Klantgerichtheid 5 tips - Businesslab

Klantgerichtheid Cleveland Businesslab

Ik ben op weg naar de luchthaven van Cleveland OH, na vijf inspirerende dagen over marketing en klantgerichtheid met onze businessmentor Dan Kennedy en een aantal andere wereld top-marketeers.

Samen met An hebben we de laatste dagen heel wat taxi’s genomen. Het is heel interessant te zien hoe de chauffeurs het aanpakken.

De meeste cab drivers brengen jou netjes van plaats A naar plaats B, zonder meer.
Maar gisteren zaten we in de wagen van Eddie.

Niet zomaar een cab driver

Eddie brengt je, net als elke andere cab driver, ook van plaats A naar plaats B. Niks speciaals zou je denken.

Eddie doet er echter alles aan om van je rit een heel aangename én unieke ervaring te maken. Wanneer je bij hem in de wagen stapt, stuit je op een mand vol lekkers, waar je zomaar in mag grabbelen. In de deuren zitten flesjes water, waar je gratis eentje van mag nemen.
Eddie doet dit niet zomaar. Nee, hij doet dit in de hoop een grotere fooi en een betere score te krijgen van jou.

Klantgerichtheid: de strategie van Eddie

Zijn potje om de fooi te ontvangen is goed zichtbaar gepositioneerd. En om je het juiste voorbeeld te geven, zitten er ook al enkele briefjes in. Het best zichtbaar is dat briefje van 10 dollar. Zo stelt hij, zonder dat je het merkt, de verwachting voor een fooi duidelijk. En speelt hij in op je schuldgevoel. Want Eddie doet zoveel moeite om je op je gemak te stellen, daar verdient hij toch een tip voor?!

Eddie had er alles aan gedaan om een goeie rating en goeie fooi te krijgen.
Luister naar het hele verhaal over Eddie en ontdek waarom hij ook van ons die goeie rating  en die extra tip kreeg. 

Klantgerichtheid: 5 tips

Ben jij de “Eddie” van jouw business?

Wat kan jij doen, in jouw business, om net dat extraatje meer te krijgen. Om die extra ervaring te geven aan je klanten.

  • Iets weggeven (gratis water en versnaperingen);
  • Je associëren met bekendheden (de foto’s);
  • In de media komen (de screenshot van het TV-programma);
  • Een aantal zaken meegeven aan mensen om over na te denken (de gerichte vragenlijst);
  • Sociaal proof (de hoge tevredenheidscore);

Het zijn allemaal zaken die Eddie, binnen de beperkte context van zijn taxi, gebruikt. Dat maakt van hem een chauffeur met een uitstekende rating. En een goeie rating betekent meer ritten en meer tips.

Ik ben benieuwd.

Hoe maak jij het verschil met jouw onderneming?

Schrijf het hieronder in een reactie. Deel het artikel op je social media, we leren er allemaal van.

Of kom ons live ontmoeten op de Businesslab Kick-off.

Ik duim voor jouw succes,

Xavier

Interview Hendrick Dierendonck

Enkele weken geleden was ik op bezoek bij Hendrik Dierendonck. Hendrik Dierendonck is een slager, maar niet zomaar één!
Hij is slager met naam en faam, in binnen- en buitenland. Hij verkoopt niet zomaar vlees, maar vlees met passie voor kwaliteit, smaak en ontdekking. ;-) Echt!

Samen met zijn vrouw Evelyne nam hij destijds de slagerij van zijn vader over in Sint-Idesbald. En ondertussen bouwde hij niet alleen daar, maar over de hele wereld een reputatie uit. Zo gaf Hendrik het ambacht van de beenhouwerstiel een nieuw elan.

Naast Sint-Idesbald en Nieuwpoort is er sinds kort ook een slagerij in Brussel met verschillende ateliers.  Maar Hendrik heeft nog meer in petto.
De gerenommeerde slager Hendrik Dierendonck, runt ook zijn eigen restaurant: ‘Carcasse’ waarvoor hij niet alleen de grote winnaar werd van de Concept Restaurant Awards, maar waarvoor hij in november 2017 een eerste Michelinster kreeg.

“Vlees brengen met een verhaal,”

dat is wat Hendrik voor ogen had toen hij aan Carcasse begon.

‘Een verhaal waarin alles draait rond ambacht, terroir en pure passie, net zoals in de slagerij. 
Volgens mij heeft dat ook de doorslag gegeven bij deze awards. We werden beloond voor de dagelijkse strijd die we leveren om onze filosofie na te streven.’

Ontdek hier een kort stukje uit het interview met Dierendonck. Of ontvang het volledige interview door een antwoord op de vraag: “Door welke ondernemer word jij geïnspireerd?” achter te laten in het commentarenveld van dit blogbericht.

Wil jij nog meer tips over succesvol ondernemen en leven, en straks een ware Business & Life Boost meemaken?

Of wil je Xavier en mezelf LIVE ontmoeten?
Kom dan naar de Businesslab Jam. Registreer vandaag nog jouw zitje op www.businesslabjam.be en ontdek hoe ook jij jouw winst en vrije tijd kan verdubbelen.

Ik duim voor jouw succes!

An

PS. Inschrijven voor de Businesslab Jam te Gent kan nog tot 12.00 vandaag. Doe het dus snel: www.businesslabjam.be

 

iedere-dag-kwalitatieve-vragen-businesslab

Het is zover, we zijn verhuisd.

Vanaf vandaag opereren we vanuit een nieuw kantoor, een nieuwe stad en een compleet vernieuwde ploeg. Heel wat veranderingen die het resultaat zijn van heel wat voorafgaand denkwerk. En denkwerk dat staat gelijk aan ‘jezelf kwalitatieve vragen stellen’. Niet zomaar vragen natuurlijk. Vragen die kwalitatiever zijn dan vragen als: “Wat zullen we eten?” of “Welke pyjama trek ik straks aan?”.

Eén van mijn mentoren Bob Proctor, leerde me dat de kwaliteit van het leven recht evenredig is met de kwaliteit van de vragen die je stelt. En de antwoorden op die vragen houden je voortduderend gefocust op je pad.

Het denk- en vraagwerk van afgelopen weken resulteert daarom straks in meer groei, meer impact, meer voldoening en nog meer klantentevredenheid. ;-)

Zo zijn we helemaal klaar voor de volgende episode van Businesslab en de Businesslab Tribe.

iedere-dag-kwalitatieve-vragen-businesslab

Wat is een kwalitatieve vraag?

Met welke vragen loop jij dagelijks rond? En hoe kwalitatief zijn de vragen die je jezelf stelt?

Laat me je een voorbeeld geven: “Zal ik koffie nemen of eerder thee?” of “Doe ik vandaag mijn blauwe of eerder mijn grijze broek aan?” Het zijn taalkundig gezien goed opgebouwde vragen. Alleen is hier het punt: “Zijn deze vragen echt wel kwalitatief? En bevorderen ze jouw groeiproces?”

Wanneer je je dit soort vragen blijft stellen, raak je zelden of nooit verder dan wat je gewoon bent. De antwoorden komen vaak heel snel vanuit je oude gedachten- en gewoontepatronen.

Maar als je een stapje verder, een laagje dieper gaat, dan denk je niet alleen na over de keuze die je wil maken, maar veeleer over ‘de waarom’ van die keuze.

“Waarom zou ik koffie nemen en geen thee?(Of omgekeerd)” of “Waarom kies ik vandaag voor een blauwe broek en geen grijze?”

En wat maakt dat je kiest voor koffie? En niet voor thee? (of omgekeerd). Of wat maakt dat je kiest voor de blauwe broek? En niet voor de grijze broek?

De antwoorden die je op deze vragen krijgt, verruimen niet alleen je blik, ze geven je ook nieuwe mogelijkheden naar de toekomst toe. Van zodra jij jezelf zulke vragen durft te stellen, krijg je meteen ook meer ruimte om de situaties waar je vandaag niet tevreden over bent anders aan te pakken. En dat is wat succesvolle ondernemers dag in, dag uit doen. Ze stellen zichzelf de juiste vragen. Vragen die leiden naar goede antwoorden. Antwoorden die hen de weg wijzen naar hun droom, naar hun doel.

Heb je hiervoor een zetje nodig? Schrijf je dan vandaag nog in voor het volgende Businesslab Event.

Wat dan ook: De tijd die je investeert in het stellen en beantwoorden van kwalitatieve vragen, is een serieuze en meer dan renderende investering in jezelf én in je business. Dus zeker geen verloren of weggesmeten tijd.

Durf je wel?

Vaak zijn we (onbewust) bang om onszelf vragen te stellen. Dit uit onzekerheid of uit angst. De angst voor de confrontatie met onszelf. De angst voor de mogelijke antwoorden die we zouden krijgen. Jezelf kwalitatieve vragen stellen is een beetje als in de spiegel kijken.

In de spiegel zien we niet steeds wat we zouden willen zien en daarom vraagt het moed. Toch is het net door onszelf vragen te stellen – of door in de spiegel te kijken – dat we kunnen ontdekken wat er anders of beter kan. Enkel zo groeien we verder en blijven we onszelf inspireren of uitdagen. En dat is de weg naar succes. ;-)

Je kan je ook laten inspireren op één van de Businesslab Kick-off’s zodat je jezelf betere vragen leert stellen. Nieuwe vragen resulteren direct in nieuwe antwoorden wat je tot nieuwe inzichten brengt. En deze inzichten??? Die brengen je sneller of gemakkelijker bij jouw doel.

Door onszelf heel wat vragen te stellen kwamen we erachter dat wij makkelijker, efficiënter en beter zouden werken mochten we vanuit Gent opereren. Minder logistiek, minder weg-en-weer-gerij, meer tijd en meer rust. Het was best een serieuze eye-opener en die had heel wat gevolgen. Gevolgen waar we best wat schrik voor hadden. Maar vandaag zijn we heel erg blij. Blij dat we de knoop hebben doorgehakt. Blij dat we de stap gezet hebben. Blij met de nieuwe en efficiëntere manier van werken. Onszelf kwalitatieve vragen stellen is iedere keer weer een uitstekende investering.

Laat je ook inspireren

Je kan jezelf kwalitatieve vragen stellen. Dan inspireer je jezelf. Maar laat jij je al eens inspireren door anderen?

Ontmoet Xavier en mij live op één van de volgende Businesslab events. We inspireren je graag

  • zodat je sterker wordt,
  • zodat je jezelf straks beter in de markt zet,
  • zodat je meer inkomsten binnenhaalt,
  • en meer rust ervaart.

Alleen is maar alleen. En samen zijn we zoveel sterker. We kunnen zoveel leren van elkaar.

Registreer vandaag nog jouw plek voor het volgende Businesslab Event.

Ontmoet ook andere Businesslab Tribers. Eén voor één zelfstandigen op weg naar ondernemerschap, in volle groei en met heel veel goesting. Deel dit blogbericht ook op jouw social media door op één van de icoontjes te klikken.

In afwachting jou er te ontmoeten, duim ik voor jouw succes!

An

PS: Deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.

huren-kopen-businesslab

huren-kopen-businesslab

Deze morgen las ik een inspirerende quote.

“Er bestaat maar één zekerheid: Niets blijft zoals het is.”

En dat geldt zeker voor eenmanszaken en kleine BVBA’s :-) .

Elke dag komen er nieuwe uitdagingen op jouw pad, ontmoet je nieuwe mensen, beland je in nieuwe situaties. En net dat maakt het ondernemerschap zo boeiend.

Bij Lernout en Hauspie

Zo keek ik rond in onze huidige kantoorruimtes en bedacht het volgende:

Toen we van start gingen met Businesslab huurden Xavier en ik een herenhuis in het centrum van Ieper. Het was onze privéwoning. Businesslab begon dan ook als een kitchen table business. Maar al snel werden er 3 ruimtes ingepalmd en gevuld met bureaus en kasten.
Ja… We waren superfier op onze kantoren.

Maar ons team en de logistiek breidden uit: extra bureautafels, een geluidsinstallatie, verlichting, banners, spandoeken… Daarbovenop ontwikkelden we DVD’s, boeken, zelfstudiepakketten… Binnen de kortste keren was het pand veel te klein.

Dus gingen we op zoek naar een nieuwe locatie. Die vonden we in één van de bedrijvencentra in Ieper. Het werd een stukje ;-) van het vroegere gebouw van Lernout en Hauspie. Daar huurden we 2 grote lokalen af.

Van 8900 naar 9051

En nu…??

Nu staat onze verhuis naar Sint-Denijs-Westrem (in Gent) voor de deur. Eén dezer dagen verlaten we Ieper en trekken we naar Sint-Denijs-Westrem. Dit zorgt voor ons voor minder rompslomp:

  • minder weg en weer gesleur
  • minder tijdverlies
  • meer mogelijkheden

Wat zijn we blij dat we ons 4 jaar geleden niet hebben laten verleiden om te investeren in de aankoop van een mooi pand in Ieper! Dan betaalden we nu nog de notariskosten af. En zaten we gevangen in onze zelfgebouwde gevangenis. ;-( Door toen te kiezen om te huren, zijn we vandaag des te vrijer. Wat een geluk, want

Niets blijft zoals het is…

Ga jij voor groei en ontwikkeling?

Ga dan op zoek naar wat voor jou vandaag, maar ook morgen de beste oplossing is. Durf vooral out of the box denken. Bekijk welke pistes er voor jou openliggen. Hoe gek ze in eerste instantie ook lijken.

Laat ook het Vlaamse idee: “Huren is weggesmeten geld” los. Huur betekent in de meeste gevallen inderdaad wat meer betalen, maar het voorkomt dat je jezelf vastzet.

Je blijft over liquiditeit beschikken die je bijvoorbeeld kan inzetten om jouw marketing te verbeteren, jouw team uit te breiden… Want niet jouw eigendom zorgt voor klanten en meer vrije tijd. Wel je marketing en de manier waarop jij jouw onderneming leidt.

Bezin dus eer je koopt en stel jezelf de vraag: “In hoeverre zet ik hiermee de groei van mijn onderneming vast?”

Wij zijn alvast dolblij dat “onze eigendom” onze groei niet belet. Onze vrijheid geeft ons de mogelijkheid om te verhuizen en alle mogelijke groeikansen te grijpen.

Ik ben benieuwd

Welke zaken ondermijnen jouw groei? Of waarover twijfel jij als het gaat over de vraag: Kopen? Of huren?

Vertel het ons. We kunnen alleen maar leren van elkaar. Laat jouw reactie achter in het commentarenveld.

Ik duim voor jouw succes!

An

10-tips-beter-ondernemen-businesslab

Ben je iemand die wil groeien? Ben je iemand die voortdurend zoekt naar hoe het beter kan? Hoe je zelf een beter persoon kan zijn? Ja?

Bekijk dan het filmpje dat ik voor jou maakte:

 

#1 Uitdaging

Maak een lijst van alle dingen die je graag anders wil in je leven. Schrijf alles op een blad, een voor een. Naast elke uitdaging schrijf je een mogelijke oplossing. Hou deze lijst goed bij. Hij dient als hulpmiddel. Bovendien is het fijn om bij te houden hoeveel vooruitgang je elke dag maakt.

#2 Spiegel

Om je te helpen in jouw persoonlijke ontwikkeling, is het essentieel dat je eerst jezelf graag ziet. Zie eerst jezelf graag, en dan pas de andere. Kijk 2 à 3 keer per dag in de spiegel naar jezelf. Glimlach! En vertel jezelf dat je jezelf leuk vindt. Kijk naar de aspecten die je zelf goed vindt, en concentreer op die zaken.

#3 Doelen

Focus op wat je wil met je leven. De dingen die je nog wil doen, de dingen die je nog wil kopen. Schrijf ze op. Hou ze dicht bij jou (misschien in jouw agenda?) zodat ze je motiveren. Deze lijst helpt je om de nodige stappen te zetten om jouw doelen te bereiken.

#4 Visualiseer

Bij deze stap heb je je verbeeldingskracht nodig. Beeld jezelf in als een zelfzekere, succesvolle persoon. Nu en in de toekomst. Maak het beeld zo echt als je kan. Gebruik kleuren, zodat de beelden blijven plakken in je onderbewustzijn.

#5 Houding

Werk aan je houding en hoe je je voelt als je over straat wandelt. Adem rustig, doe je hoofd omhoog en recht je rug. Glimlach terwijl je wandelt. Voel het zelfvertrouwen stralen.

#6 Gezondheid

Blijf fit en gezond. Beweeg elke dag, al is het maar een wandeling van een kwartier. Eet ook elke dag een stuk fruit, en voldoende groenten.

#7 Evaluatie

Evalueer elke dag welke stappen je moet zetten om je doelen te bereiken. Stel haalbare doelen op voor jezelf. Haal je een doelstelling niet, stel je doel dan bij. Geef jezelf een motiverend schouderklopje

#8 Falen

Als je nooit faalt, dan slaag je nooit. De meeste succesvolle mensen op deze planeet hebben zwaar gefaald voor ze succes bereikten. Feit is: ze gaven nooit op. Dat is wat hen net succesvol maakt. Wees vastberaden en vindingrijk. Het zijn niet de slimste koppen die hoge toppen scheren – wel mensen met de grootste wilskracht.

#9 Goede daad

Doe elke dag iets goed voor iemand anders. Het geeft jou een goed gevoel. Tegelijk zorgt het ervoor dat je de juiste mensen en situaties aantrekt in jouw leven.

#10 Uniek

Herinner jezelf eraan dat je uniek bent. Jij – en enkel jij – hebt de controle over je leven. Jij staat in voor je eigen succes. Gooi jezelf in het leven en verander het vandaag.

Ik ben benieuwd

Wat doe jij om jezelf te verbeteren?

Ik duim voor jouw succes!

An

Businesslab-steunt-Awel


In deze Ondernemerstip neem ik je mee naar de Mastermind-sessie van donderdag 18 januari. Op deze maandelijkse brainstormsessie hadden Xavier en ik een speciaal iemand te gast: Sibille Declercq, coördinator van de vzw Awel. Zij kwam langs om een cheque van maar liefst €2300 in ontvangst te nemen.

Die cheque gaven we niet zomaar… Stap je even mee in ons verhaal?

Alles begint met geven

Je hebt het ongetwijfeld al eens zien passeren, ons motto :-)

Verdubbel je winst en verdubbel je vrije tijd, binnen het jaar.

Onder dat motto begeleiden Xavier en ik eenmanszaken en zaakvoerders van kleine ondernemingen op weg naar succes. Onze ondernemers nemen we mee in een parcours van verandering, inspiratie en leermomenten. Voor de meeste ondernemers begint hun succesverhaal op de Businesslab Kick-off, waar we ondernemers aanzetten om met volle goesting een succes te maken van hun onderneming.

We zijn erg dankbaar voor wat Businesslab vandaag al heeft bereikt. Onze eigen winst en onze eigen vrije tijd verdubbelen ook elk jaar. Sinds onze start, intussen bijna vier jaar geleden, mogen we wel zeggen dat Businesslab is uitgegroeid tot een toonaangevende speler.

En dat komt door één sleutelwoord: geven.

Alles begint met geven.

Vrijgevigheid is een van de waarden waarop Businesslab gebaseerd is. Je vindt ze zelfs terug op onze website. We geloven dat alles in het leven begint met geven.
Je geeft eerst iets aan de ander. En wat je geeft, komt op de een of andere manier naar jou terug.

Net daarom wilden we het succes van onze onderneming delen met de buitenwereld. Hoe fijn is het niet om jouw successen te delen :-) En zeker ook om de maatschappij iets terug te geven.

Als ouders zijn we naïef

Op de vorige Businesslab Kick-off verwoordde een deelnemer het zo mooi: “Als ondernemer mag je niet vergeten dat geven loont.”
En dat klopt helemaal! Vandaar het initiatief, om een actie op poten te zetten voor het goede doel.

Onmiddellijk dachten we aan de vzw Awel, de vroegere Kinder- en jongerentelefoon. Kinderen liggen ons immers nauw aan het hart liggen. Want naast businesspartners vormen Xavier en ik ook samen een nieuw samengesteld gezin met 6 kinderen.

Ik weet nog goed toen ik één van de campagnefilmpjes van Awel (www.ikgeeftijd.be) hoorde. Ex-K3 Kristel Verbeke vertelde in het filmpje het volgende:

Ik geloof dat elk kind recht heeft op een professioneel luisterend oor. En als ouder zijn we vaak naïef en denken we dat onze kinderen ons alles komen vertellen. Dat is niet zo.

Ook ik als mama van 3 + 3 kinderen ervaar dit elke dag. Ik zou dolgraag willen geloven dat mijn kinderen me alles komen vertellen. Maar ik weet wel beter.

En dan ben ik blij dat er organisaties als Awel bestaan. Het zijn mensen die luisteren naar kleine, maar ook naar grote uitdagingen van kinderen en jongeren.

Awel, dat lucht op!

Hoeveel deugd doet het niet, om eens gewoon te vertellen wat er op je lever ligt? Aan iemand die geen oordeel velt, maar die er gewoon is voor jou? Aan iemand die gewoon luistert? Awel, dat lucht op!

En “gewoon eens vertellen”, dat willen erg veel kinderen…

Wist je dat Awel vorig jaar via hun oproepnummer 102 zo’n 33.253 oproepen kreeg? Ik schrok me een bult toen ik dit overweldigende aantal las… Hier is duidelijk nood aan.
En ik schrok opnieuw, toen ik las dat de vzw op dit moment slechts 1 op de 8 oproepen kan beantwoorden.

Door de gedrevenheid van de vzw én onze persoonlijke achtergrond, kozen Xavier en ik voor Awel. Kinderen en jongeren ondersteunen door onbevooroordeeld te luisteren naar hun kleine en grote uitdagingen. Dat is toch het minste wat we kunnen doen.

We doen verder in 2018

Onze actie? Die ging als volgt:

  • Elke maand sturen we de maandelijkse Gazet van Businesslab uit. Behalve in december. De productiekost ging volledig naar het goede doel.
  • Ook geen kerstkaarten dit jaar. Onze (nieuwjaars)wensen kunen we ook gewoon vertellen. Het geld dat we als onderneming zouden gebruiken om kerstkaarten op te stellen en te verzenden, ging ook naar Awel.

Zo kwamen we aan een bedrag van € 2300. Zo zie je maar: soms hoef je geen grote veranderingen teweeg te brengen in jouw onderneming, om een grote verandering in de maatschappij teweeg te brengen!

Met dit bedrag geven we Awel een duwtje in de rug: ze kunnen 5 vrijwilligers opleiden en hen voorzien van alle materiaal om onbevooroordeeld te luisteren naar kinderen en jongeren.

Maar ze kunnen nog hulp gebruiken…

Dus gaat Businesslab in 2018 op hetzelfde elan verder en zamelen we opnieuw geld in. Op elke trainingsdag zullen we notitieschriften verkopen. De bijdrage die onze ondernemers betalen voor deze schriften schenken we integraal naar Awel.

Awel, dat maakt me blij. Al zeg ik het zelf ;-)

Ik ben benieuwd

Welke bijdrage geef jij terug aan de wereld?

Vertel het mij hieronder in een reactie in het commentarenveld en laat je ook inspireren door de commentaren van anderen. Ze brengen jou zeker op ideeën.

Het enige wat je moet doen, is hieronder een reactie plaatsen met jouw naam en voornaam. Je e-mailadres wordt niet zichtbaar.

Ik duim voor jouw succes!

An

 

 

Direct meer winst boeken met het geheim van Disney

onderneming-groeien-vraag-miljoen-businesslab

Vorig jaar verwelkomde Disneyland 16,5 miljoen bezoekers. Iedereen is welkom in het pretpark.
Maar enkel een beperkt groepje van 12 mensen kan genieten van een extreem exclusieve avond. Het is een van de geheimen van Disneyland. En daarvan kan jij heel veel leren voor jouw business…

Dessert op het dak

Voor een bedrag van maar liefst 15.000 dollar biedt Disney een diner aan in het 21-Royal restaurant. Het is een geheim restaurant, dat gelegen is boven de attractie van Pirates of The Caribbean. Een theatrale suite, die oorspronkelijk bedoeld was als privéverblijf voor Walt Disney en zijn vrouw Lillian.

Tijdens de aperitief (het Amerikaanse cocktail hour) kunnen de gasten op hun eentje op ontdekkingstocht gaan door het verblijf. In elke kamer staat hen een verrassing te wachten. Er zijn opgeleide gidsen aanwezig om de gasten meer info te geven over de geschiedenis van het verblijf.

Ook de privétuin op het dakterras is tijdens de aperitief toegankelijk voor de bezoekers. Op het einde van de avond worden de gasten er verwacht voor de koffie en het dessert, terwijl ze genieten van het schitterende vuurwerk.

Tussen de aperitief en het dessert door, verorberen deze 12 gasten een 7-gangen-menu met aangepaste wijnen, gepresenteerd door de twee chefs en de sommelier. Zij vertellen tijdens elke gang een verhaal over de geheimen van Disney.

“Maar mijne business is anders”

Natuurlijk reageer jij nu onmiddellijk dat jij met je onderneming Disney niet bent.
Ik stel je gerust: ik ook niet.

Op een simpelere, meer bescheiden manier dan Disney heeft Businesslab de Vision Day uitgewerkt.

Wie één van de groepstrajecten van Businesslab volgt, kan één dag lang met An en ik alleen aan tafel zitten. Deze one-on-one coaching is exclusief en niet voor iedereen toegankelijk.

Daag jezelf uit. Waarop zit een (klein) deel van je klanten te wachten? Op welke manier verwacht men van jou om iets toe te voegen aan jouw onderneming, iets dat zo exclusief is? Iets dat niet voor iedereen is.

Sommige van jouw klanten (en vooral de kapitaalkrachtige) zijn niet eens geïnteresseerd in jouw standaard aanbod.

Wat unieks en exclusiefs wordt er van jouw kleine onderneming verwacht dat er bijkomt in het aanbod?

Vraag van 1 miljoen

Wel, dat is een vraag die 1 miljoen euro waard is.
En in plaats van die vraag aan jou voorbij te laten gaan…

Waarom ga je deze uitdaging niet aan? En werk je niet hard om die vraag te beantwoorden?

Dit is een interessante vraag om mee aan de slag te gaan.
Hoe komt de uitbater van een pretpark, dat gebouwd werd voor kinderen, erbij om plots diners te verkopen aan 15.000 dollar? Of huwelijken aan 180.000 dollar?

Die beslissing viel zeker niet vanuit het denken van de onderneming waarin ze TOEN werkten.

Ik wil dat je bij het volgende eens stil staat:

Als jouw onderneming vandaag dezelfde is als 5 jaar geleden, dan heb je waarschijnlijk over 5 jaar geen onderneming meer.

Toen Disneyland het pretpark opende, was het bedrijf actief in de amusementsector. Dat is vandaag ook het geval. En dat zal altijd het geval blijven.

Maar kijk eens naar al die andere sectoren waarin ze zich hebben ingewerkt en waarin ze zich blijven nestelen. Disneyland heeft een spinnenweb van verschillende sectoren rond zich geweven.

Dus hoe zit het met jou?

Ik ben benieuwd

Hoe ga jij anders naar jouw zaak kijken en ervoor zorgen dat je een buitengewone (en dure) ervaring levert aan topklanten?

Vertel het mij hieronder in een reactie in het commentarenveld.

Laat je inspireren door de commentaren van anderen. Ze brengen jou zeker op ideeën. Dat is ook de kracht van het Businesslab-netwerk en de Businesslab Tribe.

Het enige wat je moet doen, is hieronder een reactie plaatsen met jouw naam en voornaam. Je e-mail wordt niet zichtbaar.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier

PS: Wil je meer weten over hoe je jouw onderneming doet groeien, terwijl je tegelijk meer vrije tijd overhoudt?
Kom naar ons volgende kennismaking event: de Businesslab Kick-off

zet jezelf buiten concurrentie - businesslab

Heel wat businesses hebben zichzelf gedegradeerd tot koopwaar.
Kappers, schoonheidsspecialisten, websitebouwers, restaurants, bouwondernemingen, consultants, noem maar op. Ze ontsnappen er niet aan.

Concreet: de markt wordt tegenwoordig gedomineerd door producten en diensten die geen enkel onderscheidend vermogen hebben.

Tijdens het shoppen zie je vaak 3 of 4 identieke zaken in dezelfde straat. Het enige verschil is de kleur en de grootte van het uithangbord. Deze zaken concurreren op de prijs om hetzelfde soort klanten aan te trekken.

Bijgevolg is de winstmarge belachelijk laag.

Jezelf als verschil

Een manier om dit te voorkomen is door

JEZELF te positioneren als HET verschil.

Daarmee bedoel ik niet dat je je zaak een fancy naam geeft, of dat je de beste koffie serveert als er een klant je zaak binnenkomt.
Neen, deze dingen zullen jouw onderneming niet positioneren als DE zaak waar je als klant écht moet zijn.

Ik heb het over dat één iets dat niemand anders kan gebruiken in zijn marketing. Iets dat niemand kan kopiëren, stelen of dupliceren. Iets dat veel belangrijker is dan je beste producten, jouw beste service, of jouw uitgebreide openingsuren.

Het is… jouw persoonlijkheid.

Als heel je business doordrongen is door jouw persoonlijkheid, dan speel je in een andere categorie. Er is geen competitie meer.

Geen concurrentie meer

Niemand kan met jou of met jouw diensten/producten concurreren als die overgoten zijn met wie je bent, met je persoonlijkheid. Laat zien WIE je bent, veel meer dan WAT je hebt.

Hier zijn enkele ideeën. Tijdens de Businesslab Kick-off ontdek je er nog heel wat meer.

  • Je kan je persoonlijkheid in jouw e-mails steken, of in een Ondernemerstip als deze. Wat en vooral hoe je het vertelt of schrijft maakt jou uniek.
  • Ook op je website vertel je wie je bent.
  • Nog straffer: zet jezelf in beeld. Gebruik video om jezelf te laten zien aan de buitenwereld.

Tegenwoordig hebben we allemaal een camera op zak: onze smartphone. Zet de camera aan, vertel je eigen verhaal. En gooi het resultaat online. Neem een kijkje op ons YouTube kanaal met onder andere onze Kerstboodschap. En vergeet niet op “Abonneren” te drukken.

“Ja maar, Xavier, niemand doet dat in mijn branche!” hoor ik je zeggen.

Goed nieuws :-) Dan ben je de eerste. En val je zeker op.

Toegegeven, in het begin voelt het een beetje ongemakkelijk.
Maar geloof mij, het is de moeite waard. Je wil het gezicht zijn van je zaak.

Het gezicht van je zaak

Ik geef je iets mee waar vele ondernemers zich niet van bewust zijn:

Verkoop heeft alles te maken met de mens, niet met het product of dienst.

Vandaag zien we dat ons concept van businesscoaching overgenomen wordt. Hetzelfde geldt voor een aantal zaken die we zeggen en doen.
zet jezelf buiten concurrentie - businesslab

Zeg maar gerust: het concept wordt gekopieerd. Maar onze unieke stijl, ons optreden als man en vrouw, als businesspartners en als businesscoaches, dat maakt ons en Businesslab uniek. Dit is de reden waarom toen An en ik startten met Businesslab, we onmiddellijk hebben besloten dat wij samen het gezicht van ons bedrijf gingen zijn.

En weet je wat? Hoe meer de “anderen” ons kopiëren, hoe groter en zichtbaarder de verschillen worden :-)

Ik ben benieuwd

Hoe kom jij naar buiten als het gezicht van je zaak? Hoe steek jij jouw persoonlijkheid in jouw dienst of product?

Vertel het mij hieronder in een reactie in het commentarenveld.

Laat je inspireren door de commentaren van anderen. Ze brengen jou zeker op ideeën. Dat is ook de kracht van het Businesslab-netwerk en de Businesslab Tribe.

Het enige wat je moet doen, is hieronder een reactie plaatsen met jouw naam en voornaam. Je email wordt niet zichtbaar.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier

PS: Wil je meer weten over hoe je jezelf uniek positioneert, hoe je je autoriteit in de markt zet en ervaren wat Businesslab nu écht uniek maakt?
Kom naar de Businesslab Kick-off. Je vindt hier alle praktische info: www.businesslab.be/kick-off

Hier An en Xavier, thuis van bij de kerstboom!

Het is kersttijd, en we willen jou bedanken. Want jij bent dit jaar in ons leven geweest. En jij deed ons groeien.

Hoewel we jou dankbaar zijn, krijg je van ons toch geen kerstkaart in de bus…

Kijk hieronder naar de video, en we vertellen je welke actie Businesslab op poten zet in het kader van de Warmste Week.

We duimen voor jouw succes!

An & Xavier

concurrentie-businesslab

concurrentie-businesslab

Ik vergeet de olympische halve finale van de 100 meter in 2016 nooit meer. Usain Bolt finisht (zoals gewoonlijk) als eerste.

Hij kijkt in de camera en lacht ontspannen bij zijn aankomst! Het wordt al snel het beeld van het jaar.

Keer op keer wint Bolt met sprekend gemak. Toch ervaart hij dezelfde weersomstandigheden en dezelfde ondergrond als zijn concurrenten.

“Hard trainen! Zich kapot werken!” zou ik vroeger gedacht hebben. Maar nu weet ik wel beter. Want wat met die andere atleten? Werken zij niet hard? Waarom kennen zij geen succes?

Met dezelfde vragen denk ik na over mijn ervaringen met succesvolle en minder succesvolle ondernemers. Ik besef:

Het gaat niet om harder werken dan jouw concurrent, maar slimmer werken.

Voordelen van concurrentie

Stel je voor dat je geen concurrenten hebt. Dan krijg je al snel een serieus probleem met je product en doelgroep. Want als er geen concurrentie is, is er geen markt. Concurrentie zorgt voor:

  • Betere kwaliteit
  • Meer keuze
  • Innovatie

Concurrentie werkt dus stimulerend. Door jouw concurrenten wil je beter de klant en de markt bedienen. Ze zorgen dat jij het beste uit jezelf haalt. Geef toe: zonder McDonalds zou Quick hetzelfde bedrijf niet zijn.

Panikeer niet bij de aanwezigheid van concurrenten. Integendeel.

Open je ogen en oren en zoek de voordelen.

Het misschien een idee om samenwerkingen aan te gaan?

Zorg vooral dat jij sterk staat. Zet jezelf duidelijk in de markt zodat klanten jouw meerwaarde zien.

Met de volgende tips help ik je verder!

# 1 Duidelijke zelfkennis

In wat blink jij uit? Wat maakt jouw onderneming uniek?

Ga na wat jouw sterktes zijn. Zo word je een zelfzekere ondernemer en sta je recht in je schoenen.

Ga ook jouw drijfveren na. Want: je drijfveren bepalen jouw passie. Passie is een noodzakelijk ingrediënt voor een succesvolle ondernemer.

Eens je jouw sterktes voor ogen hebt, is het des te eenvoudiger om jouw klanten te overtuigen, aan jou te binden… Maak zelfkennis dan ook de basis van jouw communicatie naar de buitenwereld. Zorg dat je het verschil maakt.

Doordat klanten jouw sterktes kennen, verwijzen ze al snel vrienden en familie door naar jouw onderneming. Het geeft enorm veel voldoening als tevreden klanten jou aanraden in hun omgeving. Op die manier creëer je expertise.

# 2 Expertise profileren

Ik ben ervan overtuigd: jij bent een krak in jouw vak. Jij bent een expert. Dat is nu eenmaal zo, als je doet wat je graag doet :-).

Erken dan ook jouw expertise! Zet jezelf in de markt als de expert in jouw vakgebied. Klanten zien jou dan als de deskundige. Ze zoeken niet langer naar een andere optie bij jouw concurrenten.

Op de Businesslab Discovery Days leg ik je uit hoe je jezelf transformeert naar expert. Want je hébt de middelen om een expert te worden. Tenminste, als je je richt tot een beperkte doelgroep.

Businesslab is het perfecte voorbeeld. Met onze tweedaagse businesscoaching richten we ons uitsluitend op eenmanszaken en zaakvoerders van een kleine BVBA, die al minstens één jaar bezig zijn. Geen starters, geen bijberoepers… In deze doelgroepbepaling zit de kracht van de Businesslab Discovery Days. Net dat is de reden waarom onze deelnemers prachtige resultaten neerzetten dankzij deze tweedaagse topcoaching.

Ik ben benieuwd

Hoe profileer jij je als de expert die je bent?

Vertel het mij hieronder in een reactie in het commentarenveld.

Laat je inspireren door de commentaren van anderen. Ze brengen jou zeker op ideeën. Dat is ook de kracht van het Businesslab-netwerk en de Businesslab Tribe.

Het enige wat je moet doen, is hieronder een reactie plaatsen met jouw naam en voornaam.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier.

PS: Deel dit artikel met collega-ondernemers. Deel het op social media met de knoppen hieronder. Zo zorgen we samen voor zelfzekere ondernemers met passie!