Het belang van doelen en dromen Business lab

De beste manier om je doelen en dromen niet te bereiken is het niet definiëren ervan.
Erger nog! Heel vaak weten ondernemers zelfs niet wat hun droom of doel precies is.

Ze doen dagelijks voort. Vaak als een hamster in een hamster wiel, in de hoop ooit méér winst en meer vrije tijd te creëren.

Maar wat is meer?

Zolang jij niet weet wat je precies wil behalen, hoe kan je er dan in godsnaam in slagen?

Ga daarom even op een rustige plaats zitten. En stel jezelf de volgende vragen:

  • “Weet ik wat ik eigenlijk bereiken?”
  • “Is dat doel voor mij (al) duidelijk?”
  • “Kan ik (al) uitgebreid vertellen over datgene wat ik wil bereiken?”
  • “Weet ik (al) waarom je dit wil bereiken?
  • “Weet ik (al) welke stappen ik zal moeten zetten om dit alles te bereiken?”
  • “Weet ik (al) wat ik nog zal moeten leren om dit doel te bereiken?”
  • “Weet ik wie ik om hulp zal moeten vragen om dit doel te bereiken?”
  • “Weet ik (al) tegen wanneer ik dit wil bereiken?”

Een doel is een droom met een deadline.
Dus zolang jij geen deadline op jouw droom zet blijft het een stille wens. En van “wensen” weet ik dat er zelden geen uitkomen.

Aan jou de keus. Sta even stil bij jouw dromen en doelen. En noteer ze op een blad of in je 90 dagen accelerator. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat ideeën en doelen die je opschrijft des te sneller uitkomen.

Deel jouw droom ook hieronder in het commentarenveld. Wie weet komen de helpers om jouw droom waar te maken jou al spontaan tegemoet.

Volgende week wil ik het met jou hebben over hoe SMART jij doelen best definieert.

En wil je nog meer tips over succesvol leven en ondernemen?
En straks een ware Business & Life Boost meemaken?

Kom dan naar de Businesslab Kick-Off.
Meld je hier op deze pagina aan en
ontdek hoe jij jouw winst en vrije tijd kan verdubbelen.

Ik duim in ieder geval voor jouw succes!

An

Zo komt je zaak op Facebook Business Lab

Vandaag wil ik het hebben over de 2 zaken die mensen delen op sociale media.
Ook ben jij zelf niet actief op Facebook of Twitter met je zaak.

Een paar weken geleden meldde mijn oudste zoon Louis zich aan voor een vakantiejob bij Bellewaerde.
En hij werd uitgenodigd voor een eerste introductiedag. Een presentatiedag.
Het welkomstteam benadrukte ettelijke keren hoe belangrijk het was om ervoor te zorgen dat de bezoekers van Bellewaerde een buitengewone ervaring in het park meemaakten.

  • Zorg altijd voor dat klein beetje meer.
  • Vraag altijd of je nóg ergens anders mee kan helpen.
  • Zeg altijd: “Goeie dag!”
  • Of : “Dank je wel.”
  • Doe altijd net iets meer dan wat je gevraagd wordt.

Waarom?

De 2 zaken die spontaan gedeeld worden via social media:

  1. De slechte ervaringen en deze wil je absoluut niet.
  2. De buitengewone ervaringen

Als je alleen maar levert wat er verwacht wordt. Zonder meer. Verwacht dan niet dat mensen hun ervaring delen via social media.
Dan komt je zaak niet op Facebook. Want die ervaring was gewoon average. Gewoon normaal.

Maar als je meer geeft. Over de verwachtingen heen gaat, dan delen mensen hun ervaring en hoe tof het was om jouw dienst of product te ervaren.

Ik ben benieuwd wat jij kan doen in jouw business om de ervaring nog een beetje naar boven te tillen. En zorgen dat je zaak op Facebook komt in een positief licht.

Laat het hieronder in een reactie. Ik ben heel benieuwd. En deel dit bericht met andere collega-ondernemers. Op die manier kunnen we allemaal van elkaar leren.

In ieder geval, Ik duim voor jouw succes!

Wil jij nog meer tips over succesvol leven en ondernemen
en straks een ware Business & Life Boost meemaken?

Of wil je mij en An LIVE ontmoeten?
Kom dan naar de Businesslab Kick Off.
Meld je hier aan en ontdek hoe jij jouw winst en vrije tijd kan verdubbelen.

Tot gauw!

Xavier

Hoe je het doet maakt het verschil - Business Lab

An Verstraete hier, momenteel uit Castelnau-de-Montmiral.

[Video opgenomen in 2013]

Nog 200 km meer ten zuiden van waar ik vorige week zat.
Gedurende twee weken zijn we te gast in een B&B.

Vorige week waren we te gast bij Séverine en Pascal, waar we echt hartelijk onthaald werden.
Hun enthousiasme en passie was vanaf het eerste moment te voelen.

Deze namiddag, in een andere B&B,  kwam ik in mijn luie zetel aan het zwembad tot het besef dat ik vandaag zelfde namen nog niet ken van onze nieuwe gastheren.

Je voelt ook dat de gastvrijheid van een ander soort kaliber is dan vorige week.

Vorige week waren onze gastheer en -vrouw echt vol enthousiasme bezig,
werden we warm onthaald met passie en plezier.

Vandaag ontdekten we dat deze gastheren, waar we vandaag te gast zijn, in hun huis nog enkele plaatsen over hadden en van de gelegenheid gebruik maakten om er een B&B kamer in te installeren.

Ze heetten ons wel welkom, maar verder niets meer.

Zo zie je maar…

Jouw passie of hoe je iets doet,
maakt een wereld van verschil.

Wat doe jij vandaag met passie, met je volle goesting, met volle enthousiasme?
En wat doe je minder?

Jouw passie maakt een wereld van verschil.

Vandaag weet ik al zeker dat we ooit naar de plaats van vorige week teruggaan.
Over de plaats van vandaag zullen ze me nog moeten overtuigen.

Denk er eens over na…

Wil jij nog meer tips over succesvol leven en ondernemen
en straks een ware Business & Life Boost ondergaan?

Kom dan naar de Businesslab Kick Off.
Meld je hier aan en ontdek hoe jij jouw winst en vrije tijd kan verdubbelen.

Ik duim vanuit Castelnau-de-Montmiral voor jouw succes!

An

Welke beslissing ben jij aan het uitstellen - Business Lab

Ik ben An Verstraete vanuit Zuid-Frankrijk, in Montagrier.

[Video opgenomen in juli 2013]

We zijn hier al een paar dagen op vakantie.
De eerste 2 dagen was het bewolkt en regende het.
Maar gisteren en vandaag is het prachtig weer.

Toen ik gisteren om 10 uur op mijn ligzetel aankwam aan het zwembad,
heb ik me helemaal ingesmeerd. Ik genoot van de rust, de vrijheid en de warmte van de zon.

En na een uur dacht ik: “Het is hoogtijd om me terug in te smeren.”
Maar dat heb ik niet gedaan.

En gisterenavond had ik er spijt van. Ik was op verschillende plaatsen verbrand.

Beslissingen uitstellen

  • Hoe vaak gebeurt het dat we dingen doen of niet doen, terwijl we weten dat we ze niet of juist wel moeten doen?
  • Van welke dingen heb jij spijt dat je wel of niet gedaan hebt, terwijl je wist dat je ze wel of juist niet moest doen?
  • En welke beslissing neem jij vandaag niet? Terwijl je weet dat je ze eigenlijk moet nemen?

Denk er eens over na… en deel het met ons hieronder in het commentarenveld.

Ik duim voor jouw succes.

An

Wil jij nog meer tips over succesvol leven en ondernemen
en straks een ware Business & Life Boost meemaken?

Kom dan naar de Businesslab Kick Off.
Meld je hier aan en ontdek hoe jij jouw winst en vrije tijd verdubbelt.

Ik kijk er in ieder geval al naar uit.

Tot dan!

Check List 21 Tips voor een betere website

Verleden week had ik het met jou over de 3 gevaren van een grijze website.
Een one-fits-for-all website.
En vandaag deel ik graag met jou de 5 fundamentele vragen die je jezelf best stelt om juist te vermijden dat je zo’n grijze one-fits-for-all website hebt.

Bestel hier het e-boek 21 blunders bij het opstellen van een website om meer te weten.

1. Doelgroep

De eerste belangrijke vraag — die trouwens in gans jouw marketing van toepassing is — luidt als volgt:

  • Wie is jouw doelgroep?
  • Wie is jouw ideale bezoeker?
  • Wie wil je aantrekken met je website?

Zorg dat dit heel duidelijk is. Voor jou én voor de bezoeker die op jouw website komt.
Zo voelt die zich onmiddellijk aangetrokken of zet hij dadelijk zijn zoektocht voort wanneer hij niet in jouw doelgroep zit.

2. Voordelen voor de bezoeker

De tweede vraag die er onmiddellijk aan bij aanleunt is:

  • Wat wil die specifieke bezoeker zien of lezen op jouw website?
  • Welke zijn de kenmerken van jouw product of dienst die hij wil terugvinden?
  • En vooral: Welke zijn de voordelen die hem zullen aaspreken?

Zorg ervoor dat deze zaken heel duidelijk terug te vinden zijn op je site.

3. Doelstelling van je website

Een mooie website hebben, is niet voldoende. Je website maakt deel uit van je marketing machine. Stel jezelf de vraag:

  • Welke is de doelstelling van mijn website?
  • Wat wil ik bereiken met mijn website?
  • Wil ik dat de bezoeker me opbelt? Dat hij een offerte aanvraagt? Of dat hij rechtstreeks koopt via mijn webshop?

Zorg ervoor dat dit duidelijk is. En voor jou, én voor je bezoeker.

4. Aanzetten tot actie

  • Wat heeft jouw bezoeker nodig om over te gaan tot actie?
  • Wat wil hij lezen? Wat wil hij horen? Wat gaat hem echt aanzetten om over te gaan tot actie?

Gebruik de juiste taal en de juiste argumenten die ervoor zorgen dat je bezoeker ingaat op je call-to-action.

5. Call-to-action

De vijfde en laatste vraag voor vandaag is fundamenteel. Anders gebeurt er gewoon niets.
De bezoeker kan jouw website best leuk vinden, maar als hij geen actie onderneemt, dan is alle moeite voor niets geweest. :-(
Dus:

  • Welke actie, heel specifieke actie wil je dat de bezoeker onderneemt?
  • Moet hij klikken op een button? Dan zeg of vraag je het gewoon. Schrijf dan: klik hier.
  • Of moet hij bellen? Zorg er dan voor dat je telefoonnummer heel duidelijk vermeld staat en schrijf erbij: Bel me vandaag nog!

Maak het je bezoeker zo gemakkelijk, dat hij heel precies weet wat hij moet doen.
En zorg ervoor dat er slechts één call-to-action per webpagina is.

Wil je nog meer weten over de ideale website?
Over een website, als perfecte schakel in jouw marketingmachine?
Kom dan naar de Businesslab Kick Off, hét seminar voor doorgroeiondernemers.

De 3 gevaren van je website - Business Lab

 

Wanneer je in gesprek gaat met je klant, wanneer je klant recht tegenover jou zit, dan heb je geen enkele moeite om je verhaal aan te passen aan die persoon. Je kent hem, je kunt vragen stellen en je brengt een gepersonaliseerde boodschap. Je vertelt ook die argumenten die de klant wil horen om over te gaan tot verkoop.

One size fits all: niet voor je website

Hetzelfde geldt ook wanneer je een e-mail schrijft of een verkoopbrief opstelt. Je gaat je gaan inleven in jouw klant, en je brengt een gepersonaliseerde aangepaste boodschap aan de persoon to wie je je richt.

Maar als het er op aan komt op je website, zie ik totaal iets anders. Je websitebouwer vertelt je vaak: “Zorg ervoor dat je website zo algemeen mogelijk is. Dan bereik je zoveel mogelijk mensen.
Een beetje zoals in de kleding: One size fits all…
 Maar zoals Sam hier ook vertelt: One size fits nobody.

De 3 gevaren van een algemene website

En dan heb je drie grote gevaren, als jouw website te algemeen is.

  1. Door iedereen te willen bereiken, bereik je uiteindelijk niemand
  2. Je gaat misschien mensen aantrekken die je helemaal niet wilt. Je wordt misschien overspoeld met prijsaanvragen van potentiële klanten die je niet echt wil, die je niet echt goed kan gaan bedienen.
  3. En een derde gevaar is dat je loyale bestaande, klanten zich totaal niet meer terugvinden. Zij hebben een heel persoonlijke service gekregen en komen dan op een heel algemene website. Die mensen kunnen daardoor afhaken.

Volgende week laat ik jou via 5 tips zien hoe je een heel gerichte website bouwt.

Maar voor nu:

Laat hieronder een reactie achter me de uitdagingen waarmee jij zit als het op je website aankomt en deel deze boodschap gerust via sociale media.

Tot volgende week!

Xavier.

13 tips

 

Lindsy en Sam, onze twee medewerkers, lopen nu ongeveer een 6 tal weken met ons mee. Daarvoor was een goede planning en duidelijke structuur voor nodig. Zonder degelijke planning verloopt alles anders op een chaotische manier.

Deze week echter kregen Sam en Lindsy, de opdracht om even over zichzelf te reflecteren. Uit onze ervaring leren we dat dit een onontbeerlijke schakel is in elk groeiproces.

Zelfreflectie

Het was best wel confronterend, zo bleek. Maar uiterst boeiend en verrijkend.
Want reflecteren is een manier van leren.

Het is jezelf de spiegel voorhouden

Bij reflecteren onderzoek je je eigen manier van handelen. Je onderzoekt ook hoe je reageert op een bepaalde situatie en hoe dat voelt.

Dat laatste, je gevoel, is een thema waarbij je best uitgebreid stil staat. Vaak reageren we volledig gevoelsmatig vanuit een eerste impuls op een situatie. 
En dat betekent dat je niet eerst nadenkt voor je iets doet. 

Je handelt op basis van je eigen, soms impulsieve emoties. Ook kan het zijn dat je werkt vanuit bewuste of onbewuste overtuigingen zonder dat je dit zelf in de gaten hebt.

Als zaakvoerder bijvoorbeeld ga je er misschien vanuit dat één van je medewerkers iets niet kan of wil, en zonder er echt over na te denken neem je die taken zelf weer over. Waardoor jij in tijdsnood raakt.

Of als medewerker voer je bepaalde taken zonder nadenken uit zonder deze taak in het grotere perspectief te zetten waardoor je er te veel of net te weinig tijd en aandacht aan besteed.

Zelf-management

Door stil te staan bij jezelf,
hoe je bijvoorbeeld werkt,
welke keuzes je daarbinnen maakt,
welke vaardigheden je inzet en
hoe dat voelt.

• Vergroot je niet alleen je zelfkennis.
• Maar word je je ook bewust van de emoties die in bepaalde situaties bij jou een rol spelen.

En op die manier krijg je inzicht in jouw manier van handelen waardoor je nieuwe keuzes kan gaan maken.

Wil jij nog meer tips over hoe jij jezelf kan managen door de tijd?

Klik dan hier en download mijn nieuwe e-boek. Ik maakte hem heel kort en bondig. want ik weet dat jij vandaag nog niet veel tijd over hebt. ;-) Maar dat verandert wel snel wanneer je mijn 13 tips volgt.

Ik duim voor jouw succes!

An

PS1. Vond je dit waardevol? Stuur dit dan door naar jouw collega ondernemers of deel het op social media. Eén klik op de social media knoppen en het is zo gebeurd.

PS2 Laat ook gerust jouw tips of ervaringen weten. Dat kan je doen, hieronder in het commentarenveld. Zo leren we allemaal nog wat bij.

Geen verkoop zonder vertrouwen

Dit weekend in Ieper, prachtig weer voor de “batjes”.
En bij de batjes zetten alle handelaars hun rekken buiten, voor de winkel.

En als ik, samen met An, door de straten loop valt het mij op dat de meeste handelaars achter hun rekken staan. Ze wachten gewoon tot de voorbijganger, de potentiële koper, tot bij hen komt.

Waarschijnlijk in de overtuiging dat de korting op het product voldoende is om de portefeuille van de voorbijganger boven te halen.
Of misschien met de gedachte dat het product niet verkocht hoeft te worden: het verkoopt van zelf…

Eerst geven

Anderzijds hebben we ook een aantal ondernemers gezien die het anders aanpakken… Slimmer.

Die ondernemers staan vóór hun rek. Die stappen naar de voorbijganger toe.
Ze beginnen gewoon te babbelen. Ze laten een stukje kaas proeven, een stukje charcuterie, of een glaasje wijn…

Zij bouwen vertrouwen op. Nog voor de verkoop plaats vindt, geven ze eerst.

En ik ben nu benieuwd naar wat jij geeft aan je klant, vooraleer je tot verkoop over gaat.

Wat doe jij?

Laat het hieronder in een reactie achter. Ik ben heel benieuwd.

Deel het met ons, deel het met de andere ondernemers zodanig dat we allemaal kunnen groeien en meer klanten kunnen aantrekken.

Wie help jij

Wie help jijIk geloof dat je alleen maar iemand kan helpen die geholpen wil worden, iemand die het nodig heeft geholpen te worden, en vooral iemand die dankbaar zal zijn voor je hulp.

Ik geloof dat er heel wat tijd, energie en geld verloren gaat in onze samenleving omdat we mensen helpen die gewoon niet klaar zijn om geholpen te worden.

Waarom zou je iemand helpen die totaal niet openstaat voor verandering of nieuwe oplossingen? Of iemand die geen enkel blijk van initiatief vertoont?

Wanneer je opmerkt dat iemand jouw advies vraagt maar er totaal niets mee doet, 
hou je best op met verder advies te geven. Gebruik je energie liever voor iets of iemand anders.

Het is niet dat mensen niet willen veranderen… Ze willen niet veranderd worden.

Valkuilen

Ook succesvolle ondernemers trappen nog in deze valkuil. Een typisch voorbeeld hiervan is een gedemotiveerd of demotiverend familielid in dienst te hebben (en te houden) en er toch iets van proberen te maken.

Hoe vaak zie je niet dat zaakvoerders van kleine ondernemingen 80% van hun energie steken in het helpen van de 20% medewerkers die niet echt vooruit willen. Veel beter zouden ze dezelfde tijd en energie gebruiken om de 20% best presterende medewerkers naar nog hogere toppen te brengen.

Als een ondernemer mijn hulp vraagt voor een zakelijke uitdaging en ik deel met hem enkele inzichten om zijn probleem op te lossen, dan wordt het heel snel duidelijk of die vragende ondernemer wel een to-do lijstje wil. En of hij bereid is zijn vaardigheden bij te schaven.
Neen. Hij wil dat ik het voor hem doe!

Ingaan op zulke vragen zorgt ervoor dat je jezelf in nesten steekt. 
Mensen die niet actief willen deelnemen aan het veranderingsproces, kosten je heel veel geld en tijd.

Heb jij hulp nodig?

  • Ben jij die ondernemer die hulp WIL?
  • Ben jij die ondernemer die hulp NODIG heeft?
  • Ben jij die ondernemer die bereid is over te gaan tot ACTIE?

Kom dan naar het Businesslab. Investeer twee dagen van je tijd om verandering te brengen in je zaak en in je leven. Samen met An Verstraete geef ik jou al wat je nodig hebt om je winst en je vrije tijd te verdubbelen.

Een gek idee?

Neen. Zeker als ik je vertel dat het Businesslab niet alleen voor INFORMATIE maar ook voor IMPLEMENTATIE staat.

Klik hier en ontdek waarom het tweedaags seminar Businesslab wel eens het keerpunt van je business en je leven zou kunnen zijn. Doe het nu, er is plaats voor 57 toffe Vlaamse zaakvoerders van kleine ondernemingen en de zaal loopt al goed vol.

Walvis

In welke business je ook actief bent, een kleine klant-vis kan ineens een klant-walvis worden. Als je het gedrag van je klanten goed in de gaten houdt, zal je een aantal terugkerende patronen identificeren die ervoor zorgen dat plots hun portefeuille helemaal openstaat.

Walvis

WalvisDaarom is het belangrijk dat je klaar bent met de juiste boodschap voor hét juiste moment. 
Je kleine klant-visje die al maanden lang geen oor of oog heeft voor je product of dienst schiet ineens wakker. Er is iets veranderd. In zijn omstandigheden en in zijn gedrag. En ineens wordt hij een hongerige walvis voor jouw product of dienst.

Let wel op! Dit blijft niet duren. Een dag, een week of een maand later kan de honger al voorbij zijn.

Het is belangrijk dat jij weet wanneer je klant het meest gewillig is om bij jou te kopen. Waarom zou je het hele jaar door adverteren en al jouw klanten aanspreken als je weet dat de kans tot verkoop het hoogste is in de week van hun verjaardag? Dan communiceer je best massaal in de week van de verjaardag van die individuele klant. Heel doelgericht dus.

Wil je meer weten hoe je je perfecte doelgroep samenstelt? Kom dan naar het Businesslab, een uniek seminar voor (slimme) zaakvoerders van kleine ondernemingen die meer winst en vrije tijd willen.

Hieronder geef ik je een drietal levensomstandigheden waardoor klant-visjes plots klant-walvissen worden:

Huwelijk: Een groot feest of intieme happening. Maakt voor ons niet uit. Ter gelegenheid van een huwelijk, gaat er veel geld over de toonbank in korte tijd. Zeker voor een tweede (of derde) huwelijk of als een ouder iemand met een jonger iemand trouwt.

Scheiding: Ook hier krijgt de bankkaart het warm. Dit is een klassieke voorbeeld van een tijdelijke walvis. De maanden ervoor was er niets aan de hand. En zes maanden daarna is de storm terug gaan liggen. Wie pas gescheiden is, wordt vaak ineens lid van een fitness-club. Ze boeken een afspraak bij de tandarts, de schoonheidsspecialiste of de kapper. Ze willen er beter uitzien. Door de scheiding en het nieuwe status van vrijgezel is hun prijsperceptie compleet gewijzigd. 
Gek, maar eens ze gescheiden zijn, willen heel wat mensen er beter uitzien dan toen ze gehuwd waren.

Een huis kopen: Deze ligt een beetje voor de hand. Nieuwe huis-eigenaars zijn al langer het doel van marketeers. Een nieuw huis vraagt nieuwe meubelen, een binnenhuisinrichting en al de toestellen die erbij horen.

Wil jij nog meer van deze gebeurtenissen kennen? Kom dan naar het Businesslab. Ik vertel er je graag meer over.

Dit zijn maar een 3-tal momenten in het leven van een mens die zijn gedrag totaal doet veranderen. Zorg daarom dat je erbij bent. Communiceer met de juiste mensen op het juiste moment. Zo haal je het meeste uit je marketingbudget. Je verkoopt niet alleen meer , maar ook makkelijker want je klant is hongerig.

Slimme marketing is vaker doen, wat een andere niet doet.


Laat me hieronder in een reactie ook weten welke tijdsgebonden acties jij implementeert in je business. Ik ben benieuwd.