Geen verkoop zonder call to action

,
Kom naar de Business Lab Kick-off

Het hebben van een goed verkoopbaar product/ dienst isĀ meestal niet hetĀ struikelblok voor het maken van meer winst. Maar een stevige structuur, een duidelijke visie en bovenal de verkoop en de marketingā€¦ Dat alles is een ander verhaal! Laat het me vandaag hebben over Ā verkoop. Hoe zorg je ervoor dat een klant op het einde van de rit jouw product of dienst koopt?

Geen verkoop zonder CALL TO ACTION.

Offerteaanvraagā€¦ En dan daarna niets meer

De meeste zaakvoerders van kleine ondernemingen runnen hun zaak fantastisch en bieden schitterende producten of diensten aan. Maar hoe breng je die producten/diensten aan de man? Vaak hoor ik ondernemers het volgende zeggen: ā€œIk krijg per dag zeker 10 offerteaanvragen binnen van klanten. De dag zelf krijgen ze een gedetailleerde offerte in hun postvak. Maar zie ik die klanten dan in mijn winkel? Nee hoor!ā€

Heb je duidelijk gemaakt aan jouw potentiĆ«le klant wat de volgende stap is? Heb je duidelijk in je offerte vermeld watĀ de klant moet doen? Moet hij bellen, e-mailen, faxen…?

Waarschijnlijk denk je dat de klant het zelf wel zal uitmaken. Niets is minder waar. Mensen geven het niet graag toe, maar ze willen geleid worden.

Geef duidelijk instructies.

 

Durf om actie vragen

Een drietal weken geleden was ik in een elektrozaak. Ik hoorde er een verkoper een kwartier lang uitleg geven. Hij beantwoordde alle vragen van zijn klant. EnĀ op het einde van het gesprek, toen de klant geen vragen meer had, hoorde ik de verkoper zeggen: “OK?”
Hij keek de klant aan waarop deĀ klant niet wist wat doen, een knikje gaf en weg wandelde. Zonder aankoop.

Dit was niet de eerste keer dat ik zoiets zag.
Ik heb het vroeger zelf meermaals meegemaakt.

Maar hoe zorg je er nu voor dat een klant koopt?
Hoe sluit je jouw verkoopsgesprek af?
Het probleem is dat de meeste mensen geen verkoop (durven) vragenĀ en
het niet durven vragen om een bepaalde actie uit te voeren.
De meeste verkoopgesprekken, reclames of offertes eindigen dan ook zonder call-to-action.

Is het dan zo simpel?

Ja! Onthoud: “Zonder actie geen verkoop.”
Jij leidt de klant, dus jij vraagt de klant om te kopen.

Je kunt je er waarschijnlijk spontaan 10 voor de geest halen: mensen die in jouw winkel rondzwerven, lang naar jouw product staren en terug naar buiten gaan zonder aankoop.Ā De reden? Jij (of iemand van je medewerkers) hebt geen verkoopgesprek gevoerd met je potentiĆ«le klant. Je hebt geen contact gehad. Je hebt hem niet gevraagd om jouw product/dienst te kopen. Had je dat wel gedaan, dan stond je nu veel verder.

ā€œTimid salesmen have skinny kidsā€ (Hilary ‘Zig’ Ziglar)

HĆ©t grote verschil tussen slechte en goed verdienende ondernemersĀ is dat de slechte verkopers hun potentiĆ«le klanten niet durven vragenĀ om hun producten/diensten te kopen, terwijl dit voor de andere geen probleem is.

Het succes van jouw business is in grote mate afhankelijk van de mate waarin jij het aandurft om jouw klant te vragen actie te ondernemen.

Duidelijke calls-to-action

Niet alleen in verkoopgesprekken is dit belangrijk. Ook als je reclame maakt op social media of via andere media, is het van levensbelang dat je jouw klant vraagt om jouw product of dienst te kopen. Laat jouw klant weten hoeĀ hij actieĀ onderneemt. Zorg voor een duidelijkeĀ call-to-action. Zeg wat de volgende stap is. Wat hij NU moet doen.

Een voorbeeld: Klik hier en schrijf je NU in voor de Businesslab Marketing Superprestige.
Door zo af te sluiten, weten onze klanten perfect wat we van hen verlangen.

Wat nog beter werkt, is om het positieve resultaat van de actie van de klant te onderstrepen in jouw call-to-action. Dan weet jouw klant ook waaromĀ hij in actie moet schieten.
Bijvoorbeeld: Klik hier en schrijf je NU in voor de Businesslab Marketing Superprestige en verdubbel je winst en je vrije tijd binnen het jaar.

Nu weet je niet alleen wat ik van jou verlang, je weet ook wat voor voordelen het jou zal opleveren ;)

Kom naar de Businesslab Kick-off

In ieder geval duim ik voor jouw succes!

Xavier

PS: Deel dit bericht op jouw social media door op Ć©Ć©n van de buttons te klikken. Je maakt er zeker Ć©Ć©n van je collega’s blij mee..

2 antwoorden
  1. Annelies
    Annelies zegt:

    Dat is confronterend. :-( Ik erger me altijd aan die mensen die binnenlopen, een half uur blijven hangen, alles vastpakken en dan vertrekken zonder iets te kopen. Na dit bericht weet ik duidelijk wat te doen. Ik probeer straks. Al moet ik toegeven dat ik ook vrees dat ik het niet durf. :-( Annelies

    Beantwoorden
  2. Filiep HIMPE
    Filiep HIMPE zegt:

    Dag Annelies, Hier Filiep van Parallax, herenkleding Brugge.
    Meer dan ooit door de multi en sociale media weet de klant niet wat echt voor hem de juiste beslissing is en weet niet welk product dat hij echt nodig heeft.
    In de winkels vertaalt dat zich als een gedrag zoals je beschrijft. Nog erger is : passen en blijven passen. Uw winkel ligt overhoop om 18u en uw kassa is zo goed als leeg.Geen verkoop, Zelf ben je doodop en leeg.
    Het enige wat je kunt doen is ‘connectie maken’ om de klant inzicht te doen krijgen wat hij echt wil. Wil hij vandaag niet beslissen, dan is het beter dat je hem met lege handen wandelen stuurt, beter dan iets te willen verkopen met het risico dat ze het je nog kwalijk nemen. Zoals Xavier ook steeds zegt, uw doelgroep niet uit het oog verliezen. Als blikt dat ze alleen uit zijn op uw informatie, uw kennis, niet bereid. zijn om jou prijs te betalen dan moet je tot twee maal toe zeggen dat je hen niet gaat kunnen helpen. Die ‘neen’ doet dan vooral pijn voor de potentiĆ«le klant. Mensen vertellen hun verhaal, maar niet aan vreemden, ik stel vast dat er soms na 15 min. een gevoel ontstaat van vertrouwen zodat ze wel terug gaan komen met hun kleine of met hun man om te kopen.
    Er is een nieuwe winkelcultuur ontstaan bij de nieuwe consument en ik denk dat passen een voorrecht is voor actieve klanten die uw prijs willen betalen. En dan zijn we weer bij ‘uw doelgroep’.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *