Vlaanderen en zijn er zeker betere koks dan Jeroen. Maar ook veel betere zangeressen dan de meisjes van K3.wetten van geld faam roem businesslab

Nu, terug naar jou. De vraag is: “Hoe kan jij voor hetzelfde effect zorgen? Hoe kan jij geld aantrekken, door beroemd te zijn?”

Je hoeft niet per definitie op tv te komen, of een celebrity te zijn. Het is voldoende om je als expert in jouw sector, in je eigen veld te profileren. Als mensen in jouw sector over je praten, als ze je als autoriteit beschouwen, komt het geld naar jou toe.

Wil je weten hoe je je als expert profileert? Hoe je jezelf als autoriteit positioneert? Schrijf je dan nu in voor de Businesslab Kick-off, ons gratis netwerk- en marketingevent voor zaakvoerders van kleine ondernemingen.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier

de wetten van het geld business lab

Geld kent zo zijn eigen wetten.
En of je dat nu wil of niet? Jij zal daar niets aan veranderen. Vandaag niet, morgen niet, nooit niet.

En toch houdt dat idee heel wat zaakvoerders van kleine ondernemingen weg van overvloed. Ze blijven maar sakkeren over de redenen waarom hun concurrenten meer verdienen, hoewel hun eigen product eigenlijk beter is. Maar zolang ze blijven argumenteren met geld, blijven ze arm.

Een nutteloos gesprekde wetten van het geld business lab

Vergelijk argumenteren met geld als een gesprek met je hond.
Of je nu 500 g, 1 kg of 3 kg eten voor de neus van je hond plaatst, hij vreet het allemaal in één keer op. Je weet net als ik dat het geen zin heeft om in dialoog te gaan met je hond. Je kan hem met handen en poten uitleggen dat het verstandiger is om niet alles in één keer op te eten, om nog een beetje te  laten voor later als hij terug honger krijgt.
Je brave huisdier zal je vast met zijn grote ogen zitten aanstaren, je liefdevol aankijken met een wat scheve kop. Maar twee seconden na je gesprek, vliegt hij terug op zijn voerbak en likt hem volledig leeg.

Een nutteloos gesprek dus… Net zoals elk gesprek je hebt met geld. “Waarom komt het geld niet in mijn zakken terecht? Maar wel in de zakken van mijn concurrent?”

Geld heeft zijn wetten

Weet: geld verplaatst zich niet zomaar. Geld heeft zo zijn eigen redenen. Tijdens de tweedaagse training Businesslab Kick-off heb ik het hier uitgebreid over. Klik hier voor meer info en gratis tickets.

In dit artikel deel ik graag met jou één van de grote misverstanden rond het aantrekken van geld:

WAT je levert, heeft niets te maken met de hoeveelheid geld die je ontvangt.

Kijk maar even goed rond je. Hoe meer iemand verdient, hoe minder hij betaald wordt voor WAT hij levert of doet. De kwaliteit van zijn product of dienst speelt geen zo’n grote rol meer. De meeste inkomsten komen gewoonweg door WIE hij/zij is, en voor wat die persoon voor zijn markt betekent.

In mijn toenmalig reclamebedrijf was het niet anders. Mijn concurrenten en ik gebruikten dezelfde software, we hadden dezelfde leveranciers met dezelfde aankoopprijzen. En de meeste waren heel wat creatiever dan ik. Maar ze konden nauwelijks overleven in de regio waar ik actief was. Hoe dat kwam? Ik had mezelf zodanig weten te positioneren in de markt dat iedere klant het gevoel had dat hij bij mij moest zijn.

Je zal dus de volgende, verkeerde overtuiging moeten loslaten:

“Consumenten zijn allemaal rationeel ingestelde, verstandige en beredeneerde mensen. Als ik die consumenten een goed product of een goede dienst aanbiedt, dan hoef ik het niet meer te verkopen. De consumenten zullen wel automatisch tot de conclusie komen dat ik de beste ben. En dat ze niet anders kunnen dan bij mij kopen.”

De eerste wet van het geld is dat het zich verplaatst in functie van WIE iets verkoopt, veel meer dan WAT verkocht wordt.

Wil je weten hoe je jezelf in de markt positioneert als een autoriteit, en hoe je een schandalige voorsprong neemt op je concurrenten? Kom dan naar de Businesslab Kick-off.

>>> Klik hier voor meer info.

Ik duim voor jouw succes!

Tijdens de pauzes van onze trainingsdagen zie ik het wel vaker: Ondernemers geven elkaar enthousiast hun visitekaartje. Op het einde van de dag loopt iedereen met dertig kaartjes in zijn tas naar buiten. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw (potentiële) klanten jouw kaartje niet weggooien? Meer nog: hoe zorg je ervoor dat mensen die jouw kaartje ontvangen ook kopen?

1.Wees specifiek en ga op je doel af

Stel jezelf de vraag: “Welke boodschap wil ik de wereld inzenden?” Werk je met verschillende doelgroepen? Maak dan de keuze om verschillende kaartjes te ontwerpen. Zo heb je steeds de meest efficiënte strategie bij de hand om met jouw potentiële klant een lange termijnrelatie aan te gaan. En op die manier onthouden de personen die voor jou echt belangrijk zijn, jouw onderneming gegarandeerd.

2. Verdubbel je kracht

Een kaartje dat aan twee kanten bedrukt is, is twee keer zo sterk. Ik geef je een goede tip mee. Zet op de achterkant extra informatie. Vertel in een hele korte zin wat jij voor (potentiële) klanten kan betekenen. Of plaats een getuigenis, een kortingsbon, een aanbod … Dan staat jouw potentiële klant straks voor je deur.

3. Speel met de stijl, de vorm en de kleuren…

Dezelfde tekst met andere kleuren, vormen of lettertypes maken van jouw visitekaart iets totaal verschillend. Experimenteer hiermee. De vraag: “Wat vind ik mooi?” of “Wat vinden anderen mooi?” is hier niet relevant. Denk eerder na over: “Wat wil ik uitstralen?” en “Is het dat waar mijn doelgroep naar op zoek is?” Wil je toch de mening van iemand anders om jouw keuze te bepalen uit de verschillende ontwerpen? Vraag het dan aan jouw doelgroep.

4. Beeld, beeld, beeld

Mensen denken in beelden. We onthouden ze beter dan tekst. Logo’s of karikaturen geven je kaartje dus extra waarde. En ze maken je kaartje leuker en persoonlijker. Wil je het echt persoonlijk maken en ervoor zorgen dat ze jou blijvend herinneren? Zet er dan een foto op van jezelf. Zo komt de gedachte: “Wie was dat nu ook weer?” nooit meer bij jouw potentiële klant op.

5. En dan nog de allerbelangrijkste

Zorg dat je je kaartjes altijd bij je hebt! Je weet nooit wie je in de dierentuin, de cinema, het theater of op het vliegveld ontmoet.

De 2 struikelblokken assertiviteit business lab

Vandaag wil ik het met jou hebben over de 2 zaken waar doorgroeiondernemers het het moeilijkst mee hebben als het over communicatie en assertiviteit gaat.

Namelijk: omgaan met kritiek, en “neen” zeggen.

Leiderschap en persoonlijke ontwikkeling zijn onontbeerlijk wil je doorgroeien naar succesvol ondernemerschap.

En communicatie en assertiviteit zijn daarbinnen twee zaken die ontzettend essentieel zijn.

Als doorgroeiondernemer is het belangrijk dat je kan opkomen voor jezelf,
dat je duidelijke grenzen stelt en dat je datgene wat jij wil zeggen op een ordelijke, duidelijke en liefst geweldloze manier kan overbrengen naar de ander.

Het zal je dan wel niet verwonderen dat het superfijn is om na de twee dagen communicatietraining Love Your Customer te horen: “Waaw An, dat was nu net wat ik nodig had.”

Wist je trouwens dat “neen” leren zeggen en constructief omgaan met kritiek jou enorm veel tijd en energie besparen?

Ga maar eens na hoeveel tijd en energie je verspilt wanneer je “ja” zegt, maar eigenlijk “neen” bedoelt. Het vreet energie. Niet alleen overdag, maar ook ’s nachts.

Wil jij jouw winst en vrije tijd goed besteden, dan heb jij er alle baat bij jouw tijd en energie goed te besteden.

Ik duim in ieder geval voor jouw succes!

Wil jij nog meer tips over succesvol leven en ondernemen, 
en straks een ware Business & Life Boost meemaken?

Kom dan naar de Businesslab Kick-Off. 
Meld je hier aan en ontdek hoe jij jouw winst en vrije tijd kan verdubbelen.

Ik kijk er in ieder geval al naar uit.
Tot dan!

4 tips om je te wapenen tegen negativiteit

Negativiteit is voor een doorgroeiondernemer echt nefast.
Neurowetenschappers hebben onderzocht en vastgesteld dat mensen die zich in een negatieve omgeving bewegen, al heel vlug zelf evolueren tot zager en klager.

En als doorgroeiondernemer is dat helemaal niet wat jij wil.

Klagers en zagers zijn een beetje te vergelijken met kettingrokers. Ze maken niet alleen zichzelf kapot, maar ook hun omgeving die voortdurend in hun slecht ruikende en ongezonde rook moeten leven.

Gebruik daarom deze 4 tips om je hiertegen te wapenen.

1. Creëer afstand.

Zorg ervoor dat je de klagers en zagers heel snel detecteert. En neem letterlijk fysiek afstand. Want heel vaak zie ik dat doorgroeiondernemers de anderen willen overtuigen of veranderen. Maar dat lukt je niet. Integendeel, je verliest er heel wat energie mee.

Probeer maar eens een kettingroker te overtuigen om te stoppen met roken. 99% zeker dat het je niet lukt. Daarom: Creëer afstand.

2. Vraag de klager(s) om het probleem op te lossen.

Heb je dan toch te maken met die klagers en zagers en kan je niet onmiddellijk afstand houden? Vraag hen dan wat ze aan hun probleem zullen doen. En wat ze zullen doen om tot een oplossing te komen. Heel vaak hebben de klagers niet de intentie om een oplossing te vinden. Het enige wat ze willen is dat je meegaat in hun klaaglied.

En dat is niet wat jij wil. Daar heb jij geen zin in.
Vraag ze om een oplossing te zoeken. En je zal merken dat ze zelf afstand zullen houden.

3. Bescherm jezelf.

Ook al kan je niet altijd fysiek afstand nemen, dan kan je wel mentaal afstand nemen. Ga mentaal op zoek naar een plek waar jij je goed voelde, waar het leuk was om te vertoeven en op die manier maak je een barrière tussen jezelf en de klagers en zagers. En tot slot:

4. Engageer je in een groep positieve & enthousiaste mensen

Engageer je in een groep met positieve gelijkgestemde mensen. Een groep die jou optilt. Een groep waar jij binnenkort meer tijd mee kan doorbrengen en die positief ingesteld is en waardoor jouw tijd om om te gaan met de negatievelingen beperkt wordt.

Pas deze 4 tips toe en je zal merken dat ook jouw geest meer positiviteit zal opnemen, zodanig dat jij terug helder kan denken.

Heb jij ervaringen of nog andere tips om je te wapenen tegen negativiteit?
Laat die dan hieronder achter in het commentarenveld. Zo kunnen we van mekaar leren.

Kom ervaren wat een groep enthousiaste ondernemers kan betekenen voor je leven en je business:
Schrijf je nu in de volgende Businesslab Kick-off!

Ik duim in ieder geval voor jouw succes!

Is jouw to do lijst map Business Lab 640

Eens jij jouw grote doel(en) concreet hebt gemaakt is het belangrijk deze op te delen in kleinere eenheden.
Die je desnoods nog eens verder gaat opdelen in nog kleinere eenheden.

Vorige week had ik het daarom over de 6 werkdomeinen die elke onderneming kent.

Belangrijk is dat je jouw to do’s meetbaar, actief en persoonlijk maakt.

MAP

Persoonlijk wil zeggen dat je enkel jouw to do’s op jouw lijstje schrijft.
Het heeft geen enkele zin om de to do’s van iemand anders op jouw lijstje te vermelden.

Delegeer ze dadelijk of maak een apart lijstje voor die andere persoon.

Maak je to do’s ook meetbaar.
Ik begrijp wel dat “Nieuwe klanten werven” belangrijk is om je grote droom te bereiken,
maar nieuwe klanten maken is niet meetbaar.

De vraag is: Hoeveel nieuwe klanten wil je maken?

  • En gaat het jou over het aantal klanten die je wil maken?
  • Of eerder over de extra omzet?
  • Of de extra winst die je wil maken?

Maak je to do’s meetbaar.

Pas wanneer ze meetbaar zijn kan je …

  • vooraf evalueren of ze in functie van jouw doel goed opgesteld zijn en
  • achteraf daadwerkelijk meten of je ze behaald hebt.

En let op!

Dubbelzinnige, dubieuze of onheldere to do’s leiden net zoals onduidelijke doelen tot uitstelgedrag en afstel.

En tot slot: Maak je to do’s ook actief.

Zo lees ik soms zaken als hetvolgende op een to do lijst:

  • Afspraak David
  • Bank
  • Vuilnisbakken

In het beste geval begrijp jijzelf wat er te doen staat.
Maar ook hier is het belangrijk te verduidelijken wat je te doen staat.

  • Moet jij een afspraak maken met David?
  • Moet je hem aan iets herinneren?
  • Of heb je een afspraak met hem?
  • En moet je er naartoe?

Vermeld bij elke to do wat er precies moet gebeuren. Of welke actie er moet plaatsvinden.

Het lijkt allemaal banaal en onbelangrijk. Maar geloof me. 
Het maakt een super groot verschil.

Succes is trouwens het resultaat van elke dag consequent kleine goede stapjes te zetten. Waar mislukking het resultaat is van elke dag kleine foute stapjes te zetten.

Zolang jij blijft zoeken naar de shortcuts naar succes, dan vrees ik dat jij wel eens teleurgesteld zou kunnen worden.

In ieder geval, … Ik duim voor jouw succes!

Deel dit bericht met je collega ondernemers door te klikken op de social media buttons op deze pagina.
Ze zullen je dankbaar zijn.

Wil jij nog meer tips over succesvol leven en ondernemen?
En straks een ware Business & Life Boost meemaken?
Of wil je mij en Xavier eens echt leren kennen?

Kom dan naar de Businesslab Kick Off.
Meld je hier aan en ontdek hoe jij jouw winst en vrije tijd kan verdubbelen.

Tot gauw!

An

6 onmisbare to do lijsten - Business Lab

Wie dromen heeft en doelen stelt, komt automatisch bij een to do lijst.

Daarom hoop ik van harte dat jij daar al mee werkt.

Ondernemers zonder to do lijsten werken vaak in het wilde weg en komen zelden tot goed resultaat, laat staan tot een voldaan gevoel.
Anderzijds zorgt een eindeloze to do lijst vaak voor stress en een gevoel van: “Hoe krijg ik dat nu allemaal klaar?”

Daarom maak je best 6 verschillende lijsten. Je splitst je lange ongeordende to do lijst in 6 verschillende to do lijsten.
6 lijsten voor de verschillende werkdomeinen in jouw onderneming.

Wat voor onderneming jij ook hebt? In welke niche je dan ook actief bent? Iedere onderneming heeft to do’s in deze 6 werkdomeinen:

6 onmisbare to do lijsten:

  • Creatie en ontwikkeling: Alles wat te maken heeft met het bedenken van jouw product of diensten.
  • Productie of uitvoerend werk: Alles wat te maken heeft met het maken, invoeren, uitvoeren, uitwerken of afhandelen van jouw product of diensten.
  • Marketing: Alles wat te maken heeft met het lokken van jouw potentiële klant tot bij jou.
  • Verkoop: Alles wat te maken heeft met de verkoop. Het proces die gebeurt eens de klant voor je zit.
  • Follow up: Alles wat gebeurt, voor en met de klant nadat hij gekocht heeft. En tot slot:
  • Administratie & boekhouding: Alles wat te maken heeft met cijfers, wetten en administratie

Wil jij deze werkdomeinen verder uitbreiden of nog dieper opsplitsen in andere werkdomeinen? Dat kan. Maar deze 6 zijn onontbeerlijk in elke business.

Voor elk van deze 6 werkdomeinen heb jij best per kwartaal een nieuwe to do lijst.

En over to do lijsten heb ik het volgende week.


Heb jij ervaringen of vragen over deze 6 werkdomeinen? Laat het ons dan hieronder in het commentarenveld weten. We helpen je graag vooruit en leren graag van elkaar.

In ieder geval, …

Ik duim voor jouw succes!

Wil jij nog meer tips over succesvol leven en ondernemen?
Een straks een ware Business & Life Boost meemaken?
Of wil je mij en Xavier eens echt ontmoeten?

Kom dan naar de Businesslab Kick-Off.
Meld je hier aan en ontdek hoe jij jouw winst en vrije tijd verdubbelt.

Tot gauw!

An

Waar loop je tegen aan Business Lab

Wat is vandaag jouw probleem #1 in jouw business?

Deel het hieronder in een reactie.

Ondernemerscoaches An Verstraete en Xavier Debaere antwoorden met een video.
Zo blijft je onderneming groeien en help je collega-ondernemers!

 

Wij hebben een droom.
Onze droom is om iedere ondernemer te laten doen wat hij echt graag doet, en dit zonder geldzorgen.

Op die manier kunnen ze niet alleen hun onderneming laten groeien, maar hun volledige leven.

Want elke dag doen wat hij graag doet, wie droomt daar niet van? En dat zonder geldzorgen.

Daarom hebben wij een vraag voor jou: waar loop je vandaag tegenaan?

  • Wat zorgt ervoor dat die droom van toen je startte als zelfstandige, niet niet echt meer een droom is, maar soms eerder een nachtmerrie?
  • Waar loop je tegenaan?
  • Wat maakt het jou moeilijk?

Stel ons jouw vraag en zeg ons waar je tegenaan loopt als ondernemer, op welk vlak dan ook.
Bijvoorbeeld op vlak van relaties, want ondernemen zonder in contact te komen met mensen gaat niet.
Heb je het moeilijk met een bepaalde leverancier? Of met een klant?

Waar loop je op organisatorisch vlak tegenaan?
Hoe zit het met je dag- week- maand- of zelfs jaar planning? Vertel ons waar je het moeilijk mee hebt.

Staat jouw product helemaal op punt?
Hoever sta je met je productontwikkeling, is hij afgesteld op je klant of lopen er nog dingen fout, zoals de prijsstelling in jouw sector.
Daarbij kunnen we je ook helpen.

Gaat het eerder om klanten-ontwikkeling?
Wie is jouw specifieke klant en hoe communiceer je ermee? Loopt het daar wat stroef, formuleer dan zeker je vraag.
Je krijgt je antwoord in een filmpje.

Een laatste aspect dat je niet mag vergeten is de mens, de mens achter de ondernemer.
Want het is de mens die de onderneming maakt. Waar loop je daar tegenaan? Heb je het moeilijk om nieuwe gewoontes te creëren of heb je te weinig discipline? Misschien is het te moeilijk om iedere dag te doen wat er moet gedaan worden om je zaak vooruit te brengen.

Stel welke vraag dan ook in een reactie hieronder en we antwoorden in een filmpje of een reactie, om jou niet niet alleen te helpen maar ook de andere ondernemers die met hetzelfde probleem zitten.
We kijken ernaar uit je te helpen groeien.

SMART Doelen - Business Lab

Werken naar een doel dat niet concreet en duidelijk uitgeschreven staat, is gedoemd om te mislukken. Je misleidt alleen maar jezelf.

Van zodra een eerste obstakel op de weg komt ga je het uit de kant en ben je geneigd je eigen doel aan te passen of kleiner te maken.

Om doelen te bereiken moeten we uit onze comfortzone komen. Moeten we obstakels overwinnen en nieuwe horizonten betreden. En dat is niet makkelijk. we zijn zo geprogrammeerd dat we onbewust niets liever willen dan blijven waar we zijn.

Mochten we het makkelijk hebben met verandering en groei dan behaalden we met z’n allen massaal resultaat. Maar dat is niet het geval. helaas…

SMART doelen opstellen

Beschrijf jouw doel SMART.

En elke letter staat voor iets:

S van Specifiek
M van Meetbaar
A Aanvaardbaar
R Realistisch
T Tijdsgebonden

 

Heb je nog vragen of ervaringen? Deel ze hieronder in het commentarenveld. Zo leren we van mekaar.

Ik duim in ieder geval voor jouw succes!

Wil je nog meer tips over succesvol leven en ondernemen
en?
En straks een ware Business & Life Boost meemaken?
Wil je mij en Xavier eens echt leren kennen?

Kom dan naar de Businesslab Kick Off.
Meld je hier aan en ontdek in amper 48 u hoe jij jouw winst en vrije tijd kan verdubbelen.

Ik kijk er in ieder geval al naar uit. Tot dan!

An