Doelgroep kiezen. Niche bepalen. Business Lab

Je doelgroep (durven) kiezen is één van de successleutels om de business van je droom uit te bouwen.

Om twee essentiële redenen:

  1. Omdat je zou doen wat je graag doet, en met de mensen die je graag hebt. Zo krijg je voldoening en energie. En is business fun!
  2. Om je te positioneren als expert en autoriteit.

Vandaag geef ik het eerste deel van het antwoord op de vraag van Elke:

In oktober startte ik als fotograaf in bijberoep. Ik heb zowat “vanalles” gefotografeerd, van pasgeboren baby’s, tot iets oudere kinderen, tot koppels, tot gezinnen.

Enkele maanden geleden ontdekte ik dat mijn hart echt ligt bij het fotograferen van koppels, en dan wel op een bepaalde manier zodat de ware liefde en authentieke emoties tussen het koppel in beeld wordt gebracht. (Meer info omtrent deze fotografietechniek: Fotografie Elke)
Ik heb enkele portfolio reportages gedaan, maar zou nu ook heel graag klanten vinden in deze ‘niche’.

Ik word vooral gecontacteerd voor baby- en kinderreportages, maar wil dus heel graag meer focussen op het fotograferen van koppels.

Mijn vraag is dus vooral: “Hoe vind ik klanten in deze specifieke niche?”

Het is goed dat Elke op zoek gegaan is naar wat ze graag doet binnen haar segment.

Ze is veel verschillende dingen gaan fotograferen van koppels tot baby’s.
Van daaruit heeft ze gevoeld wat ze echt graag deed en het is heel belangrijk dat ze zich daar op focust.
Vele mensen doen of verkopen dingen omdat ze denken dat de markt die nodig heeft: ze zijn op zoek naar het gat in de markt.

Zo werkt het niet.

Je doet wat je graag doet en dan wordt je heel snel een specialist in jouw vak.
Dus heel goed van Elke om te kiezen voor een heel specifieke niche, koppels.

Het tweede punt is, nadat je je specifieke doelgroep gevonden hebt, om te knippen uit alles dat je gedaan hebt.
Op de website van Elke zien we nog prachtige foto’s van baby’s en kinderen en babyreportages staan er nog vermeld.

Eén van de eerste zaken die je dan best doet is die vermeldingen weghalen.
Zo krijgen mensen een duidelijk beeld van waar je specialist in bent.

Wij weten dat dit moeilijk is. Daar hebben wij ook gestaan.
Op een bepaald heb je alle zaken die je kunt, en je kunt die goed en dan moet je daar gaan in knippen.
Plots moeten er dingen van je website af en is de helft van je inhoud weg.

Iedereen heeft het moeilijk met loslaten maar daar ligt de sleutel tot succes. In het knippen van alle zaken die niet tot je core business behoren.

Wees dus specifiek op je website, laat alleen zien wat je echt wil doen.
Sommige coaches of therapeuten hebben niet genoeg met beide kanten van hun firmakaartje om al hun specialiteiten te vermelden.
Zoiets is spijtig want het trekt je waarde naar beneden want dan ben je geen specialist meer op één domein.

Durf je focus te leggen op één specifiek domein, zoals Elke dat deed voor koppels.

In een volgend blogbericht gaan we verder in op het vinden van de juiste doelgroep.

Laat gerust een reactie hieronder met een vraag of een idee, daar worden we allemaal beter op.

Deel mijn antwoord met kennissen en laat hieronder een reactie.
Laat ons elkaar helpen. En geef jouw mening hieronder.
Welke goede raad zou jij aan Elke geven?

3 strategieën om je prijs te verhogen

Heel wat kleine ondernemingen zijn niet winstgevend. Hoe komt het toch? Dat deze flexibele bedrijven maar al te vaak verliesboeken? Waarom hebben die éénmanszaken en kleine zelfstandigen het zo moeilijk om hun facturen te betalen op het eind van de maand?

  • Ze verkopen hun diensten en producten niet aan de juiste prijs.
  • Hun prijzen zijn te laag.
  • De marges zijn klein of onbestaand en verhinderen enige vorm van groei.

En een bedrijf dat niet groeit? Sluit op (korte) termijn zijn deuren.

Probeer niet de goedkoopste te zijn in de markt.

In tegenstelling tot wat iedereen denkt, tenzij je over een behoorlijk kapitaal beschikt, probeer je best niet de goedkoopste te worden in je markt.

Opscheppen dat je heel competitieve prijzen hanteert is bij lange geen garantie om meer klanten aan de haak te slaan.
Sinds jaren laat ik dienstverlenende éénmanszaken en kleine zelfstandigen zien hoe ze hun winst verhogen door hun prijzen te verhogen.
Inclusief diegene die denken ”Ja maar, mijn sector is zo prijsgevoelig”.
Alle ondernemingstakken zijn prijsgevoelig.
Van verzekeringen tot en met het zwaar materiaal.

De prijs van de andere proberen te evenaren of te verslaan is een zelfmoordmissie, geen bedrijfspraktijk! 3 strategieën om je prijs te verhogenJe onderneming heeft behoefte aan hogere marges om te groeien en goede service aan je klanten te verlenen.
De juiste prijs is belangrijk.

Waar wacht je op om jouw prijzen te verhogen?

Er is geen enkele ondernemingen die zijn prijzen niet kan verhogen, als ze de volgende drie eenvoudige tips begrijpt:

  1. Verhoog nu je prijs.
    Je hoeft geen reden te verzinnen of je te verantwoorden om je prijzen te verhogen.
    Doe het gewoon! Vermeerder je prijzen, gewoon een beetje. En kijk wat er gebeurt. Ben je bang om een prijsverhoging door te voeren? Bundel dan producten en diensten om de gemiddelde verkoopprijs naar boven te trekken.

  2. De magie van alternatieven.
    Keuzemogelijkheid zorgt ervoor dat je klant bewuster wordt van de prijs. Wanneer je een product of dienst aan je klant aanbiedt, stel hem altijd alternatieven voor. Bied een goedkoper en een duurder alternatief aan. Op die manier vat je klant de waarde van je aanbod.

  3. Vertel een beter verhaal. Je product of dienst vervult één of andere behoefte. Analyseer zorgvuldig wat je product of dienst voor je klant betekent. En bepaal het verhaal achter je product. Prijsverschillen liggen vaak niet aan het product zelf, maar aan de context en de herkomst. De waarde zit dus niet in het product of dienst zelf, maar in het verhaal of de betekenis die de kopers erin zien. Vertel een verhaal die waarde creëert.

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht maakt ‘Het verkopen van producten of diensten tegen de laagste prijs‘, je klant niet gelukkiger of loyaler.
Klanten met wie je het meeste zorgen hebt zijn typisch diegene die het minst betaald hebben.

Deze drie bovenstaande strategieën werken ongeacht je een product of een dienst verkoopt, materiële of immateriële zaken, heel dure luxueuze producten of goedkope spullen. Het werkt in alle sectoren.
Klanten willen waar voor hun geld.
Zorg er dus voor dat je waarde verkoopt en een buitengewone koopervaring levert.

Mensen zijn altijd bereid om meer te betalen voor iets waarvan ze houden en die hun probleem oplost.
Wees nooit bang om de prijs te verhogen.

Om je te laten zien hoe gemakkelijk en eenvoudig het kan zijn… laten we er samen aan werken. Beschrijf in een reactie hieronder één van jouw hindernissen om je prijs te verhogen. En mocht je in een creatieve bui zijn – deel dan ook wat hoe je van plan bent om het aan te pakken.
Of hoe je het hebt opgelost.

En als je de reacties van anderen leest en je ziet dat je iemand kunt helpen met het verhogen van zijn prijzen… alsjeblieft – doe het!
Laten we elkaar helpen, zodat we waarde creëren en onze tijd besteden aan dingen waar we echt blij van worden.

Ik duim alvast voor jouw succes,

Xavier

Iedereen is ervan overtuigd dat netwerken belangrijk is en dat is ook zo.
Want netwerken heeft heel veel voordelen:

Je kan …

  • nieuwe prospecten ontmoeten.
  • doorverwijzingen krijgen.
  • ambassadeurs creëeren die mond op mond reclame gaan doen voor jou.
  • de juiste mensen leren kennen om samenwerkingsverbanden te smeden voor jouw onderneming.
  • nieuwe ideeën, nieuwe inzichten en nieuwe kennis opdoen.
  • plezier maken.

En toch blijven heel veel ondernemers netwerken moeilijk vinden.

Succesvol netwerken is geven, nemen én gunnen!

Mensen helpen elkaar graag, niet?

Marketing-Netwerken-Businesslab

Ik geef je 7 handige tips om makkelijker te netwerken:

  1. Straal!
    Zorg ervoor dat je tijdens elke netwerkbijeenkomst straalt. Dat wil zeggen dat je ervoor zorgt dat je er goed en verzorgd uitziet en dat je lacht. Jouw lach is jouw grootste voordeel. Zeg nu zelf: “Wie smelt er niet voor een uitnemende, welgemeende lach?”
  2. Bereid je vooraf goed voor. Weet wat je wil en wees heel specifiek.
    Netwerken is best leuk en tof. Maar netwerken is ook net-werken.
    Weet dus waarom jij gaat netwerken. Weet wat je wil bereiken? En weet het heel precies.
    Zeg dus niet: “Ik ben op zoek naar een grafisch ontwerper,” maar: “Ik ben op zoek naar een grafisch ontwerper in mijn buurt die mijn visitekaartjes in dezelfde stijl kan maken als mijn website en tegelijkertijd meedenkt over de tekst die erop moet komen. ”
    De kans dat je een tip krijgt die aanleunt bij wat je wil, is het grootst als je specifiek zegt wat je wil.
  3. Deel je kennis
    Google je doelgroep, lees tijdschriften voor je doelgroep. Leef je in hun wereld in. Praat met mensen, geef tips en informatie. Deel en verbind.
    Trap niet in de valkuil te snel te willen verkopen, maar bedenk wat je voor de ander kan betekenen.Hoe meer je mensen geeft, hoe geloofwaardiger jij overkomt en hoe sterker je relatie wordt. En blijft. Op lange termijn.
  4. Introduceer mensen aan elkaar
    Soms stelt je gesprekspartner een vraag waarop jij niet kunt antwoorden, maar iemand die jij kent wel. Misschien kom je iemand tegen die op zoek naar iemand waarbij hij even een ingangetje nodig heeft om zich bij hem te introduceren. Steek een helpende hand toe en introduceer mensen aan elkaar.
  5. Versterk je live contacten online
    Maak er een gewoonte van om de mensen waarmee je gesproken hebt, toe te voegen aan je LinkedInprofiel. Ook al heb je ze maar kort gesproken. Misschien leek dit contact niet zo interessant voor jou, weet dat ook deze persoon wel 200 mensen kent (die jij nog niet kent). Je weet dus nooit waar hij of zij  je in de toekomst brengt. Vandaag komen er deelnemers naar het businesslab die vrienden zijn van mensen die ik ooit sprak tijdens een netwerkmeeting. Had ik mezelf via LinkedIn niet aan hen verbonden, zouden ze mij al lang vergeten zijn. LinkedIn is dé tool bij uitstek om je professionele zichtbaarheid te vergroten en je professionele wensen kenbaar te maken.
  6. Toon oprechte interesse
    Soms hebben we de neiging teveel met ons eigen verhaal bezig te zijn en te weinig te luisteren naar anderen. Op die manier missen we vaak belangrijke informatie die van belang kan zijn voor de relatie. Toon oprechte interesse en luister naar de ander. Vraag bijvoorbeeld wat hem of haar bezig houdt. Achterhaal misschien tot welk van de 4 persoonlijkheidstypes je gesprekspartner behoort. Dit geeft je enorm veel informatie om deze relatie te versterken.
  7. Bereid je voor op de vraag: “Wat doe jij?”
    Zorg ervoor dat jij in één minuut heel precies kan uitleggen wat jij precies doet. In den beginnen, toen ik nog heel veel individuele coachings deed, vertelde ik vaak dat ik “coach” was. Naderhand merkte ik dat dit veel te vaag was en ontdekte ik dat hoe specifieker ik was, hoe beter het werkte. Vanaf dat moment zei ik: ‘Ik ben coach en begeleidt hoogopgeleide 30-ers en 40-ers die worstelen met persoonlijke of professionele vraagstukken.’ Vanaf dat moment werd ik veel vaker gebeld. Mensen wisten wie er en/met welke ‘problemen’ ze bij me terecht konden.” En jij? Waarvoor word jij gebeld?

Wil je nog meer netwerktips? En wil je echt vooruit?

We helpen je graag op weg.

Zo schreef ik het boek: “Succesvol netwerken zonder een grote mond op te zetten.”  Je kan het hier aanschaffen.

Bovendien kan je de inzichten dadelijk omzetten in de praktijk als je je aanmeldt voor de tweedaagse Businesslab Discovery Days. Het Business, marketing & netwerkevent in Vlaanderen dat speciaal afgestemd is op zaakvoerders van een kleine bvba.

In afwachting daarvan duim ik voor jouw succes!

An 

Communiceren met jouw medewerkers, je klanten of je leveranciers… soms lijkt het niet altijd van de poes.

Voor elke communicatie, voor elk gesprek heb je de slaagkansen slechts voor 50% zelf in de hand.

Communiceren doe je (minstens) met twee.

Een gedeelde verantwoordelijkheid dus.

Als je wil slagen in je communicatie, is het belangrijk de antwoorden te kennen op twee factoren die jij, maar ook de ander voor ogen houdt:

  1. Ben ik in staat om in communicatie te gaan met de ander?
    (Lees: Heb je de kennis en het vermogen om de juiste communicatietechnieken te gebruiken?)
  2. Ben ik bereid om te communiceren?

Eén kans op viercommunicatie-twee vragen

    • Antwoorden beide partijen positief op beide vragen
      dan is de kans reëel dat jullie tot een verbindende communicatie komen. Dat jullie beiden gezegd krijgen wat jullie willen en jullie elkaar ook echt horen. Op die manier gaan jullie samen op zoek naar die situatie waarin jullie behoeftes vervuld worden. In sommige gevallen kan dit zelfs resulteren in het bewustzijn dat hier geen relatie meer tot stand gebracht kàn worden. Dit evenwel in volledige respect voor elkaar.
    • Antwoord één of beide ontkennend op vraag 2,
      dan komen jullie nooit tot een verbindende communicatie. Hoe groot jullie inspanningen ook zijn. Hoe hard de ene het ook wil. Hoe hard hij het ook probeert. Zelfs met de beste communicatietechnieken zal het niet lukken.
      Waar geen wil is, is geen weg.
    • Antwoord één van de partijen ontkennend op vraag 1 maar beide positief op vraag 2
      dan bestaat de kans dat hier een verbindende communicatie tot stand wordt gebracht. Alles zal hier echter afhangen van het geduld en doorzettingsvermogen van de persoon die de technieken van
      geweldloze communicatie beheerst. En de welwillendheid van de ander.
    • Antwoorden beide partijen ontkennend op vraag 1 maar beide positief op vraag 2,
      dan is kans klein dat er verbindende communicatie tot stand komt.  In het beste geval wordt de relatie/communicatie oppervlakkig en vreedzaam. Maar het gevoel van zich alleen en onbegrepen te voelen blijft hangen. Op lange termijn leidt dit naar een relatie die gebaseerd is op wrok en wraak. “De ander wil me toch niet begrijpen!”

 

Ik wens je in ieder geval heel veel succes.

Heb je reacties of vragen?

Aarzel dan niet om deze hieronder te delen.

Ik lees elke reactie en beantwoord jouw vraag graag in één van mijn volgende artikels of videootjes in de Facebookgroep https://www.facebook.com/groups/businesslab.be/

Ik duim alvast voor jouw succes

An.

PS Vergeet je dit artikel niet te delen? Of te liken, door op de social-media buttons te klikken?

Kracht Master Mind Denktank Brainstormen Business Lab

Vandaag kreeg ik een vraag van Didier.
Didier, die vroeg zich af wat brainstomsessies nu precies waren.
En hoe dat precies in zijn werk ging.

Brainstormsessies, dat noemen we ook wel eens denktankvergaderingen of zoals Napoleon Hill het noemde in zijn boek «Denk Groot En Wordt Rijk », master  mindsessies.

Nu, wie is Napoleon Hill?
Eigenlijk is dat de grondlegger van de persoonlijke ontwikkeling. Het boek «Denk Groot En Wordt Rijk » is geschreven in de jaren ’30 en onderstussen al in veel verschillende versie uitgekomen. Napoleon Hill heeft eigenlijk zijn boek pas gepubliceerd na 20 jaar onderzoek.
Hij heeft gedurende 20 jaar de 500 meest succesvolle Amerikaanse ondernemers onderzocht en is op zoek gegaan naar de gemeenschappelijke successleutels.

Wat maakt die succesvolle mensen nu succesvol?
Wat is het onderscheid tussen iemand die succesvol is en iemand die niet zo succesvol is?Napoleon Hill Denk Groot en wordt Rijk Businesslab
Dat heeft hij beschreven is zijn boek « Think And Grow Rich » (of « Denk Groot En Wordt Rijk). Over één van die successleutels schrijft hij in hoofdstuk 11: Kracht van de master mind, met andere woorden de kracht van een denktank of de kracht van een brainstormgroepje.
Wel, brainstormgroepjes zijn niet meer en niet minder dan regelmatige bijeenkomsten van mensen die hun neuzen in dezelfde richting hebben. Bijvoorbeeld ambitieuze ondernemers, die komen samen met een glas water, een pot koffie, een glaasje wijn (maakt niet uit :-) en die toetsen hun ideeën bij elkaar af. De ene vertelt zijn idee, de andere voelt wat dat met zich doet en geeft daar feedback op.
En het gekke is, van het ene idee groeit het andere idee, ontstaan er nieuwe inzichten en op die manier kunnen ideeën veel vlugger, veel consistenter kristalliseren en komen we veel vlugger tot een resultaat.
Wil je het nalezen? Google erop los, of beter koop het boek (op bol.com bv)

Eén van de slagzinnen die voor mij toch wel heel interessant  lijkt is de volgende:

Uit de gedachte van de mens is meer goud bedolven dan de aarde ooit heeft voortgebracht.

Met andere woorden we onderschatten onze eigen mind, er zitten zoveel ideeën in maar gewoon door te communiceren met iemand anders komen ze effectief tot groei. Zolang we ze voor onszelf houden gaan ze niet groeien.

Ga ermee aan de slag, zoek mensen die hun neus in dezelfde richting hebben en kom regelmatig samen om inderdaad die ideeën en die inzichten af te toetsen.

Succes ermee!

Interview Katinka Michiels Business lab Legallyraw

Exclusief interview met Katinka Michiels, een puur natuur (non) keukenprinses.
Katinka, onderneemster in hart en nieren, blogt erop los en begeleidt dames (40 +) om zich beter te voelen in hun vel.

In anderhalf jaar tijd hebben ruim 10.000 abonnees zich ingeschreven op haar nieuwsbrief.
En volgen meer dan 5500 fans haar op Facebook.
Haar website www.LegallyRaw.be is een ware marketingmachine.

Bekijk het interview en ontdek:

  • wat succes voor haar betekent.
  • wat haar blog tot een succes maakt
  • hoe haar video’s vertrouwen creëren bij haar doelpubliek.
  • haar 3 tips voor het succesvol uitbouwen van je zaak.
  • haar grootste zakelijke blunder en wat je er kunt van leren.

Wat is succes voor jou?
En wat zijn jouw tips naar slimmer online ondernemen?
Deel ze hieronder. We kunnen er allen van leren.

Vond je dit artikel interessant? Deel het dan via jouw social media. En klik hier links op de Facebook, linked In, Google + en twitterknoppen. Je maakt er anderen mee blij.

 

Lees ook mijn 11 tips voor meer klantentevredenheid.

Zorg iedere keer opnieuw voor een buitengewone koopervaring

Hieronder geef ik graag nog 11 tips voor klantvriendelijkheid, klantentevredenheid, klantenservice en buitengewone koopervaringen. Kortom meer tevreden klanten.

  1. Ga na wat de belangrijkste waarden zijn van je klant. Speel daarop in.
Onderzoek tot welk van de 4 persoonlijkheidstypes jouw klant is. Het geeft je heel veel informatie over zijn waarden. Op die manier kan je makkelijker in contact met hem komen en een verkoop sluiten. Overtuigingen zijn gebaseerd op waarden. Dus ook de koopbeslissing.cursus-klantvriendelijk-300x204
  2. Ga voor de win-win situatie.
Vermijd situaties waarin jij óf de klant wint, want één van beide blijft zitten met een wrang gevoel. Waardoor jouw lange termijn relatie aan diggelen is geslagen. Met een win-win situatie komt iedereen vooruit.
  3. Stel max 3 alternatieven voor. 
Laat mensen kiezen. Dat doen ze graag. Maar te veel keuzes maakt het hen lastig. Stel hen maximum 2 goede alternatieven voor en plak er een derde onaantrekkelijk aanbod bij. Op die manier wordt kiezen leuk en gemakkelijk.
  4. Stel up sales voor.
 Stel steeds iets extra’s voor. Iets kleins, iets leuks dat bij de aankoop van je klant past of ten goede komt bij de aankoop die hij reeds deed. Let er wel op dat je aanbeveling steeds vrijblijvend is. Hou je intentie steeds voor ogen: “Het gaat niet over mij, het gaat over de klant.” Zadel hem dus niets op dat hij niet wil.
  5. Geef de klant meer dan hij verwacht.
 Een extraatje krijgen is super, niet? Geef daarom ook aan je klant meer dan hij verwacht. De kapper die een kopje koffie aanbiedt, de coach die zorgt voor een warme gezellige ruimte met zachte muziek, de grafisch ontwerper die je een balpen meegeeft, een uitnemende glimlach bij de bakker, een extra mini-handverzorging bij de pedicure, een snoepje voor de kinderen, verzin maar wat.
Wie meer geeft dan de klant verwacht zorgt voor een buitengewone verkoopervaring en krijgt dubbel en dik terug.
  6. Laat de klant niet (te lang) wachten.
 We hebben allemaal weinig tijd. Ook jouw klant, zelfs die waarvan jij denkt dat ze veel tijd hebben. Wachten is de tijd waar je wacht op iets en verder niets kunt doen. 
Beantwoord daarom dagelijks je mails (1 x per dag is voldoende). Laat je klant niet aan de deur of in een wachtzaal zitten. Dat is letterlijk “wacht”-tijd. Houd jezelf aan goede afspraken. Rinkelt de telefoon terwijl je bezig bent met een klant die de moeite deed zich te verplaatsen? Neem op en zeg dat je over een paar minuten terugbelt.
  7. De klant is niet altijd koning.
 Klanten zijn (heel) veel eisend en dat mag. Tot aan een bepaalde grens. Ga met klanten om als met kinderen. Zorg vooral dat jij duidelijk jouw grens kent. (Tot daar is het ok.) En bouw daarbij nog een grijze zone in. In deze zone kan er onderhandeld worden. Durf ook deze grenzen aan te geven. Wie duidelijke grenzen stelt komt heel zelfzeker over en wint respect en klanten.
  8. Respecteer je eigen agenda en openingstijden. 
Respecteer zelf je openingsuren. Maak geen enkele uitzondering. Ook al hebben klanten een heel goed argument waarom zij net die uitzondering zouden mogen zijn. 
Voor wie op afspraak werkt geldt net hetzelfde. Stel zelf twee of maximum drie momenten voor: “Past het voor jou dinsdag om 10.00 of eerder donderdag om 17.00?” Op die manier geef je de klant keuze, maar blijf jij je agenda wel in de hand houden. Ga in geen enkele manier verantwoorden aan je klant waarom het op die dag en dat uur voor jou niet past. Daar heeft jouw klant geen zaken mee.
  9. Wees blij met de feedback en klachten die je krijgt. 
Klanten die positieve feedback geven zien we graag komen. Ze strelen ons ego. Wees er ook blij om. Maar wees ook dankbaar voor de klanten die je durven te vertellen wat minder goed gaat. Luister goed naar hen want zij geven jou de kans om te leren en te groeien. Weet ook dat klanten die hun klachten aan jou verwoorden bij jou willen blijven. Los dus dit probleem op. Zoek naar een win-win situatie.
  10. Durf ook te zeggen: “Neen, dat heb ik of doe ik niet.”
 Ik weet het! Jij wil iedereen helpen. Iedereen tevreden stellen. Maar dat lukt je niet. Durf duidelijk afbakenen wat je doet en zegt: “Neen, dat doe ik niet!” of “Neen, dat heb ik niet!”. Wie afwijkt van zijn “core” verliest tijd en moeite. Stuur je klant liever door naar een collega die dit wel kan leveren of doen en waarvan je weet dat hij kwaliteit levert.
  11. Blijf in je rol van verkoper en/of dienstverlener.
 Vermijd rolvermenging. Waarom zou je jouw beste vriendin, je schoonzus, de vriend van je buurman een extra voordeel geven? Blijf als ondernemer steeds in je rol van ondernemer. Trek voor iedereen dezelfde lijn. Zo blijf je ook zelf jouw product of dienst naar volle waarde schatten.

Zin in meer? Wil je echt vooruit?
De Businesslab Kick-off zet op weg!

Kom 2 dagen aan je business werken samen met ons en collega-ondernemers met goesting.
Dit zijn de 5 thema’s die aan bod komen:

  1. Marketing voor de kleine onderneming
  2. Klantgerichtheid
  3. Prijszetting
  4. Strategie
  5. Ondernemersmindset

Je krijgt alles wat je nodig hebt om meer klanten aan te trekken, meer te verdienen en meer vrije tijd te hebben.
Bekijk hier de getuigenissen. Ze liegen er niet om.

Het enige wat je moet doen is vandaag nog je ticket boeken.

Ik duim voor jouw succes!

An

 

Bloggen maakt de connectie tussen jou en je klant groter.
Dat wisten we al.

Maar wist je?

  • dat jouw blogberichten perfect in te schakelen zijn bij social media?
  • dat bloggen stimuleert tot online netwerken?
  • dat jij je onderscheidt van je concurrent door te bloggen?
  • dat jouw blogartikelen voor iedereen toegankelijk zijn en je zo autoriteit opbouwt?
  • dat je door te bloggen interactie opbouwt met je klant?

En dit zijn nog maar enkele voordelen…

Waarop wachten we dan nog?

7 zaken die je moet doen vooraleer je begint te bloggen:

  1. blogideeBedenk voor wie je gaat bloggen. Met andere woorden: “Wie is je doelgroep?”
    Zolang je niet weet naar wie jij jou richt kan je niet vooruit.
    Logisch toch? Het lukt je toch ook niet om een brief te schrijven als je niet weet naar wie je schrijft?
    In ons geval bijvoorbeeld, zijn dat groeiondernemers. Zaakvoerders van kleine ondernemingen die willen groeien.
  2. Stel jezelf de vraag: “Welke problemen van mijn doelgroep pak ik aan?”
    Met andere woorden: “Tegen welke uitdagingen lopen mijn potentiële klanten aan waarbij ik een hulp kan zijn?”
    In ons geval bijvoorbeeld is dat te weinig vrije tijd, te weinig inkomen, te veel stress, onbalans tussen werk en privé, te weinig ondernemers mindset, te weinig zelfvertrouwen.
  3. Brainstorm over jouw mogelijke thema’s of categorieën.
    Met andere woorden: “Welke thema’s of categoriëen kan je aansnijden of bespreken zodat je potentiële klant dichter bij de oplossing komt voor zijn probleem?”
    Pak daarvoor een groot blad papier en teken er minstens 5 kolommen op. Bovenaan elke kolom noteer je een thema of categorie.
    In ons geval bijvoorbeeld is dat o.a. Communiceren en onderhandelen/ Internet Marketing/ Leiderschap/ Netwerken/  Positionering/ Visie & Klantencommunicatie
  4. Splits, één voor één, elke categorie uit in deelonderwerpen.
    Want je kan niet alles over één categorie kwijt in één blogbericht .
    Schrijf deze onderwerpen in de bijpassende kolom. En doe dat voor elke kolom.
    Zorg ervoor dat je minstens 5 onderwerpen hebt per kolom.
    In ons geval bijvoorbeeld. staat er bij Internet marketing: Bloggen/ E-mailmarketing/ Website/ Social Media/ …
    Op die manier heb je al gauw minstens 25 (5 X 5) content-ideeën voor je blog.
  5. Herhaal je inhoud in verschillende vormen.
    Elk content-idee kan je op verschillende manieren meegeven aan je cliënt/lezer.
    Doe je dat in een klassiek blogbericht? Of eerder in een videobericht? Een e-boek? Een audio? Of webinar?
    25 content-ideeën X 5 verschillende manieren = 125 mogelijkheden om jouw content te maken!!
  6. Plan je content
    Neem je kalender en pin vast op welk tijdstip en via welk kanaal, je welke inhoud gaat doorgeven aan je cliënt.
    Doe je dat via mail? Via Facebook? Via twitter? Linked In? …
  7. Vraag ook regelmatig aan je klant waarover ze zouden willen dat je schrijft. Zo kom je nog op nieuwe ideeën.

Hoe zorg jij voor content op je blog? Deel het hieronder in het commentarenveld.
Geef jouw tips hieronder in het reactieveld en vergeet je blog ook niet te vermelden. Zo kunnen we leren van elkaar.

Als bedankje voor jouw reactie met een waardevolle tip promoot ik jouw blog via mijn sociale medianetwerk. Beloofd!

Tijdens het Businesslab krijg je nog veel meer tips, technieken en systemen. En bovendien zit het vol van netwerkmogelijkheden. Registreer je vandaag nog. 

Vond je dit bericht interessant? Deel het dan door op de socialmedia-knoppen links van dit bericht te klikken.

We duimen alvast voor jouw succes!

An & Xavier

 

uitstelgedrag-businesslab

Welke actie? Welke beslissing? Welk contact ben jij vandaag aan het uitstellen?

Lastig, hé!

Elke dag opnieuw flitsen er actieplannen door je hoofd. Ideeën passeren de revue.
En de opportuniteiten passeren vlak voor je neus en toch…

Toch laat je ze liggen. Toch is er iets die je tegenhoudt.

Ik noem het uitstelgedrag.

Uitstelgedrag als probleem

Iedereen heeft er last van. En jij bent niet de enige met dat probleem.

Als ik tijdens netwerkmomenten mijn oor te luisteren leg, dan krijg ik tal van reacties. Het lijkt erop dat elke ondernemer ermee worstelt.

Keer op keer hoor ik verhalen als:

“Ik weet wel wat ik moet doen, maar ik doe het niet. Iets houdt mij tegen.”

Je kent het wel. Het verhaal van 10 kg lichter willen zijn.

Je weet perfect wat je moet doen. Kalorieën tellen, gevarieerd eten, voldoende water drinken en 30 minuten per dag bewegen.
Google staat trouwens vol dieet advies.

Je weet dus perfect wat je moet doen om die 10 kilo kwijt te raken.

En toch slaag je er niet in te doen wat je zou moeten doen.

Uitstelgedrag is dus een serieus probleem

Maar, wist je dat alles wat jij doet, doet omdat je…

  1. ofwel iets wil bereiken,
  2. ofwel iets wil vermijden.

Wanneer de angst voor datgene wat jij wil vermijden net iets groter is dan de goesting voor datgene wat jij wil bereiken, dan ga jij uitstellen.

Uitstelgedrag als oplossing

Uitstelgedrag is dus een probleem. Maar tegelijkertijd ook een oplossing.

Alleen is het geen oplossing voor jouw probleem.

Uitstellen is met andere woorden is zelfbescherming.
Het beschermt je tegen datgene jij wil vermijden: angst en onzekerheid.

Jarenlang worstelde ik met uitstelgedrag. Ik werd er letterlijk knettergek van. Ik vertoefde ruim 10 jaar in de veilige en zekere omgeving van het onderwijs. Maar de goesting om te ondernemen, om mijn ding te doen, was super groot. En toch duurde het jaren voordat ik de eerste stap zette. Angst hield mij in het gareel. Ik stelde voortdurend uit.

Ik maakte me een beeld van hoe het zou zijn als ondernemer. Maar volgende vragen hielden me tegen:

  • Wat als ik niet zou slagen?
  • Wat zouden mijn ouders ervan denken?
  • Zou ik financieel wel rondkomen?
  • Zou ik wel klanten vinden?
  • Zouden mijn investeringen de moeite lonen?
  • Zou ik de onzekerheid wel aankunnen?
  • Hoe overtuig ik mijn partner?

Wat je zeker niet vooruit helpt

Hoop jij ook dat er plots iets verandert in je situatie of omgeving?
Waardoor al jouw onuitgesproken angsten wegvallen?

Of ga jij, net zoals ik toen, te rade bij mensen die jouw angsten alleen maar bevestigen?

Of ben jij dat type dat de ene na de andere vaardigheidscursus volgt en boeken verslindt in de hoop dat je plots alle antwoorden op jouw vragen hebt?

Zo werkt het niet

Omstandigheden zijn nooit ideaal.
Alle vaardigheden heb je nooit perfect onder de knie. Alle kennis heb je nooit in pacht.

Bovendien draagt kennis slecht voor 20 % bij aan jouw succes. Al de rest is mindset.

Stel jezelf dus de vraag: Wat ben jij vandaag aan het vermijden?

En leer hoe ik afraakte van mijn uitstel gedrag.
Ik geef hierover geregeld een GRATIS webinar (een online presentatie, die je volgt op je computer)

Ik vertel er niet alleen mijn verhaal, ik geef je eveneens tal van tips zodat jij eindelijk van dat uitstelgedrag afraakt.

Laat hieronder in het commentarenveld achter wat jij aan het uitstellen bent en hoe jij het voortaan zal aanpakken.

Waarom zaakvoerders een kleine onderneming vastlopen Business Lab

De 11 foute overtuigingen waardoor zaakvoerders een kleine onderneming vastlopen Business Lab

 

Als ondernemer probeer je zo veel mogelijk zelf te doen. De aard van het beestje.
Maar soms moet je wel hulp vragen. Omdat jouw kennis niet zo ver reikt, of omdat jouw inspiratie op is.

Vorige week gaf ik je al enkele denkpatronen mee, die ervoor zorgen dat zaakvoerders van een kleine onderneming hun eigen succes boycotten.

7. “Als ik me één keer goed informeer, dan kan ik verder.”

Volgens een Amerikaans onderzoek gaat minstens 83% van de aangeleerde kennis van een klassieke trainingsdag al binnen 4 weken verloren. Met andere woorden: je behoudt maximum 17% van die inzichten.

Bovendien heeft een klassieke training geen impact op de denkpatronen van de deelnemers. Daardoor vindt er geen gedragsverandering plaats.
Resultaat?
De resultaten voor de deelnemer én voor de onderneming blijven dezelfde als vóór de training.

Zoek daarom een alternatief voor saaie geestdodende opleidingen. Je steekt meer op van een boeiende, geënthousismeerde en interactieve of energetische cursus.

8. ”Ik laat me bijstaan door een online mentor.”

De meeste ondernemers volgen online schrijvers, bloggers en twitteraars. Dat is prima. Maar als je écht iets wil bereiken en het verschil wil maken? Dan moet je échte mentoren hebben.

In real-life.
Het e-boek, het blog, de videoreeks van één of andere mentor bevat ongetwijfeld veel tips. Maar waar is die mentor als je hem echt nodig hebt? Wanneer je nood hebt aan een luisterend oor of een persoonlijke raad?

Mentors in real-life geven je informatie, en zetten je bovendien in beweging.
Kijk maar naar voormalig Intel-voorzitter Andy Grove. Hij inspireerde Steve Jobs. En Jobs inspireerde op zijn beurt Google-oprichters Larry Page en Sergey Brin.

Achter elke grote ondernemer staat tenminste één grote mentor.
Een echte. In real life.

9. “Ik heb enkel het advies nodig van collega’s uit mijn sector. Zij weten er alles van.”

Advies en feedback van collega’s uit jouw sector kan enorm boeiend zijn. Zoek daarom soortgenoten op. Je kan er heel wat vakervaringen uitwisselen.

Maar sluit je niet af voor andere ideeën, die uit een totaal andere sector komen.

Steve Jobs’ hobby, kaligrafie inspireerde hem om verschillende lettertypes te ontwikkelen op de computer. Is dat niet geweldig?
Hoe zou het zijn mocht een restauranthouder een boekhouder inspireren? Of een beenhouwer een lifecoach?

Omring je ook met ondernemers uit andere sectoren en krijg inzichten uit een nieuw perspectief. Zaken die zo voor de hand liggen, maar waar je zelf nooit aan zou.
denken.

10. “Ik laat een expert mijn business plan uitschrijven. Dan ben ik veilig.”

Jouw businessplan door iemand laten schrijven? Het kan… Maar wat heb je eraan?

Een succesvolle ondernemer doet niet wat een ander hem opdraagt.
Hij kiest voor vrijheid en houdt zich daaraan.

Succesvolle ondernemers zijn ook eeuwige leerlingen. Onder het motto ‘kennis is kracht’ leren ze elke dag bij. En van die kennis maken ze hun eigen succesformule. Ze bewandelen hun eigen, unieke pad. Zo worden ze de leider van hun eigen lot.

11. “Wie ben ik om te zeggen dat ik de beste ben?”

Zelfstandigen en ondernemers maken zichzelf vaak (te) klein. “Ik heb een bedrijfje… Niet zo groot… Ik werk nog alleen…”

Ze hebben niet geleerd om zichzelf in de markt te zetten. Laat staan trots te zijn op wat ze doen. Het ontbreekt hen aan zelfvertrouwen, of hun zelfbeeld te laag. Ze geloven nauwelijks in zichzelf.
Maar hoe kunnen anderen hen vertrouwen, als ze zelf niet geloven in zichzelf?

Het is best oké om te zeggen dat je de beste bent in wat je doet. Niemand doet het zoals jij. Wees fier op jezelf en ga ervoor.

 

Ik duim in ieder geval voor jouw succes!
An