bepaal-je-doelpubliek

Aan marketing doen zonder concreet doelpubliek voor ogen te houden is als darts spelen zonder doel.
Elke pijl die je gooit is … Niet raak!

Wil je iedereen als klant? Dan krijg je niemand. Helaas.

Doelpubliek kiezen

Doelpubliek kiezen

Ik durf erop te wedden dat ook jij nummer 1 of nummer 2 wil zijn in wat je precies doet. Als je er voor iedereen bent, dan wordt het moeilijk om er uit te springen, om de grootste en de beste te zijn.

Durf daarom je niche te bepalen.

Als je je doelgroep beperkt, dan is het makkelijk om de eerste te worden in je markt.

In principe kan je je zoektocht om jouw doelgroep exact te bepalen reduceren tot het beantwoorden van 3 vragen.
Je doelpubliek wordt dan het gemeenschappelijke element van deze 3 factoren, nl.

  1. Statistieken
  2. Levensstijl
  3. Het probleem

Statistieken

Dit zijn alle niet-abstracte en heel vaak de geregistreerde gegevens van jouw potentiële klant of doelgroep.

Ik denk bijvoorbeeld aan inkomen, statuut, leeftijd, beroep, gezinssituatie en fase in de levenscyclus, geslacht, etnische eigenschappen, …
Maar ik denk ook aan het land, de streek of de stad, de cultuur, de bevolkingsdichtheid, het klimaat, de postcode, …

Waarom dat zo belangrijk is om te weten?

Wel, een zakenman koopt niet om dezelfde redenen een GSM als een leerkracht en een een bejaarde vrouw stelt andere verwachtingen aan haar ondergoed dat een meisje van 20.

Het is dus handig als verkoper om deze informatie te bezitten. Kies dan ook zelf: Welke zijn de statistieken waaraan jij wil dat jouw klanten straks voldoen?

Op die manier weet je niet alleen je product goed af te stemmen, maar ook je verkoopsargumenten.

Levensstijl

Dit zijn alle gegevens die ons wat meer vertellen over de levensstijl en het gedrag van jouw doelgroep.
Ik denk aan: interesses (sport, mode), attitudes, waarden, activiteiten (werkzaamheden, hobby’s) en opinies (economie, politiek).

Bij deze categorie kies je of benoem je ook persoonlijke eigenschappen. In eerste instantie niet altijd zo voor de hand om dit in één oogopslag te definiëren, maar wel heel waardevol om daarover na te denken en dit steeds voor jouw onderneming fijner te definiëren.

De Zeeman heeft een doelpubliek die waarde hecht aan lage prijzen. Daar gaat de keten prat op.
Armani, daarentegen, stelt totaal andere waarden op prijs. Ze gaan voor chique, voor glitter en hun prijskaartje zit hoog. Beiden durven ze daar ook echt voor uitkomen. Maar stel je eens voor? Denk je dat de Armani-winkeliers het leuk zouden vinden dat het Zeeman-publiek voortdurend rondhangt in hun winkels? Of omgekeerd? Wat zou het Zeeman-publiek ervan vinden mocht de Armani-koper voortdurend meekijken terwijl hij zijn kleding past? Iedereen is OK en iedereen heeft kleren nodig, maar niet iedereen stelt dezelfde waarden. 

Wanneer de waarden, interesses, attitudes en activiteiten van jouw doelpubliek helemaal duidelijk zijn, dan is het veel makkelijker om in elke communicatie (of reclame) in te spelen op het ideale zelfbeeld van je doelpubliek. Plaats je dit ideale zelfbeeld nog eens in een situatie die voldoet aan de voorwaarden van de levensstijl van jouw (potentiële) klant, dan is de kans zeer groot dat hij zich hierin herkent en zich aangesproken voelt.

Het wordt nog beter wanneer dit ideale beeld wordt voorgesteld in de ideale levenswereld van jouw (potentiële) klant.

De vakantiegîte waar we laatst enkele dagen verbleven focust zich op actieve koppels die nood hebben aan stilte en houden van sfeer en gezelligheid. Door te definiëren dat deze gîte de ideale plek is om tot rust te komen en toch actief te blijven, zonder kinderen en zonder honden, herkenden we ons meteen. We reserveerden.

Het probleem

Hier is het belangrijk om zo duidelijk en helder mogelijk te omschrijven welk specifiek probleem van jouw (potentiële klant) jij wil aanpakken of oplossen.

Stel je daarom volgende vragen:

  • Welk probleem ervaart mijn (potentiële) klant?
  • Wat is de pijn die men ervaart als men dit probleem heeft?
  • Hoe uit dit probleem zich dan?
  • Wat zijn de gevolgen van dit probleem?

Staistieken-Levensstijl-Probleem

Wanneer jij de gemeenschappelijke noemer neemt van deze 3 factoren, dan resulteert dat in jouw ideale doelpubliek.
Richt elke communicatie op deze klant, en je merkt gauw dat je straks de juiste mensen over de vloer krijgt. De mensen waar jij écht mee wil werken.

Op die manier schiet je echt raak!

Eenmanszaken en kleine ondernemingen

Dit is de duidelijke doelgroep van Businesslab. Eenmanszaken en vennootschappen tot 5 medewerkers.

We zijn de experts als het gaat om strategie, prijszetting, klantgerichtheid, marketing en mindset voor deze unieke doelgroep. Op de energieke, enthousiaste en to-the-point seminars van Businesslab, ontmoet je alleen maar gelijkgestemden. Ze begrijpen jou. Dit is de basis van de Businesslab Tribe, de grootste community in Vlaanderen van eenmanszaken en kleine ondernemingen met goesting.

Kom ons live ontmoeten. Ontdek de kracht van aan de slag te gaan met experts en gelijkgestemden. Maak twee dagen vrij en kom naar de Businesslab Kick-off. In minder dan 48 uur krijg alles wat je nodig hebt om de eerste stap te zetten om je winst en je vrije tijd te verdubbelen.

Klik hier voor meer info.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier.

time-management-businesslab

time-management-businesslabKlanten zijn vervang- of vernieuwbaar. Geld is vervang- of vernieuwbaar.
Het ENIGE wat niet vervang- of vernieuwbaar is, is de minuut die net gepasseerd is.

Hij is weg. Voor altijd. Je kan hem op geen enkele manier terugkrijgen. Je kan hem niet vervangen, niet vernieuwen.

Time Management is een TOP prioriteit

Tijd zou daarom een TOP prioriteit moeten zijn voor zaakvoerders van kleine ondernemingen. En net daarom vraag ik het je graag:

  • Hoe vul jij jouw tijd in?
  • Spendeer je jouw tijd zoals je wil?
  • Krijg je alles gedaan en geniet je van de dingen te doen die je graag doet?

Het is niet ongewoon dat een ondernemer of iemand van de Businesslab Tribe grote ogen trekt als hij hoort en ziet wat ik allemaal gedaan krijg op een dag. Ze kijken op naar het feit dat ik zo veel werk verzet en dat ik ’s avonds aan tafel ga met Xavier en de kinderen.
Ze bewonderen het feit dat ik me niet laat storen doorheen de dag. Zelfs niet 1 keer.

Ze zeggen me vaak: “Ik wou dat het bij mij ook zo was.”

De waarheid is dat zij dat ook kunnen, en jij ook.

Je kan momenten waarop je gestoord wordt wel degelijk tot een minimum brengen en absolute controle hebben over je tijd, zodat je alles bereikt wat je wil en alles doet wat je wil.

Ik verspil nog zelden tijd. En de routines die ik gebruik en de tips die ik doorgeef, hebben mij en de Businesslab Tribers al ongelofelijk geholpen om veel meer gedaan te krijgen in een veel kortere tijd.

Dat betekent: meer geld verdienen in een kortere tijd. En nog belangrijker: meer tijd hebben om te genieten van de mensen en de dingen die me nauw aan het hart liggen.

Dankzij mijn routines en tips van time management, heb ik meer tijd om te genieten van de mens en de dingen die me nauw aan het hart liggen.

3 manieren die ik gebruik om datgene te beschermen dat we niet kunnen vervangen

Je moet wel goeie time management tools hebben om productief te zijn en om je tijd slim te besteden.

En omdat ik weet dat nog niet iedereen op onze e-maillijst zo productief is, geef ik graag drie tips voor time management die ik erg waardevol vind.

1. Tools die tijd besparen

Sommigen denken dat ik tegen technologie ben en alles beter vond op ‘de oude manier’. Dat klopt niet. Wat wel waar is: ik ben enkel geïnteresseerd in tools en technologie die me echt tijd besparen.

De effecten van de ongelimiteerde toegang tot je gsm, je telefoon en je e-mail, creëren een constante druk en de verwachting van anderen dat je direct antwoord geeft.
Op die manier word je gecontacteerd op momenten (of plaatsen) die je niet goed uitkomen, zonder dat je vooraf verwittigd wordt.

Je hebt geen tijd gehad om je voor te bereiden, wat zorgt voor gehaaste antwoorden. Het zorgt ervoor dat je misschien akkoord gaat met zaken waarmee je niet akkoord zou gaan, moest je even hebben kunnen nadenken.

Onmiddellijke toegang betekent niet hetzelfde als ‘productiviteit’. En het betekent zeker niet altijd hetzelfde als efficiëntie.

Het grootste nadeel van al die nieuwe communicatiemiddelen is de verschrikkelijke hoeveelheid stress dat het veroorzaakt. De snelheid waarmee iedereen zijn eisen stelt en antwoorden verwacht is dan ook op een dramatische manier toegenomen.

Wil je tijd besparen? Dan is het belangrijk om te weigeren dat je hierin wordt meegezogen.

2. Psychologische impulsen

Je mindset, gedrag en attitudes zijn cruciaal als het aankomt op time management en je doelstellingen.

Je hebt visuele hulpmiddelen nodig om jouw onderbewustzijn te herinneren aan wat het moet doen en om het te blijven motiveren. Enkel zo blijf je geïnteresseerd en geëngageerd. Anders word je te makkelijk afgeleid van wat je eigenlijk wil.

Jouw onderbewustzijn werkt met afbeeldingen. Je denkt in beelden. Als je jouw doel visualiseert, dan krijg je veel betere en veel snellere resultaten.

3. Een plan

De ordelijke organisatie van je werk en je taken bespaart je zowel mentale als fysieke energie. Werken aan de hand van een plan is dus ongelofelijk belangrijk.

Ik merk dat veel zaakvoerders in hun onderneming reageren op alles en iedereen die op hun pad komt. Dat is absoluut geen manier om productief te zijn.

Daarom deze oude regel: één minuut van planning bespaart je één uur werk.
Daar zit waarheid in.

Zo plannen Xavier en ik ons komende kwartaal, onze komende maand, week en dag en daarvoor gebruiken we de 90 dagen accelerator.

Om op lange termijn te plannen, ben ik ervan overtuigd dat het slim is om een eerlijk en precies zicht te hebben op wat je wil bereiken. Eens je dat hebt, stel je een lijst samen van obstakels die je tussen dag 1 en je doel mogelijk tegenkomt.

Dan ga je dadelijk aan de slag met het uitwerken van strategieën om deze tegen te gaan of te omzeilen. Teken natuurlijk ook altijd het best mogelijke parcours uit, maar denk ook verder na. Hoed je voor het slechtste, zodat je niet eindigt met een boeltje omdat je niet genoeg hebt gepland.

Word ook jij toegewijd aan je tijd?

In de voorbije jaren als ondernemer, heb ik mijn eigen systeem op poten gezet om dingen gedaan te krijgen. Dingen die ook werken voor jou in het ondernemerschap.

Wil je meer te weten komen over hoe ik meer gedaan krijg in een uur dan wat de meeste mensen gedaan krijgen in een dag? En ook hoe jij dat voor mekaar krijgt? Klik dan hier voor een meer gedetailleerde uitleg.

En als je graag meer te weten komt over de mindset en attitudes die ik belangrijk vind voor time management (en het leven in het algemeen), klik dan hier.

Ik ben benieuwd

Hoe bespaar jij tijd? Hoe haal jij het maximale uit jouw dag?

Vertel het mij hieronder in een reactie in het commentarenveld.

Laat je inspireren door de commentaren van de anderen. Ze brengen jou zeker op ideeën. Dat is ook de kracht van de Businesslab Tribe.

Ik duim voor jouw succes!

An

wet-van-het-vacuum-businesslab

wet-van-het-vacuum-businesslab

Elk mens, en dus ook elke ondernemer, heeft elke dag 24 uur ter beschikking.

“Slechts 24 uur” of “jammer genoeg maar 24 uur”, hoor ik je denken.

De agenda van de ondernemer

’s Morgens staan veel ondernemers op met erg veel goesting om er een lap op te geven. Jij ook?

Maar tegen de middag loop je rond als een kip zonder kop. Je bent bezig met brandjes blussen.

  • De telefoon rinkelt.
  • Klanten wachten op offertes.
  • E-mails stromen binnen.
  • Je gezin wacht op jou om aan tafel te gaan ’s avonds…

En ’s nachts? ’s Nachts kan je de slaap niet vatten. Je bent gefrustreerd omdat het niet loopt zoals je wil. Had je maar meer tijd…

Herkenbaar voor jou?

Deze ‘dagindeling’ werkt voor veel ondernemers demotiverend.
Ik laat je zien hoe het komt dat jouw dag er zo uitziet. En natuurlijk hoe je het voortaan anders aanpakt.

De wet van het vacuüm

Ken jij de wet van het vacuüm? Dat bekent dat zodra er ergens ruimte vrijkomt, het zo snel mogelijk wordt opgevuld met datgene dat het makkelijkst voorradig is.

Zodra er tijd vrijkomt, wordt jouw tijd zo snel mogelijk opgevuld met datgene dat het makkelijkst voorradig is.

Concreet? Stel je voor dat ik jou vanavond een zakje meegeef met daarin twee uren tijd. Dan ben ik er zeker van dat jij die twee uren morgen opvult  met ‘stuff’.

Stuff, zo noem ik zaken die eigenlijk tot niets leiden. Het zijn zaken die geen enkele meerwaarde brengen aan het toekomstplan van jouw onderneming en waar jij naartoe wil.

De wet van het vacuüm is dé grootste valkuil voor efficiënt omgaan met tijd voor zaakvoerders van een kleine onderneming, en zeker voor eenmanszaken. Het zorgt ervoor dat ze geen voldoening krijgen uit hun dag. Het zorgt ervoor dat ze niet staan waar ze graag zouden willen staan.

Waarom ik ervan overtuigd ben dat jij jouw tijd zou opvullen met stuff?
Omdat je vooraf niet hebt nagedacht over wat je kan doen met die extra twee uur. Je hebt niet nagedacht over waar je naartoe wil.

Jouw dagindeling heeft dus niets te maken met tijd, maar des te meer met prioriteit.

Want te vaak vul je je tijd op met onnozelheden. Nog een e-mail checken, nog een ditje doen, nog een datje doen… Dan is het tijd om te gaan slapen en denk je: “Lap, wat heb ik nu eigenlijk gedaan?”

Zo haal je het maximale uit jouw dag

Dankzij 1 stap, 1 vraag, verdoe jij jouw tijd niet meer en haal jij het maximale uit elke dag.

Stel jezelf regelmatig de volgende vraag:

“Wat wil ik nu écht met mijn tijd doen?”

Het is een vraag die ondernemers zichzelf te weinig stellen. Zolang je geen antwoord hebt op die ene vraag, is de waarheid dat jij jouw tijd altijd zal blijven invullen met ‘stuff’.

Time Management Systeem – TIJDELIJK AANBOD

Jouw stress en drukte heeft niets te maken met het ‘noodlot’ of met onverwachte omstandigheden. Wel met de manier waarop je ermee omgaat.
Het hoeft er dus, in de toekomst, helemaal niet meer zo aan toe te gaan.

“Word 10x productiever. Creëer minstens één uur extra focustijd per dag en ervaar SNEL meer rust en meer voldoening.”

Dankzij “Het Time Management Systeem voor eenmanszaken en kleine ondernemingen” creëer je niet alleen een mindset-shift, maar pak je ook die kleine zaken die je in het verleden fout deed, moeiteloos aan en draai je ze om zodat je voortaan:

  • 10x productiever wordt.
  • Elke dag minstens één uur extra focustijd creëert.
  • Elke dag voldoening ervaart die je opnieuw de nodige energie bezorgt om te blijven doorgaan.

 NU UITZONDERLIJK TOT EN MET 17 APRIL 2017 VOOR SLECHTS € 297+btw (in plaats van € 797) – INCLUSIEF 4 BONUSSEN

Ik ben benieuwd

“Wat zou je morgen doen dat je vandaag niet doet, mocht je tijd hebben?”

Vertel het mij hieronder in een reactie in het commentarenveld.

Laat je inspireren door de commentaren van de anderen. Ze brengen jou zeker op ideeën. Dat is ook de kracht van de Businesslab Tribe.

Ik duim voor jouw succes!

An

 

PS 1: Deel dit artikel met collega-ondernemers. Zo gaan we straks met z’n allen efficiënt aan de slag met onze 24 uur.

PS 2: Verzilver NU de uitzonderlijke aanbieding voor Het Time Management Systeem: €297 + btw (i.p.v. € 797) – inclusief 4 bonussen:

  1. Oefeningen die extra houvast bieden tijdens de opnames.
  2. Extra tips die je direct toepasbare technieken geven om jouw grenzen af te bakenen.
  3. Bijlagen met schema’s die het je makkelijker maken tijdens het toepassen van de nieuwe strategieën of die jou en je team helpen om gefocust te blijven.
  4. GRATIS verzending in België.
grootste les van Starbucks

grootste les van StarbucksStarbucks opent 12 000 extra winkels. Starbucks, ondertussen een imperium, verkoopt iets waarvoor mensen hun wagen uithalen, parkeerplaats zoeken, in de rij aanschuiven en ruim vijf euro betalen. De koffiereus verkoopt iets wat hun klanten zelf hadden kunnen maken voor minder dan 25 cent, mochten ze drie minuten vroeger opstaan.

Als je het zo bekijkt, is het perspectief van 12 000 extra shops érg indrukwekkend.

Want geef toe: aan plaatsen waar je een koffie kunt drinken is er geen tekort.

Wat Howard Schultz, de CEO van Starbucks, demonstreert op een flamboyante wijze dat succes  niet noodzakelijk een uitgevonden, nieuw of innoverend product vereist. Hij slaagt erin om één van de meest succesvolle bedrijven ter wereld uit te bouwen met het verkopen — in een verzadigde markt — van een banaal product.

Maar het is ANDERS gepositioneerd, verpakt, voorgesteld en geprijsd.

Klagen en zagen

Ik hoor dagelijks eenmanszaken en kleine ondernemingen klagen en zagen omdat ze vastlopen. Waarom?

Hun dienst of product heeft geen enkel onderscheidend vermogen. Met als gevolg dat ze staan te schooien om hun dienst/product aan de man te brengen, geen winst meer maken en gedoemd zijn om het te stellen met de centjes die achterblijven op de vuile grond.

Koffie en frieten in Ieper

An en ik wonen op een paar honderd meter van de prachtige Ieperse markt. We zien heel wat veranderen in het straatbeeld de laatste maanden. Met de herdenking van de Eerste Wereldoorlog trekken heel wat binnen- en buitenlandse toeristen naar Ieper. Goed voor de lokale, bestaande horeca.

Opportunisten die op zoek zijn naar gemakkelijk geld, zien een gat in de markt: starten met een horecazaak. De zoveelste tearoom of veredelde frituur.

Ze verkopen allemaal HETZELFDE product op DEZELFDE manier tegen de laagst mogelijke prijs.

Maar het is hun schuld niet dat de grote massa uitblijft, geloven ze. De pijnlijke aanslagen van het voorjaar 2016 hebben de toeristen afgeschrikt. Dat is waarom de klanten zouden wegblijven.
Wat had je verwacht? Dat een ondernemingsnummer, drie maand waarborg voor de huur, een frietketel, 20 stoelen en een uithangbord aan de muur je rijk en succesvol maken?

Je wacht op je klanten en staart ondertussen naar je laptop op je toonbank, naar de blauwe achtergrond van Facebook. Maar in plaats daarvan zou je beter nadenken over hoe je het ANDERS kan doen.

Durf het anders te doen

Doe het anders. Net zoals Starbucks, die dé koffie-ervaring verkoopt in een plastiek beker met daarop je verkeerd gespelde naam.

Of net zoals Businesslab, die in een online samenleving eenmanszaken en kleine ondernemingen van achter hun computer haalt om ze samen te brengen. Om elkaar te helpen, van elkaar te leren en plezier te maken rond… een kop koffie.

Ervaar wat Businesslab verschillend maakt en tegelijk hoe jij jouw zaak anders moet aanpakken: ga naar www.businesslab.be/kick-off

Ik ben benieuwd

Wat doe jij anders in jouw business?

Vertel het mij hieronder in een reactie in het commentarenveld.

Laat je inspireren door de commentaren van de anderen. Ze brengen jou zeker op ideeën. Dat is ook de kracht van de Businesslab Tribe.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier
PS: Staar je niet blind op hoe jouw concurrenten het doen. Kijk liever naar hoe jij het ANDERS kan doen. Kom meer te weten over jouw prijszetting en strategie op de Businesslab Kick-off. Info & gratis tickets op www.businesslab.be/kick-off

tips financien businesslab

tips financien businesslab

Geld over houden of in het rood staan?

Ai, voor sommigen een pijnlijk thema. Of toch minstens een thema met een enorm taboe.

Stel je eens voor: Je staat aan de kassa van het grootwarenhuis met een overvolle kar. En wanneer de dame aan de kassa -kan ook een heer zijn- het bedrag uitspreekt neem jij jouw bankkaart.

Wat gebeurt er dan wanneer, na het intikken van jouw code op de kaartlezer, de melding  verschijnt: “Saldo ontoereikend!” ?

Mag ik raden?

  • Je wordt rood?
  • Je gaat zenuwachtig op zoek naar een andere bankkaart of cash geld?
  • Je verzint een smoes?

Laat ons eerlijk zijn. Het is ons allemaal wel al eens overkomen.
Maar hoe ga jij eigenlijk om met je geld?

  • Heb jij een duidelijk beeld van wat er binnen en wat er buiten gaat? Van jouw inkomsten en uitgaven?
  • Weet jij hoeveel geld er op je bankrekening stond bij het begin en einde van vorige maand?
  • Had je een positief of eerder een negatief saldo?
  • Weet jij precies hoeveel je uitgeeft aan je leven? En aan je zaak?
  • Wat is je budget voor Promotie? Marketing? Opleiding? Voeding? Vakantie? Of zorg?
  • Stel je jezelf wel eens de vraag of alles, financieel gezien nog loopt zoals voorzien? En of alles nog loopt in lijn met je doelen?

Als werknemer werk je met een gesloten enveloppe. Met wat binnenkomt moet je het doen. Maar als ondernemer ligt het net iets anders. Jouw inkomsten liggen de ene maand wat hoger/of lager dan de vorige en ook de kosten verschillen vaak.

Daarom is het heel belangrijk een goed zicht te hebben over jouw financiën. En dat start met een goed budgetplan.

Een goed budgetplan

Met een goed budgetplan weet je waar je geld vandaan komt, waar het aan op gaat en wat jouw spaar-of investeermarge is.

In principe is het niet moeilijk. Het verschil tussen de inkomsten en de uitgaven is je investeer-of spaarmarge. Is dat cijfer positief, dan kan je sparen of investeren. Is het negatief, dan is dat vervelend, want dan heb je meer geld uitgegeven dan je verdiend hebt.

5 tips om zicht te krijgen op je financiën

  1. Scheid je zakenrekening van je privé-rekening.
  2. Stel voor beide rekeningen een lijst op van de uitgaven:
    • Vaste kosten
    • Variabele & noodzakelijke kosten
    • Variabele & niet noodzakelijke kosten
  3. Maak voor beide rekeningen een lijst op van de inkomsten.
    • Vaste inkomsten.
    • Onregelmatige inkomsten
  4. Ga voor elk voorgaande punt (2 en 3) na wat voor jou of jouw gezin van toepassing is.
  5. Onderzoek of het verschil tussen inkomsten en uitgaven een positief cijfer is.

Tijdens het Businesslab krijg je nog veel meer tips, technieken en systemen. En bovendien zit het vol van netwerkmogelijkheden. Registreer je vandaag nog.  De plaatsen zijn beperkt.

Heb je nog vragen? Of heb je zelf nog tips? Schrijf ze gerust in het commentaarveld hieronder. We beantwoorden ze spoedig in een volgend blogbericht, filmpje of mail.

We duimen alvast voor jouw succes!

An & Xavier

Wil je jouw business voorstellen aan andere deelnemers van het Businesslab? Doe dit dan in het commentarenveld hieronder, dan merk je ook wie hier naartoe komt en leren we van mekaar.

 

businessplan-webinar-businesslab

 

Ik ben ervan overtuigd dat ondernemers elkaar inspireren en vooruithelpen. Door je te omringen met andere ondernemers, leer je hoe je sommige zaken moeten aanpakken. En soms tonen jouw collega’s je ook hoe het net niet moet.

Na tientallen Businesslab Kick-offs (Klik hier voor meer info over deze tweedaagse businesscoaching voor eenmanszaken en kleine ondernemingen) en honderden gesprekken met zelfstandigen en zaakvoerders van kleine ondernemingen hebben Xavier en ik 7 heel frequent voorkomende oorzaken gevonden waardoor de groei van jouw onderneming stagneert. 7 redenen waardoor ondernemingen blijven steken of niet doorgroeien.

In deze Ondernemerstip deel ik alvast de eerste reden: het gebrek aan een goed businessplan.

Een stevig businessplan: noodzakelijk voor elke ondernemer

Voor we het over hoe jij jouw businessplan moet opstellen, is het belangrijk om te weten wat een businessplan nu eigenlijk is.

Een businessplan is een document waarin de 9 aspecten van een onderneming volledig beschreven en uitgeschreven zijn.

Het is dus een document, het resultaat van intense evaluatie en reflectie over 9 essentiële domeinen binnen jouw onderneming:

  1. Strategische ontwikkeling
  2. Productonwikkeling
  3. Financiële ontwikkeling
  4. Organisatorische ontwikkeling
  5. Klantenontwikkeling
  6. Planning, evaluatie en bijsturing
  7. Systeemontwikkeling
  8. Leiderschaps- en persoonlijke ontwikkeling
  9. Mastermind-ontwikkeling

Voordelen van een goed businessplan

Een businessplan dwingt je als ondernemer om na te denken over de belangrijke aspecten van je onderneming, waaronder:

  • De markt en de branche waarin je actief zal zijn.
  • De doelgroep die je aanspreekt.
  • De risico’s en/of gevaren van de markt
  • De strategie van je onderneming
  • De te behalen doelstellingen en deadlines.
  • Het financiële plaatje
  • De administratieve organisatie

Zie het gerust als de GPS van jouw onderneming. Dankzij jouw businessplan check je of jouw onderneming loopt zoals jij dat gewild had.

En bovendien helpt een sterk businessplan je om jouw marketing te stroomlijnen én om meer klanten aan te trekken. Kort gezegd: een businessplan is gewoon onontbeerlijk voor elke ondernemer die succesvol wil zijn.

Jammer dus om vast te stellen dat zo veel eenmanszaken en kleine ondernemingen niet steunen op een degelijk businessplan…

Ik begrijp wel waarom je er (nog) geen hebt. Je startte je zaak vanuit frustratie: een drang naar vrijheid, een drang om het beter te doen dan iemand anders. Een keer je jouw ondernemersnummer op zak had, wou je snel snel snel aan het werk.

Alle aandacht ging naar het DOEN, naar actie.

Pas een hele tijd later beseffen de meeste zelfstandigen dat er heel wat meer komt kijken bij ondernemerschap dan alleen het uivoerend werk. Zit jij ook in dat straatje?

De 3 tips voor een degelijk businessplan

Ik hoop dat ik duidelijk gemaakt hebt hoe belangrijk een businessplan is om jouw onderneming naar een volgend level te tillen.

Hier geef ik je 3 tips mee voor een degelijk businessplan.

  1. Start vanaf een bestaande template.

    Op die manier hoef jij het warm water niet meer uit te vinden. Een template, passepartout of een sjabloon is een document dat voor jou al is voorgekauwd. Het is een document dat jou de juiste structuur aangeeft en jou de juiste vragen stelt zodat je niets vergeet.

  2. Neem je tijd.

    Een businessplan komt niet tot stand in één dag of één week. Veel belangrijker is dat je er geregeld mee bezig bent. Een businessplan opstellen is dan ook iets dat daadwerkelijk moet groeien. Ik denk bijvoorbeeld aan het formuleren van jouw missie en jouw visie. Je zou de eerste niet zijn die er maanden over doet om dit te formuleren.

  3. Laat je ondersteunen bij het opstellen van jouw businessplan.

    Zelf kunnen we heel veel, maar één of meerdere personen om je heen hebben die je af en toe heel gerichte vragen stelt, dat brengt je in een razend tempo vooruit.

 

Ik duim voor jouw succes!

An

PS: Ben je het beu om hard te werken, niet genoeg geld te verdienen en te moe te zijn om van het leven te genieten? Schrijf je dan zeker in voor onze gratis tweedaagse coaching Businesslab Kick-off! Info & tickets: www.businesslab.be/kick-off

Businesslab Kick-off


De vernieuwde ééndaagse business coaching

Businesslab Kick-off

 

1. Het snelste pad naar groei is samenwerking. Mis de kans niet om te groeien met jouw onderneming dankzij unieke business coaching. Ontmoet en netwerk met gelijkgestemde ondernemers uit gans Vlaanderen. Dankzij Businesslab ben je nooit meer alleen.

2. An Verstraete, auteur, mede-oprichter, businesscoach en strateeg van Businesslab, laat je LIVE de 7 sleutels tot succesvol ondernemen zien, zodat je blijvende resultaten boekt en (veel) meer winst draait. Elke serieuze ondernemer moet haar boodschap horen. Zo begrijp je hoe Businesslab in minder dan drie jaar tijd de magische omzet van €1.000.000 aantikte.

3. Xavier Debaere, auteur, marketingstrateeg, Forbes Info-Marketeer of the Year, mede-oprichter en ondernemerscoach van Businesslab, onthult de Businesslab Marketing: specifieke meetbare marketing voor eenmanszaken en zaakvoerders van kleine ondernemingen, die je niet op school leert of in de boeken vindt.

4. We maken fun en zetten de muziek wel eens “vollenbak”. Omdat ondernemen ook leuk mag zijn. De waarheid is dat je business gemakkelijker en beter draait als je je amuseert.

5. De Businesslab Kick-off telt veel netwerkmomenten om zakelijke en persoonlijke connecties te leggen die resulteren in samenwerkingen. Mis deze kans niet om relaties op te bouwen die jouw onderneming een boost geven.

6. Ook dit is Businesslab:

 

7. Geïnteresseerd in direct meer winst draaien? Je krijgt 7 inzichten die 99% van je concurrenten afschieten. Maar als jij ze toepast, zorgen ze direct voor meer geld op je rekening. Het goede nieuws is dat het werkt in welke business je ook actief bent!

8. Wil je opvallen in een drukbezette markt? Je bent al een krak in je vak. Tijdens de Businesslab Kick-off leer je  niet hoe je beter wordt in je vak, maar hoe je de beste marketeer wordt in jouw niche door jouw commerciële vaardigheden aan te scherpen.
9. Old school is cool. Het zal wel zijn. Stop met op zoek te gaan naar het laatste nieuwe internetsnufje. Durf ook te grijpen naar de beproefde tactieken van vroeger waar niemand nog van wil horen. Businesslab spendeerde in de laatste twee jaar ruim €25.000 aan… Postzegels. Resultaat: Businesslab is de snelst groeiende businesstraining voor eenmanszaken en kleine ondernemingen in Vlaanderen.

 

10. Heb je grote doelen? Op de Businesslab Kick-off onthult An Verstraete hoe je jezelf van zelfstandige naar ondernemer ontwikkelt. En ondertussen neem je je business van waar hij nu staat, naar waar je wil dat hij staat. Je krijgt inzicht in wat je nodig hebt om zonder financiële zorgen te ondernemen en om van een geweldige levensstijl te genieten. Eindelijk nemen je familieleden en je kennissen je au sérieux. Je hoeft je voortaan niet meer te verantwoorden voor de dappere keuze die je maakte om ondernemer te worden en om het verschil te maken door jouw ding in de wereld te zetten.

11. Dankzij de Businesslab Kick-off verander je radicaal de manier waarop je je klanten aantrekt. Wat ooit zo’n vervelend gezwoeg was waartoe je jezelf moest verplichten, is nu makkelijk en plezant. En wat ooit pijnlijk duur, onvoorspelbaar en vaak verspilling was, is nu winstgevend, meetbaar en efficiënt.

12. Er zijn meer concurrenten en er zijn meer uitdagingen dan ooit. Je verdient het om jezelf uit te rusten met de best werkende strategieën die er zijn. De waarheid is dat meer dan 9 kleine ondernemingen op 10 niet blij zijn met hun resultaten. En toch zitten ze elkaar van ’s morgens tot ’s avonds na te apen. Kopieer liever de strategieën en de systemen van de winnaars.

 

13. Xavier is al 29 jaar lang ondernemer. Op de Businesslab Kick-off deelt hij met jou zijn unieke, inspirerende verhaal zodat jij dezelfde fouten niet meer hoeft te maken. Hij geeft je mee hoe hij jaar na jaar de omzet van zijn vorige bedrijf verdubbelde en zo de waarde ervan in vijf jaar tijd x33 deed. Om het tenslotte cash te verkopen tegen anderhalve keer de marktwaarde en miljonair te worden op amper 42-jarige leeftijd.

14. Wees erbij en ontdek hoe je jouw attitude verandert. Misschien ben jij ook toe aan een versie 2.0 van jezelf en je zaak. Deze grondige update omvat je loon, je prijzen, je waarde, je tijdsplanning en je cliënteel – zodat je beter betaald wordt en je van groter respect geniet.

 

15. Zoek je manieren om Facebook te gebruiken om je onderneming te laten groeien? Je ontdekt in ieder geval wat je best niet meer doet en hoe je social media aanpakt, zodat het minder tijd vergt en eindelijk geld opbrengt. Je kijkt mee over de schouder van Businesslab, die in de laatste 24 maanden ruim €126.000 spendeerde aan Facebook-advertenties.

 

 

16. Wil je weten hoe je 20% meer winst draait met een verandering van slechts 5%? Welkom op de Businesslab Kick-off geen rekentoestel nodig om de berekeningen te maken die je zaak weleens op haar kop zouden kunnen zetten. Wel een stevige stoel, om niet achterover te vallen.

17. Stel je inschrijving nog even uit en je kan er niet meer bij zijn. Het grootste deel van de plaatsen is al ingenomen. Maak nu één dag tijd vrij en kom naar de Businesslab Kick-off. Boek één van de resterende tickets.

18. Weet wie de 67% potentiële klanten zijn die je nog niet aanspreekt. En die geen vragen stellen over je prijs.

19. Vind je opleidingen in een donkere zaal met een PowerPoint en een monotone spreker in maatpak saai? Wij ook! Bij ons: een flipchart, afwisseling van An en Xavier, verhalen, praktische handvatten en een stappenplan om direct mee aan te slag te gaan.

20. Om het beste te bereiken, moet je jezelf met de besten omringen. Je vindt geen enkele plaats in Vlaanderen waar er op één dag meer ondernemers met goesting per vierkante meter samen zijn.

21. Waar zit je nog op te wachten?

Schrijf nu nog in voor slechts een peulenschil (je betaalt slechts €197. De waarde van deze businesstraining is €997).

 

oude-gedachten-over-verkoop-businesslab

oude-gedachten-over-verkoop-businesslab
Zolang je jouw kijk op verkoop en jouw oude gedachten rond verkoop niet definitief aanpast, loop je als eenmanszaak of kleine onderneming vroeg of laat terug tegen de lamp en sla je de bal verkeerd bij kostbare potentiële klanten.

Als je er niets aan doet, verandert jouw verkoopgedrag niet in zijn kern en werkt het zelfs contra-productief.

Misschien blijf je geloven dat je net die laatste sales techniek nog mist om een echte doorbraak te maken in je verkoopcijfers. Helaas…

Wie meer wil verkopen

Waarom bekijk je de zaken niet anders? Laat ons even jouw gedachten rond verkoop onder de loep nemen en eerlijk kijken waarom je niet meer verkoopt.

Hieronder vind je 5 meest gangbare en verouderde overtuigingen rond verkoop:

  1. Begin altijd met een krachtige sales pitch.
  2. De doelstelling is altijd om de verkoop af te dwingen.
  3. Je verliest de verkoop meestal op het einde van het proces.
  4. Afwijzing maakt deel uit van verkoop, leer er dus maar mee leven.
  5. Leg de bezwaren terug en/of ga in de tegenaanval.

Hoe zou jouw nieuwe verkoopgedrag eruit zien als je deze oude manier van denken rond verkoop overboord gooide?

Zou verkopen niet aangenamer zijn voor beide partijen?

Bovendien zal je MEER verkopen. Geloof me!

Nieuw denken = Nieuwe resultaten

Hier is hoe je het vanaf nu beter aanpakt:

1. Stop met te starten met een sales picth. Start beter een gesprek.

Wanneer je in contact komt met een potentiële klant, begin je nooit meer met een mini-presentatie van jezelf, je bedrijf of je product. Start eerder een open gesprek dat zich focust op het probleem dat jouw product of dienst oplost.

Je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met: “Ik vroeg me af of ik je een aantal tips mag geven na de recente crash van jouw computernetwerk?”

Je bent hier jouw product of dienst niet aan het plaatsen. Je opent een gesprek waarin je waarde biedt, gebaseerd op jouw ervaring.
Mocht je niet precies weten welk specifiek probleem jouw product oplost, kom dan zo snel mogelijk naar de Businesslab Kick-off. Klik hier voor info & tickets: www.businesslab.be/kick-off

2. Jouw doelstelling is niet een verkoop afdwingen, maar te ontdekken of je goede partijen bent voor elkaar.

Als je de gedachte loslaat van direct de verkoop af te sluiten of een afspraak af te dwingen, zal je ontdekken dat het jouw klant is die je zal meenemen naar de verkoop. Niet omgekeerd.

Door in jouw gesprek te focussen op de problemen die jij oplost (en niet door met getrokken messen je klant door het verkoopproces te sleuren) merk je dat je prospecten je de weg zullen wijzen. Verkoop is een spontaan gevolg. Dat is een stuk makkelijker en aangenamer. Toch?

3.  Je verliest de verkoop meestal in het begin van het verkoopproces. Niet op het einde.

Als je denkt dat je niet verkocht hebt omdat je ergens een foutje hebt begaan bij het afronden, ga dan terug naar het begin van je relatie met de klant. Ging je misschien te hard van stapel met een salespitch?

Of misschien gebruik je traditioneel afgezaagde taal? Denk maar aan: “We hebben de oplossing die je echt nodig hebt.” of “Al je concurrenten gebruiken onze oplossingen, waar wacht je nog op?”

Met zo’n taaltje brandmerk je jezelf met de stempel “verkoper”. En niemand  houdt van “verkopers”. Het wordt dan ook heel moeilijk om een open gesprek op te bouwen, gebaseerd op vertrouwen, als je bestempeld wordt als “verkoper”.

4. Verkoopsdruk zorgt voor afwijzing. Neem de druk weg en je wordt niet meer afgewezen.

Je potentiële klant wijst jou niet af. Jij wijst jezelf af, door iets te zeggen (hoe miniem het ook is) dat je klant in de weerstand doet gaan.

Ja, iets dat je zelf zegt.

Je wordt niet meer afgewezen zodra je jezelf toelaat niet meer te MOETEN verkopen.  Focus je daarom op de beste oplossing voor je klant.

5. Aanvaard de bezwaren en ga terug in gesprek.

De traditionele verkoopcursussen spenderen heel wat tijd aan het weerleggen van bezwaren. De waarheid is dat deze trucjes alleen maar de verkoopsdruk verhogen. Het systematisch weerleggen van bezwaren verhindert je ook om zicht te krijgen op wat je potentiële klant echt wil.

Je weet wel dat zinnen als “We hebben geen budget”, “Zend maar een folder op” en “Bel mij terug over een paar maand” beleefde manieren zijn om een eind te maken aan het gesprek. Stop met deze bezwaren te weerleggen. Ga op zoek naar wat er echt leeft. Antwoord “Da’s geen probleem”. Blijf beleefd, stel je kwetsbaar op, creëer veiligheid en stel een extra vraag zodat je klant jou de echte ware reden vertelt.
Hoe sneller je oude overtuigingen achterwege laat, hoe sneller je verkopen terug aangenaam vindt. En de resultaten? Die volgen vanzelf!

Ik ben benieuwd

Wat is jouw ultieme tip voor een vlotte verkoop? Welke ‘regel’ pas jij toe om meer te verkopen?

Vertel het mij hieronder in een reactie in het commentarenveld.

Laat je inspireren door de commentaren van de anderen. Ze brengen jou zeker op ideeën. Dat is ook de kracht van de Businesslab Tribe.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier.

PS: Deel dit artikel met collega-ondernemers. Deel het op social media met de knoppen hieronder. Zo schieten onze verkoopcijfers binnenkort de hoogte in.

We houden van onze klanten Businesslab

we houden van klanten businesslab

We wensen jou een gelukkige Valentijnsdag!

Oeps! Je vraagt je af wat liefde te maken heeft met business? Of ben je van mening dat Valentijn zijn plaats niet vindt in de Ondernemerstip?

Laat het me jou uitleggen:

Jouw business blijft draaien dankzij liefde en dankbaarheid.
Zo zochten An en ik twee weken geleden de sneeuw op en hebben we een fantastische ski-week achter de rug. Ook kwamen we thuis vol vernieuwde energie en ideeën.

Waar we het meest dankbaar voor zijn? Voor ons team die de boel recht hield terwijl wij aan het genieten waren. Het voelt super om je gesteund te voelen door een liefdevol team. Dank je Sofie, Gillian en Kenneth. Wij zijn ook dankbaar voor de inspanningen van onze twee oudste kinderen die zich voor de eerste keer door de examens aan de universiteit spartelden.

Neem ook even de tijd vandaag om dankbaar te zijn voor alle mensen die rond jou en jouw zaak draaien. Daarom zeggen wij ook graag: dank je wel dat je ons volgt… Onderaan deze Ondernemerstip ontdek je jouw cadeau.

We houden van onze klanten en dat moet jij ook doen

Vraag een eenmanszaak of een kleine onderneming wat ze willen, en 9 op de 10 keer zeggen ze: “Meer klanten.”

Nieuwe klanten zijn spannend om mee bezig te zijn. Vaak gaat alle focus naar het aantrekken van nieuwe klanten. Ze glinsteren zo hard dat ze jou verblinden en de groei van je zaak belemmeren.

De waarheid is dat je bestaande klanten je verborgen winst vormen. Je maakt het meest winst en je groeit het snelst wanneer je meer verkoopt aan je bestaande klanten. Zeker als ze jou nieuwe contacten vanuit hun eigen netwerk doorverwijzen.

Groeien van binnenin komt niet vanzelf. Het vergt inspanningen, systemen, procedures en bovenal… Een aangepaste cultuur. Een cultuur van

Voorrang verlenen voor iedereen die voor ons koos. En minder voor wie nog aan het twijfelen is.

Het is een vitale ingesteldheid die maar al te weinig aanvaard wordt door eenmanszaken en kleine ondernemingen.

Hoe weten jouw klanten dat je ze graag ziet?

Hoe vaak ben je op één of andere manier in contact met jouw klanten? Wanneer was de laatste keer dat je een klant verraste en hem vertelde dat je hem waardeert?

Businesslab heeft een systeem dat ervoor zorgt dat iedere klant op zijn verjaardag een sms’je krijgt om 7 uur ’s morgens. Het systeem voorziet ook dat wij tijdig verwittigd worden, zodat we nog een persoonlijke verjaarsdagkaart met handgeschreven felicitaties verzenden met De Post.

Elke klant die beslist om zijn winst en vrije tijd te verdubbelen en meestapt met Businesslab in de groeitrajecten Business & Life Boost (XL) of Business & Life Breakthrough (XL) krijgt met de koerierdienst een bijzonder pakje aangeleverd. (Neen, ik vertel niet wat er in zit :-) )

De clou zit erin dat je jouw dankbaarheid en jouw waardering in een systeem giet. Zodat je er letterlijk niet meer aan hoeft te denken. Je vergeet niemand, hoe druk het ook mag zijn in de zaak. En terwijl dit systeem op de achtergrond draait kan je focussen op… jouw nieuwe klanten. Dit is het belang van systemen.

Enkele ideeën om te starten

  1. Communiceer met je bestaande klanten op regelmatige basis. Eén van de contactpunten van Businesslab is deze wekelijkse Ondernemerstip. Webinars zijn een andere mogelijkheid om verbinding te houden met je klanten. En ook de Gazet van Businesslab, die maandelijks met De Post verzonden wordt, is een essentieel onderdeel van klantencommunicatie.
  2. Maak van jouw klanten BV’s. Vernoem ze in jouw folders, link naar hun website, laat ze aan het woord in getuigenissen en vermeld hun gegevens.
  3. Voorzie een bijzondere plaats waar ze kunnen samenkomen. In de geheime Facebookgroep delen de Businesslab Tribers (zo noemen we onze klanten die deel uitmaken van de grootste community in Vlaanderen van eenmanszaken en kleine ondernemingen) 24 uur op 24 hun uitdagingen en successen. Op de Facebook-pagina van Businesslab vind je de laatste nieuwtjes en de foto’s van onze klanten.
  4. Geef jouw bestaande klanten voorrang. Heb je een promotie, een speciaal event? Laat het eerst aan jouw bestaande loyale klanten weten vooraleer je adverteert naar iedereen.
    Onze doelstelling is dat onze klanten zich zo speciaal mogelijk voelen. Want voor ons ZIJN ze belangrijk. Ze hebben gekozen om hun kostbare tijd en middelen in ons te investeren. En daar zijn we ze oneindig dankbaar voor.

PS: Tijdens de skireis nam An een korte video voor jou op. Twijfel je nog of de Businesslab Kick-off iets voor jou is? Bekijk dan de video of de getuigenissen van onze klanten.

Deel de liefde en pak je cadeau uit…

Ik zou het super vinden mocht je dit artikel op je Facebook profiel delen. Zodat andere ondernemers er ook van genieten.

Laat je inspireren door de reacties van de anderen. Dat is ook de kracht van de Businesslab Tribe, namelijk: elkaar tot inspiratie dienen.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier.

9 regels voor een WAUW-factor

9 regels voor een WAUW factor

Vorige week waren Xavier en ik niet op kantoor. We waren in Italië om een week lang van de verse sneeuw te genieten.

Na uren rijden komen we aan op ons hotel en worden we enthousiast naar onze kamer begeleid. Ik schrik op wanneer iemand aanklopt. Wanneer Xavier de deur opent, staat Giancarlo daar, de maître d’hôtel.

Hij biedt ons een fles Prosecco aan en verwelkomt ons namens het hotel. Wauw! Dat doet echt deugd. Zo onverwacht was het gebaar dat we allebei glunderend toostten op een goed verblijf.

Wanneer we na een dag skiën terugkwamen op ons hotel stonden er zelfs twee cappuccino’s op ons te wachten.

Is dat niet zalig? En wat is het eerste dat we deden bij thuiskomst? We lichtten onze vrienden in over onze ervaring, we schreven een goede recensie en deze Ondernemerstip voor een betere WAUW-factor.

Zorg voor de WAUW

Als je weet wat de behoefte van jouw klant is, lever je de gepaste oplossing. Bij een WAUW-factor ga je een stap verder. Het draait om de ervaring en de beleving van de klant.

Ik hoor het je al denken:

  • Hoe bepaal ik nu mijn WAUW-factor?
  • Waarmee kan ik uitpakken?
  • Hoe laat ik mijn product opvallen?

Stel jezelf in de plaats van jouw klant. Hoe wil jij als klant behandeld worden? Als je daar het antwoord op hebt, ga dan nog verder. Geef meer dan je klant verwacht.

Een fles bubbels is geen vereiste. Jouw gebaar hoeft niet duur te zijn om in je opzet te slagen. Het gebruik van postkaarten is een mooi voorbeeld. Bij Businesslab sturen we geregeld handgeschreven postkaarten uit naar onze Businesslab Tribers. We steken hen een hart onder de riem, wensen hen een gelukkige verjaardag, veel succes…

Dit doe we niet enkel met oog op marketing, maar ook vanuit de grond van ons hart. En hun reacties doen mij op hun beurt in de zevende hemel voelen. Ook jij als ondernemer kan dus de WAUW-factor terug ervaren.

9 regels voor een WAUW-factor

Beleving staat bij Businesslab centraal. Ik deel daarom graag met jou de eerste negen regels die wij voorop stellen om onze klanten de best mogelijke ervaring te geven:

  1. Zorg voor medewerkers die anderen die WAUW-factor willen bezorgen.
  2. Geef je medewerkers de tools en de vrijheid om dit te doen.
  3. Volg alle klachten van consumenten op en zorg voor een oplossing en volledige tevredenheid.
  4. Weet dat je de meeste, maar niet alle medewerkers kan tevreden stellen.
  5. Bevraag je klanten geregeld met een (mini) enquete.
  6. Geef je klanten de WAUW-factor zonder dat ze het vragen.
  7. Weet dat de tevredenheid van de consument en de WAUW-factor een lange termijn strategie is.
  8. Vraag om doorverwijzingen, want je tevreden klant denkt daar misschien niet zelf aan.
  9. Denk niet aan de oplossing voor het probleem, maar aan hoe jij de klant dat WAUW-gevoel geeft.

Door de juiste ingesteldheid overtref je de verwachtingen van je klant. En uit dat zaadje kiemen gratis doorverwijzingen. Dit is goud voor jouw onderneming.

Ik kan er niet genoeg de nadruk op leggen. Doorverwijzingen zijn de meest effectieve manier voor kleine ondernemingen om nieuwe klanten te werven. Deze marketingstrategie zorgt ervoor dat Businesslab vandaag de snelst groeiende businesstraining in Vlaanderen is.

Ken jij een collega-ondernemer die meer tijd en meer vrije tijd wil: ga dan nu naar www.businesslab.be/doorverwijzing

Ik ben benieuwd

Wat doe jij in jouw onderneming om jouw klanten gelukkig te maken? Welke zijn de regels die jij toepast om jouw klanten te WAUW-en?

Vertel het mij hieronder in een reactie in het commentarenveld.

Laat je inspireren door de commentaren van de anderen. Ze brengen jou zeker op ideeën. Dat is ook de kracht van de Businesslab Tribe.

Ik duim voor jouw succes!

An.

PS: Deel dit artikel met collega-ondernemers. Deel het op social media met de knoppen hieronder. Zo maken we met z’n allen onze klanten gelukkig.