Podcast 37 - Waarom neen zeggen betere klanten oplevert

Mag ik een uitzondering maken, Xavier?

Want als ik de regels toepas, dan lopen we het risico twee potentiële klanten te verliezen…

Dit was de vraag van Hannah tijdens onze wekelijkse team-meeting. Bekijk of beluister hieronder ons uitgebreide antwoord op die vraag tijdens de wekelijks teammeeting.

Een van de zaken waar kleine ondernemingen tegenaan lopen en waar we regelmatig mee uitgedaagd zijn, is durven NEEN te zeggen.

We zijn geneigd en opgevoed om altijd ja te knikken. We laten mensen toe om over onze grenzen te gaan. Maar dit is niet de juiste strategie. Dit is een kortetermijnstrategie, maar op lange termijn zet je jouw relatie en misschien zelfs jouw onderneming op het spel.

In deze podcast nemen we jou mee in onze wekelijks teammeeting. Je kijkt mee over de schouders van het Businesslab-team en ontdekt hoe en waarom je deze 7 redenen beter in je achterhoofd houdt.

7 redenen om vaker neen te zeggen

Je zegt vandaag beter ‘neen’…

  1. om jezelf te beschermen,
  2. om geloofwaardig te blijven,
  3. om respect te (blijven) krijgen van de ander,
  4. om jouw expert-status te behouden,
  5. zodat je focus houdt en productief blijft,
  6. omdat jij van jezelf kunt blijven houden,
  7. om jezelf te blijven respecteren.

Schrijf hieronder in een reactie hoe jij NEEN zeggen tegen een klant ervaart.

Ik duim voor jouw succes!

P.S. Als deze strategieën en deze stijl om een kleine onderneming te runnen je aanspreekt, kom dan verder LIVE kennis maken met ons op de Business Rebound van 26 augustus. Klik hier voor meer info en de laatste tickets.

11 antwoorden
  1. Jean-Pierre
    Jean-Pierre zegt:

    Ik vind het niet alleen moeilijk om neen te zeggen tegen klanten, maar ook tegen medewerkers. Het lijkt wel zo dat iedere keer ik me wil focussen, iedereen me plots nodig heeft. Ik kijk uit naar de webinar.

    Beantwoorden
  2. Henri Stockbroekx
    Henri Stockbroekx zegt:

    Voor mij geen probleem om “neen” te antwoorden wanneer iemand daar om vraagt.
    Wij willen allemaal weten waar de grens is, en als ik voel dat iemand hengelt naar de grens dan geef ik met mijn neen de grens aan. Iedereen content.

    “een neen heb je, een ja kan je krijgen” is een vorm van waarheid.

    Nadien neem ik het initiatief om een onderhandelende oplossing aan te reiken en uit te leggen waarom de vraag een neen als resultaat had. Een alternatief dat beiden tevreden stelt is meestal het resultaat.

    Beantwoorden
  3. marjanne
    marjanne zegt:

    Stress krijg je als je hart nee zegt en je mond ja zegt. voor niemand goed dus. Je kan ook op een beleefde manier nee zeggen en erbij vertellen wat wél kan of later kan. Nu ik moet ook nog oefenen hoor.

    Beantwoorden
  4. patrick
    patrick zegt:

    Kon vroeger ook nooit neen zeggen. Met alle gevolgen nadien…. Beloften niet kunnen naleven is de doodsteek van elk bedrijf en soms ook een aanslag op je familieleven.Door te leren om neen te zeggen is de kwaliteit in mijn leven terug gekomen. En betere kwaliteit in je leven geeft betere service naar al je andere klanten.

    Beantwoorden
  5. maya
    maya zegt:

    Hoi Ann en Xavier,
    Bedankt voor de insteek..Deze corona periode hebben wij zeer op onze strepen moeten staan, en zeer vaak NEE moeten zeggen. Klanten die voortdurend hun eigen regels maken, en gewoon onze regels negeren. Ik ben er doodmoe van geworden, uitgeput… Het was wel een goede tijd om je klanten beter te leren kennen, en we zijn eigenlijk blij dat we een aantal klanten waarschijnlijk niooit meer zullen terugzien :) Maar…ons grootste probleem is dat wij alles zelf doen, en dus niet een andere persoon hebben die kan zeggen ” dit zijn de regels van Maya/Dimitris, en die moet ik opvolgen, ik heb geen andere keuze!”. Ik heb daarom nu een extra fictief personage gecreeerd, met andere naam, en antwoord nu met een andere naam….en dat gaat inderdaad veel beter :) Klanten worden een stuk milder bij een persoon/naam die ze niet kennen of nooit hebben ontmoet, en zijn blijkbaar veel vriendelijker/ empatischer met een “employee” dan met een “eigenaar/ ondernemer”! En nu maar hopen dat we binnenkort weer op een normale basis kunnen werken, en we iemand extra kunnen aannemen voor de emails en klantenopvolging.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *