sandwich-methode

Als ondernemer heb je er alle baat bij om een goede verhouding te hebben met je medewerkers.
En daarom is het belangrijk dat je een goede relatie onderhoudt met hen.

Maar je hebt ook de taak om je medewerkers te sturen,
bij te sturen of zelfs de nodige negatieve feedback te geven als dat moet.

En hoe pak je dat dan aan?

  • Je wil niet agressief of belerend overkomen, maar ook niet passief of soft.
  • In ieder geval wil je duidelijk zijn en toch een goede relatie behouden.

Wel, met de sandwich-methode breng je een ietwat vervelende boodschap toch op een aangename manier.

sandwich-methode

Medewerkers bijsturen met de sandwich-methode

Communiceren met de sandwich-methode maakt je tot een succesvolle ondernemer. En het beste van al: dit communicatiemiddel is voor iedereen makkelijk om toe te passen. Zelfs voor gesloten of minder assertieve ondernemers.

Zoals de naam ‘sandwich’ al doet vermoeden, verpak je de negatieve boodschap tussen twee positieve boodschappen:

• Een sneetje positive feedback
• Een laagje negatieve of kritische feedback er bovenop
• En je dekt af met nog een sneetje positieve feedback.

Zo zeg je zonder conflict wat er bij jou speelt én is jouw werknemer ook tevreden met de uitkomst van het gesprek.
Op de Businesslab Kick-off geven we je nog veel meer tips over het uitbouwen van een succesvol team. >>> Klik hier voor info

 

Voorbeeld

Je gaf jouw medewerker de taak om alle bestelbonnen en facturen te ordenen in nieuwe mappen, per klant, ze te alfabetiseren en de mappen te voorzien van een label.

Alles is gebeurd, behalve de labels. Die hangen niet op de mappen.

Voer het gesprek zo:

  • “Wauw, wat ziet onze kast er netjes uit! Super. Zo is alles geordend en vinden we onze info snel terug.”
  • “Alleen zag ik dat er geen labels hangen aan de mappen, zoals ik je gevraagd had. Jammer, want zo moeten we elke map open doen om te zien wat er in zit. Met de labels op de mappen is de kast nog overzichtelijker.”
  • Chapeau dat je dit zo snel hebt geklasseerd.”

Wacht hierna de reactie af van jouw medewerker en zet het gesprek verder.

 

Eerlijkheid duurt het langst

Voor slecht nieuws, zoals een ontslag of een serieus bijsturingsgesprek, is deze manier niet geschikt. In zo’n gevallen is het erg moeilijk (of onmogelijk) om positief te openen en te beginnen.
De sandwich-methode is super voor het brengen van kritiek en feedback.

Ook voor ondernemers die minder assertief zijn, is de sandwich-methode ideaal om de boodschap over te brengen.  De kracht zit hem immers in een positieve opening en een positieve afsluit, en over die twee elementen kan je vooraf al nadenken. Met een goede voorbereiding sta je recht in je schoenen.

Let er wel op dat alles wat je zegt ook echt gemeend is.
Je hoeft geen positieve feedback uit je duim te zuigen. Mensen hebben het heel gauw door of je hen iets voorhoudt of niet.

Eerlijkheid duurt  altijd het langst. Dat geldt trouwens voor elke relatie.

 

Wil je verder nog meer tips over succesvol leven en ondernemen? Een echte Business & Life Boost meemaken? Xavier en mij eens live ontmoeten?

Kom dan naar de 2-daagse Businesslab Kick-off, hét marketing- en netwerkevenement voor zelfstandigen en kleine ondernemingen in Vlaanderen.
Meld je nu aan en ontdek in amper 48 u hoe jij jouw winst en vrije tijd verdubbelt. Wees er snel bij!

Ik duim voor jouw succes!

An.

PS: Deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.

succes

Op onze Businesslab Kick-offs, ons marketing- en netwerkevenement, heb ik al honderden zelfstandigen en kleine ondernemingen ontmoet.
Stuk voor stuk mensen met goesting, engagement, de juiste spirit, en passie voor hun onderneming. Ze willen er helemaal voor gaan, ze willen ACTIE.

Vreemd, vond ik, dat deze geëngageerde mensen dan toch vastlopen met hun onderneming.

Uit de vele gesprekken die ik met de deelnemers voerde, kwamen enkele zaken aan het licht.
Enkele verklaringen waarom ondernemers vastlopen.

Ik deel met jou 6 foute overtuigingen waardoor zaakvoerders vastlopen.
Want ofwel staan jouw keuzes en jouw denkpatronen  jouw succes in de weg, ofwel begunstigen ze je groei.

succes

 1. Ik kan het allemaal wel alleen.

Hulp vragen is niet makkelijk. We gaan er maar al te vaak van uit dat hulp vragen gelijk staat aan iets niet kunnen. Helaas is niets minder waar.

Ik heb geleerd om hulp te vragen. Zo heb ik ervaren dat mensen elkaar graag helpen. Meer nog: als mensen jou kunnen helpen, geeft het hen zelf een goed gevoel.

2. Als ik voldoende werk, dan volgen de centen vanzelf.

Harder werken brengt je een klein stapje vooruit, maar dat is het dan ook. Jouw tijd is (te) beperkt.

Af en toe een stapje achteruit doen is veel belangrijker. Denk na over je zaak, en evalueer wat in het verleden werkte en wat niet.

Geregeld terugblikken op het verleden en nadenken over de toekomst van je zaak (en je leven) brengt vlug meer op dan alleen maar hard werken.

3. De theorie uit de boekjes is de realiteit.

Wat we op school leerden over marketing en geld verdienen, reduceert Businesslab tot enkele pagina’s. We hebben er weinig aan:

  • Die kennis geldt enkel voor de grote jongens: ondernemingen die beschikken over aparte budgetten voor marketing en verkoop.
  • De theorie van op school werkt nu eenmaal niet voor kleine ondernemingen. Als zaakvoerder van een kleine onderneming is het belangrijk dat je weet waar élke cent naartoe gaat en wat die jou oplevert.

Daarom organiseren Xavier en ik de Businesslab Kick-off, het marketing- en netwerkevenement op maat van zelfstandigen en kleine ondernemingen. We geven je marketingtips waar je onmiddellijk mee aan de slag kan.

4. Eens ik het weet, dan kan ik het.

Wanneer ondernemers beseffen dat ze zonder inspiratie blijven stilstaan, gaan ze op zoek naar opleidingen waar ze heel wat nieuwe kennis opdoen. Dat is goed, maar tegelijk schuilt daar ook het gevaar.
Nieuwe kennis is enkel goed als je die ook in de praktijk omzet. Weten is niet gelijk aan kunnen.

Denk maar aan jouw dieet. Je weet dat je dat koekje beter niet zou eten en toch doe je het. Bij het ondernemen is het net zo.

Wanneer de groei van jouw onderneming stagneert, is dat meestal niet te wijten aan een gebrek aan kennis, maar aan een gebrek aan steun, stimulans en motivatie. In het Engels noemt men het zo mooi: the knowing-doing gap.

Laat je daarom bijstaan door een groep gelijkgestemde ondernemers, zodat je sneller implementeert wat je weet.

5. Ik vraag best advies aan CEO’s of managers. Die weten er alles van.

CEO’s en managers hebben veel ervaring. Daar heb je gelijk in.

Alleen is de vraag: “Hebben ze wel tips die relevant zijn voor jou?”

Er zijn immers heel wat verschillen tussen CEO’s van grote bedrijven en zaakvoerders van kleine ondernemingen:

  • CEO’s hebben vaak geen doorgroeiervaring, ze worden benoemd.
  • Zaakvoerders van kleine ondernemingen zijn bezig met hun eigen geld. CEO’s zijn verantwoordelijk voor het geld van een ander.

Onderzoek dus eerst de ervaring van iemand, vooraleer je raad vraagt. Heeft hij zelf ondervonden hoe het is om door te groeien van een kleine onderneming naar een grote? Nee?

Wend je dan tot een collega-ondernemer, iemand die wel die pijn doorstond.

6. Zaken doen is pure ernst.

Dat was een gedachte die ik vroeger koesterde, voor ik succesvol werd. Mijn kwetsbaarheid en mijn emoties, daar liep ik niet mee te koop. Gevoelens associeerde ik met zwakte. Ik moest dan ook tonen dat ik één en al ernst was, dat ik een sterke madam was.

En net dat heeft me gekraakt. Plots hield ik het niet meer vol.

Daarna ontdekte ik dat mijn kwetsbaarheid mijn sterkte is. Ernst is belangrijk, maar enkel als dat wordt afgewisseld met humor, plezier en af en toe een traan.

Toen ik muziek toeliet in mijn leven, veranderde alles. Vanaf die dag naderde succes.

 

Aan jou de keuze welke gedachten je koestert. Denk alleen twee keer na. Jouw overtuigingen zijn de sleutels naar jouw succes.

Op de Businesslab Kick-off ontdek je hoe Xavier en ik onze onderneming aanpakken. Dankzij enkele belangrijke stappen en een nieuwe manier van denken, gaan we nu opnieuw elk jaar  met vakantie, eten we ’s avonds met ons gezin en verdubbelen we onze winst jaar na jaar.
We delen ons stappenplan met jou op de Businesslab Kick-off.

We duimen voor jouw succes!

An.
PS: Deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.

relax

Veel ondernemers gaan elke avond slapen met een gevoel van onrust: wat zal er morgen weer op mijn pad komen ? Ik heb nog zo veel te doen… En ik zou eigenlijk graag beginnen aan dat ene, grote project. 

Alleen… Dat laatste komt er bijna nooit van. Want de telefoon rinkelt, de mails blijven maar binnenstromen, er staan klanten in de winkel, offertes moeten opgevolgd worden. Soms weet je niet meer ‘waar je kop staat’, om het in het West-Vlaams te zeggen.

 

Dat gevoel had ik vroeger ook. En het heeft een tijdje geduurd voor ik wist wat de oplossing was : slimmer werken, niet harder werken.

Het heeft gewoon geen nut om alles te willen doen. En dan nog liefst tegelijk.

Op het einde van de dag heb je de hele dag gewerkt, en denk je: “Ik ben de hele dag bezig geweest, maar wat heb ik nu eigenlijk concreet gedaan?”

Geef toe: erg veel voldoening haal je er niet uit…

In deze ondernemerstip geef ik je drie tips mee om jouw productiviteit een serieuze boost geven.

Maak een to-dolijst

Deze tip zag je waarschijnlijk wel al aankomen :-)

Een to-dolijst is super belangrijk. Erzonder blijf je de hele dag door denken aan wat je nog allemaal moet doen, zonder structuur. Ook onbewust ben je er mee bezig, waardoor je onrustig slaapt.

Dankzij een to-dolijst ervaar je rust, want je weet wat jou de volgende dag te doen staat.

Stel voor jezelf een lijst op met de prioriteiten van de volgende dag.

Bij Businesslab noteren we elke avond vijf prioriteiten in onze 90 dagen accelerator, vijf prioriteiten die we de volgende dag moeten afwerken. Vijf is realistisch en haalbaar.

Zet een vinkje bij elke taak die je afgewerkt hebt. Zo maak je voor jezelf duidelijk hoe ver je staat met je werk. En je taken afvinken geeft je een goed gevoel.

relax

Stop met multitasken

Multitasken splitst je aandacht. Als je bezig bent met veel verschillende taken op hetzelfde moment, voel je je al snel inefficiënt en gefrustreerd. En omdat je het afwerken van één taak steeds maar uitstelt, krijg je te maken met een opgejaagd en angstig gevoel.

Je denkt misschien wel dat je er goed in bent, maar geloof me: multitastken werkt gewoon NIET.
Xavier laat je op de Businesslab Kick-off  LIVE zien dat multitasken niet werkt. Doe tijdens die tweedaagse mee met zijn experiment. Klik hier voor gratis tickets.

 

Wil je dagelijks meer gedaan krijgen, dan is het belangrijk om te leren hoe je je focust op één taak.

Werk met tijd, en niet tegen tijd. Ik deel met jou een handige tip die wij zelf toepassen: de Pomodorotechniek.

  • Werk 50 minuten onafgebroken door aan één taak (50 minuten concentreren lukt je echt wel!)
  • Neem daarna een korte pauze van 5 minuten.
  • Begin daarna aan een nieuw blok van 50 minuten.

Korte blokken zorgen ervoor dat je je concentreert op individuele taken, en dat je je taken af krijgt!

Focus

Een to do-lijst is nutteloos als je voortdurend bent afgeleid. Ik hoor veel deelnemers van de Businesslab Kick-off zeggen: “Ik kan mijn to do-lijst nooit afwerken…” Dan blijkt dat ze werken met hun telefoon en smartphone naast zich, dat Facebook en Gmail open staat, en medewerkers altijd hun kantoor binnenkomen…

Geen wonder dat je niet vooruit geraakt!

Zet je emailbox eventjes uit, en doe je gsm weg.
Hang elke dag, twee uur, een bord aan je deur met ‘niet storen’. Zo komen jouw medewerkers niet binnen met hun vragen en werk jij ongestoord verder aan jouw vijf topprioriteiten.

 

Beloon jezelf

Bijna nog belangrijker dan werken, is ontspannen. Doe iets wat je graag doet. Een pauze geeft je opnieuw moed om erin te vliegen.

En die pauze heb jij vast en zeker verdiend! :-)

 

Je kan de tijd niet managen, alleen jezelf. Klik hier voor meer info over onze handige agenda: de 90 dagen accelerator.

Doe je mee aan het experiment van Xavier? Kom dan naar de Businesslab Kick-off, ons tweedaags marketing- en netwerkevenement voor zaakvoerders van kleine ondernemingen. Er zijn nog enkele gratis tickets. Op de Kick-off laten Xavier en ik je zien wat je beter wel, en beter helemaal niet doet in jouw onderneming. Zo bespaar je vlug 10 jaar verloren tijd. Klik hier voor meer info, getuigenissen & gratis tickets.

Ik duim voor jouw succes!

An.
PS: Deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.

De beste en makkelijkste manier om te leren is door jezelf te omringen met succesvolle mensen. Ga op zoek naar omgevingen waar jij opgetild wordt.

Succesvol zijn, leer je door succesvolle mensen gade te slaan, te bestuderen, te interviewen. En uiteraard door alles wat je van hen leert te implementeren in je leven of in je business.

Daarom is het goed om naar een groot voorbeeld te kijken. Want als je dan toch droomt, droom je beter groots ;-)

Een ondernemer waar ik naar opkijk, is Warren Buffet. Hij is de CEO van de Amerikaanse holding Berkshire Hathaway, en staat in de top drie van rijkste mensen ter wereld. Maar nog belangrijker: hij wordt gezien als een van de meest succesvolle mensen ter wereld. Ook staat Buffet bekend omwille van zijn liefdadigheid. Hij heeft beloofd om 99% van zijn rijkdom weg te schenken aan goede doelen, en daar is hij al bijna in geslaagd.

Zijn top 10 tips naar succes bundelde ik voor jou in dit blogbericht.

 

#1 Blijf investeren

Wie niet investeert, blijft stilstaan. Erger nog: die ondernemer gaat achteruit. Investeren is de motor van jouw onderneming.

Blijf investeren in jouw klanten. Stel jezelf de vraag hoeveel een klant jouw waard is.
Dit is een interessant startpunt om na te gaan hoeveel je mag / moet investeren in je klanten.

Investeer ook tijd. Tijd voor jezelf. Investeer in je persoonlijke ontwikkeling en in kennis waarmee je het verschil maakt. En blijf investeren in jezelf. Blijf een eeuwige leerling.

“The learners shall inherit the world.”

Wat dacht je van twee dagen tijd te investeren om aan jouw business te werken? Klik hier voor meer info & gratis tickets voor de Businesslab Kick-off, ons tweedaags marketing- en netwerkevenement.

 

#2 Durf anders zijn

Doe niet wat ‘iedereeen’ doet, en baseer je ook niet op de waarden van ‘iedereen’. Dan spring je er niet uit. Je blijft gewoon, gemiddeld, één uit de zo velen.

Volg je hart, en durf anders te zijn. Schat jezelf naar waarde en beoordeel jezelf volgens je eigen standaarden.

 

#3 Verspil geen tijd

Verspil geen tijd.

  • Neem snel beslissingen. Succesvolle ondernemers blijken snelle beslissers te zijn.
  • Vraag aan je medewerker of een collega-ondernemer om ervoor te zorgen dat je je deadline haalt.
  • Wees rechttoe rechtaan tijdens een verkoopgesprek.

Je hoeft niet rond de pot te draaien als het over de prijs van je dienst of product gaat. Je verdient het!

 

#4 Bepaal je strategie voor je start

Onderhandelen doe je best voor je aan een opdracht begint. Dan heb jij iets in handen dat de andere partij wil. Achteraf onderhandelen over de prijs lukt in de meeste gevallen niet meer.

Wees dus vooraf erg specifiek en stel gerichte vragen aan jezelf en de andere partij.

  • Wat zijn jouw verwachtingen?
  • Wat zijn de verwachtingen van de ander?
  • Hoe lang zal de opdracht duren?
  • Wat is jouw prijs?

Maak ook duidelijke afspraken met vrienden en familie over wat kan en wat niet kan. An schreef een vierdelige blogreeks over moeiteloos onderhandelen. Klik hier voor het eerste artikel in de blogreeks.

 

#5 Analyseer kleine uitgaves

De meeste ondernemers liggen enkel wakker van de grote in- en uitgaves. En natuurlijk hoef je je slaap niet te laten voor iets van € 20.

Toch loont het de moeite om kleine uitgaves die je regelmatig doet eens te analyseren.

Het is niet omdat je het NU zo doet, dat dat ook de beste manier is. Neem de tijd om andere opties te verkennen, om een offerte aan te vragen.

Wees waakzaam over jouw kleine uitgaves, want ze beïnvloeden je winst. Al wat je niet uitgeeft, hoef je ook niet te verdienen.

 

#6 Leen niet (te veel)

Investeringen leiden tot succes, maar daarvoor hoef je geen zware leningen aan te gaan. Leningen maken je niet rijk of succesvol. Warren Buffet heeft nooit geld geleend (zelfs niet om zijn woning af te betalen).

Veel mensen denken dat ze een nieuwe lening aankunnen. Maar dan komen ze voor de verrassing te staan dat het toch niet lukt.

Betaal af wat je kan. En een keer je zonder schulden zit, spaar dan geld zodat je het kan investeren.

 

#7 Zet door

Met volharding en talent boks jij, als zaakvoerder van een kleine onderneming, op tegen grotere spelers. Geef niet op als het even moeilijk gaat.

Enkel met doorzettingsvermogen en moed ben jij een winnaar.

Quitters never win, and winners never quit.

#8 Weet wanneer je moet stoppen

Investeerde je in een dure beursstand, maar leverde het niets op? Probeer het nog een keer, op een andere manier.

Maar verspil er geen drie keer je tijd en geld aan. Stop wanneer het nodig is, en sla een ander pad in.

Laat je angst voor het onbekende je niet tegenhouden om iets nieuws te proberen. Neem altijd weer opnieuw ACTIE!
Ben jij een actietype? Dan nodigen we je graag uit op onze Businesslab Kick-off, ons marketing- en netwerkevenement.

#9 Schat het risico in

Keuzes maken als kleine ondernemer is niet evident. Je stelt een beslissing maken al snel uit, of je twijfelt eindeloos.

Stel jezelf de vraag: “Als ik hierop inga, wat dan? Wat gebeurt er daarna?”

Beeld je eerst het worst-case scenario in, de slechtste afloop van een deal.
Doe daarna hetzelfde met de best mogelijke afloop.

Zo zie je welke keuze zwaarder doorweegt, en welke keuze voor jou de grootste voordelen met zich meebrengt.

Onthou: alles houdt een risico in. Het grootste risico is geen risico nemen.

 

# 10 Weet wat succes écht betekent

Hoewel geld belangrijk is (we moeten er niet over liegen ;-) ), meet je succes niet door de nullen op jouw bankrekening. Veel mensen zijn rijk, maar dat maakt hen nog niet succesvol.

Een succesvolle ondernemer deelt zijn succes met anderen. Ga zo veel mogelijk relaties aan met nieuwe mensen, ga netwerken, en schenk geregeld aan goede doelen.
Want alles begint bij geven. Je zal zien: wat je geeft, komt op de één of andere manier bij jou terug.

 

Benieuwd hoe wij ons succes (blijven) uitbouwen? Kom dan naar de Businesslab Kick-off, ons tweedaags marketing- en netwerkevenement voor zaakvoerders van kleine ondernemingen. We delen met jou hoe we onze aanpak veranderden, zodat we nu elk jaar opnieuw zes weken op vakantie gaan en elk jaar onze omzet verdubbelen. Klik hier voor meer info, getuigenissen en gratis tickets.

 

Ik duim voor jouw succes!

Xavier.

 

PS: Deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.

 

 

Bron: warrenbuffet.com

Wees bezwaren voor

Elke dag word je overstelpt door reclame of verkoopteksten: e-mails, flyers, folders, webteksten, advertenties, … Noem maar op.
Maar hoe vaak ga je er op in…? Bijzonder weinig, want de meeste reclames werken niet.

Ook jouw potentiële klant krijgt elke dag tientallen reclame of verkoopteksten om zijn hoofd geslingerd. Je zorgt er als ondernemer dus maar beter voor dat jouw verkooptekst wél overtuigt.

In dit blogbericht geef ik je mee hoe je de bezwaren van jouw klant weerlegt weerlegt waardoor je verkooptekst aanzet tot aankoop.

Focus op “ja, maar”

De meeste reclamemails worden geschreven vanuit een ik-verhaal:

  • “Mijn product is het mooiste”,
  • “Mijn service is de beste”,
  • “Ik ben de goedkoopste leverancier”
  • “Ik werk op traditionele wijze.”

Dat is de manier waarop we onbewust schrijven. Het voelt goed en natuurlijk aan want we zijn gek op ons eigen product of onze eigen dienst.
De keerzijde: erg overtuigend is dat niet.

Een betere aanpak – één die wél werkt – is schrijven vanuit de “ja, maar” van jouw potentiële klant.

Een potentiële klant die “ja, maar” zegt, is sowieso geïnteresseerd, maar heeft nog wat tegenwerpingen of twijfels. En dat is voor jou, als verkoper, een erg mooie kans om daarop in te pikken. Een potentiële klant die zijn twijfels uitspreekt, geeft jou de kans om jouw oplossing aan hem voor te stellen.
Zo ga je weerstand uit de weg.

Heb je al gezien hoe wij het aanpakken? In onze verkoopbrieven, op Facebook, in onze blogberichten… duwen we op de bezwaren die we horen van ondernemers. Een goed voorbeeld is de Businesslab Kick-off, ons tweedaags marketing- en netwerkevenement voor zaakvoerders van kleine ondernemingen. We krijgen vaak te horen:

“Me twee dagen vrijmaken voor de Kick-off wil ik graag doen, maar ik kan me moeilijk twee dagen vrijmaken of mijn winkel sluiten.”

Ons antwoord: “We zijn er ons van bewust dat ondernemers het druk hebben. Toch zijn we ervan overtuigd dat deze tweedaagse jouw onderneming een flinke zet vooruit zal geven. Net omdat je het vandaag zo druk, druk, druk hebt en weinig vrije tijd hebt, is dat dé reden om aanwezig te zijn op de Businesslab Kick-Off! We verzamelden de meest krachtige tools, de nieuwste inzichten en de meest innoverende technieken zodat jij jouw onderneming een boost kan geven.”

Wees bezwaren voor

Bezwaren weerleggen in geschreven teksten

‘In het echt’ is dit makkelijker. Je hoort je potentiële klant “ja, maar” zeggen.

Online is dit ietsje moeilijker. Je hoort je potentiële klant niet, hij zit verstopt achter zijn scherm en toetsenbord. En het ‘ergste’: hij haakt gewoon af, als jij hem geen antwoord geeft op het bezwaar dat hij zich in zijn hoofd stelt.

Onthou dat het succes van jouw verkooptekst grotendeels afhangt van twee dingen:

  1. De helderheid van het ultieme voordeel voor je klant
  2. De sterkte van het weerleggen van de bezwaren van de klant

Wees de bezwaren voor

Bezwaren en “ja, maar” voorkomen, is uiterst belangrijk. Ik ben soms verbaasd als ik hoor waarom een potentiële klant op het einde toch afhaakt.

Neem nu het voorbeeld van onze Businesslab Kick-off opnieuw erbij. Een ticket voor dit tweedaags event is gratis. We vragen slechts €67, voor twee dagen catering. “Dat is erg laagdrempelig”, zo redeneerden Xavier en ik. “Zo neemt elke ondernemer met goesting twee dagen vrij om naar Gent te komen.”

En toen vingen we op dat sommigen dit té goedkoop vinden. Goedkoop associëren ze met ‘niet waardevol’.

Daarom communiceren we erg duidelijk over de prijs:

De Kick-off is echt low budget, zo goed als gratis. Waarom?

Een dergelijk 2-daags seminar kost gemiddeld € 1497 en meer. Maar onze missie bestaat erin zoveel mogelijk zelfstandigen en zaakvoerders van kleine ondernemingen de kracht, de energie en de tools aan te reiken om net datgene te doen wat ze graag en goed doen. Zonder geldzorgen. En zo de onderneming van hun dromen uit te bouwen. Als deelnemer aan de Kick-off proef je van alles wat we te bieden hebben. Je doet heel veel kennis en inzichten op waarmee je dadelijk aan de slag kan.
Je maakt ook kennis met onze stijl en onze manier van werken. Zo kan, wie met ons verder wil gaan, een weloverwogen beslissing nemen om zich te laten begeleiden en met ons mee te stappen in een business & levensveranderend groeitraject.

En we doen er nog een schepje bovenop: we voerden onze ‘ijzersterke garantie’ in:

100% Risico Vrij. Onvoorwaardelijke GELD TERUG garantie + € 250
Mocht de Businesslab Kick-off op één of andere manier niet voldoen aan je verwachtingen, dan betalen wij jouw bijdrage voor de training + 250 euro terug.
Je hoeft ons zelfs geen flauw excuus te verzinnen. Geen vragen. Geen gedoe. We betalen je bijdrage voor de training terug en doen er 250 euro bovenop. We willen niets liever dan zelfstandigen en zaakvoerders van kleine ondernemingen succesvol en tevreden maken.
Je neemt GEEN risico.
Wij nemen het voor jou. Zo kan je niet anders dan naar de Businesslab Kick-Off te komen!

Alweer een bezwaar minder ;-)

En maar goed ook, want elke twijfel, hoe klein dan ook, zorgt ervoor dat jouw potentiële klant niet overgaat tot ACTIE.

Herzie jouw communicatie

Hoe pak je dit nu concreet aan?
Die onuitgesproken vragen, die bezwaren, die “ja, maar”, counter je dadelijk in jouw doorlopende (web)verkooptekst
Of je kiest ervoor om alle veelgestelde vragen te bundelen. Die zet je dan in een sectie “veelgestelde vragen” op je website.
Tot slot voeg ik er nog één erg handige tip aan toe. Als je altijd dezelfde bezwaren te horen krijgt, dan is er iets niet ok in je communicatie. Controleer wat jij moet toevoegen (of weglaten) in jouw communicatie zodat het bezwaar zichzelf vernietigt. Luister dus goed naar wat jouw (potentiële) klanten je vertellen en herzie regelmatig jouw communicatie.

Nu aan jou…
“Welke bezwaren neem je vandaag al weg in jouw verkoop(teksten)” en beter nog: “Welke kan je voortaan beter vooraf wegnemen?”
Wil je meer (marketing)tips om jouw winst te verdubbelen?
Dan nodigen we je uit naar de Businesslab Kick-off ( ;-) ).
Klik hier voor info, getuigenissen & gratis tickets.
Ik duim voor jouw succes!
An.
PS: Deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.
Je website is niet voor iedereen

In het blogbericht “De grote leugen over je website” vertelde ik jou dat zaakvoerders van kleine ondernemingen overtuigd zijn van één iets. Ze denken dat ze een stroom van nieuwe klanten aantrekken dankzij een mooie website.
Maar dat is een foute redenering…

Het eerste (en het belangrijkste) dat je website moet doen, is jouw bezoeker doen stoppen. Je moet hem tot stilstand krijgen. Want surfen op het internet is net als door een shoppingcenter rijden aan 60 kilometer per uur. Hoe je jouw bezoeker doet stoppen, lees je in dit blogbericht.

Daarna zijn de meeste ondernemers enkel gefocust op de cijfers. Hoe vaak is mijn website bezocht? Hoeveel bezoekers telt mijn website?

Ga liever na wie jouw website bezoekt. Want de meeste ondernemers vergeten dat niet elke bezoeker hoeft te stoppen bij hun website.

Je website is niet voor iedereen

Je website is niet voor iedereen

De waarheid is zelfs dat heel wat voorbijgangers beter verder surfen, zonder stil te staan bij jouw website. Alleen de bezoeker die in jouw doelgroep zit, wil je vastpakken. Lees hier hoe je je ideale doelgroep samenstelt.

Of kom naar de Businesslab Kick-off en ga onmiddellijk aan de slag met dé marketing voor kleine ondernemingen waarmee je vanaf de eerste dag meer klanten aantrekt.

 

Selecteer door een aanlokkelijke titel

Een uitstekende manier om jouw doelpubliek te selecteren, is door aanlokkelijke titels te gebruiken.

Neem nu het voorbeeld op onze homepagina:

homepage-businesslab-e-boek-21-geheiemen

 

Door het stuk “92% van je concurrenten” voelt de huismoeder van 35 jaar die van een uitkering leeft  zich niet aangesproken. En maar goed ook: Businesslab werkt uitsluitend met zaakvoerders (m/v :-) ) van kleine ondernemingen.

Wanneer je naar onze homepagina surft (www.businesslab.be), zie je helemaal bovenaan staan: “Verdubbel je winst en je vrije tijd”. Verdubbel je winst: dit spreekt alleen zelfstandigen en ondernemers aan.

Een ander voorbeeld is het e-boek dat An schreef: 18 Tips voor een businesskaartje. De titel suggereert dat je een businesskaartje hebt. Door deze titel voelt een arbeider zich niet aangesproken. Perfect: hij zit niet in onze doelgroep.

 

Toch filteren we met deze laatste titel nog niet genoeg. Heel wat werknemers hebben immers ook een businesskaartje. Zijn de 18 tips dan niet waardevol voor deze werknemers?

Jawel. Even waardevol als voor de zaakvoerder van de kleine onderneming die wél in onze doelgroep zit. Maar het is onze keuze om alleen aan de slag te gaan met deze laatste groep mensen!

We zouden deze titel dus nog kunnen verbeteren en er het volgende van maken: “18 tips om van het visitekaartje van zaakvoerders van kleine ondernemingen een verkoopmachine te maken”.

En nu?

Dit is belangrijk voor de volgende stap.
Wat doe ik nu, als ik de juiste bezoeker vast heb?

In een volgende ondernemerstip deel ik met jou hoe we van deze bezoeker een potentiële klant maken.

Loop je vast in je zaak omdat je niet de winst draait die je wil, hoewel je je kapot werkt?
Kom naar de Businesslab Kick-off en ontdek in minder dan 48 uur de ongebruikelijke kleine stappen (die je concurrent niet weet) die je direct meer winst en meer vrije tijd opleveren. Klik hier voor meer info.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier.
PS: Deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.

je hebt maar 4 seconden om je bezoeker te stoppen

In een vorig artikel had ik het over de verkeerde gedachte waaraan wegdesigners vasthouden. En daardoor zijn zaakvoerders van kleine ondernemingen overtuigd  dat ze een stroom van nieuwe klanten aantrekken dankzij een mooie website. Lees “De grote leugen over je website“.

Mannen 8. Vrouwen 4.

Eens je een bezoeker op je site hebt, is je eerste grote uitdaging hem tot stilstand krijgen. Want surfen is net als door een shoppingcenter rijden aan 60 kilometer per uur.

Gemiddeld neemt een mannelijke bezoeker binnen de 8 seconden de beslissing om je website te verlaten of hem verder te verkennen. Vrouwen beslissen nog sneller: je hebt amper 4 seconden om ze te overtuigen om verder te klikken binnen je website.

De trend om heel snel te beslissen zet hem steeds verder door. Nu wordt maar liefst 50% van alle sites mobiel bekeken. Het beeldscherm is veel kleiner dan op een computer en er wordt dus ook minder informatie weergegeven.
Gevolg? De surfer beslist nog sneller om weg te gaan.

website bezoeker stoppen

Stop hem!

Jouw bezoeker is op zoek naar informatie, niet naar webkunst!
Een grafische, moderne website met een mooie, grote foto zal zijn zoektocht naar info niet stoppen. Het zal zijn zoektocht gewoon vertragen, in het beste geval.

Je hebt een krachtige titel met een aanlokkelijke boodschap nodig, die:

  • ofwel een antwoord is (of suggereert) op het probleem waarmee jouw bezoeker nu zit.
  • ofwel de bezoeker intrigeert.

Hieronder een goed voorbeeld, onze homepagina:

homepage-businesslab-e-boek-21-geheiemen

Hieronder nog twee andere voorbeelden:

 

Niet onbelangrijk: niet iedere bezoeker hoeft te stoppen bij jouw website. De waarheid is zelfs dat heel wat voorbijgangers beter verder surfen, zonder stil te staan. Alleen de bezoeker die in jouw doelgroep zit, wil je vastpakken.

In een volgende ondernemerstip deel ik met jou waarom het zo belangrijk is dat alleen maar de juiste bezoeker stil staat bij je website. Je wil niet dat iedere bezoeker actie onderneemt op je website. Ik zal je ook laten zien hoe je het aanpakt om de bezoeker te filteren.

Loop je vast in je zaak omdat je geen klanten aantrekt met je website? En omdat je niet de winst draait die je wil, hoewel je je kapot werkt?
Kom naar de Businesslab Kick-off en ontdek in minder dan 48 uur de ongebruikelijke kleine stappen (die je concurrent niet weet) die je direct meer winst en meer vrije tijd opleveren.
Klik hier voor meer info.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier.
PS: Deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.

Complimenten aan alle vaders

Zoals je wel weet, was het zondag Vaderdag. Voor mij de perfecte aanleiding om alle vader-ondernemers eens oprecht te waarderen.

In een tijd waarin alles supersnel evolueert en je business alle nood aan aandacht heeft, voel je je van tijd tot tijd schuldig omdat de momenten die je aan je partner en je kinderen besteedt schaars zijn.

Het mag wel eens gezegd worden: ook voor vader-ondernemers is het niet altijd makkelijk.

En dat vergeten we wel eens…

Van een oud naar een nieuw denkpatroon

Complimenten aan alle vadersHet heeft te maken met de verandering van het oude denkpatroon. Vaders kregen in onze voorgeschiedenis vaker een kleine rol toebedeeld in de opvoeding van hun kinderen. De woorden ‘opvoeden’ en ‘vader’, dat ging lange tijd niet samen. De vader was kostwinner, hij zorgde voor brood op de plank.

Opvoeden was een taak die weggelegd was voor de moeder. De nieuwe trend dicteert vandaag iets anders.

Tegenwoordig worden vaders steeds meer aangespoord om bij te springen in het huishouden. Zo nemen ze hun rol op in de praktische organisatie van het gezin. Zo doet hij ook eens de afwas, de strijkt of maakt hij de bedden op.

Het is een positieve wending, die zowel voor vader als voor moeder voor heel grote veranderingen zorgt.
Nu de moeder een deel van haar taken kan overlaten aan haar man,heeft ook zij de ruimte om zich verder te ontwikkelen en zich op de arbeidsmarkt te wagen. En dat is goed. Maar de rol van de vader in het huisgezin is vandaag nog steeds niet goed duidelijk.

Of je het nu wil of niet, de oude gedachte…

Noem het maar gerust het oude patroon. Het leeft onbewust nog steeds in ons voort, waardoor we de verantwoordelijkheid voor de opvoeding van de kinderen, als het puntje bij paaltje komt, toch bij de moeder blijven leggen.
En vader wordt alleen de rol van “bijspringer” toebedeeld. Hij springt bij en helpt waar nodig.

 

Waar past hij dan in het plaatje, als het om opvoeding gaat? Dat verliezen we wel eens uit het oog…

Zeker vader-ondernemers leggen zichzelf vaak in een plooi om toch maar tegemoet te komen aan het nieuwe wereldideaal: “De nieuwe man”. Maar of ze nu wel of niet regelmatig bijspringen, vaders spelen wel degelijk een eigen, belangrijke rol in de opvoeding.

De tijd dat je investeert in je business gaat niet alleen over jou…

Ga maar eens na. Wat typeert een vader-ondernemer? En welke mooie voorbeelden stelt hij aan zijn kinderen?

  • Het zit in zijn natuur om op avontuur te gaan, om spanning op te zoeken, om te ondernemen.
  • Maar ook om praktisch na te denken, om oplossingen te bieden bij problemen.
  • Hij neemt graag risico’s en wil grenzen verleggen.
  • Hij neemt gezag en daagt (zijn kinderen) uit.
Gelukkige Vaderdag, van Olivier, de zoon van Xavier…

Bedankt, vader-ondernemers!

Het is een heel lijstje. En je kan er ongetwijfeld nog zaken aan toevoegen.

Dus misschien moeten we vader-ondernemers net daarin gaan erkennen. Moeten we hen erkennen en bedanken voor hun ‘mannelijke bijdrage’ in de opvoeding.
En niet enkel en alleen voor de hulptaken, waarbij ze de moeder ondersteunen…

Op die manier kunnen ze samen, als vader en moeder, zorgen voor een complete opvoeding. Met aandacht en respect voor elkaar.

  • Bedankt aan alle vaders die soms wat erkenning missen.
  • Bedankt aan alle vaders die worstelen met schuldgevoel omdat ze soms te kort schieten in tijd om “bij te springen”.
  • Bedankt aan alle vaders die hun mannelijke taken met de grootste zorg uitvoeren.

Ze verdienen vandaag een oprechte ‘dankjewel‘!

An.

PS: Wil jij toch werk maken van een betere work-life balans? Schrijf je dan vandaag nog in voor de Businesslab Kick-off.

Deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.

 

Onderhandelen - bonus

 

Onderhandelen doe je alleen maar als je er vanuit gaat dat het iets positiefs zal opleveren. In de vorige vier blogs deelde ik met jou al vier tips om moeiteloos tot een win-winsituatie te komen.

Maar geen enkel stappenplan, geen enkele spelregel kan jou succes garanderen als jouw gesprekspartner beschikt over een beter netwerk, meer middelen… en hij zo alle macht in eigen handen houdt. Daarom geef ik jou deze BONUS mee: ongelofelijk waardevol bij het onderhandelen.

Onderhandelen - bonus

In zo’n situatie is het belangrijk om je op twee punten te concentreren:

  1. Bescherm jezelf tegen een akkoord dat je eigenlijk niet wil sluiten. Zet je grenzen.
  2. Ontwikkel een BAZO.

 

Wil je meer tips om uit te groeien van zelfstandige tot succesvol ondernemer? Neem dan zeker een kijkje op onze website. Schrijf je in voor de Businesslab Kick-off, ons tweedaags marketing- en netwerk evenement – enkel met enthousiaste zaakvoerders van kleine ondernemingen!

 

Zet jouw grenzen

Het stellen van jouw grenzen is ongelofelijk belangrijk bij onderhandelingen. Door te weten wat jouw grenzen of limieten zijn, bescherm je jezelf immers tegen akkoorden die je eigenlijk niet wil sluiten. Succesvolle ondernemers laten niet over zich lopen of overtuigen om een akkoord te sluiten waar ze niet volledig achter staan!

Om ongunstige situaties te voorkomen, is het dus goed om de meest ongunstige limiet te kennen, die jij toch nog acceptabel vindt. Die limiet kan je beschouwen als jouw ‘minimumgrens’.

  • In een verkoopgesprek zou dat bijvoorbeeld de laagste prijs kunnen zijn die jij wil/kan accepteren.
  • Ben jij de koper, dan zou het de maximum prijs kunnen zijn die jij wil/kan betalen.

Wanneer je deze limieten voor jezelf kent, bescherm je jezelf tegen (emotionele) druk. Of tegen de impulsieve verleiding van het moment.

Let wel op! Een limiet beschermt je inderdaad tegen het akkoord gaan met een voorstel dat niet gunstig is voor jou. Maar er hangt ook een minder kantje aan vast. Het kennen van jouw limiet kan er jou ook van weerhouden om creatieve oplossingen te bedenken, waarvan het verstandig zou zijn om die net wel te accepteren…

Voorbeeld

Jan verkoopt zijn auto. Hij had er graag € 5000 voor gekregen. Paul heeft interesse, maar wil maximum € 4500 geven.

Beide mannen kunnen voet bij stuk houden. Zo komen ze echter nooit tot een win-winsituatie.

Jan kan evengoed volgend voorstel doen: €5000 voor de auto, en dan mag Paul de GPS en winterbanden erbij hebben.

Dit creatieve voorstel is acceptabel voor zowel Jan als Paul.

 

Het Beste Alternatief Zonder Onderhandeling

De reden waarom je onderhandelt, is omdat je iets beters wil hebben dan de resultaten die je krijgt zonder onderhandelen. Met andere woorden: onderhandelen moet jou  iets opleveren. Anders doe je het beter niet.

Maar als je nu in een situatie terechtkomt en onderhandelen jou niets oplevert… Wat doe je dan? Wat is het alternatief?

 

Het Beste Alternatief Zonder Onderhandeling.

In zo’n situatie val je terug op jouw BAZO: het Beste Alternatief Zonder Onderhandeling.

Jouw BAZO is het alternatief dat je in je hoofd of achter de hand hebt. Je gebruikt het in het geval de onderhandeling op niets uitdraait. Of als je helemaal niet aan de onderhandeling begint.
Met een duidelijke BAZO achter de hand, ben je flexibel genoeg om mogelijke creatieve oplossingen te verkennen. In plaats van elke oplossing af te wijzen die niet aan je limiet voldoet, vergelijk je deze voorstellen beter met je BAZO. Zo zie je of het voorstel meer of minder aan je belangen voldoet.

 

Mijn ervaring leert dat wie niet goed heeft nagedacht over zijn BAZO, onderhandelt met z’n ogen dicht. Wie niet goed heeft nagedacht over zijn BAZO, gaat té vlug akkoord met één van de creatieve oplossingen.

 

Denk hier even over na.
Als je nog meer interessante groeitips wil ontdekken, schrijf je dan in voor de volgende Businesslab Kick-off. Info & tickets vind je hier.

Ik duim alvast voor jouw succes!

An.

 

PS: Deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.

onderhandelen

In alle systemen en processen waar je maar aan kan denken,  heb je stappen of spelregels. Denk maar aan het opstellen van een offerte, posten op Facebook, het schrijven van een blogbericht.
Bij onderhandelen is dat niet anders.

Vele zaakvoerders van kleine ondernemingen zijn zich daar echter niet van bewust. Sommigen willen kost wat kost ‘winnen’ tijdens een onderhandelingsgesprek. Anderen laten dan weer over zich lopen…

Daarom schreef ik deze blogreeks. Ik deel met jou vier spelregels waarmee je zonder moeite onderhandelt naar win-win.
In mijn vorige blogs gaf ik je al spelregel 1-4, spelregel 2-4 en spelregel 3-4 mee.

Vandaag krijg je van mij de laatste.

Wil je meer tips en tricks om succesvol te ondernemen? Schrijf je dan zeker in voor de Businesslab Kick-off.

Onderhandel niet met een persoonlijk standpunt

Als de belangen van twee partijen recht tegenover elkaar staan, dan bestaat de kans dat één van die partijen éénzijdig doorgaat. Hij blijft gewoon koppig en wil niet afwijken van zijn stelling, nood of vraag. Zoals ik al vertelde in eerdere blogs, levert dit vaak onaangename situaties op. Je hebt het waarschijnlijk zelf al meegemaakt, zo’n gesprek waardoor je in een win-verliessituatie terechtkomt.

In zo’n geval kan je tegenspel bieden door vol te houden dat het persoonlijke standpunt van de ander niet genoeg is. Benadruk dat jullie samenwerking of deal in verhouding moet staan tot een redelijke norm.

Spelregel 4: Ga op zoek naar een objectieve norm waarop beide partijen kunnen terugvallen.

Wat is een ‘redelijke norm’?

Dat hangt af van jouw situatie. Een redelijke norm kan de marktwaarde zijn van een product. Het kan ook de opinie zijn van een deskundige. Het kan de traditionele gewoonte zijn bij zaken doen. Of de wet. Of bij klantenonderhandelingen: de algemene verkoopsvoorwaarden.

Wanneer beide partijen op zoek gaan naar zulke criteria, zo’n objectieve standpunten, dan hoeft geen van de partijen aan de ander toe te geven. Zo komen beiden partijen sneller tot een redelijke oplossing.

onderhandelen

Voorbeeld 1

Bij de verkoop van je tweedehandswagen is er onenigheid over de prijs. Jij vindt het een goede prijs, de potentiële koper vindt hem natuurlijk te duur.

Ga op zoek  naar een objectieve norm. Dat kan bijvoorbeeld de marktwaarde zijn, het aantal kilometers, het al dan niet hebben van een officieel keuringsbewijs, een volledig ingevuld onderhoudsboekje…

 

Voorbeeld 2

Laat ons het voorbeeld vanuit het blog met spelregel 1-4 even terugnemen. Je vriendin koopt bij jou schoenen in de winkel. Wanneer ze aan de kassa komt zegt ze lachend:

“Zeg, ik krijg toch wel wat korting, hé? Voor je beste vriendin mag er toch wel wat van af zeker?”

Wat doe je dan?

Hier kan je vragen:

  • “Volgens welke objectieve norm of volgens welk criterium moet ik aan een vriendin korting geven op een product dat naar waarde is geprijsd?” of
  • “Volgens welke objectieve norm of volgens welk criterium moet ik de kwaliteit van mijn product of dienst minder gaan waarderen als het voor een vriendin is?” of
  • “Volgens welke objectieve norm of volgens welk criterium zijn de producten of diensten die je bij een vriendin koopt van mindere waarde?”

 

Voorbeeld 3

Je bent Paul, een schrijnwerker. Je wordt gecontacteerd door Jan, die net een oude vervallen woning gekocht heeft waar heel wat aan gewerkt moet worden. Jullie  beslissen om dit project samen onder handen te nemen. De samenwerking is top.

Na afloop van dit project staat Jan op het punt om opnieuw te investeren in een oud vervallen pand, dat gerenoveerd moet worden.  De deal wordt gesloten en Jan stort bij wijze van engagement een voorschot op jouw rekening. Drie weken voor de start van de werken wil Jan de hele zaak annuleren en vraagt hij jou om de reeds betaalde voorschotten terug te storten.

Wat doe je dan?

Hier kan je vragen:

  • “Op basis van welke objectieve norm of volgens welk criterium moet ik als leverancier afzien van de deal waar wij, beide partijen, ons voor engageerden?”
  • “Op basis van welke objectieve norm of volgens welk criterium moet ik als leverancier ingaan op de eenzijdige vraag om de deal te annuleren en de reeds betaalde voorschotten nog terug te storten?”

Je ziet: in elke situatie vind je een een objectieve norm waaraan je jouw vraag of stelling, of die van jouw onderhandelingspartner kan staven.

 

Wil jij oefenen in onderhandelen, en voortaan succesvol leven en ondernemen? Registreer je dan voor de volgende Businesslab Kick-off. Je krijgt er tips en tricks die je onmiddellijk kan toepassen om jouw leven en jouw onderneming succesvol te maken. De Businesslab Kick-off is hét netwerk- en marketingevent voor zaakvoerders van kleine ondernemingen. Schrijf je nu in.

Volgende week geef ik je nog een BONUS mee. Zo heb je geen enkele reden meer om angstig naar een onderhandeling te gaan.

 

Ik duim voor jouw succes!

An.

PS: Laat hieronder jouw reactie na of deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.