Deze website gebruikt cookies opdat we jouw een optimale ervaring kunnen geven tijdens het surfen. Door verder de surfen op deze site ga je akkoord met onze cookies.
OKDisclaimerWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacybeleid
Doelgroep kiezen. Bepaal je niche.
Je doelgroep (durven) kiezen is één van de successleutels om de business van je droom uit te bouwen.
Om twee essentiële redenen:
Vandaag geef ik het eerste deel van het antwoord op de vraag van Elke:
Het is goed dat Elke op zoek gegaan is naar wat ze graag doet binnen haar segment.
Ze is veel verschillende dingen gaan fotograferen van koppels tot baby’s.
Van daaruit heeft ze gevoeld wat ze echt graag deed en het is heel belangrijk dat ze zich daar op focust.
Vele mensen doen of verkopen dingen omdat ze denken dat de markt die nodig heeft: ze zijn op zoek naar het gat in de markt.
Zo werkt het niet.
Je doet wat je graag doet en dan wordt je heel snel een specialist in jouw vak.
Dus heel goed van Elke om te kiezen voor een heel specifieke niche, koppels.
Het tweede punt is, nadat je je specifieke doelgroep gevonden hebt, om te knippen uit alles dat je gedaan hebt.
Op de website van Elke zien we nog prachtige foto’s van baby’s en kinderen en babyreportages staan er nog vermeld.
Eén van de eerste zaken die je dan best doet is die vermeldingen weghalen.
Zo krijgen mensen een duidelijk beeld van waar je specialist in bent.
Wij weten dat dit moeilijk is. Daar hebben wij ook gestaan.
Op een bepaald heb je alle zaken die je kunt, en je kunt die goed en dan moet je daar gaan in knippen.
Plots moeten er dingen van je website af en is de helft van je inhoud weg.
Iedereen heeft het moeilijk met loslaten maar daar ligt de sleutel tot succes. In het knippen van alle zaken die niet tot je core business behoren.
Wees dus specifiek op je website, laat alleen zien wat je echt wil doen.
Sommige coaches of therapeuten hebben niet genoeg met beide kanten van hun firmakaartje om al hun specialiteiten te vermelden.
Zoiets is spijtig want het trekt je waarde naar beneden want dan ben je geen specialist meer op één domein.
Durf je focus te leggen op één specifiek domein, zoals Elke dat deed voor koppels.
In een volgend blogbericht gaan we verder in op het vinden van de juiste doelgroep.
Laat gerust een reactie hieronder met een vraag of een idee, daar worden we allemaal beter op.
Deel mijn antwoord met kennissen en laat hieronder een reactie.
Laat ons elkaar helpen. En geef jouw mening hieronder.
Welke goede raad zou jij aan Elke geven?
3 Strategieën om je prijzen te verhogen
Geen categorieHeel wat kleine ondernemingen zijn niet winstgevend. Hoe komt het toch? Dat deze flexibele bedrijven maar al te vaak verliesboeken? Waarom hebben die éénmanszaken en kleine zelfstandigen het zo moeilijk om hun facturen te betalen op het eind van de maand?
En een bedrijf dat niet groeit? Sluit op (korte) termijn zijn deuren.
Probeer niet de goedkoopste te zijn in de markt.
In tegenstelling tot wat iedereen denkt, tenzij je over een behoorlijk kapitaal beschikt, probeer je best niet de goedkoopste te worden in je markt.
Opscheppen dat je heel competitieve prijzen hanteert is bij lange geen garantie om meer klanten aan de haak te slaan.
Sinds jaren laat ik dienstverlenende éénmanszaken en kleine zelfstandigen zien hoe ze hun winst verhogen door hun prijzen te verhogen.
Inclusief diegene die denken ”Ja maar, mijn sector is zo prijsgevoelig”.
Alle ondernemingstakken zijn prijsgevoelig.
Van verzekeringen tot en met het zwaar materiaal.
De prijs van de andere proberen te evenaren of te verslaan is een zelfmoordmissie, geen bedrijfspraktijk!
Je onderneming heeft behoefte aan hogere marges om te groeien en goede service aan je klanten te verlenen.
De juiste prijs is belangrijk.
Waar wacht je op om jouw prijzen te verhogen?
Er is geen enkele ondernemingen die zijn prijzen niet kan verhogen, als ze de volgende drie eenvoudige tips begrijpt:
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht maakt ‘Het verkopen van producten of diensten tegen de laagste prijs‘, je klant niet gelukkiger of loyaler.
Klanten met wie je het meeste zorgen hebt zijn typisch diegene die het minst betaald hebben.
Deze drie bovenstaande strategieën werken ongeacht je een product of een dienst verkoopt, materiële of immateriële zaken, heel dure luxueuze producten of goedkope spullen. Het werkt in alle sectoren.
Klanten willen waar voor hun geld.
Zorg er dus voor dat je waarde verkoopt en een buitengewone koopervaring levert.
Mensen zijn altijd bereid om meer te betalen voor iets waarvan ze houden en die hun probleem oplost.
Wees nooit bang om de prijs te verhogen.
Om je te laten zien hoe gemakkelijk en eenvoudig het kan zijn… laten we er samen aan werken. Beschrijf in een reactie hieronder één van jouw hindernissen om je prijs te verhogen. En mocht je in een creatieve bui zijn – deel dan ook wat hoe je van plan bent om het aan te pakken.
Of hoe je het hebt opgelost.
En als je de reacties van anderen leest en je ziet dat je iemand kunt helpen met het verhogen van zijn prijzen… alsjeblieft – doe het!
Laten we elkaar helpen, zodat we waarde creëren en onze tijd besteden aan dingen waar we echt blij van worden.
Ik duim alvast voor jouw succes,
Xavier
7 handige tips om succesvoller te netwerken
MarketingIedereen is ervan overtuigd dat netwerken belangrijk is en dat is ook zo.
Want netwerken heeft heel veel voordelen:
Je kan …
En toch blijven heel veel ondernemers netwerken moeilijk vinden.
Succesvol netwerken is geven, nemen én gunnen!
Mensen helpen elkaar graag, niet?
Ik geef je 7 handige tips om makkelijker te netwerken:
Zorg ervoor dat je tijdens elke netwerkbijeenkomst straalt. Dat wil zeggen dat je ervoor zorgt dat je er goed en verzorgd uitziet en dat je lacht. Jouw lach is jouw grootste voordeel. Zeg nu zelf: “Wie smelt er niet voor een uitnemende, welgemeende lach?”
Netwerken is best leuk en tof. Maar netwerken is ook net-werken.
Weet dus waarom jij gaat netwerken. Weet wat je wil bereiken? En weet het heel precies.
Zeg dus niet: “Ik ben op zoek naar een grafisch ontwerper,” maar: “Ik ben op zoek naar een grafisch ontwerper in mijn buurt die mijn visitekaartjes in dezelfde stijl kan maken als mijn website en tegelijkertijd meedenkt over de tekst die erop moet komen. ”
De kans dat je een tip krijgt die aanleunt bij wat je wil, is het grootst als je specifiek zegt wat je wil.
Google je doelgroep, lees tijdschriften voor je doelgroep. Leef je in hun wereld in. Praat met mensen, geef tips en informatie. Deel en verbind.
Trap niet in de valkuil te snel te willen verkopen, maar bedenk wat je voor de ander kan betekenen.Hoe meer je mensen geeft, hoe geloofwaardiger jij overkomt en hoe sterker je relatie wordt. En blijft. Op lange termijn.
Soms stelt je gesprekspartner een vraag waarop jij niet kunt antwoorden, maar iemand die jij kent wel. Misschien kom je iemand tegen die op zoek naar iemand waarbij hij even een ingangetje nodig heeft om zich bij hem te introduceren. Steek een helpende hand toe en introduceer mensen aan elkaar.
Maak er een gewoonte van om de mensen waarmee je gesproken hebt, toe te voegen aan je LinkedInprofiel. Ook al heb je ze maar kort gesproken. Misschien leek dit contact niet zo interessant voor jou, weet dat ook deze persoon wel 200 mensen kent (die jij nog niet kent). Je weet dus nooit waar hij of zij je in de toekomst brengt. Vandaag komen er deelnemers naar het businesslab die vrienden zijn van mensen die ik ooit sprak tijdens een netwerkmeeting. Had ik mezelf via LinkedIn niet aan hen verbonden, zouden ze mij al lang vergeten zijn. LinkedIn is dé tool bij uitstek om je professionele zichtbaarheid te vergroten en je professionele wensen kenbaar te maken.
Soms hebben we de neiging teveel met ons eigen verhaal bezig te zijn en te weinig te luisteren naar anderen. Op die manier missen we vaak belangrijke informatie die van belang kan zijn voor de relatie. Toon oprechte interesse en luister naar de ander. Vraag bijvoorbeeld wat hem of haar bezig houdt. Achterhaal misschien tot welk van de 4 persoonlijkheidstypes je gesprekspartner behoort. Dit geeft je enorm veel informatie om deze relatie te versterken.
Zorg ervoor dat jij in één minuut heel precies kan uitleggen wat jij precies doet. In den beginnen, toen ik nog heel veel individuele coachings deed, vertelde ik vaak dat ik “coach” was. Naderhand merkte ik dat dit veel te vaag was en ontdekte ik dat hoe specifieker ik was, hoe beter het werkte. Vanaf dat moment zei ik: ‘Ik ben coach en begeleidt hoogopgeleide 30-ers en 40-ers die worstelen met persoonlijke of professionele vraagstukken.’ Vanaf dat moment werd ik veel vaker gebeld. Mensen wisten wie er en/met welke ‘problemen’ ze bij me terecht konden.” En jij? Waarvoor word jij gebeld?
Wil je nog meer netwerktips? En wil je echt vooruit?
We helpen je graag op weg.
Zo schreef ik het boek: “Succesvol netwerken zonder een grote mond op te zetten.” Je kan het hier aanschaffen.
Bovendien kan je de inzichten dadelijk omzetten in de praktijk als je je aanmeldt voor de tweedaagse Businesslab Discovery Days. Het Business, marketing & netwerkevent in Vlaanderen dat speciaal afgestemd is op zaakvoerders van een kleine bvba.
In afwachting daarvan duim ik voor jouw succes!
An
Beter communiceren met twee vragen
MensenCommuniceren met jouw medewerkers, je klanten of je leveranciers… soms lijkt het niet altijd van de poes.
Voor elke communicatie, voor elk gesprek heb je de slaagkansen slechts voor 50% zelf in de hand.
Communiceren doe je (minstens) met twee.
Een gedeelde verantwoordelijkheid dus.
Als je wil slagen in je communicatie, is het belangrijk de antwoorden te kennen op twee factoren die jij, maar ook de ander voor ogen houdt:
(Lees: Heb je de kennis en het vermogen om de juiste communicatietechnieken te gebruiken?)
Eén kans op vier
dan is de kans reëel dat jullie tot een verbindende communicatie komen. Dat jullie beiden gezegd krijgen wat jullie willen en jullie elkaar ook echt horen. Op die manier gaan jullie samen op zoek naar die situatie waarin jullie behoeftes vervuld worden. In sommige gevallen kan dit zelfs resulteren in het bewustzijn dat hier geen relatie meer tot stand gebracht kàn worden. Dit evenwel in volledige respect voor elkaar.
dan komen jullie nooit tot een verbindende communicatie. Hoe groot jullie inspanningen ook zijn. Hoe hard de ene het ook wil. Hoe hard hij het ook probeert. Zelfs met de beste communicatietechnieken zal het niet lukken. Waar geen wil is, is geen weg.
dan bestaat de kans dat hier een verbindende communicatie tot stand wordt gebracht. Alles zal hier echter afhangen van het geduld en doorzettingsvermogen van de persoon die de technieken van geweldloze communicatie beheerst. En de welwillendheid van de ander.
dan is kans klein dat er verbindende communicatie tot stand komt. In het beste geval wordt de relatie/communicatie oppervlakkig en vreedzaam. Maar het gevoel van zich alleen en onbegrepen te voelen blijft hangen. Op lange termijn leidt dit naar een relatie die gebaseerd is op wrok en wraak. “De ander wil me toch niet begrijpen!”
Ik wens je in ieder geval heel veel succes.
Heb je reacties of vragen?
Aarzel dan niet om deze hieronder te delen.
Ik lees elke reactie en beantwoord jouw vraag graag in één van mijn volgende artikels of videootjes in de Facebookgroep https://www.facebook.com/groups/businesslab.be/
Ik duim alvast voor jouw succes
An.
PS Vergeet je dit artikel niet te delen? Of te liken, door op de social-media buttons te klikken?
Master Mind: de kracht van de denktank
Vandaag kreeg ik een vraag van Didier.
Didier, die vroeg zich af wat brainstomsessies nu precies waren.
En hoe dat precies in zijn werk ging.
Brainstormsessies, dat noemen we ook wel eens denktankvergaderingen of zoals Napoleon Hill het noemde in zijn boek «Denk Groot En Wordt Rijk », master mindsessies.
Nu, wie is Napoleon Hill?
Eigenlijk is dat de grondlegger van de persoonlijke ontwikkeling. Het boek «Denk Groot En Wordt Rijk » is geschreven in de jaren ’30 en onderstussen al in veel verschillende versie uitgekomen. Napoleon Hill heeft eigenlijk zijn boek pas gepubliceerd na 20 jaar onderzoek.
Hij heeft gedurende 20 jaar de 500 meest succesvolle Amerikaanse ondernemers onderzocht en is op zoek gegaan naar de gemeenschappelijke successleutels.
Wat maakt die succesvolle mensen nu succesvol?
Wat is het onderscheid tussen iemand die succesvol is en iemand die niet zo succesvol is?
Dat heeft hij beschreven is zijn boek « Think And Grow Rich » (of « Denk Groot En Wordt Rijk). Over één van die successleutels schrijft hij in hoofdstuk 11: Kracht van de master mind, met andere woorden de kracht van een denktank of de kracht van een brainstormgroepje.
Wel, brainstormgroepjes zijn niet meer en niet minder dan regelmatige bijeenkomsten van mensen die hun neuzen in dezelfde richting hebben. Bijvoorbeeld ambitieuze ondernemers, die komen samen met een glas water, een pot koffie, een glaasje wijn (maakt niet uit :-) en die toetsen hun ideeën bij elkaar af. De ene vertelt zijn idee, de andere voelt wat dat met zich doet en geeft daar feedback op.
En het gekke is, van het ene idee groeit het andere idee, ontstaan er nieuwe inzichten en op die manier kunnen ideeën veel vlugger, veel consistenter kristalliseren en komen we veel vlugger tot een resultaat.
Wil je het nalezen? Google erop los, of beter koop het boek (op bol.com bv)
Eén van de slagzinnen die voor mij toch wel heel interessant lijkt is de volgende:
Met andere woorden we onderschatten onze eigen mind, er zitten zoveel ideeën in maar gewoon door te communiceren met iemand anders komen ze effectief tot groei. Zolang we ze voor onszelf houden gaan ze niet groeien.
Ga ermee aan de slag, zoek mensen die hun neus in dezelfde richting hebben en kom regelmatig samen om inderdaad die ideeën en die inzichten af te toetsen.
Succes ermee!
De 3 geheimen voor succesvol online ondernemen
Exclusief interview met Katinka Michiels, een puur natuur (non) keukenprinses.
Katinka, onderneemster in hart en nieren, blogt erop los en begeleidt dames (40 +) om zich beter te voelen in hun vel.
In anderhalf jaar tijd hebben ruim 10.000 abonnees zich ingeschreven op haar nieuwsbrief.
En volgen meer dan 5500 fans haar op Facebook.
Haar website www.LegallyRaw.be is een ware marketingmachine.
Bekijk het interview en ontdek:
Wat is succes voor jou?
En wat zijn jouw tips naar slimmer online ondernemen?
Deel ze hieronder. We kunnen er allen van leren.
Vond je dit artikel interessant? Deel het dan via jouw social media. En klik hier links op de Facebook, linked In, Google + en twitterknoppen. Je maakt er anderen mee blij.
11 extra tips voor meer klantenservice
Lees ook mijn 11 tips voor meer klantentevredenheid.
Zorg iedere keer opnieuw voor een buitengewone koopervaring
Hieronder geef ik graag nog 11 tips voor klantvriendelijkheid, klantentevredenheid, klantenservice en buitengewone koopervaringen. Kortom meer tevreden klanten.
Zin in meer? Wil je echt vooruit?
De Businesslab Kick-off zet op weg!
Kom 2 dagen aan je business werken samen met ons en collega-ondernemers met goesting.
Dit zijn de 5 thema’s die aan bod komen:
Je krijgt alles wat je nodig hebt om meer klanten aan te trekken, meer te verdienen en meer vrije tijd te hebben.
Bekijk hier de getuigenissen. Ze liegen er niet om.
Het enige wat je moet doen is vandaag nog je ticket boeken.
Ik duim voor jouw succes!
An
7 zaken die je moet doen vooraleer je begint te bloggen.
Bloggen maakt de connectie tussen jou en je klant groter.
Dat wisten we al.
Maar wist je?
En dit zijn nog maar enkele voordelen…
Waarop wachten we dan nog?
7 zaken die je moet doen vooraleer je begint te bloggen:
Zolang je niet weet naar wie jij jou richt kan je niet vooruit.
Logisch toch? Het lukt je toch ook niet om een brief te schrijven als je niet weet naar wie je schrijft?
In ons geval bijvoorbeeld, zijn dat groeiondernemers. Zaakvoerders van kleine ondernemingen die willen groeien.
Met andere woorden: “Tegen welke uitdagingen lopen mijn potentiële klanten aan waarbij ik een hulp kan zijn?”
In ons geval bijvoorbeeld is dat te weinig vrije tijd, te weinig inkomen, te veel stress, onbalans tussen werk en privé, te weinig ondernemers mindset, te weinig zelfvertrouwen.
Met andere woorden: “Welke thema’s of categoriëen kan je aansnijden of bespreken zodat je potentiële klant dichter bij de oplossing komt voor zijn probleem?”
Pak daarvoor een groot blad papier en teken er minstens 5 kolommen op. Bovenaan elke kolom noteer je een thema of categorie.
In ons geval bijvoorbeeld is dat o.a. Communiceren en onderhandelen/ Internet Marketing/ Leiderschap/ Netwerken/ Positionering/ Visie & Klantencommunicatie
Want je kan niet alles over één categorie kwijt in één blogbericht .
Schrijf deze onderwerpen in de bijpassende kolom. En doe dat voor elke kolom.
Zorg ervoor dat je minstens 5 onderwerpen hebt per kolom.
In ons geval bijvoorbeeld. staat er bij Internet marketing: Bloggen/ E-mailmarketing/ Website/ Social Media/ …
Op die manier heb je al gauw minstens 25 (5 X 5) content-ideeën voor je blog.
Elk content-idee kan je op verschillende manieren meegeven aan je cliënt/lezer.
Doe je dat in een klassiek blogbericht? Of eerder in een videobericht? Een e-boek? Een audio? Of webinar?
25 content-ideeën X 5 verschillende manieren = 125 mogelijkheden om jouw content te maken!!
Neem je kalender en pin vast op welk tijdstip en via welk kanaal, je welke inhoud gaat doorgeven aan je cliënt.
Doe je dat via mail? Via Facebook? Via twitter? Linked In? …
Hoe zorg jij voor content op je blog? Deel het hieronder in het commentarenveld.
Geef jouw tips hieronder in het reactieveld en vergeet je blog ook niet te vermelden. Zo kunnen we leren van elkaar.
Als bedankje voor jouw reactie met een waardevolle tip promoot ik jouw blog via mijn sociale medianetwerk. Beloofd!
Tijdens het Businesslab krijg je nog veel meer tips, technieken en systemen. En bovendien zit het vol van netwerkmogelijkheden. Registreer je vandaag nog.
Vond je dit bericht interessant? Deel het dan door op de socialmedia-knoppen links van dit bericht te klikken.
We duimen alvast voor jouw succes!
An & Xavier
Uitstelgedrag. Probleem of oplossing?
Jij-Mindset, OrganisatieWelke actie? Welke beslissing? Welk contact ben jij vandaag aan het uitstellen?
Lastig, hé!
Elke dag opnieuw flitsen er actieplannen door je hoofd. Ideeën passeren de revue.
En de opportuniteiten passeren vlak voor je neus en toch…
Toch laat je ze liggen. Toch is er iets die je tegenhoudt.
Ik noem het uitstelgedrag.
Uitstelgedrag als probleem
Iedereen heeft er last van. En jij bent niet de enige met dat probleem.
Als ik tijdens netwerkmomenten mijn oor te luisteren leg, dan krijg ik tal van reacties. Het lijkt erop dat elke ondernemer ermee worstelt.
Keer op keer hoor ik verhalen als:
Je kent het wel. Het verhaal van 10 kg lichter willen zijn.
Je weet perfect wat je moet doen. Kalorieën tellen, gevarieerd eten, voldoende water drinken en 30 minuten per dag bewegen.
Google staat trouwens vol dieet advies.
Je weet dus perfect wat je moet doen om die 10 kilo kwijt te raken.
En toch slaag je er niet in te doen wat je zou moeten doen.
Uitstelgedrag is dus een serieus probleem
Maar, wist je dat alles wat jij doet, doet omdat je…
Wanneer de angst voor datgene wat jij wil vermijden net iets groter is dan de goesting voor datgene wat jij wil bereiken, dan ga jij uitstellen.
Uitstelgedrag als oplossing
Uitstelgedrag is dus een probleem. Maar tegelijkertijd ook een oplossing.
Alleen is het geen oplossing voor jouw probleem.
Uitstellen is met andere woorden is zelfbescherming.
Het beschermt je tegen datgene jij wil vermijden: angst en onzekerheid.
Wat je zeker niet vooruit helpt
Hoop jij ook dat er plots iets verandert in je situatie of omgeving?
Waardoor al jouw onuitgesproken angsten wegvallen?
Of ga jij, net zoals ik toen, te rade bij mensen die jouw angsten alleen maar bevestigen?
Of ben jij dat type dat de ene na de andere vaardigheidscursus volgt en boeken verslindt in de hoop dat je plots alle antwoorden op jouw vragen hebt?
Zo werkt het niet
Omstandigheden zijn nooit ideaal.
Alle vaardigheden heb je nooit perfect onder de knie. Alle kennis heb je nooit in pacht.
Bovendien draagt kennis slecht voor 20 % bij aan jouw succes. Al de rest is mindset.
Stel jezelf dus de vraag: Wat ben jij vandaag aan het vermijden?
En leer hoe ik afraakte van mijn uitstel gedrag.
Ik geef hierover geregeld een GRATIS webinar (een online presentatie, die je volgt op je computer)
Ik vertel er niet alleen mijn verhaal, ik geef je eveneens tal van tips zodat jij eindelijk van dat uitstelgedrag afraakt.
Laat hieronder in het commentarenveld achter wat jij aan het uitstellen bent en hoe jij het voortaan zal aanpakken.
De 11 manieren om je eigen succes te boycotten
Geen categorieAls ondernemer probeer je zo veel mogelijk zelf te doen. De aard van het beestje.
Maar soms moet je wel hulp vragen. Omdat jouw kennis niet zo ver reikt, of omdat jouw inspiratie op is.
Vorige week gaf ik je al enkele denkpatronen mee, die ervoor zorgen dat zaakvoerders van een kleine onderneming hun eigen succes boycotten.
7. “Als ik me één keer goed informeer, dan kan ik verder.”
Volgens een Amerikaans onderzoek gaat minstens 83% van de aangeleerde kennis van een klassieke trainingsdag al binnen 4 weken verloren. Met andere woorden: je behoudt maximum 17% van die inzichten.
Bovendien heeft een klassieke training geen impact op de denkpatronen van de deelnemers. Daardoor vindt er geen gedragsverandering plaats.
Resultaat?
De resultaten voor de deelnemer én voor de onderneming blijven dezelfde als vóór de training.
Zoek daarom een alternatief voor saaie geestdodende opleidingen. Je steekt meer op van een boeiende, geënthousismeerde en interactieve of energetische cursus.
8. ”Ik laat me bijstaan door een online mentor.”
De meeste ondernemers volgen online schrijvers, bloggers en twitteraars. Dat is prima. Maar als je écht iets wil bereiken en het verschil wil maken? Dan moet je échte mentoren hebben.
In real-life.
Het e-boek, het blog, de videoreeks van één of andere mentor bevat ongetwijfeld veel tips. Maar waar is die mentor als je hem echt nodig hebt? Wanneer je nood hebt aan een luisterend oor of een persoonlijke raad?
Mentors in real-life geven je informatie, en zetten je bovendien in beweging.
Kijk maar naar voormalig Intel-voorzitter Andy Grove. Hij inspireerde Steve Jobs. En Jobs inspireerde op zijn beurt Google-oprichters Larry Page en Sergey Brin.
Achter elke grote ondernemer staat tenminste één grote mentor.
Een echte. In real life.
9. “Ik heb enkel het advies nodig van collega’s uit mijn sector. Zij weten er alles van.”
Advies en feedback van collega’s uit jouw sector kan enorm boeiend zijn. Zoek daarom soortgenoten op. Je kan er heel wat vakervaringen uitwisselen.
Maar sluit je niet af voor andere ideeën, die uit een totaal andere sector komen.
Steve Jobs’ hobby, kaligrafie inspireerde hem om verschillende lettertypes te ontwikkelen op de computer. Is dat niet geweldig?
Hoe zou het zijn mocht een restauranthouder een boekhouder inspireren? Of een beenhouwer een lifecoach?
Omring je ook met ondernemers uit andere sectoren en krijg inzichten uit een nieuw perspectief. Zaken die zo voor de hand liggen, maar waar je zelf nooit aan zou.
denken.
10. “Ik laat een expert mijn business plan uitschrijven. Dan ben ik veilig.”
Jouw businessplan door iemand laten schrijven? Het kan… Maar wat heb je eraan?
Een succesvolle ondernemer doet niet wat een ander hem opdraagt.
Hij kiest voor vrijheid en houdt zich daaraan.
Succesvolle ondernemers zijn ook eeuwige leerlingen. Onder het motto ‘kennis is kracht’ leren ze elke dag bij. En van die kennis maken ze hun eigen succesformule. Ze bewandelen hun eigen, unieke pad. Zo worden ze de leider van hun eigen lot.
11. “Wie ben ik om te zeggen dat ik de beste ben?”
Zelfstandigen en ondernemers maken zichzelf vaak (te) klein. “Ik heb een bedrijfje… Niet zo groot… Ik werk nog alleen…”
Ze hebben niet geleerd om zichzelf in de markt te zetten. Laat staan trots te zijn op wat ze doen. Het ontbreekt hen aan zelfvertrouwen, of hun zelfbeeld te laag. Ze geloven nauwelijks in zichzelf.
Maar hoe kunnen anderen hen vertrouwen, als ze zelf niet geloven in zichzelf?
Het is best oké om te zeggen dat je de beste bent in wat je doet. Niemand doet het zoals jij. Wees fier op jezelf en ga ervoor.
Ik duim in ieder geval voor jouw succes!
An