wauw-factor-businesslab

wauw-factor-businesslab

Tv’s koop je overal. Webbureaus schieten als paddenstoelen uit de grond. Schoonheidsspecialisten en boekhoudkantoren vind je op elke hoek van de straat. En van coaches en consultants heb je er al 13 in een dozijn.
Kortom, je klant kan overal terecht.

Ook online.

Daarom moet jouw product of jouw dienst niet alleen verkoopbaar zijn, het moet er ook uit springen, het moet het verschil maken.
Vandaag meer dan ooit.

In de oude economie wist de leverancier alles af van zijn product/dienst, terwijl de niet-wetende consument niet anders kon dan zijn reclameboodschap slikken. Nu 
leven we in een nieuwe economie.

De consument heeft toegang tot allerlei bronnen die hem informeren en die hem uiteindelijk helpen om zijn beslissing te vormen.

Eenzijdig denken vanuit de richting van de leverancier is achterhaald. 
De klant kijkt en denkt mee,
waardoor er tweerichtingsverkeer ontstaat.
Noem het gerust een relatie. 
En dat is nieuw.

Jouw product moet de nodige WAAW-factor hebben

Wie wil scoren bij de consument moet daarom aan zijn verkoopbaar product 
een stevige WAAW-factor toevoegen.

Stel dat twee leveranciers een vergelijkbaar product of gelijkaardige dienst aanbieden.
Bij wie bestel je dan? 
Bij de goedkoopste?

Niet noodzakelijk.

Je bestelt bij diegene die jou ervan overtuigt dat zijn dienst/product anders is dan de andere.

  • Zijn dienst of product biedt een exclusieve meerwaarde.
  • Zijn dienst of product is uniek.
  • Zijn dienst of product is leuk.
  • En er bestaat geen alternatief voor zijn dienst of product.

Een dienst/product dat aanslaat, heeft een stevige & aantrekkelijke WAAW-factor nodig. Het moet voldoet aan deze 3 voorwaarden (over de eerste 2 had ik het vorige week):

  1. Nodig
  2. Efficiënt en functioneel
  3. Waaw-factor

Alleen als jouw dienst/product aan deze 3 voorwaarden voldoet zal het scoren.

De WAUW-factor in de praktijk

Ik geef je enkele voorbeelden.

Gewone shampoo…

  • is efficiënt & functioneel.
  • hebben we zeker en vast nodig
  • heeft niet echt een WAAW-factor. (leuk of uniek)

Mocht jij nu op de markt komen met een luizenshampoo:

  • Die heeft iedereen in zijn leven ook wel eens écht nodig
  • Die ook echt functioneel en efficiënt werkt
  • Eén die bovendien nog eens lekker ruikt (wat niet zo gewoon is) én niet prikt in de ogen…

Dan zit je écht goed. Je shampoo is dan een product dat men écht wel nodig heeft, dat functioneel is en tegelijkertijd ook uniek is. Een echte WAAW-factor dus.

Een marketingboek…

  • is leuk om te hebben 
om hier en daar een oefening te doen 
en om tot nieuwe inzichten te komen.
  • Het is misschien zelfs nodig als ondersteuning.
  • Maar het is niet functioneel, 
want kennis zonder ervaring of kennis zonder actie is waardeloos. En we weten het allemaal: uitstelgedrag ligt op de loer.

Fidget spinners…

  • Van die ronddraaiende schijfjes. 
Ze zijn (waren) op z’n minst leuk en uniek. Een WAAW dus.
  • Niemand zat er echter op te wachten. 
Niet écht nodig dus.
  • Functioneel en efficiënt? Daar valt over te discussiëren.

Gevolg? Het werd een seizoensproduct. Ze waren een kort leven beschoren. Leuk dus voor héél even.

Pas op!
Super voor de creatieveling die dit op de markt zette. Ik kijk ernaar op. Je moet er maar op komen. Het werd écht wel een succes.

Dus als jij zulke zaken kunt verzinnen. Ga zeker je gang. Ik houd je zeker niet tegen. DOEN!

Voorbeeld: de 3 noodzakelijke voorwaarden van de Businesslab Kick-off

Nodig:

Eenmanszaken en zaakvoerders van kleine ondernemingen zijn op zoek naar meer balans, werk-privé. 
Dat wil zeggen: ze willen meer klanten en meer winst, maar ook meer vrije tijd.

De Businesslab Kick-off linkt dan ook werk, leven en spel (WORK • LIVE • PLAY) terug aan elkaar. 
Zodat je gauw weer doet waar je energie van krijgt. Zonder geldzorgen.

Efficiënt & functioneel:

Tijdens de Businesslab Kick-off (en tijdens onze groeitrajecten) doe je niet alleen kennis op, 
je gaat ook effectief door de ervaring en je gaat over tot actie.
We nemen je mee van punt A naar punt B. En dat zorgt voor resultaat en efficiëntie.

De WAAW-factor:

  • We combineren zakelijke en persoonlijke vaardigheden tot een mix van kennis, ervaring, muziek en energie.
  • We houden ervan heel dicht bij onze deelnemers te staan.
  • We geven onze seminars in het Nederlands.
  • We geven ze als duo. Dat wil zeggen: twee verschillende energieën en stijlen.
  • We ondersteunen onze kennis met onze eigen ervaringen, passen zelf toe wat we meegeven zodat we zeker zijn dat alles werkt.
  • En niet te vergeten: we boeien op een unieke manier. Zonder PowerPoint en met veel interactie.

Wat is jouw WAAW-factor?

De WAAW-factor voegt een meerwaarde toe zodat jij je onderscheidt van de rest.

Hoe groter die meerwaarde, hoe groter de kans dat jouw dienst/product een topper wordt.

Ik ben nieuwsgierig naar jouw WAAW-factor. Wat maakt jouw product of dienst vandaag al aantrekkelijk of opvallend? En in welke mate voldoet jouw product/dienst aan de 3 voorwaarden van hierboven?

Deel het hieronder in het commentarenveld. Op die manier krijg je waardevolle feedback.

Wil je nog meer tips die je vooruit helpen? Dan is de Businesslab Kick-off een echte aanrader. Klik hier voor meer info & gratis tickets.

Ik duim voor jouw succes!

An

PS: Deel dit artikel ook op Facebook, Twitter en LinkedIn. Je zal er jouw collega’s een plezier mee doen.

Een goed verkoopbaar product

goed-verkoopbaar-product

Xavier & ik zitten op dit moment in Hondon, in Spanje, voor de exclusieve Visionweek. Gisteren zaten we zo’n twee uur op het vliegtuig, en al snel ging het over vorige week donderdag. De derde donderdag van de maand is bij Businesslab een speciale dag. Niet enkel voor ons, maar ook voor een 100-tal ondernemers met goesting. Elke derde donderdag van de maand zitten we met z’n allen samen voor een intensieve Mastermind-sessie.

Ik kon het niet laten om Xavier een korte samenvatting te geven van een opmerkelijk gesprek. Ik zat aan tafel met 5 ondernemers, uit totaal verschillende branches.

Ik zit met een nieuw idee, An. Kan je mij vertellen of dit zal aanslaan? Zit hier wel iemand op te wachten?

Een goed verkoopbaar product Het is een vraag die ik vaak hoor bij starters, maar zeker ook bij geroutineerden in het vak.

Ik vermoed zelfs dat iedereen bij de lancering van een nieuw product of dienst met deze vraag worstelt.

  • Zal het lukken?
  • Zal mijn product/dienst de markt bekoren?

En uiteraard ben ik niet helderziend en kan ik niet in de toekomst kijken.

Een goede marketingstrategie is daarom heel erg belangrijk. Van levensbelang zelfs.
Maar hoe je het nu draait of keert, alles begint met een goed product.

2 voorwaarden voor een goed verkoopbaar product.

Daarom antwoord ik op de vraag: “Heb ik een goed verkoopbaar product (of verkoopbare dienst)?”
ook steeds met een vraag:

  1. Is jouw nieuwe dienst of jouw nieuw product verkoopbaar?
  2. En in welke mate heeft jouw dienst/product een WAAW-factor?

Laat ik het vandaag hebben over de eerste vraag: Is jouw nieuw product verkoopbaar?
Dan vertel ik volgende week wat meer over de WAAW-factor.

OK?

Vooraleer jouw product goed verkoopbaar is,
moet het in de eerste plaats verkoopbaar zijn.

Dat wil zeggen:

1 Jouw dienst/product moet relevant of nodig zijn

Stel jezelf de vraag:

  • Is mijn dienst/product relevant voor mijn doelgroep?
  • Lost mijn dienst/product een probleem op van mijn doelgroep?
  • In welke mate vervult mijn dienst/product de behoefte van mijn doelgroep?

Is dat nog niet zo? Stel dan alles in het werk om de pijn van jouw klanten te achterhalen.

De klant is niet op zoek naar jouw dienst/product , maar gaat eerder op zoek om een bepaalde nood of behoefte te vervullen.

En hoe meer of hoe beter jij tegemoet komt aan de nood van jouw doelgroep, hoe steviger jouw product of dienst wordt.

2 Je product moet efficiënt & functioneel zijn

Wanneer jouw product of dienst nuttig, praktisch en doelmatig is, doet het wat het moet doen. Zonder dat het erg ingewikkeld is en zonder dat het heel veel inspanning vraagt.

Het gaat er hier om dat er geen onnodige grondstoffen, niet onnodig veel tijd, geld of uren gebruikt worden om uiteindelijk tot het doel te komen.
Jouw product hoeft de opwarming van de aarde niet op te lossen, maar je moet je ervan vergewissen dat jouw dienst/productiemand tijd, geld, pijn of stress bespaart.

Stel dus alles in het werk om de pijn van jouw klant zo snel en doelgericht mogelijk op te lossen.

Wanneer jouw dienst/product voldoet aan deze twee noodzakelijke voorwaarden, dan ben je al op goede weg.

Dan is jouw product of dienst minstens al verkoopbaar.

Maar dat is nog niet voldoende om “aan te slaan”, dan is het nog niet noodzakelijk een goed verkoopbaar product.

Volgende week vertel ik je meer over de voorwaarde die van jouw product een topper maakt.

Ik ben benieuwd

Ik laat je vandaag al even los met de eerste twee criteria.
Ga er mee aan de slag en toets het af bij jouw doelgroep.

Gooi jouw product of dienst hieronder in het commentarenveld. Op die manier krijg je waardevolle feedback.

Wil je nog meer tips die je vooruit helpen? Dan is de Businesslab Kick-off een echte aanrader. Klik hier voor meer info & gratis tickets.

Ik duim voor jouw succes!

An

PS: Deel dit artikel ook op Facebook, Twitter en LinkedIn. Je zal er jouw collega’s een plezier mee doen.

durf-jezelf-groot-te-maken-businesslab

durf-jezelf-groot-te-maken-businesslab

Volgende week trekken An en ik, samen met een handvol ondernemers richting Spanje voor de exclusieve Visionweek. Een week waarin een heel beperkt groepje ondernemers met goesting werken en nadenken over hun toekomst en de toekomst van hun onderneming. We begeleiden ze er vanuit onze eigen Spaanse finca.

Iedere keer opnieuw doet het ons deugd om er neer te stranden in een oase van rust, vrijheid, zon en palmbomen. Deze Spaanse villa stond al een eindje op ons verlanglijstje en werd een tweetal jaar geleden “een gerealiseerd stukje droom”. En vandaag trekken we er minstens één week per maand naartoe.

Om te genieten, maar ook om er af en toe te werken aan onze onderneming.

En dat was wat we zo graag wilden.

Ik herinner me dan ook nog goed, welke voldoening en welk vrijheidsgevoel het tekenen van het aankoopakte ons gaf. Het was een nieuw puzzelstukje van ons droombeeld dat werd gelegd.

Wat zullen de mensen denken?

Maar hoe gek het ook was, de aankoop van onze villa bleef de eerste twee weken tussen de 4 muren van ons huis in Ieper.
Hoe blij en fier we ook waren, we vertelden het aan niemand. De gedachten: “Welke commentaar gaan ze nu hebben?”, “Wat zullen ze denken?”, “We moeten niet stoefen.”… hielden ons tegen om het te vertellen aan onze omgeving.

Het waren gedachten dat we vroeger wel vaker hadden. Alleen bleven ze deze keer niet zo lang.

Op het moment dat we onszelf betrapten op deze gedachten (want vaak verloopt het onbewust) en we onszelf herinnerden aan het feit dat je moed en lef nodig hebt om groot(s) te worden, hielden we het niet meer voor onszelf.

Typisch Vlaams, zeker?

Het lijkt erop dat het in onze Vlaamse maatschappij niet correct is om jezelf groot te maken. Of beter gezegd gewoon zijn wie je bent.
Dat het niet correct is fier en trots te zijn op datgene wat je realiseert.
Dat het niet correct is om je te laten zien.

En dat is ook voor jou een hele uitdaging.

Vorig week nog hoorde ik een Nederlander zeggen:

“Typisch Vlaams. Jullie hebben een fantastisch land met fantastische mensen. En toch hebben jullie de neiging om jullie zo klein te maken.”

Zeggen dat je elke dag hard werkt om je boterham te verdienen, wordt hier vaak beter getolereerd. En toch …

20 jaar heb ik mezelf niet getoond. 20 jaar heb ik mezelf niet durven groot maken. En dat resulteerde in het feit dat ik klein bleef.

Durf jezelf te tonen

Ik wil dat jij hierover nadenkt:

  • Welke realisaties maak jij kleiner dan ze zijn?
  • Welke talenten verdoezel je?
  • En wat kan jij laten zien?
  • Of hoe kan je zijn zijn wie je bent?
  • GROOT!

Sommige ondernemers lopen zelfs fysiek krom omdat ze zich niet groot durven te maken. :-(

En ja, je hebt gelijk! Zeker de eerste keren is het niet makkelijk om luidop en met opgeheven hoofd te vertellen wat je allemaal al realiseerde. En toch is het belangrijk dat je het wel doet.

Waarom?

Omdat jouw klanten meer van je houden (lees ook: betalen) voor WIE je bent, dan wat je doet.

Zorg er dus voor dat de mensen zien wie je bent en wat je al bereikt hebt. Dat ze zien hoe goed dat je bent. Dat ze jouw resultaten zien.

Koop de auto die je waard bent

Koop de auto die je verdient. Niet de auto waarvan je DENKT dat je klant of buurman mee kan leven.

Toen ik mijn eerste degelijke wagen kocht, durfde ik hem niet op de oprit van de klant te parkeren. Uit angst voor commentaar.
Tot ik op een zondagochtend de zaakvoerder van een bedrijf een paar honderd meter verderop zag voorbij rijden in zijn Audi R8 (het stokpaardje van Audi). Hij zag dat ik hem gezien (lees: betrapt) had. Anders reed hij altijd met een kleine bestelwagen rond. Een paar dagen later ontmoette ik hem heel toevallig. De man begon zich onmiddellijk met verantwoorden over zijn wagen, hij begon met zich klein te maken… Wat spijtig!

Toen heb ik ingezien dat ik trots mag zijn op mijn wagen. En dat ik hem niet alleen op zondag mag uithalen als niemand mij zal zien…

Mensen volgen winnaars. En winnaars trekken winnaars aan.

Bovendien worden winnaars gelauwerd met bekers en kransen. Ze zijn er fier op. Ze zetten die in een vitrinekast zodat iedereen ze kan zien.
Ze zijn fier op hun overwinningen en resultaten. En al die bekers en kransen staan symbool voor datgene wat ze bereikt hebben.

En dat inspireert op hun beurt de anderen.

Ik ben benieuwd

Iedereen kent mensen waarvan hij denkt: “Die zou wat trotser mogen zijn op zichzelf of op zijn werk. Het zou bovendien een echte meerwaarde zijn voor zijn omgeving, zijn klanten , zijn…”

Daarom: Hoe laat jij jou vanaf morgen zien? Kom naar de Businesslab Kick-off en laat je inspireren. Reserveer vandaag nog jouw plaats www.businesslab.be/kick-off

Deel dit artikel ook op Facebook, Twitter en LinkedIn. Je zal er jouw collega’s een plezier mee doen.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier

durf-jezelf-groot-te-maken-businesslab
durf-jezelf-groot-te-maken-businesslab

Credits: Fotolia

Gisteren bekeek ik opnieuw de trailer voor de Businesslab Kick-off. Ik hoorde mezelf vanop het podium zeggen:

De Businesslab Kick-off, dé businesstraining in Vlaanderen.

Wauw!

Ik herinner me nog goed de eerste keer dat ik die woorden uitsprak. Enerzijds apetrots en overtuigd van wat er was (en nog steeds is) en anderzijds die stemmetjes in mijn hoofd die riepen: Is dat er niet over?
Veel ondernemers hebben er moeite mee. Moeite om hun dienst of product voor te stellen.

En daar wil ik het met jou over hebben.

Stop met die verkleinwoorden

Bij de opening van de nieuwe horecazaak van een bevriende ondernemer vorige maand hoorde een groot evenement. An en ik waren natuurlijk van de partij: een kans om met andere enthousiaste ondernemers te babbelen laten we niet liggen.

De volgende mensen heb ik ontmoet:

  • Een dame met een webshop in kinderkleertJES
  • Iemand die herstellinkJES uitvoert in panden die gerenoveerd worden
  • Een starter die wenskaartJES ontwerpt
  • Een vijftiger die een bedrijfJE heeft in licht en geluid

En An? Zij had een gesprek met een mevrouw die gespecialiseerd is in de verzorging van nageltJES.

Heb jij ook een bedrijfje?

Stop met die “-jes” overal aan te zetten!

Als een ondernemer zich voorstelt, heeft hij het al snel over “zijn bedrijfje.” Nee: je hebt een bedrijf!

Wil jij betaald worden met euro’s?

Ook opmerkelijk wanneer het over geld gaat. Een klassiek voorbeeld is bij de bakker of bij de slager.  “Dat is dan 3 eurootJES en 40 centJES terug, meneer.”

Het lijkt onschuldig. Maar wist je dat jij door die verkleinwoorden te gebruiken, je dienst of product naar beneden trekt? Je maakt je dienst/product kleiner en minder waard.

Vandaag voelt het niet goed om jezelf of je dienst/product groot voor te stellen? Dan heb jij er een nieuwe uitdaging bij. Overtref jezelf en kom uit je comfortzone.

Ik ben benieuwd

Hoe stel jij jezelf voortaan dan voor?

Schrijf het hieronder in een reactie. We leren er allemaal van.

Deel dit artikel ook op Facebook, Twitter en LinkedIn. Je zal er jouw collega’s een plezier mee doen.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier

PS: Hier de trailer waar ik het over had :-)

vertrouwen-businesslab-blog

vertrouwen-businesslab-blogVorige week vrijdag, om 8.30u, stond mijn jaarlijkse afspraak met de tandarts op de agenda. Wat een manier om de dag te starten ;-)

Om 8.27u sta ik aan de deur. De receptioniste laat mij binnen met een druk op de knop.

Ik neem plaats in een kille wachtzaal, waar een radiozender opstaat. Gitaren, drums en opgejaagde stemmen vullen de stilte. Stuuuudioooo Bruuuussssel. Kalm word ik er niet van. Integendeel.

Ik denk terug aan de vorige keer dat ik in deze wachtzaal was.

Mijn gewoonlijke tandarts was toen vervangen door een nieuw gezicht. Ik zie haar gezicht nog voor me: een jonge, verzorgde vrouw uit Colombia. Ze kon een aardig mondje Nederlands, stelde zichzelf voor en verzekerde mij ervan dat ze hetzelfde diploma had als mijn oude tandarts. De sfeer zat goed, en na een aangenaam gesprek, vertrouwde ik deze dame.

Frustratie in plaats van vertrouwen

Ik kijk op mijn horloge.

Het is ondertussen 8.37u en er is nog geen tandarts te bespeuren. Een goeie tien minuten te laat arriveert er iemand in de praktijk. Een mevrouw die ik nog nooit gezien heb, met een zuiderse look, een versleten jeansbroek en een slobbertrui, wandelt op haar duizenden gemakken naar de werkruimte.

Zou dat mijn nieuwe tandarts zijn? Niemand zegt me iets.

Nadat ze nog het een en het ander opruimen in haar werkruimte, kan ze me ontvangen. Met zenuwen én nu ook frustratie ga ik binnen. De vrouw doet teken dat ik op de stoel mag gaan zitten.

Het feit dat ze te laat was, daar rept ze met geen woord over.

– “Sorry mevrouw, maar wie bent u?” vraag ik.

– “De tandarts, natuurlijk!”

Door haar gebrekkig Nederlands begrijp  ik met moeite wat ze zegt. Wanneer ik vraag of ze zich kan voorstellen, zegt ze: “Marina.”

Vergeet het vertrouwen bij de aankoop niet

In deze tijd kan zo’n tafereel gewoon NIET. Het is absoluut uit den boze. Als ondernemer verkoop je niet enkel een goed en degelijk product/dienst.

Tegenwoordig gaat het hem om vertrouwen.

Dat geldt voor elke sector. Je (potentiële) klant moet een goeie indruk krijgen van de service die jij hem aanbiedt. Die indruk stelt hij samen met zijn ogen, oren, mond… Met al die zintuigen stelt hij een beeld op van de service die jij aanbiedt. Hij ‘voelt’ de aankoop aan:

  • Mijn tandartsbezoek zou aangenamer zijn met een kalm, rustgevend instrumentaal muziekje op de achtergrond in de wachtzaal.
  • Een verzorgd uiterlijk van de tandarts zou mij al meer op mijn gemak gesteld hebben.
  • Het stipt nakomen van een afspraak is essentieel.
  • En het belangrijkst: een (korte) voorstelling van dit nieuwe gezicht zou mij vertrouwen geschonken hebben.

Met vertrouwen maak jij het verschil

De meeste ondernemers zijn helemaal verliefd op hun dienst of product en staren zich blind op de kwaliteit van hun dienst of product. Andere factoren zien ze helemaal over het hoofd.

Maar waarom ben je in de ene tearoom bereid om dubbel zo veel uit te geven voor een koffie als in een ander café?

Omdat je niet enkel koffie drinkt, je krijgt er ook enkele extra factoren bij. Vertrouwen is er één van.
Je voelt je goed op je gemak in die zaak. Je vertrouwt de persoon achter de bar, en de persoon die jouw heerlijke cappuccino komt brengen.

Vergeet niet: je maakt niet het verschil door jouw product of dienst centraal te zetten. Daardoor komt een klant niet bij jou terug.

Het is niet omdat je een goed product aflevert dat die klant over jou zal vertellen tegen vrienden of kennissen.
Benieuwd hoe jij ervoor zorgt dat je klanten op hun beurt nieuwe klanten aanbrengen in jouw zaak? Met andere woorden: dat jouw klanten jouw mond-aan-mond-reclame doen?

Ik vertel je er LIVE meer over op de eerstvolgende Businesslab Kick-off, dé businesscoaching voor eenmanszaken en zaakvoerders van kleine ondernemingen. Meer info & tickets: www.businesslab.be/kick-off

Vertrouwen winnen doe je door te helpen, te adviseren, te inspireren en samen problemen op te lossen. Maar alles begint bij een simpele: “Goeiemorgen, ik ben An, businesscoach bij Businesslab.”

Nu is het aan jou

Tijd om ook na te gaan of jij jouw (potentiële) klanten jouw vertrouwen schenkt.

  • Stel jij jezelf altijd voor?
  • Vraag je ook aan jouw medewerkers om dit te doen?

Wees eerlijk en kritisch met jezelf. Want geloof me: dat is jouw (potentiële) klant ook.

En ja, ik ben wel degelijk weggelopen bij de tandarts. Geef mij maar iemand die ik kan vertrouwen en die een goeie service biedt.

Ik ben benieuwd

Hoe schep jij vertrouwen in jouw onderneming?

Schrijf het hieronder in een reactie. We leren er allemaal van.

Deel dit artikel ook op Facebook, Twitter en LinkedIn. Je zal er jouw collega’s een plezier mee doen.

Ik duim voor jouw succes!

An

4-redenen-waarom-onderneming-niet-groeit-businesslab

Is de groei van je onderneming stilgevallen en gestopt?

Het overkwam mij ook. Toen ik net mijn job als bankdirecteur had opgezegd en ik begon als zelfstandige in de belettering, ging alles snel en vlot met mijn onderneming. En plots… Ik kon niet begrijpen waarom alles bleef steken.

Gelukkig hield ik er toen niet mee op. Integendeel: ik bleef werken – maar op een andere manier. Ik veranderde mijn zaak. En nu – nadat ik al met honderden ondernemers gewerkt heb – heb ik de vier belangrijkste redenen vastgelegd waarom de groei van een onderneming tot stilstand komt.

1 Jouw werkwijze belemmert jouw groei

Toen ik begon in de wereld van belettering, begreep mijn omgeving dat niet. Ik zou veel moeten werken, en niet veel verdienen, zeiden mijn vrienden en kennissen. Ook mijn familie dacht dat.

En inderdaad: miljoenen kon ik niet verdienen, hoe hard ik ook werkte. In een dag zitten immers maar 24 uur. Dat feit verandert nu eenmaal niet, zelfs niet door harder te werken. Het gaat hem vooral over anders werken.

Als ik andere ondernemers dit vertel, dan trekken ze het in twijfel.

“Ja maar, in mijn business werkt dat niet.”
“Dat lukt misschien wel in de belettering waarin jij actief was, maar ‘anders werken’, dat lukt bij mij niet hoor!”

Natuurlijk, in sommige ondernemingen lukt dat minder evident dan in andere.
Maar ‘minder evident’ betekent niet ‘onmogelijk’!

2 De verveling slaat toe

Het is verbazingwekkend hoeveel ondernemers zich na verloop van tijd vervelen. Misschien zit jij in zo’n periode?

Verveling zorgt ervoor dat je stopt met nadenken over jouw onderneming, je stopt met marketing voeren. Je focust je niet meer op de hoofdzaak. De groei van jouw onderneming staat op een laag pitje.

Op zo’n moment lijkt het wel alsof je beter met een nieuwe zaak zou beginnen. Of je krijgt interesse om een nieuw project op poten te zetten, in plaats van jouw bestaand project af te werken of te optimaliseren.

Ik begrijp dat wel,  ik heb nu eenmaal ook zo’n gevoelens gehad.
Maar beginnen met iets nieuws, omdat je je verveelt? Dat is pure waanzin!

Stel je voor:

Je hebt een geldautomaat die voortdurend biljetten van €100 uitspuwt. Waarom zou je dan proberen om hem opnieuw te bedraden?

Want hoe je het ook draait of keert: dat is wat ondernemers doen wanneer ze de focus weghalen van hun belangrijkste geldmachine.

3 Jouw groei stagneert door een gebrek aan mensen

Als je de theorieën van sommige marketeers leest, dan zou je bijna denken dat elke ondernemer gemakkelijk geld verdient. Ze beweren dat je enkel en alleen aan internetmarketing (Facebook, LinkedIn…) moet doen. Dan volgt het geld wel vanzelf, zonder problemen, zonder kennis en zonder werknemers.

Eerlijk: ik ken ondernemers die in dit plaatje passen. Maar zij vormen de uitzondering op de regel.

Bijna alle ondernemingen hebben medewekers nodig om te kunnen groeien. Of op zijn minst uitbestede krachten, mensen die parttime bij jou aan de slag gaan, freelancers…
Is je groei blijven steken, dan is de tijd misschien rijp om te investeren in een medewerker (of twee) om de groei sneller op gang te trekken.

Voor veel eenmanszaken schrikt een eerste medewerker af. Dat is logisch, want wanneer je investeert in medewerkers gaan je loonkosten omhoog en gaan je kortetermijnopbrengsten omlaag. Een medewerker is risicovol.

Maar weet je? Jij bent een ondernemer. Dit hoort nu eenmaal bij de job. Succesvolle ondernemers gaan een (beredeneerd) risico aan. En maar liefst 99,99% van alle ondernemingen hebben medewerkers nodig om geld te kunnen verdienen.

Wil je weten hoe je de geschikte medewerker vindt om jouw team te versterken? Schrijf je in voor de Businesslab Kick-off, dé businesscoaching voor eenmanszaken en kleine ondernemingen. Info & gratis tickets op www.businesslab.be/kick-off .
An legt je uit hoe ook jij die A-speler vindt die bij jouw team blijft.

4 Je focust te veel op externe zaken om te groeien

Terwijl ik deze Ondernemerstip aan het schrijven ben, zijn An en ik volop bezig met het plannen van onze marketingstrategie van volgend jaar. Er staan enkele nieuwe marketingtools op de lijst.

Maar we focussen ons niet enkel op externe manieren om onze onderneming te laten groeien.

Er staat nog heel wat op het programma… An en ik zoeken uit hoe we de prestaties van onze medewerkers kunnen verbeteren en hoe het aantal doorverwijzingen kan toenemen.
Door ons te focussen op interne verbeteringen, genereren we miljoenen aan nieuwe inkomsten en/of verlagen we de kosten door betere prestaties.

Als je niet nadenkt over hoe je jouw interne kwesties beter aanpakt, dan laat je tonnen euro’s liggen.

De groei van jouw onderneming is niet altijd gemakkelijk.  Maar tegelijk kan het behoorlijk simpel zijn. Je moet alleen willen investeren.

  1. Investeer in jezelf, in de opvoeding van je onderneming.
  2. Investeer in je bedrijf door de juiste mensen aan te werven.
  3. Doe dit alles terwijl je focust op het verbeteren van je systemen en procedures.

Nu is het aan jou

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wie moet ik onmiddellijk aanwerven?
  • Welke interne uitdagingen kan ik oplossen waardoor de opbrengsten toenemen?
  • Kan ik op een betere manier potentiële klanten omzetten in klanten?
  • Hoe zit het met de verkoop aan bestaande klanten?
  • Wat met de doorverwijzingen?
  • Weten mijn klanten wie ik ben, wat ik doe en dat ik daar nog altijd mee bezig ben? Zo niet, hoe ga ik dat veranderen?
  • Wat is mijn communicatiestrategie voor zowel potentiële als bestaande klanten?

We gaan hier graag met jou mee LIVE aan de slag op de Businesslab Kick-off, dé business coaching voor eenmanszaken en zaakvoerders van kleine ondernemingen. Meer info & gratis tickets vind je op www.businesslab.be/kick-off

De groei van je onderneming ligt in jouw handen; je bent gewapend met de informatie die je nodig hebt. Nu moet je enkel nog actie ondernemen.

Ik ben benieuwd

Welke factor van deze vier ligt aan de oorzaak van jouw stagnatie? Hoe komt het dat jouw onderneming niet meer groeit?
En nog belangrijker: hoe pak je dit aan? Wat doe jij om weer voor de volle 100% voor de groei van jouw onderneming te gaan?

Schrijf het hieronder in een reactie. We leren er allemaal van.

Deel dit artikel ook op Facebook, Twitter en LinkedIn. Je zal jouw collega’s er een plezier mee doen.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier

 

team verandering businesslab

team verandering businesslab
Na de intensieve trainingsdagen Love Your Customer I en II, blijven enkele Businesslab Tribers nog wat nakaarten met een tas koffie of thee. Ze hebben net een heleboel nieuwe tips gekregen om hun klantenervaring en klantgerichtheid te verbeteren, dus er is zeker genoeg om over te babbelen! Ik wandel naar de koffietafel, en hoor iemand zijn verhaal doen:

Als ondernemer kan je niet anders dan flexibel zijn. Als je niet meer tevreden bent van een leverancier, moet je een andere zoeken. Het heeft geen nut dat alles hetzelfde blijft, als het jouw onderneming niet vooruithelpt. Dus als een bepaalde werkmethode of aanpak voor jou niet goed werkt, moet je ook op zoek gaan naar een andere.

De twee gesprekspartners stemmen in. Al is er één iemand die zijn twijfels heeft:

Ik weet dat veranderingen nodig zijn, zeker na deze trainingsdag. Maar keer op keer gebeurt hetzelfde… Als ik thuiskom met nieuwe ideeën, dan heeft mijn team er geen oor naar. Alles blijft bij hetzelfde. Dus zwijg ik nu maar.

Veranderingen creëren weerstand

Na onze seminars rijden de ondernemers terug naar huis met waardevolle info mee om hun zaak beter te maken. Hoe enthousiast de ondernemer is en hoe juist de nieuwe strategie is valt de implementatie ervan tegen als het team niet meezit.
Het is geen uitzondering. Ik hoor wel vaker dat medevennoten een beslissing hebben gemaakt, maar de medewerkers volgen de veranderingen niet zoals gewenst. Of de zaakvoerder heeft een andere werkwijze voor ogen, maar het team volgt het voorstel niet.

Ook bij ons gebeurde recent iets gelijkaardigs. Xavier en ik vertelden dat de eerstvolgende Businesslab Kick-off, dé businesscoaching voor eenmanszaken en kleine ondernemingen, een eendaags evenement zou worden, in plaats van een tweedaagse businesscoaching. Wat we zagen bij ons team?

  • Gefronste wenkbrauwen
  • Gekruiste armen
  • “Ik weet het niet hoor…”

Die signalen duiden op weerstand bij je team. Maar dat betekent niet dat je een slecht team hebt of dat het idee slecht is.

Voor je overgaat tot actie, is het belangrijk dat je beseft dat weerstand normaal is. Van nature uit houdt de mens vast aan zijn gewoonten. Bijna niemand wil bestaande gebruiken loslaten, maar dat is nu net wat JIJ wil. De huidige werkwijze voldoet niet meer en moet plaatsmaken voor nieuwe processen, systemen…

Ik weet dat jij als zaakvoerder de expert bent op het vlak van je producten of diensten. Nu moet je ook expert worden op het vlak van emotie en het gedrag van mensen. Hier is de oplossing voor het omgaan met weerstand.

Niet ‘jouw’ verandering, maar ‘onze’ verandering

Misschien heb je zelf je idee of verandering nog niet helemaal uitgewerkt. Toch vertel je beter alles wat je tot nu toe weet aan je team. Het is zeker geen teken van zwakte dat je nog niet alles weet. Integendeel! Je medewerkers appreciëren dat ze de kans krijgen om met je mee te denken.

Vertel je je medewerkers zo weinig mogelijk, dan gaan al snel de wildste geruchten de ronde. Of knaagt de onzekerheid in hun hoofd. Vertel je ze wat je tot nu toe weet, dan stel je ze gerust: “Ik hou jullie op de hoogte en communiceer open over wat er zal gebeuren.” Zo creëer je vertrouwen.

Communiceer je plan ook niet één keer, maar geef regelmatig feedback. Vertel waar je heen wil, waarom de verandering nodig is, geef een voorbeeld… Kortom: breng het tot leven zodat je team het juiste beeld krijgt.

Zo legden Xavier en ik uit dat we zo ondernemers die zich (nog) geen twee dagen vrij kunnen maken ook de gelegenheid krijgen om naar de Businesslab Kick-off te komen. In onze ogen kon het geen kwaad om eens een andere formule te proberen en zo nog meer ondernemers te helpen.
Ah! Daar had ons team nog niet bij stilgestaan. Ze waren meteen gewonnen voor het idee.

Hoe krijg ik mijn team mee bij een verandering?

Een keer de weerstand weg is, moet je je team natuurlijk ook meekrijgen in de verandering.

  • Heb je ’s avonds een boek gelezen dat je een geweldig inzicht gaf?
  • Volgde je een cursus waardoor je iets anders wil aanpakken?

Kom dan niet de volgende dag aan op kantoor met: “Ja gasten, vanaf vandaag doen we het zo en zo en zo!”

Je verandering valt pas in goede aarde als je ervoor zorgt dat je zelf niet alle verantwoordelijkheid opneemt, of die toewijst aan 2 mensen die uitdokteren wat het best is voor iedereen. Maak de verandering een project van iedereen. Laat iedereen meedoen en meedenken.

Een verandering voorstellen als een tijdelijk experiment verlaagt ook de weerstand van het team.

Alle lastige vragen helder je beter in het begin op. Zo wordt het de verandering van jouw team, in plaats van jezelf. Het resultaat? Je team volgt de verandering!

Verandering is wennen

Nu je team weet wat er zal gebeuren, en de verandering ook wil, rest er nog één hindernis: kunnen. Geef je team de tools en de tijd om de nieuwe manier van werken onder de knie te krijgen.

Bevestig hen: “Je bent goed bezig!”
Weet dat verandering gelijk staat aan wennen. Het is tegelijk het aan- en afleren van gedrag. Je onderneming zal dus niet van vandaag op morgen anders draaien.

Ik ben benieuwd

Welke tips heb jij om veranderingen door te geven aan jouw team? Hoe pak jij het doorvoeren van veranderingen aan?

Schrijf het hieronder in een reactie. We leren er allemaal van.

Deel dit artikel ook op Facebook, Twitter en LinkedIn. Je zal jouw collega’s er een plezier mee doen.

Ik duim voor jouw succes!

An

de juiste business boeken lezen businesslab

de juiste business boeken lezen businesslab

Iedere ondernemer heeft drie basis verantwoordelijkheden.

1. Niet tekort schieten aan geld.

Het lijkt voor de hand liggend, maar weinig eenmanszaken en zaakvoerders van kleine ondernemingen schenken hier onvoldoende aandacht aan. Cijferen is voor velen lastig en vervelend. Ik zie het iedere dag bij onze klanten. Maar als er geen geld genoeg binnen komt (en binnen blijft), dan duiken er onvermijdelijk problemen op.

2. De visie en de strategie van het bedrijf bepalen.

Iemand moet de onderneming op het pad houden, richting succes. En dat is als zaakvoerder jouw taak. Je bepaalt eerst de bestemming waar je met je business naartoe wil. Daarna stel je de GPS van je business in. Onderweg check je voortdurend of je op het juiste pad blijft. Je werkt mee aan het ontwikkelen van de strategieën die leiden tot succes.

3. Scherp blijven.

Dit is één van de basiswaarden van Businesslab:

Blijf een eeuwige leerling.

Dit betekent dat je moet blijven leren en dat je op de hoogte moet blijven van de nieuwe uitdagingen die er onvermijdelijk aankomen.

Als zaakvoerder van een snel groeiend bedrijf weet ik het volgende: mijn kennis en mijn vaardigheden van VANDAAG zijn niet diegene die mijn team van mij verwacht over 12 maanden, laat staan over drie jaar.

Daarom ben ik elke dag toegewijd om te leren, om mijn vaardigheden te ontwikkelen en om de leider te worden die ons bedrijf morgen nodig heeft. Eén van de manieren om mij bij te schaven is het lezen van minimum twee boeken per maand.

Op dit ogenblik lees ik het boek van Chris Voss. Deze vroegere FBI top-onderhandelaar vertelt in zijn boek “Never Spit The Difference” hoe hij onderhandelt met gijzelnemers, en wat wij er kunnen van leren als ondernemer (en als mens). En ook David Sax, die ik een paar maanden geleden ontmoette in Amerika, boeit mij uitermate met “The Revenge of Analog”.

Uiteraard, het beste boek ooit is het boek van An Verstraete “De 21 Geheimen van succesvol ondernemen”.
Alle verbanden tussen mezelf met de auteur zijn pure toeval :-)

Ik ben benieuwd welk businessboek jij nu aan het lezen bent. Laat het mij hieronder weten in een reactie en vertel er ook dadelijk bij waarom we het als ondernemer moeten lezen.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier

keuze-businesslab

keuze-businesslabDe vorige keer had ik het in de Ondernemerstip over groeien… En afslanken. Ik kreeg heel wat reacties hierop.

Daarom wil ik even verder ingaan op dat ‘groeien’.

Wat is jouw keuze?

Als het gaat over wat we willen doen met ons leven (en onze onderneming) dan hebben we allemaal twee mogelijkheden:

Ofwel beslis je om minder te doen, dan wat binnen jouw mogelijkheden ligt.

Je beslist:

  • Om minder te verdienen.
  • Om minder te lezen.
  • Pm minder te denken.
  • Om minder lief te hebben.
  • Om minder discipline aan de dag te leggen.

En dan kies je voor een gedrag dat leidt tot een leeg en onvervuld leven. Een leven van voortdurende angst en ontevredenheid, in plaats van een leven vol wonderbaarlijke verwachtingen.

Ofwel neem je de tweede keuze.

Je kiest:

  • Om het beste uit jezelf te halen.
  • Om alles te worden wat je ook maar worden kan.
  • Om elk boek te lezen dat je te pakken kan krijgen.
  • Om zoveel mogelijk te geven en te delen met anderen.
  • Om alles te bereiken wat binnen jouw mogelijkheden ligt.

Ieder van ons heeft deze keuze.

  • Doen of niet doen.
  • Zijn of niet zijn.
  • Alles zijn, of minder zijn.

Groeien tot jouw maximale potentieel

Het zou een mooie uitdaging zijn om, net zoals een boom, zowel in de hoogte als in de breedte te groeien tot ons maximale potentieel.

En waarom zouden we dit niet doen? Op elk moment dat we kunnen? Zolang we het kunnen?

Hoe mooi zou het niet zijn om als ultiem levensdoel te stellen: zoveel mogelijk te creëren in je leven als je talenten en je verlangens je toestaan?

Je tevreden stellen met minder dan je kan, 
betekent dat je faalt in het mooiste wat er bestaat.

Niet?

Het belang van resultaten

Onze resultaten zijn het beste middel om onze vooruitgang te meten.
Niet de gesprekken die we voeren, de verlangens die we hebben, de excuses die we opdissen of de uitleg die we geven aan de realiteit, maar DE RESULTATEN we neerleggen.

Als onze resultaten minder zijn dan verwacht (rekening houdend met ons potentieel) dan kunnen we onszelf beter nog vandaag voornemen om meer te worden dan gisteren.

Want wist je? De grootste voldoening krijgen we iedere keer opnieuw als we waarde toevoegen aan de wereld. En dit kan alleen door meer te worden dan wie we vandaag al zijn.

Het Miljonairsbrein

  • Wil jij meer worden dan wie je vandaag al bent?
  • Wil jij beter doen dan wat je vandaag al kan?
  • Wil jij meer bereiken dan wat je vandaag al hebt?

Dan geef ik je graag de audio mee waarin ik vertel over mijn ervaringen en hoe ik als een winnaar ging denken.

De audio heb ik “Het Miljonairsbrein” genoemd. Niet omdat ik per se miljonair wilde worden toen ik startte met mijn hele groeiproces, maar omdat ik rijk ben geworden, in de ruimste zin van het woord sinds ik de elementen ben gaan toepassen die ik jou ook onthul. Als jij doet net zoals ik dan geloof ik dat ook jij jouw droom realiseert.

Doe jezelf een cadeau en beluister snel de audio-opname.

Ik duim voor jouw succes!
An

PS: Ontdek via deze link de audio van “Het Miljonairsbrein”, die jou helpt om jouw droom van vrijheid te creëren.

groeien-krimpen-businesslab

Bekijk de video en hou je brievenbus in de gaten. Ik vertel je waarom…

Groeien is net zo moeilijk als afslanken. En slank blijven nadat je serieus wat kilo’s verloor. In het begin is het best lastig.

  • Je moet 3 keer per week actief aan sport doen terwijl je anders languit in de zetel ploft.
  • Je moet op zaterdag dat aperitiefje terwijl iedereen geniet van dat lekkers.
  • Je moet ‘s avonds van dat stukje chocolade afblijven, terwijl je zoveel goesting hebt in zoet.
    Ah, toch dan maar dat ene stukje…”

Op jouw tanden bijten

Het is letterlijk (echt) op jouw tanden bijten om niet door het lint te gaan of te bezwijken voor dat heerlijke zoet.
Maar de pijn van het overgewicht duwt. Je loopt te vaak moe rond. Je tong hangt te snel op jouw knieën als je de trap op moet. En je broek spant de hele dag, waardoor je meer blijft zitten.

Met de juiste motivatie en de steun van je omgeving en/of je familie weersta je met een klein beetje geluk de verleidingen – en ga je ervoor.

Je ervaart al snel dat het zonder die ondersteuning ferm lastig zou zijn.
 Of dat je van geluk mag spreken dat je wat gesteund wordt.

Je verlegt jouw eigen grenzen

En dan, na enige tijd volhouden, vliegen de eerste kilo’s eraf. Je voelt je fitter en energieker, je broek past weer en de trap oplopen lukt je steeds beter. Mensen om je heen zeggen voortdurend: “Wat zie jij er goed uit…!”
Het begint leuk te worden om in jezelf te investeren en het levert op.

Je bent steeds vaker tevreden. Je raakt in de flow.

Het lijkt bovendien meer en meer vanzelf te gaan. Het ene schakeltje activeert het andere en je bent niet meer te stuiten. Niet alleen je resultaten zien brengt voldoening, maar ook de complimenten van de buitenwereld doen deugd. Je verlegt je eigen grenzen.

Maar plots verdwijnen de schouderklopjes. Iedereen heeft ondertussen gezien dat je er goed uitziet. En voor hen wordt het voorspelbaar.

Ze blijven je dan ook niet bewieroken en de hemel in prijzen. Integendeel.

De vreemde eend in de bijt

De steun die je tot nu toe ervoer en de vele schouderklopjes vallen stap voor stap weg. Men vindt dat het nu wel genoeg is geweest.

  • Ze hebben het gehad met de gesprekken over jouw succes en jouw goeie conditie.
  • Bovendien vinden ze dat je nu genoeg kilo’s kwijt bent. En dat je genoeg lof gekregen hebt.

Stiekem hopen sommigen (vaak onbewust) dat je opnieuw zoals vroeger wordt. Dan voelen ze zichzelf niet meer alleen. Dan hoeven ze zichzelf niet te pijnigen met de gedachte dat zij er als enkeling niet in slagen om wat af te slanken.

En dat voel jij. Enerzijds ben je dolgelukkig met jouw resultaten, maar anderzijds heb je het gevoel ‘de vreemde eend in de bijt’ te zijn.

Je bent veranderd… En dat zeggen anderen ook werkelijk.

En deze situatie voelt ongemakkelijk. Door dat gemis aan schouderklopjes, door het gevoel van anders te zijn, krijg jij het bovendien knap lastig. Het wordt zelfs jouw grootste valkuil.

Je weet ondertussen wel heel goed wat je moet doen. Je weet ondertussen wat mag en niet mag. Je weet wat werkt en niet werkt. Wat resultaat oplevert en wat niet. En toch …

De verleiding valt je plots weer zwaar om toch maar niet in je oude gedragspatronen te vallen.
Jouw nieuwe eet-, drink- en beweegpatronen zijn helaas nog niet voldoende verankerd om die zonder steun te blijven handhaven.

Het gaat nog niet vanzelf. En dat is logisch want bijna je hele leven deed je het anders.

Dat wil zeggen dat je vandaag nog heel wat nood hebt aan extra motivatie van buitenaf.
Het wordt dus opletten geblazen want als je nu niet oplet val je zo terug in je oude patroon, met je oude resultaten als gevolg: Meer gewicht, meer moe, minder fut. :-(

Dat is niet wat je wil..

Dromen is belangrijk. Actie ondernemen net zo veel. Maar doorgaan en blijven doorgaan:

Dat is de kunst.

Blijf jij doorgaan? Blijf jij jouw droombeeld vasthouden, ook nu de eerste golf van complimenten is gaan liggen? Nu sommigen zeggen dat je veranderd bent, terwijl je de argwaan in hun ogen ziet?

groeien-krimpen-businesslab

Ga jij door in discipline? Of keer je op je stappen terug naar jouw oude bekende comfortzone?

Succes is het resultaat van discipline. Iedere dag opnieuw jouw groter beeld voor ogen houden en ervoor blijven gaan. Ongeacht de omstandigheden.

Wil jij het echte succes bereiken, dan heb je geen keus. Ga op zoek naar hen die je wel blijven ondersteunen. Die je begrijpen als je wil doorgaan terwijl je het zo lastig hebt. Die je aanmoedigen en een hand reiken.

Wij laten jou niet alleen. Zolang jij jouw groter beeld voor ogen blijft houden, blijven wij bij jou in de buurt zodat je die steun en toeverlaat niet hoeft te missen.

Dankzij de trainingsdagen en de steun van de Businesslab Tribe, de grootste en krachtigste community in Vlaanderen van zaakvoerders die willen doorgroeien naar een succesvolle BVBA, ben je nooit meer alleen. Het zijn ondernemers die elkaar steunen en inspireren om samen verder op pad te gaan, hun ideaal na te streven en hun droom van vrijheid te realiseren.

Blijf stappen zetten en realiseer binnenkort de ene doorbraak na de andere. Blijf de kracht en de spirit van een groep vol ondernemers met goesting ervaren en maar je klaar voor een Business & Life Breakthrough: https://businesslab.be/business-life-breakthrough-xl/

Je blijvend laten omringen met gelijkgestemden is de oplossing. Je laten omringen met en je laten inspireren door mensen die net als jij grote dromen koesteren en ervoor gaan, dat is de weg.
Slank en fit door het leven huppelen is fijn. Ik gun het je oprecht. Maar daarbij ook een leven creëren vol rust, plezier, voldoening en overvloed maakt het alleen maar nog aangenamer.

We duimen voor jouw succes!

An & Xavier